A szövegírók egy blogbejegyzés elkészítésénél a főcímre fordítják az egyik legtöbb időt. A jó főcím célja, hogy elolvassa az olvasó a következő sort. Mindegy, hogy a Facebookon vagy már a blogodon jár, a headline után fogja eldönteni, hogy elolvassa-e a következő sort vagy inkább megy valami érdekesebb tartalomra.
De hogy írjunk kattintáscsalogató címeket? Vajon a nagy hírportálok és a tapasztalt szövegírók mindig új ötletekkel alkotják meg az új címeket?
Van egy jó hírem!
Ők is, már rég elkészített sablonokból dolgoznak, csak nekik már tapasztalatból jönnek ezek a címek.
Ebben a bejegyzésben megmutatom a legalapvetőbb főcím formulákat, amiket ezentúl te is használhatsz. Én se vagyok szövegíró, nekem is fejtöréseket szokott okozni a headline-ok kitalálása, de csak ki kell választanom a megfelelő formátumot beilleszteni a megfelelő kifejezéseket és kész is vagyok.
Ha bejegyzés ötleteket szeretnél, akkor az egyik legjobban sikerült blogbejegyzésem, ide kattintva elolvashatod.
A következőkben lebontva, magyarázattal láthatod a különböző formulákat.
Hogy… főcímek
Régiek, de még mindig a legkedveltebbek. Kb. azt mondod vele, hogy „kattints ide és megtanítok valamit”. Ha a valami az, amit az olvasó érdekel akkor kattintani fog.
Hogy [készíts el valamit]
A legegyszerűbb és legtöbbet használt formula. Ha nincs valami ötletem én is mindig ezt használom. Jó keresőoptimalizálási szempontból, szóval Google-n Youtube-on is keresnek így rá emberek és teljesen egyértelmű.
Példa:
Hogy telepítsd a WordPress-t
Hogy [készíts el valamit] anélkül, hogy [valami negatív hatása legyen]
Ha kicsit jobban bele akarunk menni a pszichológiába, akkor ez a kognitív disszonanciát használja fel.
Az elmélet alapgondolata, hogy amikor valamilyen új információ vagy tapasztalat ellentmond a korábbi elképzeléseknek vagy ismereteknek, akkor disszonanciát, belső feszültséget élünk át. Ez a disszonancia szorongáskeltő állapot, melyet csökkenteni igyekszünk.
Az az előzetes feltételünk, hogyha gyorsabban írnánk meg egy blog bejegyzést, akkor a minőség megromlana. Ezt mi kihangsúlyozzuk és az olvasóban ez kíváncsiságot kelt, hogy álljon már meg a menet, ha gyorsabban írok az nem lehetséges, hogy ne romoljon a minőség.
Példa:
Hogy duplázd meg az írási sebességed, anélkül hogy a minőség romlana
Hogy [valami] és [valami]
Dale Carneige viselkedéskutató híres könyvének a címe is így épül fel. Arra épül a headline, hogy a két előny között egy rejtett kapcsolat van.
Példa:
Hogy szerezzünk barátokat és befolyásoljuk az embereket
Hogy [csinálj valamit] 10 perc alatt
Ha például azt hiszed, hogy egy blogot elkészíteni több óra és nap is lehet, akkor érdekelhet, hogy 10 perc alatt is meg lehet csinálni? A nagyon hihetetlen sztorikba én nem mennék bele, de ha valamit le tudsz rövidíteni, akkor konkrétan írd le. A konkrét számok minden esetben hihetetlenül jól működnek.
Példa:
Hogy indíts el egy blogot 10 perc alatt
Lista főcímek
A lista bejegyzések hihetetlen erejéről már írtam egy korábbi bejegyzésben. Az egyik előnye, hogy könnyű őket megírni és a főcímmel se kell nagyon problémázni.
A konkrét számok használata valamiért nagyon vonzó a szemnek, így mindenképp használd őket.
Lehet őket kicsit csavarni, nézzük is meg a lehetőségeket.
7 [módja] a [valami megcsinálásának]
Milyen módszerrel ér el valami kívánt dolgot az olvasó. Nagyon egyszerű, de konkrét.
Példa:
7 módja, hogy elronts egy Disney klasszikust
9 módja a narancs felhasználásának
A 7 legjobb [valami]
Ez teljesen egyértelmű. Felsorolhatod a legjobb eszközöket, módszereket, applikációkat vagy bármit amit szeretnél.
Példa:
A 7 legjobb Stephen King könyv
7 lépés a [valami eléréséhez]
Ha előre megadod, hogy hány lépésből fog állni elérni valamit, sokkal vonzóbb rákattintani
Példa:
7 lépés a kockás hasért
7 lépés a [valami eléréséhez] [szituáció]
A szituációba belehelyezést a többi esetben is megteheted. Ez akkor jó ha le akarod szűkíteni a célzott olvasókat, mert a téma túl nagy. Túl sok tartalom jelenik meg manapság így többet el lehet érni konkrétabb címekkel. Ne félj attól, hogy így egy célcsoportot elveszítesz.
Példa:
7 lépés a lapos has eléréséhez szülés után
45 [valami] [tipp/ötlet]
Példa:
45 blog bejegyzés ötlet
8 tipp, amitől az akku tovább bírja
7 [melléknév] [dolog] , amit (minden) [személy/csoport] tudnia kell
Itt aztán minden van. Tetszés szerint változtathatod a szórendet. Nagyon sok ilyen főcím készül manapság
Példa:
7 egyszerű otthoni gyakorlat, amit minden kismamának tudnia kell
7 (melléknév) [valami], ami megváltoztatja az életed
Hatásvadász, de mégis működik.
Példa:
8 szokatlan szépségtrükk, ami megváltoztatja az életed
7 [dolog], amit eddig nem tudtál a [valamiről]
Jóbarátok fanatikus vagyok és van 31 érdekesség, amit nem tudok róla? Na ne szórakozz velem, meg kell néznem. Kb. ez járhat az emberek fejében egy ilyen headline elolvasása után. És természetesen kattintanak utána.
Példa:
31 érdekesség, amit nem tudtál a Jóbarátok sorozatról
7 [valami], amit csak a [személy/csoport] értenek meg
Hasonló az előzőhöz. megszólítasz egy csoportot és kíváncsiak rá, hogy tényleg igaz-e amit róluk írnak.
Példa:
7 dolog, amit csak a magas lányok értenek meg
Egyéb főcímek
Nem csak ez a két bejegyzéstípus van. Pár bónusz headline-t is megmutatok neked, hátha más bejegyzést készítenél el.
Vigyázat: [szöveg]
Ha nagyon figyelemfelkeltő akarsz lenni, csak szúrd be a főcím elé a vigyázat szót.
Példa:
Vigyázat: Nem kap nyugdíjat, ha nem figyel ezekre
Miért [vélemény]?
A miérttel kezdődő főcímek ereje abban rejlik, hogy aki a véleményed elfogadja azért kattint, hogy megbizonyosodjon, aki pedig nem ért vele egyet azért kattint, hogy mit is gondol az író.
Példa:
Miért a tartalommarketing a marketing jövője?
Miért nem hiszem, hogy a SEO szövegírás?
Minden amit tudnod kell a [valamiről]
Hosszabb útmutatókhoz, ahol tényleg mindent elmondasz a témáról, nagyon jó főcím
Példa:
Minden amit tudnod kell a kulcsszókeresésről
Bónusz főcímek (folyamatosan frissül)
Természetesen elképesztő sok fajta főcím van. Az egyszerű hogyan és lista bejegyzésekkel ha elindulsz tökéletesen megleszel. Figyeld meg, hogy Te milyen főcímekre kattintasz rá.
Ide beteszek még egy csomó példát, amiknek a felépítését megnézheted és átalakíthatod a saját bejegyzéseidhez.
- 14 eszköz, amivel hamarabb megtanulsz angolul
- 4 tanulság, amit az otthonról dolgozásból megtanultam
- 6 eszköz amire szükséged van a futáshoz
- 5 trükk, amivel (jobban) megdolgozhatod a bicepszed
- 6 találmány, amiről nem fogod elhinni, hogy már 1950 előtt feltalálták
- 11 ok, ami miatt rossz ötlet kutyát tartani a lakásban
- 8 applikáció, amit meg kell szerezned a telefonodra
- A 3 legjobb csali keszeg kifogásához
- Felejtsd el a felüléseket, helyette próbáld ki az Oto-Chilit
- 8 egyszerű lépés, hogy elkészítsd az első blogod
- Hogy növeltük meg a bevételeink 20%-al 6 hét alatt
- 4 dolog, amit az otthonról dolgozásról megtanultam
- Hogyan kezdjünk el futni?
- Minden amit tudnod kell a kulcsszókeresésről
- A szövegírás 15 alapszabálya
- Útmutató a Google Adwords-höz
- Hogyan készítsük el a quinoat?
- Hogyan kezdjünk el futni?
- Hogyan fejezzük be az aggódást és kezdjünk el élni?
- Hogyan lehet gyorsan elaludni?
- Hogy tegyünk féltékennyé egy pasit anélkül, hogy észrevenné?
- Mi a helyes módja a fogmosásnak?
- Hogyan tudunk megszabadulni a narancsbőrtől?
- Mi az a Netflix és hogyan töltsük le?
- 11 lépés, hogy elnyerjük álmaink állását
- 2 hete megállt a fogyásom…Hogyan tovább?
- Iphone 6: Miért vegyük meg?
- Miért jó? Xbox One értékelése
- PS4 vagy Xbox One a jobb?
- Turbó diéta: Vajon megéri?
- Miért használjunk Cardo ágymatracot?
- Felejtsd el (ezt), helyette próbáld ki a …
- Annak a titka, hogy fenntartsuk az érdeklődést a házasságunkban
- 7 kevésbé ismert módja a hasizom edzésének
- 8 dolog, amit eddig nem tudtál a szaunázásról
- A 6 leginkább túlértékelt focista
- Az igazság Schumaher állapotával kapcsolatban
- Amiről senki nem beszél: a szerelem negatív hatásai
- 10 titok, amit a McDonald’s dolgozói nem mondanak el neked
- Meglepő tények a banánról
- 7 hiba, amit valószínűleg te is elkövettél a fogyókúra alatt
- 8 hiba, amit ne kövess el az esküvődön
- Hogyan vágd a saját hajad – általános útmutató
- 11 Facebook szakértőt megkérdeztünk: Mi sikeres Facebook kampány titka?
- Komplett útmutató az egészséges szénhidrátokoz
- Hogy csomagold be a karácsonyi ajándékot 6 könnyű lépésben
- Hogy változtasd meg teljesen a kinézeted 6 hónap alatt
- Hogy szerezz több feliratkozót az email listádra
Egy válasz
Kedves Attila!
Nagyon hasznos cikk volt ez nekem.
Köszönöm