Te tudod, mire jók azok a karakterek a böngésződ címsorában? A többségnek erről annyi információja van, hogy azon a linken lehet közvetlenül elérni egy adott webhelyet. Ez egyébként még igaz is, de marketing szempontból igen fontos funkciójuk is van azoknak a bizonyos karaktereknek.
Ha eddig azt hitted, hogy véletlenszerűen alakulnak ki ezek a „linkek”, tévedtél. Legalábbis az, aki tudja mire jók, és tudatosan építi fel a weboldalait, véletlenül sem bízza a véletlenre, hogy mi szerepel az URL-ben. Az ugyanis, amit a címsorban látsz, nem más, mint az URL, aminek mindjárt el is magyarázom a szerepét.
Mi is ez pontosan?
Az URL a Uniform Resource Locator rövidítése, ami magyarul nagyjából annyit tesz, hogy „egységes erőforrás azonosító”. Nagyon leegyszerűsítve, az URL a webhely címe, vagyis, ahogy már írtam, valóban az a link, amire kattintva közvetlenül érhetsz el egy adott webhelyet.
Az URL laikusoknak leginkább egy katyvaszra hasonlít, annak azonban, aki tudja, mit nézzen rajta, sok mindent elárul. És persze a felépítése sem véletlenszerű.
Itt van például egy teljesen megszokott URL, ami a blogra mutat: https://wpkurzus.hu/blog/
- Ebből a ’https’ jelöli a protokollt, amivel csatlakozunk a netre. Általában, amikor beírsz a címsorba egy webhelyet, a ’https’ nyugodtan elhagyható az elejéről, automatikusan beírja a gép. Ez azért van, mert nagyrészt úgyis ezt a protokollt használjuk.
- A ’wpkurzus.hu’ a domain neve, ahol éppen vagyunk.
- A ’/blog/’ pedig az az út, amin keresztül a tartalmat eléred.
Nos, ezekből a protokoll, illetve a domain neve adott. Amit tudsz változtatni, az az utolsó elem, vagyis az út. És érdemes is odafigyelni arra, hogyan is néz ez ki pontosan.
Mi a helyzet a www-vel?
Évekkel ezelőtt a weboldalak címének beírásához használni kellett a www. előtagot.
A www egyébként a World Wide Web rövidítése, azaz a világháló. A linkekben mindössze annyit jelent, hogy egy weboldalról van szó.
Mesélhetnék sok bonyolult technikai dologról, de a lényeg, hogy ma már általában nem használjuk a www. előtagot, mert enélkül is felismeri a böngészőnk, hogy egy weboldalra keresünk rá.
Miért nem mindegy, hogy mi az URL?
Nem szeretjük a hosszú URL-eket
Lényegtelen apróságnak tűnik, de az URL valójában elég fontos elem. Hogy mást ne említsek hirtelen, az automatikusan létrehozott URL-ek általában „csúnyák”, azaz hosszúak, és tényleg olyan, mintha véletlenszerűen dobáltunk volna karaktereket egymás után. És ami még nagyobb gond: megjegyezhetetlenek.
Vagyis a látogató nem fog visszatérni közvetlenül az adott oldalra, mert 5 perc múlva már nem fog emlékezni, hol is volt az a cikk, kép, akármilyen tartalom, ami érdekelte. Könyvjelzőzéssel persze kiküszöbölhető a probléma, de mégiscsak jobb, ha megjegyezhető az elérés.
Az igazi probléma azonban az, hogy a kereső sem szereti ezeket.
A Google nagyon odafigyel rá
Tudjuk, hogy a Google sok szempontot vesz figyelembe, amikor rangsorolja a találatokat egy adott keresésre. Nem ismerjük az összes ilyen szempontot, de sokat igen, ezeket pedig érdemes megragadnod, ha azt akarod, hogy minél jobb helyezést érj el.
Az URL is egy olyan elem, ami részletkérdésnek tűnik ugyan, de keresőoptimalizálás szempontjából sokat nyom a latban. Ha jól építed fel, előrébb kerülhetsz a keresőben, habár ehhez azért persze a SEO többi részének is rendben kell lennie, hiszen több tényező is befolyásolja azt a bizonyos találati listát.
Ma már nem olyan egyszerű a dolgod, mint régebben, hogy elég lenne megszerezned azt a domaint, ami a keresőszó. Néhány éve akkora jelentősége volt ennek, hogy biztosra vehetően az volt az első találat, ami egyezett a domainnel. Ma már ez közel sincs így. Ennek ellenére nyilván nem hátrány. Ugyanakkor az URL többi része is számít a keresőoptimalizálás szempontjából.
Ezekre figyelj oda, hogy SEO szempontból tökéletesek legyenek az URL-jeid!
- Ne csak a szövegben legyenek kulcsszavak! A legfőbb kulcsszavad jelenjen meg az URL-ben is, méghozzá minél közelebb a domainhez. Lehetőleg olyan formában, ahogy keresni szoktak rá, így növelheted az esélyét, hogy könnyebben találják meg az oldalt, és szívesebben kattintsanak rá. Bármikor feltöltesz egy újabb tartalmat, amihez közvetlen elérés tartozik, használd ezt a technikát az URL megadása során!
- Tervezz előre! Ahogy egy weboldalon gyűlik a tartalom, megjelennek a különböző aloldalak, az értelemszerűen az URL-ben is meg fog jelenni. De nem mindegy, hogyan. Bonyolultabb oldalaknál nem jó technika, ha az URL-t rövidítve, közvetlenül egy adott termékre mutatsz vele. Jobb, ha logikusan, kategóriáról alkategóriára vezeted végig, ehhez azonban előre meg kell tervezned az oldal vázát, számolva a későbbi bővülésekkel is. Egyszerűbb oldalaknál, kevés tartalomnál viszont nem muszáj bontani a linkeket.
Tehát, egy nagyon leegyszerűsített példával élve, nem https://valami.hu/malnaszorp a jó megoldás, hanem https://valami.hu/italok/szorp/malna. - Legyen az URL egyszerű és érthető! Nagyon sok olyan URL-lel találkozhatsz, ami tele van mindenféle random(nak látszó) karakterekkel, betűkkel, minden látható funkció nélkül. Nos, ezek általában a véletlenszerűen generált URL-ek, nem tudatosan létrehozottak. Nem mellesleg SEO szempontjából katasztrofálisak.
- Mindig fogalmazd őket érthetőre, olvashatóra! Ha az adott URL bizonyos részei több szóból állnak, azokat válaszd el kötőjellel, semmiképpen ne írd egybe, ömlesztve! A kötőjeles verziót könnyebb kiolvasni, megérteni, megjegyezni, és minél „értelmesebb”, annál jobban fogja a kereső is szeretni.
- Itt se halmozd a kulcsszavakat! Tudjuk, hogy a Google már elég okos ahhoz, hogy kiszűrje a kulcsszóhalmozást. Nos, ez nemcsak az oldalokon megjelenő tartalmak esetében igaz, hanem az URL-nél is. Indokolatlanul nem kell, hogy sokszor szerepeljen a kulcsszó.
Rossz példa: https://valami.hu/italok/szorp/malnaszorp/malnaszorp-markak/xy-malnaszorp.
Jó példa: https://valami.hu/italok/szorp/malna/markak/xy. - Ne legyen az URL-ed túl hosszú! Egyrészt, megjegyezhetetlen, másrészt a Google is csonkítja egy bizonyos hossz után. Persze legyen logikus felépítésű, ahogy azt már egy korábbi pontban említettem, de törekedj arra, hogy ezt minél rövidebben tudd megoldani! Mindemellett a rövid URL-ek áttekinthetők, könnyebb őket másolni, tehát a felhasználók egyértelműen jobban szeretik.
- Ne hagyd, hogy több URL hasonló tartalomra mutasson! Ez azért gond, mert a kettő együtt sosem fog tudni annyira előre kerülni a keresőben, mintha csak egy oldalad lenne ilyen tartalommal. Érdemes ilyenkor kanonizálni egy 301-es átirányítás alkalmazásával, így az egyik oldal URL-je is a másikra fog vinni, ezzel pedig elősegítheted a megtartott oldal jobb helyezését.
- Az URL címe utaljon a tartalomra. Ez nem feltétlenül a Google miatt fontos, inkább a felhasználónak: ha rápillant a linkre, lássa, hogy mit fog ott találni. Ilyen linkekre ugyanis szívesebben kattintanak az emberek, mint a látszólag teljesen értelmetlenekre. Legjobb, ha a teljes, vagy majdnem teljes cím szerepel az URL-ben, de ha ez kivitelezhetetlen, rövidítheted is. Első körben például a kötőszavakat nyugodtan elhagyhatod belőle, de több eszközöd is lehet.
Példa: ha írtál egy cikket „Miért igyál üdítő helyett szörpöt?” címmel, az URL-nek nem kell ezt az egészet tartalmaznia, lehet simán csak https://valami.hu/udito-helyett-szorp vagy https://valami.hu/szorp-elonyei. A lényeg, hogy röviden, de érthetően utaljon a tartalomra.
Pluszmunka, de megtérül
Valójában, ha végiggondolod, a legtöbb lépés logikus és könnyen megérthető, ráadásul nem is igényel olyan nagyon sok extra munkát. Kulcsszavaid jó esetben már eleve vannak a tartalomhoz, így az URL esetében már nem kell külön kutatást végezned ezen a területen.
Ami nehezebb feladat, az a 2-es pont megvalósítása, vagyis a tervezés, itt ugyanis jó előre látnod kellene, hogy a későbbiekben hogyan fog épülni az oldalad, és ennek a vázát előre el kell készítened. Ha tudod, hogy mik a céljaid, akkor ez tulajdonképpen nem kivitelezhetetlen, de adódhatnak később olyasmik, amikkel nem számoltál.
A többi pont esetében csak ismerni kell a trükköket – amiket most már ismersz – így igazán nem bonyolult úgy felépíteni az URL-jeidet, hogy felhasználóbarátak, illetve SEO szempontjából tökéletesek legyenek.
Nem garantál semmit, de lényeges elem
A keresőoptimalizálásban sok olyan részletet kell figyelembe venni, ami önmagában ugyan nem hoz áttörést, mégis beleszámít a végső eredménybe. Pontosan ilyen részlet az URL is. Senki nem fog a találati lista élére kerülni azért, mert jó a domain-je, és profin összerakottak az URL-jei, de ha egyéb tényezőkre is odafigyel, akkor ez az apróság nagymértékben hozzájárulhat a sikerhez.
Minél több eszközt tudsz bevetni, hogy előrébb kerülj, annál valószínűbb, hogy ez meg is fog történni, ezért minden, apróságnak tűnő elem számít.