Az online kurzusok fénykorukat élik, ráadásul a kereslet irántuk folyamatosan növekszik. A WPKurzus miatt elképesztő sok kutatómunkán és tesztelésen vagyok túl, hogy megtaláljam a legjobb eszközöket, amikkel egy ilyen rendszert össze lehet rakni. Megmutatom, hogy milyen módszerrel lehet ma egy ilyet felépíteni a leghatékonyabban.

Kurzus piactér, platform vagy saját rendszer?

Mielőtt nekivágnánk a különböző eszközöknek, amivel mi dolgozunk, előtte beszélni kell a különböző lehetőségekről is.

Ha elvégeztél már online tanfolyamokat, akkor biztos találkoztál különböző felületekkel. Valószínűleg volt jobb és rosszabb felhasználói élményed is.

Alapvetően 3 különböző módszer van:

  • Online kurzus piacterek
  • Online tanfolyam platformok
  • Saját rendszer kiépítése

Nézzük meg az előnyöket, hátrányokat.

Online kurzus piacterek

Ki ne találkozott volna az könyvesboltok online megfelelőjével, a Udemy-vel.

Az online tanfolyam piactereken több 10.000 tréning található, általában alacsony áron.

Tanulói szempontból azért jó, mert mindent, de tényleg mindent meg lehet találni egy helyen, de emiatt nehéz is megtalálni azokat a tanfolyamokat, amelyek ténylegesen hasznosak.

Ezen kívül rettentő olcsóak, 10-20 euróra/dollárra vannak leakciózva a tréningek. A felhasználói felület kitűnő, élmény rajta keresztül tanulni.

Oktatói szempontból az az előnye, hogy könnyű elindulni. Segítenek, nem kell szinte semmilyen technikai tudás ahhoz, hogy vásárolható legyen a tanfolyamod. Sokan vannak a platformon, így helyetted végeznek marketinget.

Cserébe a Udemy 50-75%-ot jutalékként levesz a bevételből, ráadásul rettentő nehéz kitűnni a több tízezer kurzus közül.

Nehéz marketingezni, mert ugyanaz a felület van minden tanfolyamnál és bármilyen árat adsz meg, ezt bármikor leakciózhatják.

Hasonlóan működik a Skillshare és a Lynda is, de kicsit más a modelljük.

A magyar piacon egyedül a Webuni a mérhető szereplő. Sajnos mivel nagyon kevesen vannak ezen a platformon, nem kapod meg azt az előnyt, hogy random emberek itt nézegessék a tanfolyamokat. A legtöbb tanfolyam csak pár tucat, maximum pár száz vásárlóval rendelkezik.

Könnyű az elindulás technikai szempontból, de a marketinggel kapcsolatban annyira meg lesz kötve a kezed, hogy nem éri meg erre alapozni.

Összefoglalva a kurzus piacok:

💚 A legnagyobb előnyük a könnyű elindulás és hogy a technikai akadályokat a minimálisra csökkentik.

Ezzel szemben viszont a bevételed nagy részét jutalékként leveszik, nehéz kitűnni, mert bekorlátozza a marketingedet és igazi közönséget csak kivételes esetben lehet kiépíteni.

Online tanfolyam platformok

Az infótermék piac fejlődésével egyre nagyobb igény alakult ki arra, hogy egyszerűen elkészíthessen valaki egy felületet, ahol értékesítheti a tanfolyamát.

A kurzuspiacok hátrányai miatt aki igazi sikert akar elérni, az elkerüli őket, és megpróbál a saját útján kiépíteni egy közösséget, marketinget és egyedül értékesíti a kurzusát.

Évekkel ezelőtt még elég nagy megpróbáltatást jelentett összerakni egy olyan rendszert, ami megfelelően kezeli a tanfolyamokat, leckéket, videókat, kvízeket, vásárlásokat, számlákat.

Ezért találtak ki olyan platformokat, amik ezt a technikai terhet leveszik az ember válláról.

Így alakultak ki az online tanfolyam platformok.

Külföldön a két legnagyobb szereplő a Teachable és a Thinkific, de meg kell említeni a Kajabi-t és a Clickfunnels-t is, mert ők is kínálnak erre megoldást.

Ezeket már jóval többre tartom, mint a piactereket, mert tényleg csak a technikai beállításokkal járó nehézségeket veszik át, cserébe havidíjas rendszerben működnek.

Kezelik a videókat, a fizetéseket, szép a felületük, lehet kezdetleges értékesítési oldalakat készíteni velük.

Nagy problémájuk viszont, hogy magyar cégekkel nem működnek valami jól. Nehéz a fizetést és a számlázást megoldani, és folyamatosan fizetheted a havidíjukat.

Magyar platformok is készültek már, amik átvállalják a technikai beállítások egy részét, de elég csúnyák és korlátozott a felületük.

Összességében az online kurzus platformokról:

💚 Előnyük, hogy szép a felhasználói felület, egyszerű elindulni, a saját magad ura lehetsz, viszonylag olcsó az üzemeltetés, ha megy a biznisz

Nem lehet magyar fizetési rendszerrel összekötni őket, a számlázás bonyolult, a magyar megoldások nagyon kezdetlegesek és sohasem lesz igazán a tiéd az oldalad

Saját rendszer kiépítése

5-10 évvel ezelőtt ha valaki saját rendszert akart építeni, ahhoz programozók és profi webfejlesztők kellettek. Ráadásul még ebben az esetben is sokkal rosszabb felhasználói élményt és rendszert tudtak összerakni, mint például a Teachable, mert jóval kevesebb erőforrás állt a rendelkezésükre.

Mondjuk úgy, hogy meg lehetett nézni leckéket és valahogy összedrótoztak hozzá egy fizetési rendszert is.

Mivel nőtt a kereslet az online tanfolyamok iránt, egyre több fejlesztőcsapat vállalkozott rá, hogy olyan megoldást készítsenek, amit egyszerű használni és saját weboldalba be lehet építeni.

Most főleg a WordPress-ről beszélek, mivel egyszerűen nincs más rendszer, ahol ezt meg lehetne csinálni a kifejezetten erre épített platformokon kívül.

Egy fontos dolgot meg kell érteni:

Az online tanfolyamok készítése nem csak abból áll, hogy van egy kurzusod, amit valamilyen rendszeren megvehetnek és elvégezhetnek. Értékesíteni és marketingezni is kell, amihez nélkülözhetetlen egy saját weboldal.

Persze lehet ezt támogatni különböző közösségi média csatornákkal, de ott mindig ki leszel szolgáltatva másoknak.

Szükség van egy saját weboldalra, ami a marketinged alapköve lesz.

És mivel kell egy saját weboldal, amit WordPress-ben lehet a legkönnyebben felépíteni, így logikus, hogy ha már megtanulod kezelni a felületet, akkor a tanfolyamok is ugyanabban a rendszerben legyenek.

Ezért készültek olyan bővítmények, amelyek kibővítik a WordPress tudását, és felvértezik azokkal a plusz funkciókkal, amik egy ilyen rendszerhez kellenek:

  • Tanfolyamok kezelése
  • Modulok, leckék kezelése
  • Felhasználói felület
  • Eladások kezelése
  • Bankkártyás, PayPal, átutalásos fizetések kezelése
  • Kuponok kezelése
  • Tagsági rendszerek
  • Különböző szabályok a különböző csomag szintekhez
  • Számlázás
  • Visszatérítés
  • Statisztikák
  • Kellemes felhasználói- és tanulói élmény
  • Marketinges ösztönzők

Szóval elég sok funkciót kell kezelni, és a legnehezebb az egészben, hogy ezt minél kevesebb különböző eszközzel valósítsuk meg.

Nyugodtan állíthatom, hogy szinte az összes lehetőséget kipróbáltuk, hogy kialakítsunk egy olyan rendszert, ami:

  • kitűnő felhasználói élményt ad
  • kevés benne a változó
  • olcsó
  • könnyű kezelni
  • könnyen megtanulható

Azt mutatom be a továbbiakban, hogy ez a rendszer milyen eszközökből, bővítményekből épül fel.

Összefoglalva az igazán jó saját rendszer:

💚 Előnye, hogy olcsó, kiváló tanulási élményt ad, rugalmas, bővíthető, összeköthető magyar fizetési és számlázási eszközökkel is, ha a WordPress-t sikerül megtanulni, akkor nem kell egy másik rendszerbe is beletanulni, igazán tiéd lesz a tartalom

Több idő a technikai felépítése és a tanulási ideje, ha még nem értesz a WordPress-hez, a fenntartására figyelni kell. Ha nem tudod, hogy milyen eszközöket érdemes használni, akkor valószínűleg nem lesz jó az eredmény.

A legjobb rendszer online tanfolyamok értékesítéséhez

Mielőtt nekikezdenél, el kell döntened, hogy online kurzust, tagsági rendszert vagy egy hibridet szeretnél létrehozni. Nem muszáj minden eszközt használni, ha csak egy sima kurzust szeretnél például.

A rendszer, amit bemutatok (és amit mi is használunk) úgy épül fel, hogy havi vagy éves előfizetéssel rendelkező felhasználóid is lehetnek és akár külön kurzusokat is készíthetsz. A lényege, hogy lehet fejlődni, alakulni, nem kötöd meg a kezedet már a legelején. Ha látsz esélyt arra, hogy ebbe a hibrid irányba mész a jövőben, akkor mindenképp megéri egyből így építeni fel a weboldaladat, mert később már nagyon szenvedős átállni.

Ez egy több eszközből álló csomag, nem lehet ingyenesen felépíteni, de így is nagyon olcsón üzemeltethető az egész.

Motor: WordPress

Ez a mi esetünkben elég egyértelmű volt, hogy mit választunk.

Nagyon rugalmas rendszer, könnyű fejleszteni, egyre jobban fejlődik, fantasztikus eszközöket építenek hozzá.

Igaz, hogy meg kell tanulni a kezelését, de megéri a plusz munkát, mert mindent el tudsz majd vele készíteni.

Az ára alapvetően ingyenes, de természetesen a tárhelyért fizetni kell. Nagyon sok tárhely közül választhatsz. Az egyszerűség kedvéért számoljuk a WordPress+Domain+Tárhely hármast évente 20.000 Ft-nak.

Sablon és oldal építő: Divi

Nehéz döntés, mert több nagyon jó sablon közül lehet választani. Írtam már egy cikket a legjobb sablonokról, ott jobban meg tudod nézni a sablonokat külön-külön is.

Bármilyen weboldalt el lehet velük készíteni, landing oldalakat hozhatsz létre, nagyon sokan használják és folyamatosan fejlesztik őket.

Mindenképp olvasd el az előbb linkelt cikket, ha választás előtt állsz.

A Divit azért szeretjük, mert a legtöbben ezt vásárolták meg, folyamatosan fejlődik, szépen be lehet állítani az alap dolgokat, fantasztikus az oldalépítője és még rengeteg pozitívuma van.

Számoljunk 21.000 Ft-os éves díjjal, mert 70 dollárért meg lehet vásárolni a Divit az exkluzív akciónkban.

Videók tárhelye: Vimeo

Valószínűleg videós kurzust fogsz készíteni. Ezen kívül használhatsz pdf-eket, prezentációkat, fájlokat, amiket odaadsz, de szinte mindig a videó lesz a fő tartalmad.

Különböző helyekre lehet feltölteni őket.

A Vimeo-nál be lehet állítani különböző védelmeket, hogy csak a weboldaladon lehessen megnézni a videót, ne lehessen letölteni. Lehet saját brandinget hozzáadni, különböző mappákat létrehozni.

Mindenki ismeri, és a WordPress és a sablonok fejlesztői létre szoktak hozni Vimeos elemet, így szépen integrálhatóak a videók az oldalba.

Bőven használható a legkisebb ajánlatuk, ami $7 havonta, éves fizetés esetén. Ez így évente $84, azaz 25.000 Ft, ami nagyon jutányos ár.

A képernyővideók elkészítése: Camtasia

A videók készítése 3 különböző módszerrel szokott történni:

  • “Arcos”, kamerába beszélős vagy valami cselekvés (pl. edzésvideók)
  • Prezentáció
  • Képernyővideó

Az élő videókról van egy eszközlistánk, amit ide kattintva érhetsz el.

Prezentációk és képernyővideók felvételéhez és vágásához a standard program a Camtasia.

Elképesztően egyszerű felvenni vele a videókat és utána egyszerűen meg is lehet vágni őket a programon belül.

Kicsit húzósabb az ára, 80.000 Ft körül van, de sokszor lehet találni akciókat is hozzá.

Oktatási bővítmény (LMS): LearnDash

A Learndash 2019 nyarán változtatta meg az egész piac működését.

Már ekkor is ezt használtuk, viszont az új frissítésükkel lett igazán felhasználóbarát. Olyan tanulási élményt lehet vele elérni, mint a Udemy-vel vagy Teachable-el.

A készítők az e-learning szférából jöttek. Fortune 500-as cégeknek, egyetemeknek és az amerikai kormánynak készítették el az online oktatási tananyagaikat, platformjaikat. Ezek után hozták létre a Learndasht, mint WordPress bővítményt.

Sokat dolgoztak azzal is, hogy felépíteni is egyszerű legyen a tanfolyamokat és ma már tényleg könnyű vele bánni, ha tudja az ember, hogy mit szeretne.

Legfontosabb pozitívumok:

  • Új tartalomformátumokat készíthetsz, mint a Kurzus, Modul és Lecke, így sokkal jobb struktúrát adhatsz a tanfolyamaidnak. Nem bejegyzés vagy oldal formátumot kell használnod, így mindennek meg lesz a helye.
  • A tanulók bejelölhetik, hogy melyik leckét végezték el, látják, hogy hol járnak, akár jegyzeteket is készíthetnek.
  • Külön kurzusokat hozhatsz létre és ezeket külön tagsági szintekhez rendelheted. Így lehetnek évente fizető tagjaid, akik minden kurzusodat megkapják, lehetnek egyedi kurzusokat megvásároló tagjaid, minden attól függ, hogy hogyan szeretnéd felépíteni az ajánlataidat.
  • Feladatsorokat, kvízeket készíthetsz, amiket osztályozhatsz is attól függően, hogy milyen eredményt értek el a tanulók. Ezzel fel tudod hívni a figyelmet a fontosabb részekre.
  • A kurzusok végén kérhetsz vásárlói véleményeket. Így csak az fogja kitölteni, aki tényleg elvégezte az egészet. Itt kérhetsz ötleteket, hogy miként tedd jobbá a tanfolyamot és ajánlást is automatikusan tudsz gyűjteni.
  • Okleveleket adhatsz a végzett tanulóknak, amivel örömöt szerzel nekik.

Még ezen kívül is vannak funkciók, de ezek a legfontosabbak.

Az ára 1 weboldalra, 1 évre kb. 48.000 Ft ($159). Minden egyes penny-t megér.

Fizetést kezelő bővítmény: WooCommerce

A WooCommerce a WordPress alapvető webáruház bővítménye.

Azért felel, hogy legyenek termékeid és az érdeklődők ezt meg tudják vásárolni.

Rengeteg különböző plusz bővítményt is készítenek hozzá, ami még több funkciót ad az alap teljesítményéhez.

Így lehet havi fizetést, azaz tagsági (membership) rendszert is készíteni a segítségével.

A WooCommerce azért nagyon fontos magyarok számára, mert összekötöttek vele magyar fizetési platformokat, mint a SimplePay vagy a Barion és a számlázó programokat is.

A pénzügyi modellje freemium, azaz az alap plugin (bővítmény) ingyenes, míg a plusz funkciók hozzá fizetősek. Alapvetően nem kell fizetőst használni, hozzá, így a WooCommerce ingyenes lesz.

Fizetési rendszer: SimplePay

Külföldön a legjobb szolgáltatónak a Stripe-ot tartom, de magyar cégekhez ezt sajnos nem lehet bekötni.

Ezért használjuk a SimplePay-t az OTP-től.

A másik nagy szereplő a Barion egyébként. Másik weboldalunkon még ma is használjuk, nincs nagy különbség a két szolgáltató között.

A SimplePay-nél van egy 39.000 Ft-os csatlakozási díj. Ezen felül kell egy WordPress csatlakozás, ami 15.000 Ft, mert Ócsvári Áron bővítményével össze lehet kötni a WooCommerce-szel is. Ehhez jár ügyfélszolgálat, és folyamatosan fejleszti a rendszert.

A tranzakciós díj mindkét esetben 1-2% között van.

Ezek mellett lehet használni a PayPal-t is, ahol igaz, hogy kb. 3-3,6% a tranzakciós díj, de nagyon sokan ismerik. Sokan nem is tudják, hogy a PayPal rendszerén lehet fizetni normál bankkártyával is, nem csak PayPal fiókkal.

Hogy tudjunk számolni, számoljunk 40.000 Ft-os termékkel és évente 100 eladással, ami 1,5%-os jutalék és a bővítmény miatt 75.000 Ft évente. Ezen felül a 39.000 Ft-os csatlakozás miatt számoljunk összesen 100.000 Ft-tal.

Számlázó rendszer: Számlázz.hu

A WooCommerce-nek és a SimplePay-nek (Barionnál is ez a helyzet) köszönhető, hogy a számlázás is automatikusan megoldott.

A Számlázz.hu a legnagyobb szereplő, mi is náluk vagyunk több vállalkozásunkkal is.

A könyvelőm be tud lépni, intézi a számlákat. Nekem csak akkor kell ránéznem, ha valakinél véletlenül valami elírás történt.

A másik szereplő a Billingo, akik olcsóbbak és nem is feltétlenül rosszabbak. Van jó kis kedvezményük kezdő vállalkozók számára is, így ha most kezdenék, lehet, hogy inkább őket választanám.

A jelenlegi helyzetemben azért vagyok a Számlázz.hu-nál, mert jobban megbízok bennük, meg egyébként Bence testvérem csinálta a weboldalukat.

A Számlázz.hu-ért évente 16.383 Ft-ot kell fizetni, a Számla Agent-ért 1.905 Ft-ot havonta. Évente számoljunk 50.000 Ft-tal.

E-mail marketing rendszer: ActiveCampaign

Az e-mail marketing még ma is egy nagyon jól megtérülő marketing csatorna és enélkül nem is tudom, hogyan lehetne igazán jó eredményeket elérni.

Az automatikus marketing rendszerünk motorja az ActiveCampaign.

Gondos tervezést igényel, hogy minél jobb automatizmusokat hozhass létre, de ha kitaláltad, akkor csodákat érhetsz el vele.

Természetesen integrál mindennel, így ezzel sincs probléma.

Nálunk ez a szoftver működteti az automatikus marketing rendszert anélkül, hogy bármit is csinálnom kellene mióta elkészítettem a sorozataimat.

9 dolcsinál kezdődik, ami max 500 feliratkozót enged. Inkább max 1.000 fős listával számoljunk, ami havonta kb. 5.000 Ft ($17), évente pedig kb. 60.000 Ft.

Fórum: Facebook csoport

A legegyszerűbb egy zárt csoportot létrehozni és itt kiépíteni egy közösséget.

Készíthetsz fórumot is a bbPress-szel, de szerintem túl nagy munka és nagyon nehéz ott irányítani a közösséget.

Természetesen a használata ingyenes.

Mennyibe kerül online tanfolyam értékesítő gépezet?

Összefoglalnám az előbb említett eszközök díjait.

Nehéz egyébként kiszámolni, mert van, amit évente kell fizetni, van, ami egy összegű, ráadásul neked lehet, hogy plusz dolgokra is szükséged lesz, de nagyjából így néz ki az egész.

Ezen felül természetesen lesz marketing költséged, de ezt bele kell kalkulálnod.

Az eszközök árai évente:

EszközÁr
WordPressingyenes
Tárhely + Domain20.000 Ft
Sablon (Divi)21.000 Ft
Vimeo25.000 Ft
Camtasia80.000 Ft
Learndash48.000 Ft
WooCommerceingyenes
SimplePay (4 millió Ft bevételnél)100.000 Ft
Számlázz.hu50.000 Ft
ActiveCampaign60.000 Ft
Összesen405.000 Ft / év

Évente kb. 405 ezer Ft-ból jön ki egy profi tagsági és online rendszer. Ez havonta kb. 34.000 Ft.

Persze sok dologtól függ, hogy neked mennyibe fog kerülni a saját rendszered. Milyen termékeket árulsz, hány terméked van, mennyit költesz hirdetésekre, mennyibe kerül a terméked, stb.

Nem bántam szűkmarkúan az eszközökkel, tárhelyet, számlázást, fizetési rendszert is számoltam, 1.000 fős levelezőlistát, képernyő videó felvevős programot is, szóval ez tényleg egy profi, mindenre kiterjedő rendszer.

Van, aminél egyszeri ár van, de inkább ezt is évesnek számoltam, inkább többel számoljunk, mint kevesebbel.

Fontos, hogyha Udemy-t vagy Teachable-t használnál, akkor megspórolni ezekből csak a tárhelyt, Vimeo-t, Divit és Learndasht fogod. Ráadásul jutalékból vagy legalább 10.000 Ft-os havidíjból tudod ezt helyettesíteni, szóval egyáltalán nem lesz olcsóbb, sőt.

Havi 34.000 Ft-ot nagyon egyszerű kitermelni, ha online tanfolyamokat értékesítesz.

Mivel ilyen olcsón fel lehet építeni és lehet üzemeltetni egy ilyen online vállalkozást, ráadásul 98%-os profitod van egy eladáson, így mindenképp gondolkozz el te is azon, hogy be tudod-e építeni valahogy a vállalkozásodba a tanfolyamokat.

Remélem, tudtam segíteni a tervezésben és a különböző eszközök kiválasztásában. Ha kérdésed van, nyugodtan tedd fel a komment szekcióban.

Ne maradj le a Black Friday-ról!

Az év legnagyobb leárazás a Divinél!