Mi kell az igazán ütős vírusmarketinghez?

Hogyan juss ell tízezrekhez, akár 0 Ft költségvetésből? Használd a vírusmarketinget!

Legalábbis ez az elmélete a módszernek, de ha ilyen könnyű lenne, akkor minden egyes cég alkalmazná.

Nem véletlenül beszélek a vírusmarketingről: közkedvelt eszköz, és nagyon jó a hatásfoka, ezért ezt szeretném egy kicsit részletesebben bemutatni. Kiváló eredményeket lehet vele elérni, de csak akkor, ha jól ki tudod használni az adottságait.

Mi az a vírusmarketing?

A vírusmarketing a gerillamarketing egyik eszköze.

A gerillamarketing nagyon egyszerűen fogalmazva az a fajta marketing, ami nem a hagyományosan bevett módszereket alkalmazza. A lényege, hogy alacsony költségvetésű, és nem a szó szoros értelmében vett reklámfelületeken megjelenő reklámról van szó. Ha ügyesen csinálod, akár ingyenreklám is lehet.

Persze ebből világos, hogy ez egy nagyon sokrétű, inkább gyűjtőfogalom, mint egyetlen eszköz meghatározása.

A vírusmarketing a gerillamarketing négy fő területe közül az egyik. Vagyis egy olyan eljárás, ami nem szokványos marketingstratégiákat követ, olyan módon reklámoz, ami eltér az átlagostól. Főleg az interneten tud eredményes lenni, ezért weboldalakon, blogokban, e-mailekben, a közösségi médiában jelenik meg.

Fontos, hogy NEM a virálisan terjedő szimplán vicces videókról van szó, hanem megtervezett marketinges tevékenységről.

Miért hívják vírusmarketingnek?

Bár a neve megtévesztő, semmi köze a számítógépes vírusokhoz, azaz nem olyasmit kell elképzelni, hogy valami kéretlen dolog fog települni a gépedre, akaratod ellenére. Az elnevezés csupán egy hasonlat: a vírusmarketing olyan hatékony, hogy az üzenet terjed, mint egy vírus.

Az elnevezés ügyesen érzékelteti a lényeget: rövid idő alatt, nagyszámú elérés. Bónuszként minimális, vagy éppen nulla pénzbefektetéssel. Persze önmagában az, hogy a vírusmarketinget alkalmazod, nem garancia semmire. Elő kell venned a kreativitásodat, és be kell dobnod egy jó ötletet ahhoz, hogy célba találj vele.

A cél, hogy cselekvésre bírd a felhasználókat olyan értelemben, hogy maguktól osszák az üzenetedet. Ne Te költs hirdetésre, ne Te gondoskodj róla, hogy minél több emberhez eljusson az, amit tudatni szeretnél velük, hanem az egész menjen gyakorlatilag magától.

https://www.instagram.com/p/BsOGulcndj-/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Mitől lesz a vírusmarketing hatásos?

A legelső, nagyot szóló vírusmarketing a Hotmail nevéhez fűződik. Annyit tettek, hogy minden, a felhasználóik által kiküldött email végére raktak egy hivatkozást, ami a regisztrációs oldalra vitt – csatlakozz most, ingyen! felkiáltással. Az egyszerű, de nagyszerű trükk szinte semmibe nem került, de rövid időn belül megsokszorozta a regisztrált Hotmail felhasználók számát.

Ezt amúgy az Apple is alkalmazza napjainkban – az iPhone-ról küldött e-mailek végére oda van biggyesztve automatikusan, hogy „Sent from my iPhone”.

Ez akkoriban – az 1990-es évekről beszélünk – elegendő volt, ma már elképzelhető, hogy kicsit kreatívabbnak kell lenni ennél, hogy sikeres legyen az akció. Ez azért van, mert feljebb került az ingerküszöb, hozzászoktunk a webes felületeken mindenütt jelenlévő linkekhez, reklámokhoz, CTA-khoz.

De akkor hogyan tudsz eredményes lenni?

Az egymillió dolláros kérdés. Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy tuti recept nincs. Valami olyasmi kell, ami kitűnik a többi közül, ami kellőképpen felhívja magára az emberek figyelmét. Annyira, hogy továbbadják másoknak is, önként.

Példák vírusmarketinges eszközökre (a teljesség igénye nélkül):

  • E-képeslapok
  • Izgalmas tartalmak
  • „Küldd tovább” játékok
  • Kvízek, játékok
  • Videók

Lényegében egy erős kezdőlökésre van szükséged, a többit már végzi a gépezet magától.

És ami fontos: a vírusmarketinged mindenképpen kapcsolható legyen a termékedhez vagy a szolgáltatásodhoz!

Emlékszel az Ásókás reklámra, ami felnyitotta a nagylábujj körmét? Igen, de fogalmad sincs, hogy melyik terméket is hirdették vele.

Ha nincs meg a kapcsolat, az emberek nem kötik hozzád, csak annyi lesz meg a fejükben, hogy például láttak egy vicces videót, így pedig nem lesz hatásos az akció. A cél az, hogy a videóról eszükbe jusson a branded.

És mi legyen a kezdőlökés?

Mondhatnám, hogy mindegy, mi, csak kattintsanak rá, de azért ennyire nem egyszerű a helyzet. Figyelembe kell venned, hogy mit reklámozol, ki a célcsoport, mérlegelned kell a lehetséges reakciókat, és ez alapján tudod nagyjából belőni, hogy mire kaphatják fel a fejüket az emberek.

Általában véve azonban lehet a vírusmarketing felütése bármilyen: pozitív, negatív, meghökkentő, felháborító, undorító, lélegzetelállító, vicces. A lényeg, hogy a feladatát teljesítse, és ragadja meg a figyelmet annyira, hogy rákattintsanak és osszák.

Ne mondd, hogy nem találkoztál még ilyesmivel a Facebookon vagy Instán. Ezer meg ezer ember által továbbosztott mémek, videók, képek, cikkek, gyűjtemények. Amit osztogatnak, mert olyan a tartalom, hogy az ismerősöknek is látni kell.

Nagyon sokszor észre se lehet venni, hogy valójában reklámról van szó, mert csak azért kattintasz rá, hogy megtudd, mi a vicc csattanója, mi az egyenlet megoldása, vagy mi az a gusztustalan dolog a képen. Jót nevettél, és megosztod, hogy más is jót nevessen. És nemcsak Te teszel így, hanem mindenki más is. Ez a lényeg: a felhasználók nem érzékelik reklámnak, nem kapcsol be a reklámriasztó.

Bárki használhatja, de nem mindenki tudja

Az előzőekből világosan következik, hogy ahhoz, hogy Te egy eredményes vírusmarketing kampányt tudj felépíteni, elsősorban az kell, hogy legyen hozzá érzéked – azaz tudd, hogy mi lesz az, amire rá fognak harapni az emberek, és elkezdik osztogatni.

Az üzenet tálalása is kritikus pont, hiszen nem mindegy, hogy a vírusmarketinged milyen színben tüntet fel, mit mond el rólad. Nem mindenki tud ráérezni a telitalálatra, de aki igen, annak egyértelműen működik a módszer, és óriási előnyökre tehet szert:

  • nagyon sok embert érhet el,
  • ezzel nincs sok munkája, mert a folyamat gyakorlatilag magától működik,
  • nincsenek marketingköltségek, hiszen az emberek önként terjesztik,
  • ha igazán eltalálja, jó sokáig beleéghet a köztudatba.

Mindez remekül hangzik, igaz? Akkor vajon miért is nem alkalmazza mindenki ezt a technikát?

Egyrészt azért, mert nem ismeri, vagy ismeri, de nem igazán képes megfogni, „nem illenek össze”. Nem mindenki tud annyira kreatív lenni, hogy fel tudjon egy ilyet építeni. Másrészt, ez nem minden helyzetben hatékony, vannak olyan esetek, amikor teljesen más marketingstratégiára van szükség.

Számos kezdeményezéssel nem is találkozunk, mert nem működik jól, így el sem jut az emberekhez, nem fog végigsöpörni a neten. Ebben az esetben a jó hír, hogy legalább nem került sokba. A vírusmarketinghez is érteni kell, nem fog mindenkinek beválni.

Hátrányai is vannak

Bár az eddig leírtak alapján úgy tűnhet, ez egy tökéletes marketingeszköz, azért vannak a vírusmarketingnek hátrányai is:

  • Nem tudod kontrollálni. Ami az előnye, az adott esetben a hátránya is lehet. Elindul a lavina, és megállíthatatlan. Ha jól csomagoltad be a mondanivalódat, minden rendben. De ha rosszul…? A nem megfelelően tálalt üzenet rengeteg emberhez fog eljutni, visszafordíthatatlanul. Hibázni tehát tilos, különben teljesen tönkre is tudod tenni a saját cégedet egy pillanat alatt.
  • Újraéledhet. Ez megint olyasmi, ami szuper, ha sikeres volt a kampány, és jól csapódott le az üzenet, de ha nem, akkor további károkat tud okozni. Szó szerint semmi ráhatásod nincs arra, hogy mi történik azután, hogy te útjára indítottad a kampányt.
  • Teljesen félremehet az üzenet. Némi tapasztalattal és tudatossággal persze azért ezt nagyrészt ki tudod küszöbölni, de nem 100 százalékosan. Számolj azzal is, hogy esetleg a közönség nem teljesen úgy értelmezi az üzenetet, ahogyan Te azt szeretnéd, ezért akár céltáblává is válhatsz – és ahogy már említettem, megállás nincs.

Vége van egy vírusmarketing kampánynak valaha?

Igen és nem. Olyan értelemben igen, hogy eljön az a pont, amikor újabb fogyasztókat már nem ér el, csak „pingpongoznak” vele ugyanazokban a körökben. Innentől kezdve, mondhatni, létjogosultságát veszti, mert a célját nem éri el, vagyis terjedni már nem fog.

Tény ugyanakkor, hogy nem tűnik el, és akár évek után is (!) felkaphatják újra, bármikor új életre kelhet. Ha így nézzük, akkor sosem ér véget, legfeljebb átmenetileg lecseng. Éppen ezért kell nagyon meggondolni annak a bizonyos üzenetnek a körítését. A vírusmarketing kitörölhetetlen, mindig lesz nyoma.

Példák vírusmarketingre

Egy fiktív példa

Tegyük fel, hogy van egy konyhai kiegészítőket árusító webshopod. Fogod magad, és készítesz egy videót, amiben valami hihetetlenül ütős, párperces receptet mutatsz be, vagy éppen egy nagyon látványos konyhai bravúrt. A lényeg, hogy valami legyen, ami miatt azt a videót elkezdik megosztogatni.

A videó terjed, az emberek nézik, folyamatosan megosztogatják, közben a sarokban látható a webshopod elérhetősége, esetleg a termékeken a márkád neve stb. Reklám, de mégsem, mert a fogyasztók közben értékes tartalmat kapnak. És mivel tetszik nekik, folyamatosan osztogatják újra és újra, a te üzeneted pedig rengeteg embert ér el.

Ennyire egyszerű. De persze csak látszólag, hiszen a neheze az, hogy meg kell találnod a vírusmarketing lelkét, ami miatt vírusként fog terjedni. Ez az, ami nem könnyű, ehhez kell az a bizonyos érzék. És néha a véletlenen is múlik.

Volvo nyereményjáték a Twitteren

Kétségkívül mesteri húzás volt a Volvótól, amikor 2015-ben nem költött el egy zsák pénzt drága reklámokra. Helyette inkább azt mondta, hogy ha bárki, bármilyen autómárka reklámját látja valahol, az a Volvo Twitter-oldalán #volvocontest hashtag alatt jelölje meg azt, akinek adna egy új Volvót. Akik ezt megteszik, azok közül valaki a végén nyerhet is egyet.

Innentől kezdve a többi márka méregdrága reklámfilmjeit már csak azért lesték az emberek, hogy mehessen a tweet a Volvóhoz, és játszhassanak a nyereményért. Persze a lehetőséget is rengetegen megosztották, összesen 200 millió szerzett megjelenéssel járt a marketingbravúr, és 70 százalékkal több autót adtak el az előző időszakhoz képest. Hihetetlen számok, egy hihetetlenül jó ötlet eredményei.

A szakma véleménye vegyes volt. Egyesek szerint briliáns volt a terv, és megtapsolták a vállalat leleményességét. Mások csak óriási lenyúlásként emlegették, hiszen alaposan hazavágta a többi autómárka reklámjait. Az viszont biztos, hogy a Volvót megvigasztalták a negatív vélemények után a kiemelkedő eredmények, amiket elértek ezzel a zseniális vírusmarketinggel.

Dollar Shave Club – az 1 milliárd dolláros story

Egy szuper vicces videóval indult meg a Dollar Shave Club, amit mindössze $4.500-ból forgattak le. A videó megjelenése utáni első 48 órában 12.000 új rendelést adtak le.

Fantasztikusan üzemeltették utána a bizniszt és 4 évvel később az Unilever meg is vásárolta őket 1 milliárd dollárért.

A több milliós sámli, hogy könnyebb legyen a wécézés

A Squatty Potty-t még a Shark Tank című befektetős sorozatban láttam. Konkrétan egy sámlit árulnak, amitől jobban megy. Az.

Mivel elég nehezen megfogható a téma, így teljesen beteg reklámot készítettek hozzá.

Elérték a céljukat is, mert több millió dolláros bevételeik vannak évente.

Fantasztikus marketingeszköz, ha tudod használni

A vírusmarketing egy nagyon költséghatékony, emberek tömegeit elérő módszer, a várt eredményeket azonban csak akkor fogja hozni, ha tudod, hogy használd.

Bár látszólag spontán működik a folyamat, valójában a háttérben a legapróbb részletekig meg kell, hogy tervezd előre az egészet. Az üzenetet, a körítést, számolva a várható reakciókkal, és persze azt is, hogyan indítsd el a lavinát.

Ha sikerül mindezt tudatosan, mindenre gondolva felépítened, akkor gyakorlatilag nulla, vagy nagyon minimális befektetéssel lehet óriási nyereséged. Ha viszont kihagysz egy-két elemet a képletből, csúnyán félremehet az egész. És az a kisebbik gond, hogy esetleg sikertelen a kampány. Sokkal nagyobb baj, ha a mondanivalódat félreértelmezik, maga a folyamat viszont sikeres, így ugyanis akár teljesen tönkre is teheti az egész cégedet.

A vírusmarketing hasznos, de csakis óvatosan, megfontoltan használd!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek