Elképesztően fontos, hogy csak akkor veszik meg a terméked, szolgáltatásod, akkor kérnek árajánlatot, ha elhiszik a történeted, elhiszik, hogy jól végzed a munkád.
Ez az egyik legfontosabb feladata a weboldaladnak, hogy elhiggyék azt amit mutatsz (a másik, hogy megértsék pillanatok alatt mit csinálsz).
Az emberi agy úgy van összerakva, hogy különböző elemek hatására folyamatosan épül a bizalmuk irányodba. Ezekből az elemekből az egyik a társadalmi bizonyíték (angolul social proof), amiről ez a cikk is szól.
Mi az a társadalmi bizonyíték és miért van rá szükséged?
Robert C. Cialdini írta a fantasztikus Influence (Hatás) című könyvében a következőket.
Ha egy döntést sokan meghoztak már előttünk, akkor könnyebben hozzuk meg mi is azt a döntést. Ha valamit sokan értékesnek tartanak, akkor hajlamosabbak vagyunk mi is értékesebbnek tartani.
Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogyha egy Facebook oldalt előtted 35 000 ember lájkolt, akkor valószínűbb hogy Te is fogod, mintha csak 60 ember lájkolta volna. Ha egy webáruházban van egy termék, ami a legtöbbet eladott, Te is valószínűbb hogy megveszed.
A társadalmi bizonyíték nem a közösségi médiával alakult ki. Már az őskorban is jelen volt. Ha egy bogyót egy ősember evett, valószínűleg egy másik ősember is szívesebben ette azt, mert az minden bizonnyal nem mérgező.
Ez a hatás biológiailag belénk van íródva.
A lényeg, hogy Te is akarod használni ezt az alapvető marketinges elvet.
Hogy építsd bele a társadalmi bizonyítékot a WordPress weboldaladba?
Amikor telepíted a WordPress-t már vannak olyan elemek, amik társadalmi bizonyítékok.
Gondolj csak a kommentekre. Szívesebben reagálsz Te is egy bejegyzésre, ha már más is így tett.
Nézzük meg, hogy milyen lehetőségeid vannak még erősíteni ezt a hatást.
Látogatók kommentjei
Mint már mondtam, ez a funkció alapból benne van a WordPress weboldaladba. Nehéz rábírni az olvasóidat, hogy írjanak, de tudod őket ösztönözni.
Sokkal nagyobb valószínűséggel ír valaki, ha már más írt előtte. Az is fontos, hogyha kérdeznek tőled, akkor válaszolj minél hamarabb. Ha valaki látja, hogy pozitívan állsz hozzá, ők is úgy fognak hozzád állni.
A bejegyzésed végén külön emeld ki, ha szeretnéd, hogy írjanak. Kérdezd meg mi a véleményük a témáról, de ami még jobb ha konkrét kérdést teszel fel.
Vannak különböző bővítmények a kommentek kezelésére, de én azt ajánlom, hogy hagyd meg az alap rendszert, mert elég jól be van állítva.
Vásárlói vélemények
Az egyik legjobb eszköz, ha megmutatod, hogy a konkrét vásárlóid mit mondtak rólad.
Ezt több módszerrel megoldani. A legtöbb sablonban van úgynevezett „Testimonial” elem, ami szépen meg van designolva.
Jobb hatása van, ha az írott szöveg mellett a fotóját is kirakod a vásárlónak. Ha magas beosztásban vagy cégnél dolgozik, azt is jó megemlíteni.
A legjobb a videós testimonial. Ha valahogy rá tudod venni vásárlóid, hogy mondják el egy egyszerű rövid videóban, hogy miben segített nekik a terméked, annál nagyobb dolog nincs is. Ha jó a terméked, biztos segíteni fognak.
Esettanulmányok
Ha valakit már jobban érdekel a terméked, akkor mélyebben akarja beleásni magát a funkciókba és eredményekre, amiket el lehet vele érni.
Erre nagyon jó esettanulmányokat készíteni, amikben végigvezeted az olvasót egy előző használaton. Ez akkor működik jól ha számokkal alá tudod támasztani az eredményeket. Mondjuk egy termék bevezetést mutatsz meg lépésről-lépésre. Miket csináltál meg, milyen eredményekre jutottál és hasonlók.
Ráadásul még feliratkozókat is tudsz gyűjteni, mert egy nagyon jó esettanulmányt akár csaliként is használhatsz.
Gondolj vissza egy előző eladásodra, amit megfelelően dokumentáltál. Kérd el a vásárlód eredményeit és használd fel egy ütős esettanulmányban.
Már 5 000-en minket választottak…
Ez is nagyon jó szöveg lehet egy csalihoz. Írd le, hogy „Csatlakozz 5 000 társadhoz, akik minden héten olvassák hírleveleink”.
Te is szívesen csatlakoznál, ha már 5 000 hasonszőrű így tett, nem?
Ők is velünk dolgoztak…
Voltál már olyan weboldalon, ahol ki voltak rakva a partnerek, korábbi vásárló vállalkozások logói vannak megjelenítve?
Nem véletlen.
Hihetetlen hasznos része a weboldaladnak.
Gondolj csak bele. Ha látod, hogy mondjuk egy tanácsadó segített már a Coca-Cola-nak, Samsungnak és Red Bull-nak, akkor elég jól nyomhatja, nem?
Mindenképp kérdezd meg, hogy használhatod-e a weboldaladon a korábbi ügyfeleid logóit és észre fogod venni, hogy nagyobb konverziót érsz el.
Ne felejtsd el a weboldalon kívüli társadalmi bizonyítékokat se
Nem csak a weboldaladon tudod bemutatni, hogy mennyi boldog vásárlód van.
Értékelések
Ma már nagyon sok olyan termék, szolgáltatás van, aminek van egy gyűjtő értékelő oldala.
Gondolj csak a különböző szállodai értékelő oldalakra. De nem csak szállodákat, éttermeket, orvosokat, professzorokat, programokat és szinte bármit lehet értékelni valamilyen platformon.
Az a feladatod, hogy jó szolgáltatást nyújts és rábírd a vásárlóid, hogy pozitívan értékeljenek ezeken az oldalakon, újságokban.
Közösségi média
Elég csak a Facebookra gondolni. A lájkok már magukban nagy értékmutatók. Ugyanígy lehet értékelni a vállalkozást és ez is számít a látogatóknak.
Google Maps-on, ha van bejelentett helyed, ott is lehet értékelni.
Összefoglalva
Remélem világos, hogy a társadalmi bizonyítékok elképesztően fontos elemei a weboldaladnak. Próbálj meg minden oldalra rakni valamit, amivel bemutatod, hogy mások is szeretik a terméked.
Neked melyik elemek váltak be a legjobban a weboldaladon? (látod kérdezek, hogy legyen több hozzászólás 😉 )
2 Responses
Köszi, tök hasznos!
nagyszerű összefoglaló