Az ember alapvetően vizuális lény, vagyis a képek, a látványos eszközök előbb ragadják meg a figyelmét, mint bármi más. Ebből logikusan következik, hogy ha el szeretnél érni valamilyen hatást, ha nyomatékosítanál valamit, ha azt akarod, hogy átmenjen egy üzenet, érdemes vizuális formában felhívnod rá a figyelmet: képpel, infografikával, vagy akár egy szófelhővel.

Ezért alkalmazunk a közlekedésben táblákat feliratok helyett, használunk piktogrammokat, formázzuk a szövegeinket.

A többség azonban vizuális eszköz alatt egyből a képeket érti, amiknek valóban nagyon erős figyelemfelkeltő hatásuk van, de azért nem merül ki ennyiben az eszköztár. Sőt. A kép hasznos, kell is, de sok esetben kevés lehet, erősebb elemekre van szükség. Nagyon hatásos például az infografika, ami ábrákkal és rövid feliratokkal mutatja be valaminek a működését. Sokan esküsznek a videókra.

Látványos és hatékony eszköz tud ugyanakkor lenni a betűk és a kép ötvözete, vagyis a szófelhő is.

Mi az a szófelhő?

Nem több, és nem is kevesebb, mint amire a neve is utal: egy nagy „felhőnyi’ szó, vizuálisan megjelenítve. Kvázi egy kép, ami szavakból áll. De persze nem mindegy, hogy milyen szavakból, és ezek hogyan jelennek meg – ez a két tulajdonság adja a szófelhő lényegét.

Nem véletlenszerű szavak szerepelnek benne, ha így lenne, akkor az esztétikai funkción kívül nem sok értelme lenne. Ezek a szavak valójában nagyon is tudatosan megválogatottak, és a fő üzenetet megfogalmazók jelennek meg a legerőteljesebben.

Ha van egy szöveged, amiből szófelhőt készítesz, az a szó fog a leghangsúlyosabban látszódni benne, ami a leggyakrabban szerepel – kvázi a szöveged kulcsszava, ami ugye jó esetben a lényeg lenne. Így fogja képszerűen átadni az írásod mondanivalóját, legfontosabb üzenetét.  

Miért használj szófelhőt?

Ahogy említettem, az ember vizuális lény. A szófelhő pedig látványos.

Ha például ebből a cikkből készítenék egyet, valószínűleg a „szófelhő” szó szerepelne a legnagyobb betűkkel, egyből az kerülne a látóteredbe. Ebből még nem tudnál következtetni a cikk tartalmára, de az kiderülne, hogy mi a téma. Egy cikk mondanivalójának összefoglalására például pont nem jó ez a módszer, azonban habár kép helyett például megállja a helyét, mintegy illusztrációként.

Kiváló eszköz ellenben akkor, ha éppenséggel pont az lenne a lényeg, hogy 1-1 szó ragadjon meg a kedves olvasóban.

Akciók hirdetése

Csak hogy egy kézenfekvő példával éljek elsőként: egy webáruház esetében egy hatalmas akció, egy nagyon kedvező ár, kiárusítás esetében nem hátrány, ha ez szófelhőből az ember agyába furakodnak az akció, a kiárusítás, a kedvezmény stb. szavak. Részleteket nem fogsz megtudni belőle, de a lényeg átmegy: itt valamit a szokásosnál sokkal olcsóbban vehetsz meg.

Ügyfélvélemények

Az ügyfeleid véleményének feltüntetése a hitelességed és megbízhatóságod demonstrálásához kell, ez tiszta sor. Viszont itt is igazából pár szó a lényeg: megbízható, precíz, pontos, profi, kiváló – persze ezek a szavak szakterülettől függően változhatnak. Nagyon látványos és kellemesen változatos megoldás lehet, ha az ügyfélvéleményeket szófelhőként jeleníted meg az oldaladon. Vagy inkább szófelhőként IS. A szavak tengeréből a lényeg leszűrhető, ami pedig az lenne, hogy az ügyfeleid/vásárlóid elégedettek veled és a termékeddel/szolgáltatásoddal.

Prezentációk

A prezentációkban egyértelműen szükség van vizuális elemekre. A szófelhőben úgy tudod kihangsúlyozni a címszavakat, hogy biztosan mindenkiben megmaradjanak. Sokkal kreatívabb megoldás egy egyszerű felsorolásnál, nem igaz?

Jellemzések

Amikor bármit jellemezni szeretnél, tulajdonképpen az a lényeg, hogy felsorolod a tulajdonságait. Nos, ezt is megteheted éppenséggel a szokásosnál egy kicsit ötletesebben, egy szófelhő segítségével. Így képszerűen jelennek meg az adott termék, szolgáltatás, vagy akármi más jellemzői, persze a legfontosabb tulajdonságok a leginkább kihangsúlyozva.

Tökéletes eszköz a SEO kutatásra

Azon túl, hogy „designelem”, a szófelhőnek a SEO szakemberek is hasznát veszik. Mégpedig oly módon, hogy megmutatja, eleget használták-e a szövegben a legfontosabb kulcsszavakat, vagyis a szöveg jól optimalizált-e. Ez működik blogbejegyzéseknél, de akár egész weboldalaknál is.

Ahogy említettem, azok a szavak jelennek meg a legnagyobb méretben, amik legtöbbet szerepelnek a szövegben. Ideális esetben ez a kulcsszó, kulcsszavak. A szófelhő így tökéletes arra, hogy megmutassa, valóban a megfelelő szavak fordulnak-e elő leggyakrabban, és ha nem, van lehetőség korrigálni.

Hol jelenhetnek meg a szófelhők?

Természetesen bárhol, de azért vannak jellemző felhasználási területeik.

  • plakátokon
  • hirdetéseket kísérő képeken
  • weboldalakon
  • irodákban
  • reklámajándékokon (például notesz, naptárak borítóján, bögrén, jegyzettömb fedlapján).

A legjobb szófelhő készítő programok

Ha most azt gondolod, hogy egy szófelhő létrehozása biztosan valami komolyabb képszerkesztői feladat, tévedsz. Bárki, bármikor tud ilyet készíteni, méghozzá igen egyszerűen, teljesen ingyenes, online programok segítségével.

Ezek a legjobb generátorok:

Wordart.com

Nem véletlen, hogy ez az első találat, ha szófelhőgenerátort keresel. A WordArt a legjobb ilyen oldal, rengeteg különböző lehetőséggel és funkcióval. Hogy egy példát is említsek: teljesen egyedi szófelhőket készíthetsz úgy, hogy feltöltesz egy képet, aminek az alakjában meg szeretnéd jeleníteni a szavakat. A betűtípustól kezdve a szóirányon át mindent magad adhatsz meg, hogy minél tökéletesebb eredményt kapj. Mindemellett az eszköz nagyon felhasználóbarát, könnyű kezelni, egyszerű kiigazodni rajta.

Wordclouds.com

A WordClouds segítségével is nagyon látványos szófelhőket lehet alkotni, kiemelendő emellett, hogy segítséget is nyújt a felhasználónak: ha elakadsz, a program felugró ablakkal kommunikál veled. Számos funkcióval tudod testreszabni a szófelhődet, a gombok könnyen érthetőek, nem fog gondot jelenteni az oldal használata.

Wordcloudmaker.com

Nagyon egyszerűen lehet létrehozni igen dekoratív szófelhőket a WordCloudMaker segítségével. Néhány kattintással tudod módosítani az aktuális beállításokat. Az oldalra belépve ráadásul egyből iránymutatással találhatod szembe magad, így rögtön tudni fogod, hogyan kezeld a felületet.

Wordle.net

Nem a Wordle az a generátor, ami a legtöbb beállítási lehetőséget nyújtja, de ha gyorsan van szükséged egy mutatós szófelhőre, jó választást jelent. Akár egyetlen kattintással is elkészülhet az eredmény, nem kell sokat próbálgatni a funkciókat – de bizonyos keretek között azért vannak lehetőségeid egyedi megoldásokra is.

Jasondavies.com

A Jason Davies’ szófelhőgenerátor azoknak való, akik nem éppen kezdőnek számítanak. Némileg bonyolultabb, igényel tudatosságot a kezelése, de ezzel is remek kreációk készülhetnek. Ha azonban most először próbálkozol ilyesmivel, inkább egy egyszerűbbet javasolunk, például amiket az előzőekben mutattunk be.

Worditout.com

A WordItOut generátor bír olyan funkciókkal, amikkel más nem. Minden szó tulajdonságait egyedileg lehet állítani, emoji támogatás is adott, ami még látványosabb megoldásokra ad lehetőséget. Nemcsak szavakat, kifejezéseket is bele tudsz tenni a szófelhőbe. Nem ez a legegyszerűbb generátor, de talán a legszórakoztatóbb, és a legszéleskörűbb a listában szereplők között.

Tagcrowd.com

Kiváló szófelhők készíthetők ezzel az eszközzel is, a TagCrowd ugyanakkor több olyan funkcióval is rendelkezik, melyek alkalmassá teszik kifejezetten analitikai célokra is. Ilyen például, hogy számokat lehet rendelni a szavak mellé, vagyis azt is megtudhatod, hogy pontosan hányszor szerepel egy-egy szó a felhőben. Ami az esztétikumot illeti, vannak jobb eszközök, de egyéb felhasználásra tökéletes.

Milyen a jó szófelhő?

Több szempontból sem mindegy, hogy milyen szófelhőt készítesz. Értem ezalatt, hogy milyen szavak szerepelnek benne, illetve maga a felhő hogy néz ki. Bizony, ezt is meg tudod határozni, és sokat számít, miket állítasz be, hiszen a felhő kinézete sokat tesz hozzá a vizuális élményhez.

A megfelelő szavak használata

Első körben a szavakon kell elgondolkodnod, amiket használni fogsz. Létre tudsz hozni szófelhőt úgy, hogy megvan a szöveged, és annak a szavait használja fel a program. Ez meg is van körülbelül három kattintásból, csakhogy azzal az eredménnyel fogsz szembesülni, hogy tele van a szófelhőd névelőkkel és kötőszavakkal.

Semmi gond, ugyanis be tudod állítani, hogy milyen szavakat ne vegyen figyelembe a program, így kiszedheted ezeket a fölösleges elemeket. Így néhány szó likvidálása után egy olyan felhőt fogsz kapni, amiben valóban a mondanivaló szerepel hangsúlyosan. Ügyfélvéleményeknél például működhet ez a módszer, mert ott jó eséllyel azok a szavak lesznek kiemelve, amiket magad is hangsúlyozni szeretnél.

Létrehozhatsz ugyanakkor saját magad által kiválasztott kifejezésekből is szófelhőt. Így nem kell bajlódnod a sallanggal, és biztosan olyan szavak jelennek majd meg, amik relevánsak számodra, illetve az üzenet szempontjából.

Ezt akkor célszerű használnod, ha például egy plakátra szeretnél egy figyelemfelkeltő szófelhőt alkotni, vagy esetleg reklámajándékokra való nyomtatáshoz hoznád létre. Ezekben az esetekben elég lehet néhány fontos kulcsszó, némi körítéssel.

És hogy mik legyenek a szavak?

Nos, igen, ez a legérdekesebb és legfontosabb rész. Nagyon nem mindegy, hogy egy szófelhőben milyen szavakat használsz, hiszen ezen múlik a hatékonysága.

Érdemes alaposan átgondolni, hogy milyen kifejezésekkel tudod leginkább átadni a mondanivalódat, mi az a néhány szó, ami különösebb magyarázat nélkül is érthető. Legyenek tehát relevánsak a témát illetően, emellett nem árt, ha azt is figyelembe veszed, milyen célja van a szófelhőnek, és eszerint válogatsz a fő kulcsszó mellé még néhányat.

Ha például egy reklámajándékra kerülne, ami a cégedre fókuszál, érdemes olyan szavakat választanod, amik pozitív töltetűek: megbízható, alapos, precíz, profi stb. Így ezekhez a szavakhoz kötik az emberek a cégedet. Célszerű a tevékenységre is utalni, hiszen nem feltétlenül csak olyan emberek találkoznak a termékekkel, akik ismernek.

Hogy nézzen ki a felhő?

Egy vizuális eszközről beszélünk, ezért, ha a megfelelő szavak megvannak, jöhet az esztétikum. Ide tartozik a betűtípus, a betűszín, betűméret, illetve magának a felhőnek az alakja is.

A felhő alakja

Nagyon látványos, ha a szófelhő alakja valamilyen módon igazodik a témához. Ez egy ügyfélvélemény esetében lehet a tevékenységekhez kapcsolódó tárgy alakja, cég esetében szintén, cikknél olyan formát ölthet a felhő, amiről az írás szól. Esetünkben például egy felhő forma szinte adja magát.

Ne feledd, bárki találkozik a szófelhőddel, elsők között mindenképpen az alakját fogja észrevenni, utána jön a többi!

A színek

Érdekes kérdés az is, hogy milyen színek megfelelőek egy szófelhőhöz. Ez sok mindentől függ, leginkább attól, hogy mit szeretnél illusztrálni. Ha a weboldaladon helyezed el, választhatsz olyan színvilágot, ami az oldalra is jellemző, így szépen illik majd az összképbe. Amennyiben a céged van fókuszban, a logó színeiben érdemes gondolkodni.

Ha nincsenek különösebben meghatározó tényezők, olyan színek mellett tedd le a voksodat, amik jól mutatnak egymás mellett, ugyanakkor kellőképpen hangsúlyosak tudnak lenni az adott környezetben. Bizonyos helyzetekben bejöhet az is, ha nagyon szembetűnő, vibráló színeket alkalmazol (buliplakátnál például abszolút van létjogosultsága), de azért ezzel csak óvatosan, mert túl tolakodó is lehet egy ilyen harsány szófelhő.

A betűk

Meglehetősen szubjektív tud lenni, hogy ki milyen betűtípust tart megfelelőnek. Itt is célszerű azért igazodni a témához. A vállalkozásod esetében nem biztos, hogy a bohém, vicces, kusza betűk jelentik a legjobb választást, hacsak nem gyerekzsúrokat szervezel, mert ebben az esetben viszont tökéletesek. Egy pénzügyi területen azonban már nem állják meg a helyüket. Persze nem tilos egyediséget vinni bele, csak nem minden esetbe jó ötlet.

Egy szófelhőn belül egyébként választhatsz többféle betűtípust is. Ezek lehetnek összepasszolók, de akár teljesen különbözőek is – ezzel még jobban ki tudsz emelni bizonyos szavakat a többi közül. A jó ízlés határait azért igyekezz szem előtt tartani, nem minden mutat jól mindennel.

Egy fontos szempont: nem minden betűtípusban vannak meg a magyar ékezetes betűk. Ezt jó, ha szem előtt tartod, amikor választasz, mert előfordulhat, hogy az ékezetes karakter helyén szóköz lesz, így pedig darabokban lesz az adott szó, és nem is biztos, hogy értelmezhető első ránézésre.

A szófelhű egyszerű és nagyszerű lehetőség

Nagyon sok szempontot megadtam itt, amiket érdemes szem előtt tartani, hogy igazán jól funkcionáló és látványos szófelhőket hozhass létre. Elsőre ezek alapján talán kissé bonyolultnak is tűnik a megalkotása, valójában azonban egy erre szolgáló oldal segítségével egészen egyszerű.

Ha őszinte akarok lenni, a felsorolt szempontok egy része olyasmi, amit – ha nem is tudatosan, de – magadtól is így csinálnál, ha találomra elkezdenél próbálkozni. Ilyen például a színek vagy a betűtípusok kérdésköre, hiszen úgyis látod, ha valami nem passzol oda. A tudatosság azonban segít abban, hogy még jobbak legyenek a szófelhőid.

Ez egy egészen kivételes, egyszerre nyelvi és képi eszköz – használd ki az előnyeit!

Tanuld meg ingyenesen a WordPress alapjait!

7 napos online oktatóvideós tanfolyam, ami segít elindulni a saját WordPress utadon.

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.