[ESETTANULMÁNY] A WPKurzus tanfolyam első kampánya

Ha Te is csináltál már termékbevezetést akkor tudod, milyen sok elemből és eszköz összehangolásából áll az egész levezénylése. Nekem most volt az első és meg szeretném Veled osztani a tapasztalataimat. Megmutatom hogy építettem fel az első kampányát a tanfolyamomnak. Bemutatom miket használtam, mi sikerült jól és azt is miben kell fejlődnöm a jövőben. Látni fogod, hogy (szinte) egyedül is mennyi mindent meg lehet csinálni a WordPress-szel és különböző online marketinges eszközökkel, szinte 0 pénzből.

Elsőnek is igazából ez nem egy termékbevezetés volt, hanem egy áremelkedés előtti nagyobb akció. Előtte még nem nagyon hirdettem a terméket.

Most volt igazából az első igazi termékbevezetési kampányom landing page-el, erre mutató hirdetésekkel, hírlevél kampánnyal, ezért ezt tekintem az első product launch-nak.

A konkrét kampányra pontosan 9.215 Ft-ot költöttem és 580.000 Ft bevételt hozott, szóval remélem tudok értékes ötleteket adni a számodra.

A végén lesz egy nagyon szép folyamatábra, amiben egyértelműbben látod, hogy is épült fel az egész, de a részleteket is leírom természetesen.

Nézzük is az előzményeket.

Miket csináltam a bevezetés előtti 8 hónapban

Ha esetleg nem ismernéd mit csinálok, itt egy gyors felzárkóztató…

A WordPress-t egyre jobban kezdik megismerni kis hazánkban. Külföldön már szinte mindenhol ezzel készítenek weboldalakat.

Egyedül elég nehéz a 0-ról megtanulni a használatát, pedig nagyon sok ingyenes tananyag van a neten. Ezekkel az egyik probléma, hogy szinte csak angolul vannak. A másik, hogy fogalmad sincs hol kezdd el és nagyon sokszor nem tudod, hogy mi is a problémád. Ezért nagyon jó, ha már valaki elmondja a „best practice”-t.

Kutatás, béta verzió

Megnéztem a magyar WP tanfolyamokat, megvettem az összes külföldit és arra jutottam, hogy ebbe érdemes még most beszállni. Egy csomó mindent tovább tudtam fejleszteni és véleményem szerint egy jobb tematikát alakítottam ki.

Mivel mások is csinálják és keresnek vele, így a piacot validáltnak tekintettem. Igaz Magyarország kicsi, de hittem magamban, hogy jobb terméket fogok létrehozni, mint a versenytársak.

Ez a keresgélés, videók elkészítésének béta verziója tartott kb. 4 hónapig. Magányos és fárasztó meló, főleg hogy a WP folyamatosan fejlődik. Volt hogy egy egész napon keresztül egy videót készítettem és ezt 1 hét múlva meg kellett ismételni. Fel kellett építeni úgy a tematikát, hogy logikusan, lépésről lépésre értsék meg az újak a működést. Nem baj, nem adtam fel és kész lett egy béta verziója a kurzusnak.

Üzleti modell

Már a kutatás közben ki kellett találnom az üzleti modellt. Ez a többi tanfolyamnál vagy membership szerű, szóval mondjuk évi díjas vagy egy összegben fizetős.

Mivel még nem teljesen kész termékről van szó, nem akartam éves díjat. Nem volt még vásárlóm így jó és vonzó ötletnek gondoltam, hogy aki az elején csatlakozik az a jövőben minden anyagot ingyenesen kap meg.

Igen ám, de védeni akarom természetesen az anyagokat így egy membership bővítménnyel levédettem az oldalt. Hát ez nem volt egyszerű menet, de így ha valaki regisztrál, bejut egy védett helyre és el tudja érni az anyagokat. A legnagyobb baj a magyar online fizetési szokásokkal van, de erről majd később…

A rendszerem felépítése főleg a Digital Marketer értékesítési modelljéből alakult ki. Erről írtam egy bazihosszú cikket, amit itt olvashatsz el.

Tesztelés

Kész az oldal, kész vannak a videók…

Ezután kerestem embereket akiknek ingyen odaadtam, hogy megtudjam milyen a fogadtatása. Ebből szereztem ajánlásokat és tudtam fejleszteni a tanácsok javaslatára.

Ami nem volt egyszerű, hogy egy weboldalkészítes tanfolyamot elvégezni nem olyan egyszerű. Az embernek el kell köteleznie magát, hogy most tényleg nekiáll és csinálja. Emiatt nem könnyű jó visszajelzést kapni.

Ilyenkor még közel nem éreztem olyannak a terméket, amilyet szerettem volna, de egy indulásnak tökéletes volt.

Látogatók szerzése

Ez már izgalmasabb feladatnak tűnt előzetesen, de közel se könnyűnek.

A célcsoport elsődlegesen a kisvállalkozók. Szeretik a marketinget, szeretnek pepecselni az oldalukkal. Valószínűleg nem tudnak olyan jól angolul, de saját maguk akarják elkészíteni a weboldaluk vagy egy kész weboldalt akarnak módosítani.

Életkort nem tudtam kitalálni, de valószínűleg 25 év felettiekről van szó.

Facebookon egyértelműen Marketing Commando-t és hasonló oldalakat kedvelőkről van szó, így a célzás már nagyjából meg is volt, ezt később lehet szűkíteni.

A WordPress-ben mivel sokmindenre van netes segítség, a SEO segítségével Google-ből is szerezhetek látogatókat, de így az elején, új domain-nel, cikkek nélkül, backlinkek nélkül ez beletelik egy kis időbe.

Ekkor kezdtem el nagyon sok bejegyzést gyártani. Ezt élvezem is, bár elég sok munka. Írtam WordPress bejegyzéseket és átlagosabb, de minőségi online marketingeseket is. Csatlakoztam marketinges Facebook csoportokhoz és az olyanokat, amik jobban sikerültek megosztottam és hirdettem is egy kevés pénzért.

Itt találhatsz 45 blog bejegyzés ötletet – nagyon jó bejegyzést lett, hozott egy csomó feliratkozót

Ezekből jött egy csomó látogató az oldalra. Természetesen raktam a weboldara Facebook pixelt, így összejött a launchra egy 3.500 fős lista.

Email lista nélkül nem nagyon lehet mostanában érvényesülni, így csináltam egy csalit (egyébként ez a cikkem az egyik legjobban sikerült a csalikról). Nem vittem túlzásba, kiszedtem a tanfolyamból 8 videót és elneveztem WPMini tanfolyamnak.

Fontos volt olyan csalit csinálni, amit tényleg akarnak az emberek. Előtte volt egy másik, sokkal gyengébb, de arra nem nagyon haraptak a halak.

Elsőnek is megcsináltam popup-nak az újat és ez folyamatosan futott az oldalakon, blogon. Betettem a bejegyzésekhez a jobb oldali widgetbe is. Ezután ezt Facebookon is elkezdtem hirdetni a jobban sikerülteket.

A sima popup eddig 254 feliratkozást hozott.

Ez konkrétan egy $25-os bővítménnyel a a Ninja Popups-al lett megcsinálva. Egyszeri fizetés, előre elkészített sablonok. A kurzusban van róla több szó. Nem kell ide havidíjas termék, ez a legjobban működő plugin jelenleg.

Pop-up csali

A Facebook hirdetés pedig 170 (vagy 213 :)) feliratkozást hozott. A méréseket eléggé összekavartam, így pontosan nem tudom melyik a jó adat. A lényeg, hogy kb 61 Ft-ot fizettem egy első osztályú email címért.

WPMini Facebook hirdetés

Hirdetéses csali

Javítási lehetőség: Következőnek pontosabban kell mérnem a számokat, hogy megtudjam az konverziók igazi árát. A másik, ami kimaradt az A/B teszt, de egy kezdő vállalkozásnál, ennek nincs is sok jelentősége. Közbe is gondolkodtam rajta, hogy erre fordítsam-e a forrásaim (idő).

A Facebook hirdetésekkel voltam néha bajba. A célcsoport a WordPress érdeklődési kör és a Marketing Commando kedvelői voltak. Ezt is lehetne jobban célozni, de kezdésnek megteszi.

Elégedett voltam egyébként az eredményekkel, jó volt látni, hogy duzzad az email lista.

Ha már az email listáról van szó…

Az ActiveCampaign nevű szoftvert használom, ami elképesztő könnyűvé tette az egész sorozat megépítését. Mindössze $9-ba kerül havonta, ami elég vicces számomra ahhoz képest, hogy mit kapok cserébe.

Az email-ek megírása annyira nem volt számomra egyszerű, de sokmindenki írt, hogy tetszett neki, így kezdésnek ez is jó volt.

Javítási lehetőség: Egy jobb minikurzus kialakítása, ami jobban körbejárja, hogy miért is ennyire jó a WordPress. Azután ezt lehet hirdetni Facebook-on folyamatosan.

Így lett egy ~440 fős email listám. Nem nagy, de minőségi emberekkel, akiket tényleg érdekel a WordPress.

Egy kevés eladás

Ebben az időben március és június között járunk. Nincs még sok bevétel, de 1-2 ember már döntött úgy hogy csatlakozik a tanfolyamhoz.

Külön nem hirdettem a kurzust, az email sorozat közben kommunikáltam, hogy „Hé amúgy van egy fizetős kurzusunk, nem akarod megvenni?”

Ezen kívül a weboldalon lehetett még megtalálni egy nagyon gyenge termékoldalt. Így utólag azon is csodálkozok, hogy van aki már akkor csatlakozott.

Persze tudtam én, hogy készítenem kell egy kampányt, de még nem volt meg a tudásom elkészíteni egy jó landing page-t, valamint még nyomni akartam magamból az értéket, hogy lássák az emberek, hogy tényleg jó dolgokat csinálok.

A branding már az elején fontos volt. Szerencsére nagyon jól meg tudtuk támogatni a jó tartalmat, jó grafikákkal. Elengedhetetlen szerintem a szép design.

Kampány kezdete, landing page elkészítése

Ekkor jött egy égi jel és a Marketingszöveg Landing Page tréningje (itt írom le az élményeimet). Erre egyből jelentkeztem és június 9-én részt is vettem rajta.

Long story short, nagyon jó volt. Megkaptam az iránymutatást az írásra vonatkozóan.

Közben jött az EB és mentem 2 meccsre is, de előtte még mindenképp meg akartam írni a landing-et. 2 nap alatt megírtam a szöveget, de a formázással bajban voltam.

Mentünk a meccsekre, de közben a testvéremmel (aki a grafikák nagy részét csinálja) meg tudtuk designolni az oldalt. Így kellett 1-2 hét mire kész lett teljesen az oldal, nem volt egyszerű, de viszonylag jónak éreztem.

Vavrek Balázsnak elküldtem, hogy nézze át és nagyon jó javítási ötleteket adott. Ezután már magabiztosnak éreztem magam, hogy ideje indulni.

A kész landing page-et itt nézheted meg – A kampányban bruttó 20.000 Ft volt a tanfolyam és volt még egy scarcity elem, hogy max 30 hely van. A magyar versenytársakhoz képest alájuk lőttem. Nem tudom ez mennyire volt jó ötlet, de muszáj voltam bővíteni a fizető vásárlóimat.

A kampány csatornái

Mivel 2 igazi csatornát építettem, ezért innen jöhetett vásárlás.

Email lista

Elsőnek is az email listámnak küldtem ki a sales oldalt. Egyből egy fél órán belül jött is az első vásárlás.

Ezek után minden nap írtam 1-1 email-t. Ez szólt kifogáskezelésről, előnyökről, „mindjárt zárunk”-ról és egyszerű oktatásról. Sajnos az elején nem állítottam be a megfelelő követést, így teljesen elszúrtam az analitikát.

Javítási lehetőség: Az elején beállítani minden követőkódot, célkonverziót, lépéseket. Ez annyira nem egyszerű, de ez is nagyon fontos hogy utána megfelelő javításokat tudjak csinálni.

Facebook kampány

Következő nap pedig elindítottam a Facebook kampányt.

Néztem nagyon sok Facebook hirdetés példát, írtam különböző headline-okat, szövegeket és Bencével csináltunk grafikákat.

Ez lett a nyertes hirdetés:

nyertes facebook hirdetés

A szöveg az elején más volt, a dátumra vonatkozóan. A lejárati dátum volt kiírva.

Összességben így sikerült a Facebook kampány:

facebook hirdetések kampány eredmények

Mindössze 9.215 Ft-tal 19 konverziót értünk el, ami a vásárlást jelenti. Ez 485 Ft eladásonként, amit elég jónak érzek. Sajnos nem találtam magyar példát milyen számok a jók egy ilyen terméknél. Ha valakinek van hasonló terméke, szóljon és meghívom egy kávéra társalogni 🙂

A hirdetések árazása egyébként elég hektikus volt. Nem nagyon tudtam, hogy konverzióra, kattintásra, egyedi megjelenésre hirdessek-e. Nem tudtam mennyit adjak egy hirdetésért. Azt se mennyiért hirdessek naponta és ezt hogy növeljem. Próbáltam edukálni magam közben, de egyszerűen nem találtam meg a legjobb módszert.

A célcsoportom a remarketing listám volt ~3500 fővel. Végül a kattintásra való optimalizálás jött be legjobban. Ez valószínűleg azért van, mert a konverzióhoz való optimalizáláshoz túl kevés adatot kap a Facebook, így nem túdja kitalálni kik a legjobb célpontok.

Volt egy gyenge próbálkozásom egy tágabb, ismeretlen csoportnak hirdetni, de ez nem nagyon vált be. Muszáj előtte valamilyen tartalommal megismertetni magam, átvinni az oldalamra, így ezután sokkal nagyobb eséllyel vásárolnak.

Javítási lehetőségek:

  • Jobb képeket és szövegeket írni, valamint jobban célozni.
  • Kipróbálni az egyedi eléréses optimalizálást.
  • Hirdetéssorozatonként 1 hirdetést csinálni. Ezt a tippet sajnos túl későn kaptam meg.
  • Több hirdetést kipróbálni
  • Még több embert átirányítani a weboldalra előtte

Költségek, eredmények, problémák

Közvetlenül 9.215 Ft-ba került a kampány, de azért vannak közvetett költségek is. Megmutatom ezek hogy alakultak.

Költségek

A következő táblázatba mutatom be, hogy mi mennyibe kerül.

WordPress – 0 Ft
Domain és tárhely – 25.000 Ft/év – Netmasters
Prémium sablon – 17.000 Ft – Avada
Tagokat kezelő bővítmény – 29.000 Ft/év – Memberpress
Email marketing szoftver – 31.000 Ft/év – ActiveCampaign
Pop-up szoftver – 7.500 Ft – Ninja Popups
Számlázás – 20.000 Ft/év – Számlázz.hu
Videók tárhelye – 12.000 Ft/év – Amazon S3
Képernyővideó készítése – 43.500 Ft – Camtasia
Mikrofon – 19.000 Ft – Samson Go Mic
Indulás: 87.000 Ft . Évente: 117.000 Ft/év

Így az első évben 204.000 Ft költségem van, de a következőben már csak 117.000 Ft lesz.

Havonta kb. 17.000 Ft-ba kerül a működésünk az első évben.

Itt még nem számoltam a hirdetési költségeket. Eddig ~32.000 Ft-ot költöttem, ami szerintem nagyon alacsony. Ezt sokkal jobban meg kell tolni.

Nem tudom milyen másik vállalkozás dolgozik ilyen kcsi költségekkel, de én elég boldog vagyok, hogy ezt csinálom.

Eredmények

A végén 29 eladás lett. Ez bruttó 580.000 Ft.

Ugye 19 eladás Facebook hirdetésből és 9 valószínűleg az email-ek hatására érkezett. Lehetséges, hogy van a 2 között átfedés, mert mondjuk megnyitott valaki egy email-t, nem vásárolt, de utána 2 nappal később felugrott neki a Facebook hirdetés és így csatlakozott. A remarketing csodája.

Nem tudom, hogy lehetne pontosan kiszámolni, az átfedéseket, de most megelégszek ennyivel.

A következő képen vizuálisan is bemutatom, hogy milyen lépések kellettek végigvinni a kampányt. Ezeket a lépéseket bármilyen vállalkozásnál le lehet másolni.

kampány folyamatábra

Problémák

Leírtam pár javítási lehetőséget, de egyet külön kiemelek.

Ez pedig az online fizetés és számlázás kérdése.

Az online fizetés híve vagyok, de eléggé nehéz ezt még bevezetni itthon, így banki átutalást is megadtam lehetőségként.

Még jó, hogy így tettem mert 14-en fizettek PayPal-lal és 15-en átutalással.

A bajom az volt, hogy nem tudtam automatikusan beforgatni a fizetést a számlázz.hu-hoz. A MemberPress-től nem tudtam hogy kellene átküldeni automatikusan a fizetési adatokat. A másik baj az volt, hogy nem lehetett magyar rendszert (mint a Barion) integrálni a MemberPress-hez.

Bármennyire is megszerettem a bővítményt, ezt a jövőben mindenképp meg kell oldanom, mert az automatizálás elképesztő fontos számomra.

A jövő

Sikeres kampánnyá alakult az első igazi launchom, de nincs megállás.

Új termékek készülnek, bónuszok és új videók, amelyekkel mégjobban szeretném segíteni a már meglévő és jövőbeli tagokat.

A legnagyobb probléma a tanoncoknak az oldalak összerakásával van. Szerencsére most fejlődik a 2 legkirályabb sablon (Avada és Divi – Elegant Themes) és át lehet majd adni másoknak előre elkészített elemeket és sablonokat. Ilyeneket gyártunk jelenleg, amelyek egyszerűek, de szép grafikával rendelkeznek és szinte mindenhol használhatóak. Ez a magyar piacra lesz gyártva, a magyar viszonyokhoz.

A kampányos megoldás jelenleg nagyon jól működik, így egy évben 4 hasonlót tervezek, valamint egy értékesítési tölcséres automatizált rendszer a végső cél, hogy folyamatosan menjenek az eladások. Ezekhez még el kell készíteni az elemeket, email automatizációkat, rendszereket.

Összegzés

Megpróbáltam lépésről lépésre bemutatni a kampányt. Remélem sikerült ötleteket ellesni, amit Te is tudsz majd hasznosítani a saját kampányaidnál.

Én nagyon boldog vagyok, hogy sikerült ezt így megcsinálni és a jövőben is hasonló eredményeket szeretnék elérni. Jó volt ezt leírni, később biztos érdekes lesz visszanézni, hogy gondolkoztam ebben a szakaszban.

Most az elsődleges cél a termék tökéletesítése és a jelenlegi tagok kiszolgálása. Ha ezekkel megvagyok lehet továbblépni az új kampányra.

Ha valami hozzáfűznivalód vagy kérdésed van, írj kommentet nagyon szívesen válaszolok. Ha tetszett a bejegyzés oszd meg kérlek, hogy mások is profitálhassanak belőle.

Ui.: A linkjeim egy része affiliate link, mert egy okos marketinges használja őket. Ez neked nem kerül pluszba, (sőt van hogy kedvezményt kapsz) de nekem nagyon sokat számít ha használod.

5 válasz

  1. Szia Attila! Fantasztikusan megnyugtató és nagy segítség ez a cikk. Köszi. Engem két olyan dolog érdekelne, ami számodra talán lényegtelennek tűnik. (Lehet tényleg az.:-) )

    1 – A blogcikkek, vagyis a hasznos tartalmak milyen ritmusban kerültek fel a weboldaladra? Amikor nyilvánossá tetted már akkor voltak rajta bejegyzések? Illetve amikor elkezdted nyomni a kampányt, akkor már jelentős mennyiségű tartalom volt a blogodon?

    2 – Nekem iszonyat soknak tűnik az a kezdeti befektetés, amit nem számszerűsítettél. Azt írtad, hogy minden hasonló tanfolyamot megvásároltál. Ennek, így utólag, volt értelme? Ez gondolom nagyon sok pénz lehetett.

    3 – Összességében mennyi időt vett el tőled ez az egész indulás? Csak ezzel kellett foglalkoznod, vagy más meló/suli mellett csináltad? Ez azért érdekel, hogy lássam, hogy az általad feltüntetett időegységek az én esetemben kb mekkorák lennének? Én főállás mellett vágnék bele egy hasonló vállalkozásba.

    Bocs, ha ez sok kérdés. Tudom, hogy ez már nem is a WordPresshez kapcsolodik. De ha tudsz légyszi válaszolsz, még ha röviden is. Mégegyszer köszi a cikket!! Baromi jó volt!!

    1. Szia!
      1 – Az elején jó ha van pár fontosabb cikk, hogyha valakit becsábítasz, akkor kaphasson még tartalmat.
      2 – Nem volt nagyon sok, kb. 100.000 Ft, de ezek adták az alap vázát a kurzusnak, így megérte.
      3 – Nehéz megmondani, mert kérdés, hogy a tanulást belevesszük-e. Ha igen, akkor sztem 8 órás munkának felelhetett meg.

  2. Szia!

    Nagyon jó és átfogó összefoglalót írtál. Gratulálok hozzá!
    Egy olyan kérdésem lenne, hogyan tudtad a Facebook hirdetési kampányt beállítani úgy, hogy egy adott csoport kedvelői számára jelenjenek meg a hirdetések?

    Előre is köszönöm a segítséged!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek