Dropshipping vagy saját márkás webshop

Kezdő webshop vállalkozóként 2 főbb modell közül érdemes választani: dropshipping vagy saját márkás webshop (private label). De mik is egyáltalán ezek, és melyikkel érdemes elindulni?

Webshopok működése

Mindkét lehetőség egy e-kereskedelmi vállalkozási forma, amiben a következők történnek:

  1. Van egy webshopod
  2. Termékek vannak felrakva és bemutatva
  3. Valamilyen marketing csatornán bemutatod a termékeidet a potenciális vásárlók számára, amivel a webshopodba tereled őket
  4. Megrendelhetik a terméket, amit kifizethetnek bankkártyával vagy utánvéttel
  5. Kiszállítja a vásárlónak valaki a terméket

Ezek a lépések mindkét rendszerben, sőt minden webáruházban megvannak.

Vannak különböző webshop modellek, mint például:

  • Dropshipping
  • Saját márkás webshop
  • Online kiskereskedelem
  • Piactér
  • Print on demand

De én a 2 leginkább kezdőbarát lehetőségről fogok most beszélni.

Ezek azért ideálisak kezdéshez, mert:

  • Könnyű velük elindulni
  • Kicsiben is elkezdhetőek
  • Könnyen tanulhatóak
  • Kis pénzügyi befektetés szükséges (200.000 Ft-nál kevesebb)
  • Skálázhatóak, nagyra növelhetőek

Saját márkás webshop működése

Saját márkás webshop esetén olyan termékeket árulsz, ami a te márkanevedet viseli. A terméket nem feltétlenül te gyártod, de rajta van a logód magán a terméken, vagy a csomagoláson.

Meglepően egyszerű olyan gyártókat, nagykereskedőket találni, akik ezt vállalják. Minden kategóriában találhatsz ilyeneket, mint pl.:

  • Ruházat és kiegészítők
  • Kisállat kiegészítők
  • Kisállat eledelek
  • Bőrápolás
  • Teák, kávék
  • Táplálékkiegészítők
  • Baba- és gyermektermékek
  • Elektronikai kiegészítők
  • Sport, fitnesz és wellnesz
  • Hobbi és kézműves termékek
  • Lakás kiegészítők
  • stb.

Saját márkás termék esetében nagy kontrollod van a termék minőségén, a márkázáson, plusz érték hozzáadásán.

Az is lehet, hogy egyediséget is adsz termékeknek, plusz funkciókat, de szimplán az is, hogy csak a márkád kerül fel a termékre, mindkét megoldást vehetjük ez alá a kalap alá.

Megesik az is, hogy induláskor még nem feltétlenül szerepel a márkád a terméken, de úgy adod el, mintha ez a tiéd lenne. Ez nem átverés, csak ilyenkor általában még csak teszteli a tulajdonos, hogy megfelelő mennyiséget el tud-e adni a termékből, hogy megérje a plusz márkázási költség. Ezt lehet online kiskereskedelemnek is hívni.

Egy ilyen webáruháznál előre megrendeled a termékeket (vagy legyártatod) egy gyártótól vagy nagykereskedőtől. Nem kell nagy darabszámokban gondolkodni, sok gyártótól akár 20-50 darabot is rendelhetsz egy adott termékfajtából.

Ezeket raktároznod kell. Jellemzően egy kezdő vállalkozásnál a tulajdonos saját szobájában, garázsában szokta ezt megtenni.  Ahogy nő a vállalkozás, ebben lehet fejlődni, lehet raktárat bérelni, lehet kiszervezett logisztikával együtt dolgozni (ajánlott).

Amikor sikerül egy vásárlót szerezni, a raktárodban be kell csomagolni a terméket, és egy futárszolgálattal ki kell szállíttatni a vásárló számára.

Mivel egy saját márkát építesz, így hosszútávon fogsz tudni gondolkodni, új termékeket adhatsz el, lesznek visszatérő vásárlóid, egy igazi vállalkozást építhetsz.

Dropshipping működése

Dropshipping üzleti modell esetén egy olyan online kiskereskedelmi vállalkozásod van, amiben nem kell raktároznod a termékeket, hanem vásárlás esetén a nagykereskedő egyből a vásárlónak szállítja a megrendelését.

A folyamat nagyjából így néz ki:

  1. A beszállító a NAIFU nevű kínai cég
  2. A te vállalkozásod a KésBirodalom
  3. A NAIFU rendszerét összekötöd a KésBirodalommal, létrehozod a dropshipping kapcsolatot
  4. Tóth Krisztián a vásárló, aki a te webshopodban (KésBirodalom) lead egy rendelést egy 24 cm-es damaszkuszi késre, megadja a szállítási adatokat
  5. Krisztián fizet neked 20.000 Ft-ot, de ennek egy nagy részét te továbbadod a NAIFU-nak
  6. A KésBirodalom rendszerébe bekerül egy rendelés, amit automatikusan továbbít a kapcsolat a NAIFU-hoz.
  7. A NAIFU-nál összekészítik a terméket és feladják a csomagot Tóth Krisztián-nak.
  8. Krisztián megkapja a terméket 1-2 héten belül

Ez azt jelenti, hogy NEM kell berendelned raktárkészletet, így nem kell úgy megvásárolnod termékeket, hogy még nem tudod, hogy el tudod-e majd őket adni, mert csak akkor kell fizetni a beszállítódnak, ha valaki tényleg vásárolt.

Jól hangzik, de cserébe:

  • nem fogsz tudni egyszerűen több beszállítótól vásárolni, mert akkor 2 külön szállítás lenne (mint az Emag piactéren, ha vásároltál már így)
  • nem tudsz márkát építeni, mert te igazából csak egy kereskedő vagy termékekkel
  • nincs nagy ráhatásod a termékek minőségére, mert hozzád nem kerülnek, de azért ebben az esetben is érdemes rendelni mintatermékeket
  • nem tudsz igazán jó ügyfélszolgálatot nyújtani, mert nem is nálad vannak a termékek
  • lassú lesz a szállítás, mert általában kínai beszállítód lesz, ahonnan legalább 1 hét a szállítási idő
  • alacsonyabb lesz a profitod, mert nem tudsz a márkád erejével plusz értéket adni a terméknek, igazából csak egy marketinges vagy

Tehát pozitívum, hogy nem kell raktárkészletet tartani és a szállítással annyit foglalkozni, de sok-sok negatívuma van.

Nézzük meg konkrétabban a két üzleti modell összehasonlítását.

Dropshipping vagy saját márkás webshop

Már az alap működések bemutatásával is előjöttek bizonyos előnyök és hátrányok, de igazán akkor fogod megérteni a különbségeket, ha bizonyos kritériumok alapján összehasonlítjuk őket.

DropshippingSaját márkaMegjegyzés
Induló költség✅ AlacsonyabbMagasabbMinta terméket mindkét modellben rendelni kell, de utána a dropshipping raktárkészlet nélkül működik. Saját márka esetén érdemes a lehető legkisebb darabszámot rendelni elsőnek általában, így az induló költség kb. 100-200.000 Ft között van.
Raktárkészlet kezelése✅ Nincs szükség ráNehezebbA dropshipping legnagyobb előnye, hogy nem kell raktároznod, viszont saját márkás terméknél általában érdemes kiszervezni a raktározást egy olyan logisztikai cégnek, akik ezt magasabb szinten művelik. Ez egyáltalán nem fog neked több pénzbe kerülni, és rengeteg feladattól megszabadít.
MárkaépítésNehéz, kb. lehetelen✅ Egyszerű, szükségszerűSaját márka esetében a lényeg, hogy egyedi brandet építs. Ettől függetlenül kezdéskor lehet márkázás nélkül is kereskedni termékekkel.
Dropshipping esetében általában egyszerű kereskedő vagy.
ProfitAlacsonyabb✅ MagasabbA saját márka építése miatt nagyobb kontrollod van, hogy hozzáadott értékeket adj a termékeidhez. Jobban be tudod mutatni, kiegészítőket adhatsz hozzá, upselleket, magasabb minőséget tudsz bemutatni. Ezek miatt nagyobb kontrollod van a marketing csatornáidon is, ami miatt drágábban adhatod ugyanazt a terméket, vagy alacsonyabb lesz a vásárló szerzési költséged. Ezek eredményeképp magasabb lesz a profitod.
Pénzügyi kockázat✅ AlacsonyabbMagasabbMivel nem kell raktárkészletet tartani, így kisebb az esélye annak, hogy rajtad maradnak termékek. Saját márka esetén jobban meg kell győzödni arról, hogy az adott termék értékesítése menni fog.
Termékkínálat változatossága⏸️ Gyakran változó (a beszálító készletétől függően)⏸️ Stabilabb, de kevésbé változatosDropshipping esetében könnyebb tesztelni termékeket, hogy megvásárolják-e, mert nem kell belőlük raktárkészletet rendelned. Viszont jobban ki vagy szolgáltatva a beszállítóidnak, mert általában 1 beszállítóval fogsz dolgozni, hogy egyszerűbb legyen a szállítás. Saját webshop esetén sokkal stabilabb lesz a termékkatalógusod, de nem lesz annyira változatos, mert mindig be kell rendelni a termékekből, mielőtt eladod őket.
Itt nem osztok pontot mert hasonló szintűek az előnyök és hátrányok.
Több termék eladása egyszerreNehéz✅ EgyszerűDropshipping esetén mivel nem a te raktáradból szállítod a temrékeket, hanem a beszállítóéból, így csak 1 beszállító termékeit tudod egyszerűen egyszerre eladni. Ha több beszállítód van, és a vásárló egy rendelésben több beszállító termékeiből is rendelne, úgy 2 különböző szállítmányba kapná meg a termékeket, ami elég kényelmetlen és drága.
Termékminőség-kontrollKorlátozott✅ Nagyobb kontrollMivel általában nem te vagy a gyártó, így nincs teljes kontrollod egyik esetben sem. Viszont ha nem is kerül hozzád a termék, akkor egyáltalán nem lesz semmi belenyúlásod a konkrét termék ellenőrzésébe.
Csomagolás és prezentációKorlátozott✅ Teljes kontrollHa nem is látod a terméket, akkor lehet hogy leharcolt, kínai cimkés dobozban érkezik meg a vásárlóhoz. Saját márka esetén bele tudsz tenni egy pluszt a prezentációba, ami értéket növelhet és magasabb minőséget eredményezhet.
Szállítási időHosszabb (min. 7 nap)✅ Rövid, akár 1-2 napMivel saját vagy logisztikai partnerből indul ki a termék így sokkal gyorsabban eljuthat a vásárlóhoz, ami miatt elégedettebb lehet. Ráadásul dropshipping esetén az utánvét se igazán működik, ami Magyarországon kulcsfontosságú.
Vevői élményAlacsonyabb kontroll✅ Nagyobb kontrollA vevői élmény nem csak az üzleti modelltől függ, de sokkal nagyobb ráhatásod van arra, hogy pozitív élményt kapjon a vásárló, ha több mindenben van kontrollod. Ezzel viszont élni kell.
Beszállítói függőségNagy✅ KözepesDropshipperként szorosan a beszállítód teljesítményétől függ a termékeid kiszolgálásának minősége, így ha probléma van vele, akkor azt te is elszenveded. Ha több beszállítód van, vagy olyan termékeket szerzel be, amelyeket több helyről be lehet szerezni, könnyebben fogsz tudni váltani, és egy gyenge beszállító nem feltétlen van nagy hatással a te teljesítményedre. 
VersenytársakSok✅ Potenciálisan kevesebbA kisebb piacralépési korlát azt eredményezi, hogy többen megpróbálják eladni ugyanazt vagy nagyon hasonló terméket. Egy saját márkás webshopnál is viszonylag kicsi a korlát, de legalább kicsit nagyobb a pénzügyi korlát, és jobban tudod differenciálni a terméket. Mivel a saját márkád alatt adod el.
Skálázás✅ KönnyebbNehezebbA skálázás azt jelenti, hogy nagy mértékben növeled az eladások számát. Dropshipping esetében ezzel nincs baj, mert valószínűleg rengeteg darab van a termékből, mivel igazából csak kereskedsz vele. Saját márkánál az adja a nehézséget, hogy pénzt kell befektetned a termékekbe, nincs nálad korlátlan mennyiség, ez jóval tudatosabb pénzügyi tervezést igényel.
Visszatérő vásárlók és hosszú távú fenntarthatóságKérdéses✅ FenntarhatóbbSaját márka esetén ha elégedett volt a vásárló, nagyobb eséllyel tér vissza egy már ismert márkához.
Összpontszám4,510,5

Mindkét üzleti modellnek vannak előnyei és hátrányai.

Könnyebb elindulni dropshippinggel, mivel egyszerűbb a szállítás és kisebb pénzügyi tőkét kell beletenni a vállalkozásba.

Viszont jóval gyengébb ügyfél élményt lehet nyújtani, nehezebb differenciálni, és kis eséllyel fenntartható hosszútávon.

Emiatt én azt ajánlom, hogy használd ki a dropshipping gondolkodás előnyeit, és próbáld meg enyhíteni a saját márkás webshopjának a hátrányait tudatos építkezéssel.

Milyen az optimális webáruház vállalkozás elindítása?

Az ideális induláshoz a következőkre van szükség:

  1. Feltérképezel különböző piacokat, termékeket, amelyből kiválasztasz olyat, amit árusítanál (ez mindkét modellnél hasonlóan működik).
  2. Berendelsz egy minta terméket, hogy meggyőződj a minőségről (ugyanúgy működik).
  3. Megtervezel egy márkát a termékre (hasonlóan működik, de itt már konkrét márkában gondolkodsz, amit később akár bővíteni is tudsz).
  4. Felépítesz egy webshopot a márkára (hasonlóan működik, de dropshipping esetén össze kell kötni a beszállítóval).
  5. Elindítasz fizetett hirdetéseket, hogy leteszteld, el tudod-e adni a terméket (hasonlóan működik, de saját márka esetén itt nem fogod tudni teljesíteni a rendeléseket).
  6. Ha sikeres a teszt, “profitosan” tudod eladni, akkor dropshipping esetén teljesíted a rendelést, saját márka esetén pedig a vásárló türelmét kéred, és berendeled a termékeket a lehető legalacsonyabb számban.
  7. Ha megjönnek a termékek, akkor kezdetben te intézed a szállítást, később pedig kiszervezed a logisztikát.
  8. Ha sikertelen a teszt, mert nem tudod eladni a terméket úgy, hogy pozitív árrésed legyen, úgy vagy átalakítasz a terméknél dolgokat vagy egy új terméket választasz, amire átalakítod a webshopot.

Összegezve, hasonlóan működik a két webshop üzemeltetési modell, de a saját termékes webshop építésének sokkal több előnye van.

Azt a hátrányt, hogy nagyobb pénzügyi befektetés szükséges, úgy tudod enyhíteni, hogy csak akkor rendelsz be nagyobb mennyiséget (20-100 db), ha már hirdetés tesztekből kiderül, hogy valószínűleg el fogod tudni adni a termékeket.

A skálázási nehézségeket jó tervezéssel lehet kiküszöbölni, de korlátozni tud, ha nincs elég tőkéd és csak profitból tudsz újabb termékeket vásárolni. Ez lehetséges hogy kicsit lassabb növekedést tesz lehetővé, de stabilabb vállalkozás tud közben kiépülni.

A raktározási hátrányt pedig kiszervezett logisztikával szinte teljesen meg lehet oldani.

Érdemes megtanulni és bevállalni a több munkát azzal, hogy egy saját márkás webshopos vállalkozást építesz, mert sokkal nagyobb potenciális “nyereményed” lehet.

Ha kérdésed van, tedd fel nyugodtan, sok sikert a webshopos utadhoz!

6 Responses

  1. Szia Attila, van egy saját márkás webshopom. 25000 hirdetesbol 9111 Ft, 1 eladás csak. Érdemes ezzel foglalkozni és hogy legyen több eladásom? Norbi

    1. Ennyiből sajnos nem tudom megmondani. Ha a weboldal alapvetően jól van felépítve, megfelelő designnal, megfelelő szövegezéssel van a termék oldal és a hirdetések is, rendben van a fizetési folyamat, de nem sikerül profitot termelni, akkor ott kétségeim vannak a folytatással kapcsolatban.

  2. Szia! ha saját márkanevet adok egy termékre, azt nem kell regisztrálni?

    1. Alapvetően nem, akkor kell „regisztrálni” ha le szeretnéd védetni. Ez viszont ráér jóval később, ha már bőven millió feletti bevételeid vannak.

  3. Helló Attila!
    Csak egy laikus ötlet.
    Egy weboldalon belül lehet e mind a két verziót alkalmazni?
    pl: Saját márkájú termékeimet forgalmazó weboldalam mellé (amik alkotások), felvenném kiegészítésként az ezzel kapcsolatos eszközöket és anyagokat, amiket pedig dropshippingelnék.
    Mit gondolsz?

    1. Elviekben igen, gyakorlatban nehez. Ismét az a probléma jön fel, hogym ivan ha rendelnek egy dropshipping terméket és egy olyat ami neked már raktáron van. Az 2 kiszállításban tud kimenni csak. Ezt egyedül menedzselni nem igazán lehet.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek