Tartalommarketing kezdő bloggereknek: hogyan válassz témát, kulcsszavakat

A tartalommarketingben, vagy content marketingben óriási lehetőségek rejtőznek. Ha szeretnéd a vállalkozásodat digitalizálni vagy online jobban felfuttatni, akkor a legtöbb esetben a tartalommarketing az egyik legjobb megtérülésű befektetés, bár sokan nagyon rosszul csinálják az első pillanattól fogva. Ebben a cikkben kezdő bloggereknek adok tanácsokat, hogyan induljanak el már a téma- és kulcsszóválasztással úgy, hogy később hatékonyan tudjanak ebből építkezni.

Ha nem vállalkozási céllal fordult meg a fejedben a blogolás, akkor is van ezen kívül legalább 32 ok arra, hogy miért kezdj el blogolni.

Az inbound marketingben a mai napig rendszeresen hallani, hogy “content is king”. Vagy ezt okosabban kiegészítve,

Content is king, distribution is queen.

A tartalmakat nem csak azért írjuk, hogy azok létezzenek, hanem azt is szeretnénk, hogy ezeket mások el tudják olvasni. Ehhez viszont valahogy el kell juttatnunk hozzájuk a tartalmat. Ennek az egyik legjobb módszere pedig a keresőoptimalizálás, vagyis a SEO.

Ha SEO fókusszal vágunk bele a blogolásba, akkor ugyan kicsit több előkészületet kell tennünk, mielőtt leülünk megírni az első bejegyzésünket, de ennek az eredménye is látható lesz cserébe.

Saját példa tartalommarketingre

Néhány hónapja Minorics Dávid mesélte, hogy épp egy SEO tesztet futtat. Meglepően tanulságos a sztori, úgyhogy most részleteiben is megosztom veletek.

Első lépésként létrehozott egy új blogot, ide pedig egyetlen (!) posztot írt, ami a hobbikról szól. Nagyjából 3-4 óra alatt készítette el a cikket, de ezt megelőzte ugyanennyi kutatás.

Fél év alatt ez az egyetlen tartalom 4500 felhasználót hozott a blogra. Ebből pedig 4000 a SEO-nak köszönhető. A forgalom így nőtt 2017 decembere, a megjelenés óta:

Google Analytics eredmények

A képen a kék vonal jelzi a weboldal teljes forgalmát, míg a narancssárga az organikus keresésből származó forgalmat. A traffic 90%-a Google organikus.

Ez az egy cikk első helyen szerepel olyan kifejezésekre mint a

  • hobbik,
  • legjobb hobbik,
  • hobbik fiúknak,
  • hobbik lányoknak,
  • otthoni hobbik,
  • milyen hobbik léteznek,
  • hobbik listája,
  • érdekes hobbik.

A témaválasztás egy személyes ügyből adódott. Egy héten belül Dávid három ismerőse panaszkodott arra, hogy unatkozik és nem tudja, mit kezdjen magával. Ő pedig felsorolt nekik néhány lehetőséget, hogy miket csinálhatnának a szabadidejükben.

Ekkor meglátott egy tweetet, ami konkrétan azt mondta, hogy ilyen esetben érdemes írni erről egy blogposztot:

Szóval neki is állt a kutatásnak, majd megírta a tartalmat. És azóta is csak nevet, amikor megnézi a számokat Google Analyticsben, hiszen azon túl, hogy 3 embernek küldte el Facebookon a linket, semmilyen disztribúciós tevékenységet nem rakott hozzá, mégis 4500-an jártak már az oldalon. Ők pedig átlagosan 6,5 percet töltöttek el ott.

Szeretnél Te is hasonló eredményt elérni? Remek! Ebben a cikkben megmutatom, hogy előkészületként milyen lépéseket érdemes végigcsinálni, mielőtt nekiállnál írni.

Hogyan válassz témát és kulcsszavakat?

Ha már kiválasztottad, hogy miről fog szólni az oldalad, milyen központi téma körül írsz majd – legyen az vállalkozási cél vagy hobbi – akkor könnyen felfedezheted ezen belül azokat a témákat, amikről mások is szívesen olvasnak.

Sőt, mások valószínűleg már előtted is írtak róla. Így egyszerűen annyit kell tenned, hogy megnézed, ők miről írtak, és az milyen eredménnyel kecsegtet. Erre mindjárt mutatok néhány módszert.

Egyetlen feladat van még hátra, mielőtt nekiállnánk ennek: kiválasztani a versenytársakat. Ezt egyszerűen meg tudod tenni:

  • nyisd meg a Google-t,
  • Írd be a központi témát, amivel foglalkozni szeretnél (a fenti esetben ezek a “hobbi” és a “szabadidős tevékenység” voltak),
  • nézd végig, kik vannak a top találatok között, és az ő URL-jüket gyűjtsd össze egy táblázatba.

1. Google Keyword Planner

A legkézenfekvőbb talán magát a Google-t megkérdezni arról, hogy egy-egy versenytárs oldal milyen kulcsszavakra szerepel már most jól a keresőben. Plusz itt rögtön a hozzájuk tartozó havi keresési volument is megkapjuk.

Ha valaki a keresőoptimalizálást választja fő témájának, az egyik legerősebb versenytársa magyar nyelven a The Pitch lesz. A legerősebbtől pedig mindenképp érdemes tanulni. Így nézzük meg, hogy ennek az oldalnak az esetében mit javasol a Keyword Planner:

  • keresőoptimalizálás,
  • online marketing blog,
  • linképítés,
  • keresőmarketing,
  • SEO szakértő, és így tovább.

Ehhez először lépj be a saját Adwords fiókodban a Keyword Plannerbe. Majd írd be a kiválasztott oldal URL-jét.

Google Keyword Planner felület

Végül attól függően, hogy a teljes domaint, vagy csak egy adott oldalt szeretnél vizsgálni, válassz az opciók közül. Én csak a főoldalt vizsgáltam ebben az esetben, mert a teljes site-ra egyszerűen nem működött a Keyword Planner.

Eredményként pedig ezt kaptam:

Google Keyword Planner eredmények

Ez már egy szuper kiindulópont, hiszen anélkül, hogy bármi hozzáférésünk lenne a belső stratégiához, látjuk, hogy milyen kulcsszavak terelhetnek ide forgalmat.

Pro tipp: érdemes külön górcső alá venni egy-egy kifejezés Wikipédia cikkét. Ott nagyon sok olyan kifejezést lehet megtalálni, ami egyébként csak sok óra kutatással kerülne felszínre.

Következő lépésként kiválaszthatjuk ezek közül azokat, amelyek számunkra is relevánsak, majd témák szerint csoportosíthatjuk őket. Ez alapján pedig elkészíthetjük az első tartalmakat.

2. SEMrush

A Keyword Planner sok esetben sajnos bugos. Épp ezért jó, ha van egy másik megoldás is a kezünkben. Ez az eszköz pedig nem lesz most más, mint a SEMrush.

SEMrush

Itt már a teljes domainről is kaphatsz információt. Ehhez a következőket kell tenned:

  • Nyisd meg a semrush.com oldalt.
  • Írd be a keresett weboldal címét.
  • Végezd el a keresést.
  • Ezután ellenőrizd, és ha kell, állítsd át a megfelelő célpiacra a Google változatát (jelen esetben ez a magyar lesz, amit az “other countries” alatt találsz).
  • Nyisd meg a “top organic keywords” full riportot.

Az ingyenes verzióban így láthatsz 10 olyan kulcsszót, ami releváns a vizsgált oldalt tekintve.

SEMrush kulcsszavak

Pro tipp: ha változtatsz a szűrők beállításán a táblázatban, akkor más találatokat is megkaphatsz, így ingyenesen is több kulcsszót tudsz kinyerni.

Ráadásul rögtön kaphatsz havi keresési volumeneket és kulcsszó nehézségeket. Előbbi segít megbecsülni, hogy milyen forgalmat várhatsz egy-egy kulcsszóra való jó szerepléstől, utóbbi pedig megmondja, mennyire nehéz a top találatok közé kerülni.

Magyar oldalak és kulcsszavak esetében azonban csak korlátozottan ajánlom az itt található keresési volumenek és kulcsszó nehézségek fenntartások nélküli használatát, mivel ezen a nyelven jelentős tévedésekbe is bele tud futni az eszköz.

3. Google Kapcsolódó keresések (related search)

Ha kinyertük a versenytársak fő kulcsszavait, akkor érdemes azokat kiegészíteni úgy, hogy egész témákat kapjunk belőle. Ehhez pedig használhatjuk a kapcsolódó kereséseket a Google-ben.

Ehhez keress rá Google-ben arra a kulcsszóra, amihez szeretnél kapcsolódó kulcsszavakat találni, majd görgess az oldal aljára. A keresőoptimalizálás esetében ez így néz ki:

Google keresés kapcsolódó találatok

Ennél több kulcsszó is elérhető a kapcsolódó kifejezések között, azonban azok nem látszanak elsőre. Ezeket a kapcsolódó kulcsszavakat is ki lehet azonban nyerni. Így pedig a látható 8 kulcsszó helyett akár 39-et is kaphatsz.

4. Answer The Public

Megjegyzés: Ez a megoldás magyar nyelven nem működik direkt módon. Azonban a találatok lefordításával a legtöbb esetben magyarul is használható eredményeket kaphatsz.

Az Answer The Public eszköz segítségével megtudhatod, hogy egy-egy kifejezés kapcsán milyen kérdéseket tettek fel mások.

A keresőoptimalizálás angol megfelelőjére, vagyis a “SEO”-ra keresve csak a “What…?” kérdésekre ezeket az eredményeket kapjuk:

Answer the public

Összesen tehát 168 lehetséges kulcsszót kaptam kérdésekből, még 133-at prepozíciókból és 96-ot összehasonlításokból. Ez összesen 397 kulcsszó lehetőség.

E technikák alkalmazása után nincs más dolgunk, mint a kigyűjtött kulcsszavakat végignézni és rangsorolni. A rangsorolás egy módszerével ebben a keresőoptimalizálás alapjaival foglalkozó cikkben találsz több információt.

+1. Buzzsumo

Van egy ritkán emlegetett faktor, ami pedig pozitívan befolyásolhatja a keresőoptimalizálást: a közösségi médiából származó szignálok. Ha két oldal ugyanolyan a legtöbb szempontból, az fog előrébb szerepelni a Google rangsorában, amelyik több közösségi média szignállal rendelkezik.

A Buzzsumoval azt is meg tudjuk nézni kívülről, hogy egy versenytársnak melyik tartalma hogy teljesített Facebookon, Twitteren, Pinteresten és Redditen.

BuzzSumo

Ezekből a tartalmakból inspirációt merítve pedig te is készíthetsz hasonlókat.

Következő lépések

Ha eldöntötted hogy belevágsz és kipróbálod, milyen is a tartalommarketing okos használata bloggerként, akkor készítsd el a blogod és kezdj bele a versenytársak elemzésébe, majd hozd is létre első blogbejegyzésed!

Ha a szövegezést szeretnéd keresőoptimalizálás szempontjából jól elkészíteni, akkor érdemes követni ezt a tartalmi SEO útmutatót.

3 válasz

  1. Igazán hasznos cikk, köszönjük szépen! Az egyik legnagyobb akadály, ami miatt nem blogol valaki folyamatosan az, hogy nem tudja, miről lenne érdemes írni.

    Ha pedig megismerte az ember, hogy hogyan találjon rá a megfelelő témákra, onnantól kezdve nincs kifogás, nyomni kell.

    1. Abszolút így van.

      A blogolást sokan azért hagyják abba, mert úgy érzik „senki nem olvassa” azt, amit írnak. Ha pedig nincs sikerélmény, akkor könnyű feladni.

      Jó visszacsatolást sokszor a kommentek száma és minősége plusz az Analytics adatok tudnak adni. Ha ezek jól alakulnak, akkor úgy érzed jó úton haladsz. Viszont rengetegszer találkozom azzal, hogy borzasztóan jó cikkek egyszerűen nem jutnak el a megfelelő helyre. Beleraksz 2-3 napot, majd elolvassa 50-60 ember. Majd később se fogja több, mert egyszerűen nem kerül eléjük a tartalom.

      Szerintem ezért jó a SEO-t előrevenni a blogolás során és olyan kulcsszavakat használni, amire keresnek az emberek. Mert ezekre a cikkekre később is jöhet majd forgalom.

      Én az első cikkeimet a medium.com-ra írtam, nagyjából random témákban, nulla tudatossággal. Néhány száz emberen kívül nem sokan olvasták. És azóta se nőtt a számuk. Aztán elkezdtem tudatosan csinálni és most a forgalom 60%-a organikus, ami itt havi több tízezer embert jelent. Akik akkor is látják a cikket, ha nem küldök ki egy emailt se, nem posztolok Facebookra, nem hirdetek stb.

  2. Köszönöm a cikket, hasznosnak találtam. További sok sikert a pályafutásodhoz😎

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek