Ha már van egy weboldalad, megtetted az első lépéseket ahhoz, hogy online látogatóid, majd feliratkozóid, ügyfeleid legyenek! Egy WordPress oldal fáradságos létrehozása azonban, bármilyen fájdalmas is ezt tudomásul venni, valójában csak az első lépése a hatékony online jelenlét kiépítésének.
Mit szólnál ahhoz, ha meg tudnád mondani, hogy ügyfeleid milyen oldalról érkeznek hozzád, vajon a Facebook posztjaid nyomán akadnak-e rád, vagy épp a Google kereső hozza-e az eredményeket? Nem is tudtad, hogy az Instára kitett képeid miatt keresnek meg? Ahhoz, hogy tudd, a jó öreg 80-20-as szabály alapján milyen csatornára koncentráld a figyelmedet, azt is tudnod kell, milyen csatorna hozza számodra a legnagyobb értéket.
Ebben segít neked a Google Analytics konverziókövetés.
Mi is az a konverzió?
Egyszerűen megfogalmazva, a konverzió az a végcél, amiért a honlapot létrehoztad.
Ha az a célod, hogy új ügyfeleket szerezz, akkor a konverzió lehet egy árajánlatkérés elküldése vagy éppen egy kapcsolatfelvételi űrlap kitöltése. Ha a legfőbb célod az email listád építése, akkor a konverzió a levlistára való feliratkozás. Ha webshopod van, akkor a konverziós cél az eladás lesz.
Hogy tovább bonyolítsuk a dolgokat, ott vannak még az óvodában mikrokonverziónak csúfolt apró célok is, melyek azt mutatják meg, hogy a látogatód jó irányba tart-e. Vegyünk egy egyszerűbb példát, hogy is néz ez ki a gyakorlatban:
A faék bonyolultságú vásárlógenerálás
Vegyünk egy fiktív üzletet, amelyben ablakok gyártásával és helyszíni beszerelésével foglalkozom. Egyetlen vágyálmom, hogy Budapesten és 30 kilométeres vonzáskörzetében az összes ház összes —vagy lehetőleg még több — ablaknyílásába az én nyílászáróim kerüljenek. Az oldalamon Te, mint potenciális “ablakokkal álmodó” vevő, árajánlatot tudsz kérni az arra felépített aloldalon. Mert okos vagyok Google Analyticsből, már tudom, hogy a látogatóimnak összesen 8%-a jut el az árajánlat kérő oldalra, ezért amikor kilépnél, feldobok neked egy exit intent popupot (felugró ablak), hogy iratkozz fel az email listámra, hogy aztán megmutathassam neked, hogy a mi ablakainkon nem süt át a napkitörés, nem töri be őket a vérfarkas és még a tokból sem esnek ki, mert az úgy nem lenne EU szabvány.
Hol itt a konverzió? Legfőbb célom az eladás, tehát az árajánlat form kitöltése a konverzió.
A mikrokonverziókhoz úgy jutunk el, hogy számba vesszük, kik azok a látogatóim, akik a zombi apokalipszis miatt bunkerben élőknél nagyobb valószínűséggel rendelnek majd tőlem ilyen kiváló ablakokat:
- Akik feliratkoztak a levlistámra
- Akik egyáltalán eljutottak az árajánlat kérő oldalra
- Akik kb. 8 percig nézegették az oldalamat, mert annyira lekötötte őket az egyedi, foggal faragott ablakkilincsem.
A mikrokonverziók tehát ebben az esetben: a feliratkozás a levlistára, az árajánlat oldal elérése és a minél több oldalon töltött idő lesznek.
Miért fontosak számodra a mikrokonverziók, mi a jelentőségük?
Egyrészt azért, mert ezekből hosszabb távon bevételre tehetsz szert, pl. email lista. Másrészt, a mikrokonverziók segítenek abban, hogy optimalizálhasd az oldaladat, hogy az odalátogatók minél több százaléka jusson majd el oda, ahová te szeretnéd! Ha megnézed, hogy egy mikrokonverzióból milyen arányban lesz konverzió, akkor értékes infókat szűrhetsz le arról, hogy a látogatóid mennyire látják át a konverziós oldaladat, mennyire találják meg azt az akciót, amit elvársz tőlük. Ha például az árajánlat kérő oldalad látogatói közül csak 1% küldi el ténylegesen a formot, akkor gyanút foghatsz, hogy a kedvenc házi T-Rexének neve nem biztos, hogy hozzáadott értékkel bír az árajánlat készítéshez, ezért nem is kell bekérned (Tipp: minél kevesebb a mező, annál többen töltik ki).
Mit kell tenni ahhoz, hogy mindezt mérni tudd?
Szükséged lesz egy Google Analytics fiókra, amelyet majd be kell kötnöd a WordPress-be. Erről írtunk már itt, úgyhogy ha ezen még nem vagy túl, akkor most folytasd ott.
Ha már megvolt a bekötés, akkor lépj be az Analytics admin részébe és kattints a célok gombra:
Egy piros +Új Cél gomb fog várni, erre tenyerelj rá bátran.
Adj egy nevet a konverziódnak, pl. Árajánlatkérés.
A legördülő menüt hagyd, ahogy van, automatikusan a következő szabad helyre teszi a célodat.
A típusok, amelyekből válogathatsz, a következők:
- Cél: ez a leggyakoribb típus, például az árajánlatkérés vagy kapcsolatfelvétel után egy köszönőoldalra irányítjuk az embereket. Ennek nem csak a mérésben van szerepe, hanem meg is erősíti a látogatót, hogy az üzenete elment, a vásárlás megtörtént — a világ valójában egy szép hely, tele unikornisokkal.
- Időtartam: Ha valaki sokáig nézegeti a termékeidet, szolgáltatásaidat, akkor vagy épp elgondolkodik, hogy összepasszoltok-e vagy — rosszabb esetben — annyira átláthatatlan az oldalad, hogy nem találja, amit keres. Az oldalon töltött idő tehát nem feltétlenül egyenesen arányos az oldal sikerességével, értéke leginkább egyéb eredményekkel közösen határozható meg.
- Oldalak/képernyők munkamenetenként: Praktikus mérni, hiszen ha valaki legalább 4 aloldalt megnézett a honlapodon, az valószínűleg érdeklődik. Ne adj’ isten blogod/hírportálod van és az a célod, hogy minél több cikket megnézzenek.
- Esemény: Ez túlmutat a mostani cikken, ennek segítségével olyanokat is tudunk mérni, hogy rákattintott-e egy linkre, gombra, képre, bármire. Megnézte-e a videómat az x. százalékig? Legörgetett-e az oldalam valamennyi százalékáig? Gyakorlatilag bármit mérhetünk vele, ami az oldalon történik, ennek megfelelően a beállítása is egyedi — vagy oldalon belüli kódolást igényel vagy a Google Tag Manager ismeretét.
- Intelligens cél: Az Analytics megpróbálja kitalálni, hogy kik az igazán értékes látogatóid. Teszi ezt mindenféle heurisztikus-gépi-tanulós-robotos, -illessz be tetszőleges ijesztő és érthetetlen varázsszót- algoritmusokkal. Inkább takard le a kezeddel és görgess tovább.
A következőkben megmutatom, hogyan állíts be egy “Cél” típusú konverziós célt. Nem fogod kitalálni, mit kell tenni: kattints a Cél feliratra és a Tovább gombra.
A következő lenyílóban az “egyenlő”, a “kezdete” és a “szabályos kifejezés” közül választhatsz.
-
- Ha a köszönőoldalad mindig ugyanaz, akkor válaszd az “egyenlőt”, fogd a köszönőoldal domain után eső részét és illeszd ide. Ha tehát www.elsowordpressoldalam.hu/itt-megkoszonom-neked a cím, akkor a /itt-megkoszonom-neked kerül oda.
- Ha a köszönőoldalad dinamikus, tehát a címe változik aszerint, hogy mit, hogy töltött ki a látogató, de az eleje ugyanaz, akkor válaszd a “kezdete” opciót és az állandó részt szúrd be. Tehát ha a köszönőoldal ilyen: www.elsowordpressoldalam.hu/koszonom?asd=dfh1234, ahol a kérdőjeles rész változik, akkor a /koszonom került ide. Itt azért fejben zongorázd végig az oldalaidat, nehogy valami más is megfeleljen ennek a mintának.
Ha a cél teljesülésének tudod az értékét, vagy átlagos értékét akkor írd be az érték mezőbe. Például ha — az ablakos példánál maradva — az emberek átlag 2 ablakot rendelnek tőlem 140.000 Forint értékben, akkor ezt az értéket be lehet ide írni.
A csatorna opcióval majd legközelebb foglalkozunk.
Ne hagyd ki a cél ellenőrzése linket. Ha ez 0-t mutat, akkor valami kakaóscsiga került a túrós batyuba: menj vissza, hogy mindent jól írtál-e be. Ugyanez igaz, ha irreálisan magas a szám. Bármennyire is király vagy, nem fog az emberek 98%-a konvertálni. 🙁
Pontos szám nincs erre, az elfogadható végső konverziós arányra 2%-os közelítést szoktak adni, de ez honlaponként, iparáganként, forgalmi forrásonként változik.
Ha ezzel megbékéltél, akkor már csak a mentés gomb van hátra, és kész is vagy az első konverziód beállításával Google Analytics-ben.Szép munka!
Legközelebb, amikor belépsz az Analytics-be, a baloldali “Konverzók” pont alatti “Célok” alatti “Áttekintés” alatti… Inkább megmutatom:
Szóval itt láthatod a célokat, amelyeket beállítottál. Megmutatja, hogy az adott időtartományban hányan teljesítették a célt, milyen konverziós aránnyal. Ha több célod van, a legördülő menüből kiválaszthatod a konkrét célt, amire kíváncsi vagy, a “Forrás / médium” alatt pedig megnézheted, hogy honnan is érkeztek azok az emberek, akik teljesítették a célt.
Most már kiteheted az Instára azokat a képeket.:)
Házi feladat
Ha gondolkozol online hirdetésben, akár Google Adwords, akár Facebook hirdetésről legyen is szó, akkor az első házi feladatom a számodra, hogy találd ki és állítsd fel a konverzióidat mielőtt belevágsz, különben nem fogod tudni, hogy megtérül-e.
Ha esetleg ügynökségre bíznád ezt a feladatot, akkor is tedd meg, mert rengeteget jelent, ha meg tudjuk nézni, hogy a múltban ki konvertált, honnan jött, mit tett az oldalon, ezzel adott esetben több hónap tesztelést — és súlyos forintokat is — meg tudsz spórolni.
Egy válasz
Szia Máté!
Köszi a cikket, nagyon hasznos.
A következő kérdésem lenne ezzel kapcsolatban.
Beállítottuk a konverziós célt, hasonlóan a fenti leíráshoz. Mi egy SAPI űrlapot használunk, ami iframe-mel van beillesztve egy WP-alapú sales page-be.
De most úgy jelenik meg az Analytics felületén, mintha minden konverzió az űrlap URL-jéről érkezett volna:
https://www.screencast.com/t/jTbsQ9PY62wx
Ami valahol logikus, de mi nyilván azt szeretnénk tudni, hogy honnan érkezett az oldalra, ill. az űrlapra…
Hogyan tudnánk ezt kijavítani / helyesen beállítani?
Segítségedet előre is köszönöm szépen!