Blog vagy weboldal? Mi a különbség közöttük?

Egyre több magánember és vállalkozás indít saját blogot vagy weboldalt. De mi is a különbség a kettő között? Van egyáltalán különbség? Az elején nekem se volt egyértelmű, hogy ugyanaz-e a blog és a weboldal. Ha benned is vannak még megválaszolatlan kérdések a témával kapcsolatban, akkor eljött a te időd! Olvass tovább, és pár perc alatt eltüntetünk minden kérdőjelet.

Ma már tudom, hogy mi különböztet meg egy blogot egy weboldaltól. De sosem fogom elfelejteni, milyen kusza infóhalmaz volt a fejemben a kezdetek kezdetén. Pontosan ezek az emlékek jutottak eszembe, amikor eldöntöttem, hogy ebben a cikkben a legalapvetőbbnek tűnő kérdésekre is igyekszem válaszolni.

A cikk megírása előtt 5 olyan emberrel ültem le hosszasan beszélgetni, akikről tudtam, hogy nincsenek igazán otthon a technikai jellegű dolgokban és az internet világában. Azért őket szemeltem ki, mert azt szerettem volna, hogy minél jobb rálátásom legyen az átlagemberek blogolással kapcsolatos gondolataira. Az „interjúztatás” nagyon tanulságos volt. Igen sok olyan kérdést kaptam, amiről álmomban se gondoltam volna, hogy magyarázatra szorulnak. A valóságban pedig éppen ez volt a helyzet.

Úgyhogy téged is megnyugtatlak: egyáltalán nem gáz, ha elsőre nem kened-vágod a blogolás és a weboldalkészítés közti különbségeket. Ez tényleg nem egyértelmű dolog, de hamarosan mindent a helyére teszünk. 🙂

Mi a blog?

Egy bloggal a neten böngészgetve találkozol először. Csak megnyitsz egy linket egy érdekesnek tűnő témáról, aztán hirtelen azt veszed észre, hogy huss, elröppent az idő, órák teltek el…

Mert ha egy igazán jó, neked való blogot fogtál ki, az bizony teljesen magába szippantott. Pedig te nem is akartál leragadni. Csak elolvastad még ezt az egy írást, hozzáfűztél még egy megjegyzést a kötelező kommentháborúhoz, letöltötted gyorsan még ezt az egy receptet, elmentetted az egész oldalt a kedvencek közé, és a net előtt töltött utolsó utáni pillanatodban még egy hírlevélre is feliratkoztál, nehogy lemaradj valamiről.

Ismerős? Azért van, mert sokkal előbb fogsz beleszeretni egy blogba, minthogy elkezdenél töprengeni rajta, vajon mitől is volt blog az, ami annyira elvarázsolt.

blog_01_mockup

Miről szólhat egy blog?

Egy blog általában 1-2 téma köré szokott épülni. Ilyen lehet pl. a fitnesz, az ételek, foci, autók, marketing, divat, stb. A lista nagyjából végtelen. Ma már szinte minden témáról találhatsz egy (vagy több) blogot, mindegy, hogy mennyire speciális az érdeklődési köröd. A témát legtöbbször a blog dizájnja is tükrözi, de egy rövid bemutatkozás is összefoglalhatja. Az egyes bejegyzéseket pedig különféle szabadon választott kategóriákba lehet sorolni.

Ha valakivel blogokról kezdesz el beszélgetni, akkor mindketten a saját kedvenceitekből álló bloggyűjtemény képviselőit látjátok magatok előtt. Ezek lehetnek divatblogok, gasztroblogok, vagy bármi más, ami valamelyik hobbidról, vagy egy hozzád közel álló témáról szól.

A második dolog, ami az eszedbe fog jutni, hogy mennyire tetszett a blog írójának stílusa. Nemcsak az tetszett, amiről mesélt, hanem az is, ahogyan mondta. A legjobb pedig az volt benne, hogy végig olyan érzésed volt, mintha közvetlenül hozzád beszélne. Mintha ugyanannál az asztalnál ülnétek a kedvenc kávézódban, és ő csak neked mesélne.

Kié lehet egy blog?

Egy blog tulajdonosa lehet egyetlen blogger is, de többen is szerkeszthetnek egy blogot közösen. Ilyenkor van, hogy felosztják maguk között a témákat, és mindenki a saját érdeklődési körének megfelelően ír. A szerzők stílusa is eltérő lehet.

Teljesen átlagos emberként is belevághatsz a blogírásba. Nem kell hozzá sem írónak, sem újságírónak lenned. A személyiséged hitelessége szerencsére nem végzettségfüggő. 🙂 (De ha te úgy szeretnéd, írhatsz akár álnéven is.)

Milyen tartalom lehet egy blogban?

Egy blog elsődlegesen bejegyzések, cikkek formájában jelenít meg tartalmat. Pontosan ez az oka, hogy annyi időt töltesz előtte. Az olvasás elég időigényes. Minél több időt töltesz azonban egy bizonyos oldalon, annál jobban elköteleződsz az irányába, és a szerzőjét is egyre szimpatikusabbnak fogod találni. Hogy a sok olvasás ne legyen túl unalmas, a blogokon nem csak szövegek jelennek meg, hanem képek, videók is. Az arányok azonban az írás javára billennek. (Az elsődlegesen képekre vagy videóra alapuló „blogolás” olyan felületeken talált inkább otthonra, mint az Instagram vagy a Youtube.)

Hiába ülsz le csak 5 percre a net elé, hogy rápillants a kedvenceidre, a jó minőségű tartalom teljesen magába szippant. Sokszor a közvetlen környezetedben élők morgolódására szakadsz csak el a képernyőtől. Ha egyébként nem is vagy oda a könyvekért, a jól összerakott blogbejegyzések úgy olvastatják magukat, hogy szinte falod őket.

Milyen gyakran jelennek meg bejegyzések?

Egy blogoldalon legfelül az időben legfrissebb bejegyzés szokott megjelenni, ezt követik sorban a régebbi cikkek. A bejegyzéseknek nem csak szerzőik és tematikus kategóriáik vannak, hanem dátumuk is, így azonnal lehet látni, hogy a blog tartalma mikor frissült utoljára. Mivel egy jól működő blogon folyamatosan új cikkek jelennek meg, egy blog csak nagyon kevés ideig szokott ugyanúgy kinézni. Mivel állandóan változik a tartalom, technikailag a „dinamikus” jelzővel szoktunk rájuk hivatkozni.

Megszokhattad, hogy elég egy pillantást vetned a kedvenc blogjaidra, és azonnal látod, frissült-e az oldalon lévő tartalom. Ha már hozzászoktál, hogy milyen ritmusban várható újabb bejegyzés, de a frissítés mégis elmarad, komolyan aggódni kezdesz a kedvenc szerződért: csak nem történt vele valami baj?

Szabad-e véleményt írnod a bejegyzésekhez?

A blogbejegyzésekhez általában hozzá lehet szólni, véleményt lehet írni a cikkekkel kapcsolatban. Eldöntheted, hogy szeretnél-e élni ezzel a lehetőséggel. Ritka esetekben, nagyon megosztó témáknál a blog készítői néha kikapcsolják ezt a lehetőséget.

Talán még a blogbejegyzés olvasásánál is több időt tudsz eltölteni a bejegyzés kapcsán kialakult vélemények olvasgatásával. Tipikus tapasztalat, hogy az emberek tényleg mindenen képesek összeveszni, még a gasztroblogok hasábjain is. (Mert nem mindegy ám, hogy melyik recept érdemli ki az abszolút eredeti jelzőt.) A gyakorta felesleges szájkaratéba átcsapó kommentek olvasgatásán sokszor jókat lehet derülni, sokszor nagyon fel tudod húzni magad, néha pedig többet tudsz tanulni belőlük, mint a cikkből, amihez hozzáfűzték.

Most már mindent összeszedtünk a blogok alapvető funkcióiról, és ehhez elég volt csak alaposan átgondolni, hogy mi jellemző a kedvenc blogjaidra. Ahhoz, hogy megértsük a különbséget egy blog és egy weboldal között, nézzük meg azt is, hogy miből áll tulajdonképpen egy weboldal.

Mi a weboldal?

Gondolj most egy átlagos honlapra (a honlap ugyanaz, mint a weboldal). Lehet ez akár a szomszédod, Sziget Elek weboldala is. Sziget Elek egy szigeteléstechnikai szakember, akinek a honlapja (az áremelést leszámítva) nem változott az elmúlt 2 évben.

Van egy főoldal, egy bemutatkozás, elérhetőség, esetleg valamilyen megrendelési lehetőség. Minden pontosan ugyanígy nézett ki már 2 évvel ezelőtt is. Az ilyen oldalakat statikus oldalaknak szokás hívni, mivel a rajtuk lévő tartalom (szövegek, képek, videók) nem, vagy csak nagyon ritkán változnak.

Ha Sziget Eleknek akad egy online marketingben jártas ismerőse, az illető hamarosan el fogja magyarázni neki, hogy milyen hasznos lenne, ha ő is belevágna a blogírásba. Elek bele is egyezik, és el is kezdi a blogolást. A blogját azonban nem fogja egy teljesen másik oldalon létrehozni, ha már egyszer van neki egy saját honlapja. A saját honlapján fog kialakítani egy részt, ami majd blogként működik.

Valószínűleg te is láttál már olyat, hogy egy weboldalon (általában több másik oldal mellett) vannak blogbejegyzések is. Jogos a kérdés, hogy akkor ezzel most mi is a helyzet?

„Minden blog egy weboldalon van rajta, de nem minden weboldalon van blog…”

Gondolj most újra a kedvenc blogjaidra. Hány olyan van közöttük, ami nem csak a blogrészből, hanem egyéb oldalakból is áll?

Egy weboldal hatalmas előnye, hogy állhat statikus oldalakból (mint amilyen a Rólam, a Kapcsolat, Szolgáltatások) ÉS dinamikus oldalakból egyszerre is, mint amilyen a Blog oldala.

Az is elképzelhető – mint ahogy Sziget Elek példája mutatta –, hogy egy weboldal csak statikus oldalakból áll. Lehet, hogy a szerzők nem akarnak blogbejegyzéseket vagy híreket megosztani. (Vagy csak nincs online marketingben jártas ismerősük, aki rábeszélné őket. 😉 )

Attól még, hogy te blogot is szeretnél írni, fontos tudnod, hogy egyáltalán nem kell beérned egy blogoldallal önmagában.

Weboldalak és blogok címe

Az előző részben már elárultam a lényeget, miszerint valójában minden blog egy weboldalon található. Most megmutatom, miért könnyű ezt belátni alap technikai ismeretekkel is.

A weboldalaknak van egy nagyon fontos közös tulajdonságuk. Van egy címük, amivel el tudod érni őket az interneten, ha beírod azt egy böngésző címsorába. Ez a cím lesz csúnya szóval a domain nevük.

Ilyen domainek például:

  • facebook.com
  • google.com
  • index.hu
  • wpkurzus.hu
  • backpacker.hu
  • blog.hu

Ezek a domainek mind-mind weboldalakat takarnak. Az átlagos weboldalaknak a címe úgy szokott kinézni, mint a vizvezetekszerelo.hu vagy a budapest.com, azaz van egy előtag és egy végződés (.hu, .com, .eu, stb.).

A kedvenc blogjaid esetében azonban ez máshogy is lehet. Blogoknál könnyen előfordulhat, hogy ilyen és ehhez hasonló címekkel találkozol:

  • utazasom.blog.hu
  • lasdbudapestet.blogspot.com
  • backpackingtour3.wordpress.com
  • whineaboutit.tumblr.com

Itt a normál linkek előtt – a kettőt egymástól egy ponttal elválasztva – megjelenik még egy rész. A végződéshez közelebb álló részt fődomainnek szokás hívni (pl. blog.hu), míg az elé kerülő betoldást aldomainnek (utazasom.blog.hu).

Ez a megoldás a blogoknál azért jelenhet meg, mert az egyszerű blogoláshoz nem kötelező saját weboldalt készítened, sem saját domaint regisztrálnod.

Azokat a direkt erre a célra készült rendszereket, amelyekben létrehozhatod a saját blogjaidat, blogplatformoknak nevezik.

Különböző platformokon lehet saját blogot indítani, ezek némelyike teljesen ingyenes. Az ingyenességnek viszont többek között az az ára, hogy nem lesz saját domain neved, hanem a platform (főoldal) neve megjelenik a te oldalad linkjében is.

Ami a fenti összehasonlítás lényege, az az, hogy címe viszont minden blognak van, ugyanúgy, mint az önálló weboldalaknak. Azért, mert még az ingyenes platformon indított blogok is egy-egy weboldalrendszer részét képezik, csak ott a fő weboldal nincs a mi tulajdonunkban. (És ez még csak a jéghegy csúcsa, ha a korlátozások számát tekintjük.)

Mivel tudsz akkor blogot vagy weboldalt készíteni?

Ha csak simán a saját szórakoztatásodra szeretnél elkezdeni blogolni, akkor valószínűleg elég valamilyen ingyenes platformot választanod. Ha bejött a blogolás, és azt „kinőtted”, még mindig lesz esélyed profi saját megoldásra váltanod. (Igaz, nem minden esetben zökkenőmentesen.)

Arról, hogy milyen blogplatformok léteznek, ezeknek mik az előnyeik és hátrányaik, Peti Fruzsina írt egy cikket a thepitch.hu weboldal blogjára. Nagyon ajánlom olvasásra, mert olyan technikai kérdéseket is helyre tesz, amiket én itt most nem érintettem. Ezen kívül pedig valóban részletes összefoglalót írt a népszerűbb platformokról.

Blogplatformok

A blogplatformok használata ingyenes, a kezelésük viszonylag egyszerű, nem nagyon kell hozzájuk technikai tudás.

Ezek lesznek számodra a legjobbak, ha semmi mást nem szeretnél, egyszerűen csak ingyenesen elkezdenél írni.

Mivel ingyenesek, ezért cserébe sok hátrányuk is van, mint például:

  • A blogod külalakját nem nagyon tudod befolyásolni.
  • Nehéz fejleszteni, plusz funkciókkal bővíteni a blogodat.
  • Nehéz átállni később egy “igazi” rendszerre.
  • A felhasználási feltételek miatt nem oszthatsz meg mindent, amit csak szeretnél.
  • Korlátozottak a pénzkeresési lehetőségeid.
  • Az ingyenes blogon tárolt tartalom igazából sohasem a tiéd.
  • Mások hibájából veszítheted el a tartalmadat (volt rá példa sajnos, ld. freeblog.hu).
  • Csúnya és amatőr lesz a domain neved, például:
    • blogodneve.blog.hu
    • blogodneve.blogspot.com
    • blogodneve.tumblr.com
    • blogodneve.wordpress.com

Sok a hátrány, de ha a költségvetésbe nem fér bele, akkor a legjobb egy ilyen platformot választanod, aztán meglátod, tudsz-e majd váltani.

Tartalomkezelő rendszerek – WordPress

A blogplatformokon túl is van viszont egy lehetőség, ahol nincs szükséged különösebb technikai tudásra, és mégis profi blogot hozhatsz létre. Ez a WordPress.org.

wordpress

A WordPress-nek van egy ingyenes blogplatformja is, amit a WordPress.com címen érhetsz el. Ez azonban nem több egy átlagos ingyenes blogplatformnál, annak minden hátrányával együtt. Ha kíváncsi vagy rá, hogy mi az eltérés, akkor a WordPress.com és a WordPress.org közötti különbségről ebből a bejegyzésemből tudhatsz meg többet.

Az a WordPress, amiről én beszélek, egy tartalomkezelő rendszer. Ebben a tartalomkezelő rendszerben készült a ma online elérhető weboldalak több mint 27%-a. Ekkora szeletet egyetlen más hasonló rendszer sem tudhat magáénak a weboldalmindenség tortájából. 🙂

Azért van ez így, mert az egyszerű blogtól kezdve egészen a bonyolult webáruházakig mindent el lehet vele készíteni, ráadásul mindezt úgy, hogy nem kell hozzá tudnod programozni.

Mivel egy tartalomkezelő rendszerről van szó, a WordPress tudja kezelni a dinamikus blogbejegyzéseket és a statikus oldalakat is. Gyönyörű és teljesen a te igényeidre szabott blogoldalakat tudsz vele létrehozni, mellette pedig annyi másik oldalad lehet még, amennyit csak szeretnél.

Nagyon jó benne az is, hogy ha kinövöd a kezdésnek indított blogodat, akkor könnyen fel tudod fejleszteni a weboldaladat egy olyan honlappá, amivel el tudsz adni termékeket, szolgáltatásokat, tudsz szerezni e-mail-feliratkozókat, a bővítményei segítségével pedig egyszerűen mindent meg fogsz tudni valósítani, amit csak kigondoltál.

Ha úgy érzed, álmaid blogja megérdemli, hogy tényleg olyan legyen, amilyenre mindig is vágytál, és nem szeretnéd bezárni magad előtt a jövőbeni fejlődésed lehetőségének kapuit, akkor nagyon megéri közelebbi ismeretségbe kerülnöd a WordPress-szel mint tartalomkezelő rendszerrel. Ha pedig már most szeretnéd csillapítani ezirányú tudásszomjadat, ajánlom figyelmedbe ezt a bejegyzésemet és a benne található videót, amivel beleleshetsz a WordPress-be működés közben.

Bízom benne, hogy ennek a bejegyzésnek köszönhetően most már előtted is teljesen világossá váltak a különbségek egy blog és egy weboldal között. Ha kérdésed van, nyugodtan írj egy hozzászólást ide a bejegyzés alá (mert ugye most épp egy blogbejegyzést olvastál a WPKurzus weboldalának blogján 😉 ).

Forrás: Shout Me Loud, My Blogger Tricks, How to Start a Blog Online

5 Responses

  1. Nagyon szuperül magyaráztok, örülök, hogy rátaláltam a weboldalatokra. Három éve foglalkozom wordpress-szel, mindent magamnak tapasztaltam ki, de így sokkal egyszerűbb lett volna. 😀 most döntöttem el, hogy váltok Divire.

  2. Szia Attila, nagyon szeretem ahogyan írsz. Én is most készülök, hogy létrehozzam a saját blogomat. A közeljövőben lesz egy webshopom es nem tudom, hogyan kellene megoldanom azt, hogy elöször elkezdem a blogot es közben felépítem a webshopot. És mindezt úgy, hogy egy domain név alatt legyen mindkettő.

    1. Szia Tibor!

      Nem kell tartani tőle, mert lehet egy név alatt is. Igazából annyi a teendőd, hogy választasz egy domain nevet és arra miután feltelepítetted a WordPress-t kezdetben csak Blog oldalt működtetsz és később majd felépíted rajta a webáruházat.

      A webáruház kicsit nehezebb falat, de a blog oldal működtetése és felfutása addig nagyon hasznos lehet számodra, mivel nő a látogatottsága.

      Még most készül a woocommerce anyagunk, de ha most vásárolod is meg a kurzust, később is meg fogod ezt kapni.

      Sok sikert! 🙂

  3. KÖSZÖNÖM – a 63 évesnek is könnyen érthető, tanulságos továbbképzést. 🙂
    Egy irodalmi oldal létrehozásához néztem utána, hogy jól értettem-e Fiam egykori magyarázatát, nehogy félrevezessem azt, ki tőlem érdeklődött.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek