Hallottad már, hogy az e-mail marketing mennyire fontos? Félelmetesnek tűnik belekezdeni, mert túl sok az információ, nehéz kitalálni, hogyan is állj neki? A hírlevél feliratkozók gyűjtése olcsó és rendkívül hatékony csatorna, ezért már a legelején érdemes vele foglalkozni.

Megmutatom azt a stratégiát, amivel bármikor fel tudod pörgetni a feliratkozóid számát.

Én is ezt a módszert használtam a 2015-ös indulásomkor, de ebben a cikkben hozzáteszem az azóta felhalmozódott tapasztalataimat is.

A lényeg, hogy megértsd a fő stratégiát, mert ezzel a tudással felvértezve nem a kisebb taktikai húzásokon múlik majd a sikered. Adok persze tippeket arra is, hogy konkrétan mit csinálj, hogy minél gyorsabban minél több feliratkozód legyen. 😉

Így meglesz a “miért”-ed és a “hogyan”-od is.

Ezek a módszerek működnek webáruházaknál, egyszerű blogoknál, vállalkozói oldalaknál, azaz mindenhol, de persze a saját projektedre kell őket szabni a siker érdekében.

Lássunk is neki…

Ne kérj, hanem adj

Elsőnek az alap gondolkodásunkat kell jó irányba állítani. Meg kell érteni, hogy az emberek utálják megadni az e-mail címüket. Így vagy ezzel te is, én is, mindenki.

És még mindig több ezer helyen látom, hogy a weboldalak azt kérik, hogy adjam meg az e-mail címem.

Rossz példa feliratkozásra - Tesco
Rossz példa feliratkozásra – Tesco

Ez ma már nem megy, az emberek nem akarnak random ajánlatokat kapni.

Még ennél is bénább megoldást találtam a Mullernél. Itt már nem is kérnek, hanem csak úgy ott van az oldal alján a feliratkozási lehetőség, és azt várják, hogy beírjam a drága e-mail címem.

Még rosszabb példa feliratkozásra - Muller
Még rosszabb példa feliratkozásra – Muller

Ma már nem elég megkérni az oldalad látogatóját, hogy iratkozzon fel. Muszáj valamilyen számára értékes dolgot ajándékoznod neki, hogy ezért cserébe megadja az e-mail címét.

Ez a fő gondolatunk. Én pont ezt szerettem meg a marketingben, hogy lehet ezt értékadóan csinálni. Ha tényleg minőségi dolgot, értéket adsz a feliratkozóknak, akkor azt később te is vissza fogod kapni. Ez a marketing karma. Nálam bevált.

Na de mi is az az érték, ami jó az olvasódnak? Ezt bizony neked kell kitalálni, de ne aggódj, segítek.

Mit adj a feliratkozásért cserébe?

Hívhatjuk lead magnetnek, lead mágnesnek, marketing csalinak, teljesen mindegy az elnevezés. A lényeg, hogy olyan dolog legyen, ami ér annyit a látogatódnak, hogy hajlandó érte venni a fáradságot és beírni az e-mail címét.

Szerencsére már összeszedtem egy 26 elemből álló listába a legjobb marketing csali példákat, így ha bővebben érdekel a téma, akkor kattints ide.

A kedvenc lead generálóimat azért itt is felsorolom:

  1. Útmutató / E-book
  2. Csekklista
  3. Használt eszközök / appok / dokumentumok a cél eléréséhez
  4. Oktatóvideó
  5. Ingyenes szoftver vagy próbaidőszak
  6. Akció / Ingyenes szállítás / Kupon
  7. Tesztek / kvízek
  8. Több napos videós kurzus
  9. Ingyenes konzultáció
  10. Ingyenes elemzés
  11. Ingyenes belépő
  12. Ingyenes minta / termék
  13. Nyereményjátékra regisztráció
  14. Esettanulmány

Bőven van miből választani, de azért nem egyszerű olyat találni, ami megüti az ingerküszöbét az olvasóidnak.

Kezdj el kicsit kutakodni! Gondold át, milyen termékedet lehetne átalakítani egy ingyenes csalivá. Nézd meg, milyen kérdések merülnek fel a célközönségednél a legtöbbször, vagy akár kérdezd meg őket, hogy mi segítene nekik a legtöbbet.

Ha még nincs közönséged, akkor elemezd alaposan a versenytársaidat (külföldön is), és nézd meg, ők miket ajánlanak. Aztán csinálj egy annál is jobbat!

A lead mágnes lesz a fő mozgatórugója a sikerednek, szóval kezeld úgy, mint a legjobb termékedet, mert tényleg annak kell lennie.

Mi egy ingyenes kurzust hoztunk létre, ami több dologra is jó:

  • azok fognak feliratkozni, akiket érdekel valamennyire a téma,
  • bizalmat tudunk vele építeni, mert jó tartalmat adunk,
  • el tudja dönteni a feliratkozó, hogy neki tényleg szüksége van-e WordPress-re és tanfolyamra a rendszer megtanulásához,
  • megtanítjuk az alapokat, így már lesz mire építkezni később.
WPKurzus Mini feliratkozó oldal

Nálad nem biztos, hogy egy hosszabb kurzust kell készíteni, sokszor az egyszerűbb csekklisták, eszközlisták, azonnal felhasználható kuponok hatásosabbak, és ezeket ráadásul sokkal könnyebb is megcsinálni.

A lényeg, hogy megérje a látogatónak a “tranzakció” (vagyis úgy könyvelje el a feliratkozást, hogy tényleg értéket kapott az e-mail címéért cserébe).

Most ott tartunk, hogy nem kérünk, hanem adunk valamit, és az a valami nagyon értékes kell, hogy legyen. Na de kinek is ajánljuk fel ezeket az értékeket?

Hogyan szerezz olcsón látogatókat a weboldaladra?

Lehet, hogy van már követőbázisod különböző közösségi média csatornákon, de ezzel azért érdemes vigyázni. Egy ilyen platform sosem lesz a tiéd, és nem te hozod a szabályokat. Érdemes a saját weboldaladra irányítani az irántad érdeklődőket, mert az lesz igazán a saját játszótered.

Ha már ott tartasz, hogy vannak olvasóid, de csak most jutott eszedbe, hogy ideje elkérni a drága e-mail címüket, akkor mindenképp folytasd a jelenlegi látogatószerző tevékenységedet. Ezt ki tudod majd egészíteni az én módszeremmel is.

A tartalommarketing lesz a fő irányvonalunk. Azért szeretem, mert tipikusan win-win szituációk alakulnak ki belőle.

A fogyasztó ingyenesen kap olyan tartalmat, ami segít neki, megoldja egy problémáját. Ezért cserébe téged megismernek, elkezdenek bízni benned, nő a tekintélyed, és persze el tudod indítani a látogatót a vásárláshoz vezető úton (vagy bármi is a célod).

Jobb eredményt fogsz kapni hosszú távon (és megkockáztatom, hogy rövid távon is), ha nem csak egyből az e-mail címét akarod valakinek megszerezni, hanem előtte “melegíted” kicsit a leadet, azaz puhítod az illetőt, jobban megkedvelteted magad vele.

2 lépcsője van az általam használt ingyenes (és olcsó) látogatószerzésnek.

1. Írj 5 fantasztikus bejegyzést

Írni bizony muszáj. Vagy neked kell megtenni, vagy rá kell bíznod valakire, a lényeg, hogy legyen kb. 5 brutál jó cikked a blogodon.

A vásárlói út tetejét célozzuk ezzel (itt egy cikk a TOFU, MOFU, BOFU-ról), azaz választ akarunk adni a közönséged valamilyen általánosabb problémájára, meg akarjuk vele ismertetni magunkat és szeretnénk felcsalogatni a weboldalunkra.

Legyen köztük “kattintáscsalogatóbb” cikk és cornerstone is, azaz olyan bejegyzés, ami meghatározó tartalmad lesz keresőoptimalizálás szempontjából hosszú távon is.

Ha mondjuk az “edzés férfiaknak” témát vesszük (mert pl. edzőterembe járó pasiknak szeretnél eladni valamilyen terméket), akkor a következő cikkeket írnám például kezdésnek:

  • Így lehet egyszerre zsírt veszteni és izmot növelni
  • Ezt a táplálékkiegészítő csomagot szedd, ha most kezdesz edzeni és gyorsabb fejlődésre vágysz
  • 7 tipp, hogy tovább bírd… az edzőteremben
  • A legjobb 3 napos kezdő edzésterv férfiaknak
  • A tökéletes mell edzésterv

Inkább a hosszabb, tartalmasabb cikkek irányába menj, de persze ez is témafüggő lehet.

Ha már vannak bejegyzéseid, akkor nézd meg Google Analyticsban, hogy ezek közül melyek működnek a legjobban.

A legtöbbet olvasott bejegyzések lekutatása a Google Analyticsben
A legtöbbet olvasott bejegyzések lekutatása a Google Analyticsben

Az is lehet, hogy nem a legtöbbet nézett cikkeid a legjobbak. Nézd meg az oldalon eltöltött átlagos időt is, mert az is árulkodó tud lenni, ha egy cikk sikerességét méred. Csekkold a legtöbbet kommentelteket, és persze használd a józan paraszti eszed, miközben eldöntöd, hogy melyik cikk lett a legjobb.

A lényeg, hogy olyan bejegyzéseid legyenek, aminek az elolvasása után az marad meg az érdeklődőkben, hogy mennyire király vagy.

Egyelőre nem kell hosszú távú blogstratégiában gondolkodnod (persze annak is megvan az előnye). Az elején csak pár nagyon jó tartalmat akarunk.

Arról még nem írtam cikket, hogy miként írj remek tartalmat, de kerestem neked erről kiváló írásokat: Marketingszöveg, Authority Hacker, WordStream, Blogging.com, Social Media Examiner, codeinwp

2. Promotáld a cikkeidet

Direkt nem a hirdetés szót használtam, mert az a fizetős megoldásokat helyezné mindenek elébe, holott ingyen is rengeteg lehetőséged van.

A klassz bejegyzésed semmit se ér, ha nem olvassa senki, ezért különböző taktikákat kell alkalmaznod ahhoz, hogy eljusson olyan emberekhez, akiket érdekelhet a tartalom.

Pár példa arra, hogy ingyenesen promotáld a bejegyzéseidet:

  • Facebook oldalad
  • Facebook csoportok
  • Fórumok
  • Instagram oldalad
  • YouTube csatornád
  • Ismerősöknek ajánlás
  • Keresőoptimalizálás
  • Kooperálás más blogokkal/influencerekkel
  • Weboldal ajánlása élő eseményeken
  • Cikkek többszöri megosztása
  • A tartalom ajánlása gyűjtő jellegű blogcikkekbe (Skyscraper Technique)

Mondanám azt is, hogy küldd ki az e-mail listádnak, de most épp azt építjük. 🙂

A tartalmad ingyenes népszerűsítése persze sok időbe kerül, de ha alacsony vagy egyáltalán nincs büdzséd fizetett hirdetésekre, akkor az idődet kell befektetni a sikerhez.

Ha viszont tényleg jó cikkeket írtál, akkor mindenképp megéri Facebook és Instagram hirdetéseket készíteni rá.

Bejegyzés Facebook hirdetése
Pár bejegyzésünk hirdetési számai

Nem kell itt óriási összegekre gondolni, látod, hogy én is pár ezer forinttal boostoltam.

Én 15-25 Ft-ért tudok olvasót szerezni az oldalamra, de ennek az ára persze folyamatosan megy fel, az pedig sok más dologtól is függ, hogy neked mennyibe fog kerülni.

Azért is fontos, hogy tényleg jó tartalmat hirdess, mert akkor olcsóbb lesz behozni az embereket, akik elégedettebbek lesznek, hogy olvashattak téged. Könnyebben meg fognak szeretni és nagyobb lesz az esélye, hogy feliratkoznak.

Fontos még, hogy nem költségként, hanem befektetésként kell gondolni a hirdetésre költött összegre. A célunk az, hogy a honlapodra csábított olvasókat a feliratkozásra is rávegyük. A feliratkozókból pedig valószínűleg pénzt szeretnél később viszontlátni. A hirdetés tehát az egyik lépése a folyamatnak, ha gyorsabban akarsz haladni, akkor be kell vállalni.

Most már van pár ütős blogcikkünk, és sikerült embereket is vinnünk az oldalunkra, hogy a tartalom fogyasztóiban bizalmat keltsünk. Itt az ideje feliratkoztatni őket.

Hogyan iratkoztasd fel a bejegyzéseid olvasóit?

Ha lenyűgözted az olvasóidat a tudásoddal, megoldottad valamelyik problémáját, amire választ adott neki a cikked, akkor eljött az idő, hogy megadd a lehetőséget a feliratkoztatásra.

Fontos emlékezni az összefüggésre, hogy a weboldalad valamilyen témára épül, amihez szorosan tartoznak a megírt cikkeid is. Olyan emberek jöttek erre az oldalra, akiket érdekel ez a téma.

És itt jön a képbe a csalid, amit azért készítettél, mert egy nagyon nagy értéket akarsz odaadni ingyenesen, pontosabban egy e-mail címért cserébe.

Nézzük meg, hogy technikailag mire van szükséged.

Az email feliratkoztatás technikai követelményei

Ezen a blogon a WordPress-szel foglalkozunk, ezért a következők csak akkor fognak rád is vonatkozni, ha WP oldalad van vagy ilyet tervezel indítani.

Alapvetően 2 különböző szoftverre/kütyüre lesz szükségünk:

  • E-mail marketing szoftver
  • Feliratkoztató űrlap/bővítmény

Az e-mail marketing szoftver azért felel, hogy egy adatbázisba vagy listákba tudd gyűjteni a feliratkozókat, hírleveleket küldhess nekik és akár automatikus utánkövető e-maileket is beütemezhess.

Kezdőknek szerintem nagyon jó választás a Mailchimp, mert 2000 feliratkozóig teljesen ingyenes és szinte mindennel integrálható.

Ha jobban rá szeretnél feküdni az e-mail marketingre, komolyabb automatizmusokat készítenél, akkor az ActiveCampaign szerintem a legjobb választás. Én is ezt használom már több éve és nagyon szeretem minden részét.

Itt egy cikkem az ActiveCampaign bemutatásáról, ide kattintva pedig egy korábban fizetős kurzusomat éred el, amit ingyenessé tettem. A tanfolyam inkább haladóknak való, de rengeteg érték van benne.

A feliratkoztatáshoz ezen túl kell egy űrlap, vagy legalábbis egy mező, ahova az érdeklődők beírhatják az e-mail címüket. Erre van saját megoldása a jobb sablonoknak (pl. Divi), de használhatsz rá bővítményt is, amivel különböző felugró/beúszó ablakokat készíthetsz és egyéb eszközöket is bevethetsz.

Felugró ablakos bővítményre ott a Divihez ingyen járó Bloom plugin, és a mi kedvencünk, a Thrive Leads. Ezek lehetővé teszik, hogy különféle helyekre (mindjárt beszélünk róla, hogy hova) kitehess ilyen feliratkoztató űrlapokat, ráadásul integráltak a legnagyobb e-mail marketing szoftverekkel is.

Ebben a cikkben nem mászunk bele a GDPR bugyraiba, de jó tudnod, hogy az adatvédelem szempontjából érdekes kérdés, hogy milyen adatot és hogyan kérsz be.

Ezt a témát részletesen körbejártuk, és többféle megoldást mutatunk rá kurzusainkban. A WordPress és a többi szoftver összekötésének pontos lépéseiről, a használatukról és a kisebb trükkjeikről is találsz a tanfolyamainkban konkrét leckéket.

Vannak ingyenes bővítmények is, mint a Sumo, de ez csak korlátozott ideig használható ingyenesen. A tanulóimnak kezdésnek a Divit és a hozzá tartozó Bloomot szoktam ajánlani, mert a Divi a legjobb sablon, arra úgyis szükség van, a Bloom pedig ingyenesen jár hozzá, és így a feliratkoztatás is le van tudva.

Ha kitaláltad, hogy a dolog technikai részét mivel fogod megvalósítani, akkor jöhet az a rész, hogy milyen formában tálalod a csalidat, hogyan teszed ezt a látogatóid elé.

Hol és hogyan ajánld a lead mágnesed?

Abban szerintem egyetértünk, hogy a látogató csak akkor fog tudni feliratkozni, ha látja a lehetőséget erre. Azt viszont nem szeretnénk, hogy folyamatosan az arcába toljuk a csalinkat és már a második kattintása után rühelleni kezdjen minket.

A feladatunk, hogy megtaláljuk az arany középutat, és úgy tegyük a látogató elé a lead magnetet, hogy az még ne legyen zavaró, de mégis felfigyeljen a lehetőségre.

Összeszedtem egy listát, hogy melyek a legtipikusabb feliratkoztatási megoldások, lehetőségek a weboldaladon:

  • Oldalsáv
  • Külön box vagy szakasz valamelyik oldaladon
  • Bejegyzés tartalmában elhelyezve
  • Felugró ablak
  • Beúszó ablak
  • Hello bar
  • 2 lépcsős feliratkoztatás gombra kattintással
  • Zárt tartalom feloldása feliratkoztatással
  • Landing oldalak
  • Welcome mat
  • Lábléc

Lehet, hogy ez elsőre túl soknak tűnik, de nyugi, nem kell mindet használnod. Az pont az a véglet lenne, amikor túltolod az egészet.

Nem tudok egzakt választ arra, hogy milyen megoldást válassz ezek közül a feliratkoztatásra. Ezt neked kell kipróbálgatni a saját csaliddal és célközönségeddel, és érdemes idővel tesztelni is, hogy mi megy jobban, mi kevésbé.

Azt viszont el tudom mondani, hogy mi hol és hogyan tettünk ki feliratkoztató űrlapot az oldalunkra, hátha ez segít neked a saját mixed összerakásában.

Ha nagy képernyőn nézed ezt a bejegyzést, akkor láthatod az oldalsávban lévő feliratkozó dobozt. Van egy hasonló a bejegyzés alján is. Valószínűleg már beúszott egy ablak jobb oldalról is, amit 98,32% eséllyel bezártál (1,68% a konverzió rajta).

A WPKurzuson lévő feliratkozó dobozok egy részének a konverziós rátája
A WPKurzuson lévő feliratkozó dobozok egy részének a konverziós rátája

Mondhatod, hogy ezek elég alacsony számok, de mégis hozzájárultak ahhoz, hogy 930 ember beírja az e-mail címét és feliratkozzon.

Ezen kívül több oldalunkon vannak direkt a feliratkoztatásnak szentelt blokkok, ahol hirdetjük az ingyenes kurzusunkat.

Több különböző formában találkozhatsz vele az oldalon, és sokszor elrejtem a bejegyzéseinkben is, hogy ha valaki épp olvasgat nálunk, akkor találkozzon a lehetősséggel, hogy van egy ingyenes kurzusunk is.

Én nem ide szoktam betenni a konkrét feliratkozó mezőt, hanem át szoktam irányítani a forgalmat egy dedikált landoló oldalra, aminek csak az a célja, hogy az olvasó megadja az e-mail címét és elkezdjen ismerkedni velünk és a WordPress-szel.

Ennek azért már sokkal jobb a feliratkozási rátája: több mint az idelátogató emberek fele úgy dönt, hogy itt az idő feliratkozni.

Mi főleg ezeket a megoldásokat alkalmazzuk. Nem érzem túl tolakodónak, de azért mindig látja az olvasó, emlékeztetjük rá, hogy itt egy tök jó ajánlat, ideje lenne élni vele.

Most tehát ott tartunk, hogy az érdeklődő már látta is a feliratkozási lehetőséget. De mi történik akkor, ha elsőre nem adja meg a címét? Erre is van válaszom.

Ha elsőre nem kapják be a csalit

Azt sajnos nem lehet elvárni, hogy ha valaki lát egy ajánlatot, arra egyből le is csapjon. Ez a legtöbbször egyszerűen nem így működik.

Általában több “találkozási pontra” van szükség, így mindegyik új érintkezés a feliratkozási lehetőséggel plusz esélyt ad arra, hogy megszerezd az illető e-mail címét.

Megjegyzés: Lehet, úgy érzed, hogy milyen álnok, galád marketingesek vagyunk, hogy mindent megteszünk azért a fránya e-mail címért. Ilyenkor gondolj vissza azokra a hosszú órákra, amit a lead magneted elkészítésével töltöttél, és arra, hogy ezt ingyenesen adod oda valakinek azért, hogy segíts neki. Ezzel megoldod egy problémáját, időt és pénzt spórolsz a számára és a szakmai tudásodat adod át. Ez számára is egy pozitív “csere”, így nem kell magad rossz embernek érezned. Ezért is fontos, hogy tényleg brutál jó értéket adj neki.

Több lehetőséged van újra találkozni az érdeklődővel. Vannak ingyenes és persze fizetős változatok is.

Az ingyenesek közé tartozik, ha új tartalmat teszel elé. Új cikket írsz, új videót forgatsz, új fotót posztolsz az Instára stb.

Ezzel persze az a probléma, hogy sok-sok idődbe és munkádba kerül, de mondom ismét: ha nincs pénzed a hirdetésre, akkor az idődet kell befektetned a sikerhez.

Ha van egy kis pénzed, amit befektethetsz, akkor gyorsabban fogsz haladni, hamarabb fogsz feliratkozókat szerezni.

Nem ennek a bejegyzésnek a témája, de érdemes kitalálni, hogyan fogsz a feliratkozókból “pénzt csinálni”.

Ha tudsz ajánlani valamilyen terméket vagy szolgáltatást, van egy hosszabb távú stratégiád az érdeklődők vásárlóvá konvertálására, akkor meg kell érnie a feliratkoztatásnak úgy is, hogy pénzt költesz rá.

Ha még nincs rendszered arra, hogy hogyan alakítsd az érdeklődőket vásárlóvá, akkor is megéri legalább elindítani a feliratkoztatást. Így, ha később kialakítasz valami eladhatót, akkor lesz már egy alap listád azokból, akiknek hirdetheted a szolgáltatásod/terméked.

Szóval, ha van kereted hirdetni, akkor mindenképp ajánlott, hogy remarketing hirdetéssekkel célozd meg azokat, akik jártak már a weboldaladon, de még nem iratkoztak fel.

Ez azért nagyon hatásos, mert így olyanokat célzol meg, akik már elkezdtek bízni benned a cikkeid hatására, így lehet, hogy csak azért nem iratkoztak fel eddig, mert nem tudatosult még bennük az ajánlatod.

Természetesen lehet hirdetni a csalid olyanoknak is, akik még nem jártak az oldaladon, de egy ismeretlen feliratkoztatása jóval több pénzbe fog kerülni, mint egy korábban már megpuhított, “bemelegített” érdeklődőé. Pont az a lényege ennek a stratégiának, hogy minél olcsóbban oldjuk meg a listád bővítését.

És ezzel igazából be is zárul a kör. Ez szerintem a legjobb módja a gyors, minőségi és költséghatékony feliratkozószerzésnek.

Összefoglalás – A hatékony hírlevél feliratkoztatás lépései

Ha figyelmesen olvastad a cikket, akkor most már előtted is körvonalazódott, hogy miként érdemes e-mail listát építeni.

Nézzük meg az egymást követő lépéseket, nehogy kimaradjon valami:

  1. Ne kérd, hogy a látogatód feliratkozzon, hanem adj cserébe valami értékeset.
  2. Készítsd el a hiperszuper marketing csalid.
  3. Írj ~5 fantasztikus blogbejegyzést.
  4. Népszerűsítsd a cikkeidet, hogy a látogatók a honlapodra lépjenek és elolvassák őket.
  5. Közben persze alakítsd ki a feliratkozási lehetőséget (kösd össze a honlapodat, az e-mail marketing szoftveredet és a feliratkozási űrlapot).
  6. Tegyél ki az oldaladon több helyre is feliratkozási lehetőséget.
  7. Remarketing hirdetésekkel “emlékeztesd” a potenciális feliratkozót az ajánlatodra.

Ha ezeket a pontokat szépen követed, akkor garantáltan minőségi, a témád iránt érdeklődő feliratkozókat fogsz szerezni. Ezek után pedig már csak rajtad múlik, hogy az e-mailjeidben mit és hogyan kommunikálsz nekik.

Remélem, sikerült meghoznom a kedvedet a listaépítéshez, és most, hogy már adottak a konkrét lépések, magabiztosabban alakítod ki a feliratkozószerző rendszered.

Ha kérdésed van vagy elmesélnéd, te hogyan vágtál bele az e-mail listád építésébe, írj bátran kommentet!

Tanuld meg ingyenesen a WordPress alapjait!

7 napos online oktatóvideós tanfolyam, ami segít elindulni a saját WordPress utadon.

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.