Vállalkozni szeretnél, de fogalmad sincs róla, hogy kell üzleti tervet írni?
Nem is szükséges, hiszen egy üzleti terv akár több száz oldalas is lehet. Kezdőként pedig könnyű beleszaladni olyan ellentmondásba, ami az egész ötletet meghiúsítja. Nem mellesleg nagyon sok időt vesz el egy ilyen terv megírása.
De hogyan tudod ezt elkerülni, és mihamarabb felvázolni az üzleti modelled?
A megoldás: az Business Model Canvas (üzleti modell vászon)!
Az Business Model Canvas rövid története
A Business Model Canvas-ként ismert dokumentum egy csupán 1 oldalas, de mindent lefedő mini üzleti terv.
Egy vállalkozás 9 legfontosabb elemét vázolja fel, egyszerűsített, nagyon átlátható formában.
Pici történelem…
2010-ben publikálta Alexander Osterwalder svájci kutató és közel 500 társszerzője, a világ 45 különböző országából.
Alexander egyébként üzletember és üzletelméleti szakember, aki éppen a Phd munkáján dolgozott, mikor felismerte az összefüggést: egy 70 oldalas üzleti tervet igenis fel lehet vázolni akár egyetlen oldalon is!
Ennek folyománya lett az Üzleti Modell Vászon (Business Model Canvas), amit ma már több, mint 5 millió cég használ, köztük olyan mammutvállalatok, mint a Microsoft, SAP, Mastercard, 3M, Fujitsu vagy épp az Intel.
A publikálás után rengeteg embert ihletett meg, és különböző nichekben megszülettek a Business Model Canvas átalakított változatai, például a startupokra szabott Lean Canvas.
Business Model Canvas gyorstalpaló
Maga a vászon nagyon egyszerű, letisztult.
Természetesen nem olyan részletes, mint egy üzleti terv. De ez is a legnagyobb előnye!
Tökéletesen elég arra, hogy egy vállalkozás üzleti modelljének magját felvázoljuk. Amikor pedig látjuk, hogy a koncepcióban nincsenek komoly hibák. Sőt ha még működőképes is, akkor bele lehet kezdeni az egyes elemek kifejtésébe egy jóval terjedelmesebb üzleti terv keretében.
Hogy lássuk miről is van szó, az Üzleti Modell Vászon így néz ki:
Ingyenes letöltés itt.
A legfontosabb elemei:
- Értékajánlat (Value Propositions)
- Milyen értéket adsz? Mivel különbözteted meg magadat a piacon? Mi a “terméked”?
- Célközönség (Customer Segments)
- Kik a legfontosabb ügyfeleid? Honnan ismerhetőek fel? Belőlük akár több is lehet!
- Ügyfélkapcsolat (Customer Relationships)
- Mi a kiváló, hosszútávú kapcsolat hozománya az ügyfelekkel? Hogyan érhető el? Hogyan ismételhető, hogy az ügyfelek téged válasszanak?
- Csatornák (Channels)
- Melyik csatornák a leghatékonyabbak, és melyeket kell kerülni? Hol található meg a célközönség?
- Partnerek (Key Partners)
- Kik a legfontosabb partnerek? Miért akarjuk őket partnereknek, és fordítva?
- Tevékenységek (Key Activities)
- Milyen tevékenységeket kell elvégezni ahhoz, hogy az értékajánlatot, terméket létre tudd hozni? Mely tevékenységek tartoznak az értékajánlatodhoz, a disztribúciós csatornáidhoz, és így tovább?
- Erőforrások (Key Resources)
- Milyen erőforrásokat igényelnek a tevékenységeid, az értékajánlatod, és a többi elem a vásznon?
- Bevétel források (Revenue Streams)
- Mindezekből mekkora bevétel várható? Milyen bevételi források léteznek?
- Költségek (Cost Structure)
- Mindezek mennyibe fognak kerülni? Milyen költségek merülnek fel?
Kezdő vállalkozóként vagy ha még csak most gondolkodsz rajta hogy belevágj egy bizniszbe, akkor már az is sokat segít, hogy látod, hogy milyen részeit kellene végiggondolni az ötletednek.
Üzleti Modell Vászon a gyakorlatban
Alapesetben egy üzleti modell felépítése a fenti sorrendet követi.
Először az értékajánlatot és a terméket alkotod meg, majd meg kell találnod, hogy kinek adod el. És így tovább…
De a vászon egyik legnagyobb előnye, amit eddig még nem említettünk:
A sorrend szabadon változtatható!
Pontosan ez az oka annak, hogy ilyen sok cég használja, mert bármikor kiegészíthető. És másodpercek alatt módosítható. Vagyis bármelyik elemtől elindíthatod a Business Model Canvas megalkotását.
Nézzünk egy szemléltető példát:
A passzív jövedelem egy Canvas-en a bevételi forrás részbe tartozik, ezért a jobb alsó sarokba kerül a vásznon.
Ez lesz a középpont, e “köré” fog épülni mind a 8 többi elem.
1. Ha tudod, hogy olyan céget akarsz építeni, aminek a bevételi modellje mindenképp passzív formájú lesz, akkor:
2. Ki kell találnod, hogy mely termék/szolgáltatás, mely értékajánlat hoz majd passzív jövedelmet.
3. Ha megvan az értékajánlat, akkor meg kell találnod, ki lesz a termék célközönsége, és hol töltik az idejüket.
4. A következő lépés, hogy összekösd a célközönséget az értékajánlattal.
5. Ehhez meg kell találnod azt a csatornát, amin egyrészről eléred a célközönséget, másrészről mindezt teljesen passzívan. A tartalommarketing és SEO például remekül illik a képbe, mert eleinte rengeteg munka van vele és nagyon nehéz szakma, de ha egyszer sikerül a top találatok közé kerülni, akkor akár évekig működhet passzív csatornaként.
6. Valószínűleg szükséged lesz egy partnerre, aki teljesíteni tudja az értékajánlatodat. A dropshipping egy nagyon jó példa, mert teljesen leveszi a válladról a terhet, neked csak a marketinggel és az ügyfélkapcsolatokkal kell foglalkoznod, a termékoldal náluk van.
És így tovább.
A lényeg, hogy adva van egy elem (ez esetben a passzív jövedelem), és köré építed az üzleti modell egyéb részeit.
Ez akár lehetne bármi más, például erőforrás. Ekkor a meglévő erőforráshoz (ez lehet pénz, de akár emberi erőforrás is) kell igazítanod az értékajánlatodat (olyat alkotni, amihez például az emberi erőforrásaid értenek), ez után olyan célközönséget felhajtani, akit az emberi erőforrásaid ki tudnak szolgálni, stb.
Sok cég az erősségeire építi fel a Canvast. Pontosan ez a kiindulópont a canvas építése során. Ha valaki nagyon ért a Facebook reklámokhoz, vagy épp a keresőoptimalizáláshoz, akkor a gyakorlatban a Channel (marketing csatorna) köré lehet építeni a modellt. Hisz:
- Tudom, hogy jól értek a keresőoptimalizáláshoz, erre a tudásra építem a céget (Csatorna)
- Passzív jövedelemre akarok szert tenni (Bevétel)
- És ehhez keresek “terméket, értékajánlatot” vagy épp egy “célcsoportot”
Ha termékből indulok ki, akkor építhetek akár:
- Dropshipping céget
- Affiliate weboldalt
- Online tanfolyamot
- Hirdetésből, Adsense-ből monetizált oldalt és így tovább.
Már csak meg kell találnom a témát és a célcsoportot. És mehetek is tovább a canvas bal oldalára és a többi elemre.
Ha például 1 kulcs rajongóból indulsz el, mert mélyrehatóan ismersz egy célközönséget, akkor ebből találhatod ki a terméket, a marketingcsatornát, stb.
És innentől kezdve máris tetszőleges sorrendben indítottam a modell felépítését. De közben törekedtem arra, hogy az elemek logikailag kapcsolódjanak.
Egy jól összerakott modell a kitöltés sorrendjétől független. De mégis tetszőleges sorrendben kitölthető!
Összefoglalás
Az üzleti modell vászon remekül egyszerűsíti le egy vállalat üzleti modelljét.
Bár jóval egyszerűbb, mint egy üzleti terv, mégsem helyettesíti azt. Sokkal inkább kiegészíti.
Egy projekt tervezését érdemes ezzel kezdeni, mert gyönyörűen megmutatja az alapvető összefüggéseket. Ennek köszönhetően pedig hamar kiderül, hogyha valahol logikai bukfenc van a tervben.