404-es hiba, az oldal nem található vagy 404 – Page Not Found. Bizonyára Te is imádod, amikor a Google egy ilyen oldalra visz, mikor kutatni próbálsz a neten egy témában. Nem túl nagy öröm, de egy gyors bezárással általában el is intézi az ember, és keres tovább.
De felmerült már benned a kérdés, hogy miért is hozza ki a Google ezeket találatnak? Tartalom ugyanis egyértelműen nincs rajta, a listából mégsem tűnik el. És ez vajon jó, vagy rossz SEO szempontból? A Te honlapodon is van ilyen? És vajon tehetsz valamit ellene?
Mikor és miért fordul elő 404-es hiba?
A 404-es hibakódot akkor láthatod a böngészőben, amikor az adott oldal tartalma már nincs a helyén. Ebben az esetben a tartalom helyett a 404-es hibaüzenet jelenik meg.
Fontos, hogy ha ezt látod a böngészőben, akkor a kért tartalom valamikor tényleg ott volt, létezett, csak jelenleg valamilyen okból nem sikerül megjeleníteni.
A hibaüzenet okai a következők lehetnek:
- Az adott URL már nem létezik, vagy a tartalmat törölték, máshová helyezték így ezen a címen már nem elérhető.
- Az URL-t eleve rosszul írták meg a weboldal készítői.
- A felhasználó írta be hibásan a böngészőbe, esetleg korábban könyvjelzőzött, onnan kattint rá, de közben az URL már megváltozott.
- A DNS nem tudja IP címmé alakítani a kért domain nevet.
- Az adott domain név már nem létezik.
- Más oldalon elhelyezett hivatkozásra kattintva érkezik a látogató, de az az URL már aktualitását vesztette.
Miért jelennek meg ezek az oldalak a keresőben?
Joggal merül fel a kérdés, hogy ha nincs már működő tartalom egy webhelyen, akkor a Google azt vajon miért teszi be egyáltalán a találati listába, főleg olyanok elé, ahol tényleg van értékelhető szöveg.
Nos, ennek oka, hogy a keresőmotorok egy adatbázisból dolgoznak, már meglévő adatokkal, ahol nem feltétlenül az éppen aktuális formában jelennek meg az oldalak. Elképzelhető, hogy amikor az adatbázisban megjelent, akkor még volt rajta tartalom, ezért listázza ki.
Van ilyen az oldaladon? Akkor tüntesd el!
Ha a Te oldaladon is előfordulnak ilyen „kiürült” URL-ek, legjobb, ha a lehető leggyorsabban felszámolod őket, ugyanis elég nagy kárt okozhatnak neked.
Miért gond, ha ilyesmi előfordul a weblapodon?
Egyrészt, azért, mert jelentősen rontja a felhasználói élményt. Gondolj bele: Te sem szereted, ha valamit keresel, és ilyen vakvágányokra futsz. Mások ugyanígy nem örülnek neki, és a legtöbb esetben azonnal ki is lépnek az oldaladról. Nem fognak nekiállni keresgélni, hogy hátha megtalálják. Innentől kezdve az oldalad hitelessége, a felhasználó bizalma megcsappan. Különösen akkor, ha esetleg mégis elkezd kattintgatni az oldaladon, és több 404-es errorba ütközik.
Másrészt, előbb-utóbb „észre fogja venni” a keresőmotor is, hogy nincs releváns tartalom az URL alatt. Először még nem történik semmi, ha azonban túl sokszor találkozik ezzel az oldaladon, a lista végén kulloghatsz majd, ami azt jelenti, hogy szinte senki nem fogja megtalálni az oldaladat, csökken a látogatottság, így a bevétel is.
A megoldás: számold fel a 404-eket!
A fentiekre adja magát a megoldás, hogy figyelj oda az oldaladra, és ha egy tartalmat másik URL-re raksz, ejts meg egy átirányítást, hogy a látogatók ne jussanak vakvágányra.
Ha WordPress alapú weboldalad van, akkor nagyon egyszerű a megoldás, ugyanis a WordPress.org-ról ingyen letöltheted a Redirection nevű plugint, amivel könnyen átirányíthatod a 404-es hibát egy másik URL-re. A bővítmény használata nagyon egyszerű, nem igényel különösebb hozzáértést.
Annyi a dolgod, hogy a ’Forrás URL’ mezőbe beírod az eredetit, a ’Cél URL’ mezőbe pedig azt, ahová irányítani szeretnéd. Ha ez megvan, már csak rá kell kattintanod az ’Új átirányítás’ parancsra, és készen is vagy.
A 404-es hibákat így semmiből sem áll javítani, ennyit érjen meg a honlapod rendbetétele!
Hogyan találhatod meg őket?
Ha eddig nem szenteltél ennek különösebb figyelmet, előfordulhat, hogy már van a weboldaladon néhány ilyen hiba. Ezeket könnyedén feltérképezheted erre szolgáló eszközökkel.
- lyen például a Google Search Console, ami egy teljesen ingyenes, a webhely állapotának elemzésére szolgáló szoftver. Az mutatja meg, hogy a Google mely oldalakat érzékelte 404-es hibával az oldaladon.
- Jó szolgálatot tehet a Dead Link Checker, amivel bármilyen webhelyet ellenőrizhetsz, perceken belül.
- A W3C Link Checker segítségével egy nagyon részletes jelentést kaphatsz a webhelyed linkjeinek állapotáról, hasonló, mint a Dead Link Checker.
Nem lehet mindent kiküszöbölni, de javíthatsz a helyzeten
Nem árt, ha tudod, hogy 404-es hibaüzenetet akkor is bedobhat az oldalad, ha Te éppenséggel mindenre odafigyelsz, és nem hagytál átirányítatlanul tartalom nélküli URL-eket. Ahogy már említettem, a felhasználói oldalon is lehet a hiba, ha például ő írja be rosszul az URL-t.
Ebben az esetben nem mindegy, hogy mi várja: egy standard hibaüzenet, vagy egy egyedi 404-es hibaoldal.
A standard hibaüzenettel az a baj, hogy egyszerűen annyit közöl, hogy „hiba”, amiből az átlag felhasználó azt veszi ki, hogy nincs itt semmi, vagy valami nem jó. Reakció: zárjuk be ezt inkább gyorsan! Miközben lehet, hogy megtalálta volna az oldaladon a terméket, amit keresett, vagy a választ a kérdésére, ha tovább maradt volna. Csakhogy legtöbben nem tudják, hogy ilyenkor azért van értelme tovább keresni.
Az ilyen eseteket minimalizálhatod azzal, ha készítesz egy egyedi 404-es oldalt. Eleve sokkal bizalomgerjesztőbb, ha a hibaoldalon is a weblap designja köszön vissza, nem egy barátságtalan, általános hibajelzés. A WordPress sablonodnak általába van egy szerkesztője, ahol ezt egyszerűen meg tudod tenni.
Ami azonban ennél sokkal fontosabb, hogy elmondhatod a felhasználóknak, hogy mi a probléma, és maradásra bírhatod őket:
- Leírhatod, hogy a keresett tartalom valószínűleg máshol van, de megpróbálhatják megkeresni.
- Hogy erre ösztönözd őket, berakhatsz egy keresőmodult is az oldalra.
- Felsorolhatsz (linkelhetsz) az oldaladon lévő olyan tartalmakat, termékeket, amik kapcsolódnak ahhoz, amit kerestek.
- Felhívhatod a figyelmet arra is, hogy talán elgépelte az URL-t.
- Írhatsz egy barátságos vicces üzenetet, hogy sajnos nem található meg ez az oldal, de szeretnél segíteni megtalálni azt amit a látogató keres. Már ettől a kedves gesztustól is jobb színben tüntetheted fel magad.
- Beteheted a legjobb bejegyzéseid. Ezzel új olvasókat küldhetsz a blogodra és mivel ezek tényleg jó bejegyzések, jobban megkedvelnek.
- Beteheted a legutóbbi blog bejegyzéseid.
- A blogod kategóriáit szépen megjelenítheted, hogy vezesd az olvasód
- Egy feliratkozási űrlapot is kapcsolhatsz, hogy újabb feliratkozókat szerezz.
- Betehetsz egy csalit, amit feliratkozással érhetnek el.
Mindennek az a célja, hogy a felhasználó ne gondolja egyből azt, hogy az egyetlen helyes reakció, ha bezárja az oldaladat.
A Google-nak mindegy
Logikusnak tűnhet, hogy egy egyedi 404-es oldalt a Google is jobban értékel, mint egy standardet, de ki kell ábrándítsalak: a Google-nak mindegy, hogy fektettél-e bele energiát, vagy nem, olyan értelemben nem hasznos, hogy ettől nem fogsz előrébb kerülni a keresőben.
Ha a Google 404-es hibát talál az oldaladon, nem fogja feltérképezni a tartalmát. Magyarán, ha Te készítesz egy nagyon profin felépített 404-es oldalt, az a Google szempontjából sajnos pontosan annyit fog érni, mintha csak a ’404 hiba’ felirat díszelegne a böngészőben. Az egyediségnek csak a felhasználók szemével van szerepe, SEO tekintetében nem fontos.
Csak akkor ér valamit, ha nincs belőle sok
Említettem már, hogy a felhasználóknak nem mindegy, hogy egyedi a 404-es hibát jelző oldal, vagy nem. Ez azonban csak akkor igaz, ha egy-egy ilyen oldalba futnak bele az weblapodon böngésző emberek. Amennyiben lépten-nyomon hibaüzenetbe ütköznek, írhatsz Te oda bármit, megszűnik a bizalom, megdől a hitelességed, és elhagyják az oldaladat.
Teljesen megszüntetni nem lehet, de kell vele foglalkozni
Összességében tehát a 404-es hiba olyasmi, ami nemkívánatos a weboldaladon, de valószínűleg nem tudod teljesen megakadályozni a megjelenését. Éppen ezért, ha már kénytelen vagy együttélni vele, érdemes kihozni belőle a legtöbbet, és a sablon helyett egy egyedi 404-oldalt készíteni, amivel rá tudod venni a felhasználókat, hogy maradjanak az oldalon.
Ne feledd, hogy a honlapodat elsősorban embereknek készíted, és nem a Google-nak, illetve a keresőmotoroknak! Ha a kereső szempontjából nem is hasznos az egyedi hibaoldal, a felhasználók miatt mégis célszerű ilyet készíteni!