• Blogkészítés kezdőknek - Hogyan kezdj el blogolni

Blogkészítés kezdőknek | Hogyan kezdj el blogolni?

Blog indításán töröd a fejed? Szuper ötlet! Bárki vagy és bármiről is írnál, ma már nagyon könnyű elindítanod a saját blogodat. Ehhez nem kell tudnod programozni, és semmilyen más különleges technikai tudásra sincs szükséged.

Az indulásnál azonban mindig felmerül egy csomó kérdés, így könnyen elbizonytalanodhatsz. Az elején nem egyszerű eldöntened, kire hallgass, és ezt az egészet hol is kezdd el.

A sok “szakértő” és “guru” mind-mind mást javasol a legjobb platformmal és az első lépésekkel kapcsolatban. Ember legyen a talpán, aki ilyen információtúltengésben jól tud dönteni.

Soha ne hagyd, hogy az ehhez hasonló dilemmák elvegyék a kedvedet. A blogolás fantasztikus dolog, úgyhogy ha belevágnál, csak csináld!

Ahogy a legtöbb problémára, úgy a blogindítás technikai kivitelezésére is többféle megoldás létezik. Neked nem azt kell tudnod eldöntened, hogy melyik ezek közül az abszolút első és legyőzhetetlen.

Azt kell tudnod, hogy melyik ezek közül a számodra legjobb megoldás. Olyan, amiben neked megfelelő minőségű mozgásteret kaphatsz. Annyiért, amennyit szívfájdalom nélkül megengedhetsz magadnak.

Ebben fogok segíteni ebben a bejegyzésben.

Miért hallgass éppen rám, ha a blogolás a téma?

Őszinte leszek.

Nem én vagyok a legnagyobb blogger a világon, de még csak Magyarországon sem. Van viszont valami, ami miatt mégis megéri rám hallgatnod. Nagyon kitartó vagyok, és nagyon sok időt vagyok hajlandó rááldozni arra, hogy egy adott témában a lehető legjobb bejegyzéseket írhassam meg. A blogolás pedig a szívem csücske, ezért különös gonddal készítettem el ezt a leírást.

Ebben a cikkemben megpróbálok utat vágni neked az infórengetegben, és a sok bonyolult kifejezést és technikai szakzsargont mellőzve lépésről lépésre haladva megmutatom, hogyan érdemes elkezdened a blogolást.

A technika ördöge miatt ne fájjon a fejed: minden egyes lépést érthetően elmagyarázok.

Több ezer társadnak segítettem már elindítani a saját blogját vagy weboldalát, így megtanultam, hogyan kell úgy bemutatni valamit, hogy az alapján még Apukám is meg tudja csinálni. (Ő az, aki ha sikeresen összehoz egy fotót arról, milyen király étteremben evett, a képet nem iMessage-en vagy Facebookon postázza el neked. Nem. Apa inkább elküldi e-mailben, csatolmányként. És ő az én beépített tesztemberem. 😉 )

Szóval, remélem, hogy ezzel a bevezetővel sikerült eloszlatnom a kezdeti bizonytalanságodat, és most már bátran belecsaphatunk a sűrűjébe. Lássunk is hozzá!

írás-íróasztalon

Miért kezdj el blogolni?

Ha ezt a bejegyzést olvasod, feltételezem, dolgozik már benned egy belső hajtóerő, ami egész egyszerűen nem hagy nyugodni, és újra meg újra megszólal a lelkiismereted hangján: most már igazán ideje lenne nekifognod az írásnak!

Ha így van, akkor te már kellően motivált vagy a blogolást illetően. Ez szuper! Ebben az esetben nyugodtan ugord át ezt a fejezetet, és folytasd itt az olvasást.

Ha még nem tudod pontosan, biztosan érdemes-e neked is kipróbálnod magad a blogírásban, akkor hangulati alapozásnak előbb fusd át ezt a bejegyzésemet. Ebben 33 különböző okkal is alátámasztottam, miért lehet nagyon jó döntés egy blogoldal indítása. Mindenképp olvasd el, mert bár tuti, hogy neked is van jó pár ötleted, biztosan hozzá tudok tenni még én is párat.

A teljesség (és a kattintani is lusták) kedvéért ide is kigyűjtöttem a szerintem legfontosabbakat. A blogolás segítségével:

  • kifejezheted önmagad,
  • elmélyedhetsz a hobbidban,
  • rendszert vihetsz a gondolataidba,
  • fegyelmezettebbé, magabiztosabbá és kreatívabbá válhatsz,
  • kihívásokat győzhetsz le,
  • új dolgokat tanulhatsz meg,
  • új ismerősöket, barátokat szerezhetsz,
  • kitűnhetsz a tömegből,
  • pénzt kereshetsz,
  • és nem utolsó sorban felszabadíthatod önmagad!

Jól hangzik? Pedig ez még csak a jéghegy csúcsa, ha arról van szó, mennyi pozitív változást vonzhatsz be az életedbe a blogolással. Máris mutatom, mit kell ezért tenned!

Milyen lépései vannak egy blog elindításának?

  1. Válaszd ki a blogplatformodat!
  2. Vásárolj egy domain nevet és egy tárhelyet!
  3. Telepítsd fel a blogodat a saját tárhelyedre!
  4. Válaszd ki a sablonodat!
  5. Hozd létre az első blogbejegyzésedet!
  6. Népszerűsítsd a blogodat!

1. Hol kezdj el blogolni?

A blogolás alapjairól Peti Fruzsina írt egy nagyon jó cikket, amit mindenképp ajánlok a figyelmedbe. Ő részletesen kibontja, hogy konkrétan milyen platformok és lehetőségek közül lehet választani, ha blogolni szeretnél.

A blogolási „helyszíneket” alapvetően 2 nagy csoportra bonthatjuk, én most ezek jellemzőit fogom neked összefoglalni. Tudnod kell, mi az alapvető különbség közöttük, mert meg kell hoznod egy nagyon fontos döntést arról, hogy egy alap blogplatformot, vagy egy komolyabb tartalomkezelő rendszert fogsz inkább elkezdeni használni.

Mit kell tudnod a blogplatformokról?

A blogplatformok alapvetően nagyon egyszerűen elindítható és használható tartalomkezelő rendszerek.

A legnagyobb előnyük, hogy igen kevés technikai tudás kell a használatukhoz. Ezen kívül az alap felhasználói csomagjukban ingyenesen biztosítanak az oldaladnak domain nevet (ami a blogod elérési útja/linkje lesz), és bizonyos méretű tárhelyet is, így teljesen ingyen is elkezdhetsz blogolni.

Az ingyenességgel és a “lebutítással” járnak elég nagy hátrányok is. Alaposan meg kell fontolnod, hogy számodra elfogadhatók-e ezek.

1. Igazából nem a te tulajdonodban, hanem a platform üzemeltetőjének tulajdonában lesz a blogod, és minden, amit rajta tárolsz.

2. Megeshet, hogy mások döntése/hibája miatt veszíted el a teljes blogodat. (A Freeblog nevű szolgáltató pl. úgy zárta be a kapuit néhány évvel ezelőtt, hogy még egy e-mailt sem küldött ki előtte.)

3. Ha az ingyenes csomagjukat használod (vagyis nem fizetsz külön azért, hogy egy általad megvett domainen legyen elérhető az oldalad), akkor amatőr lesz a domain neved, mint például:

  • blogodneve.blog.hu
  • blogodneve.blogspot.com
  • blogodneve.tumblr.com
  • blogodneve.wordpress.com

4. Kevés beleszólásod lesz a blogod dizájnjába és a tartalomelrendezési lehetőségekbe.

5. A blogoldaladat nehezen lehet fejleszteni, bővíteni és plusz eszközöket használni rajta. Valószínűleg csak fizetős funkcióként vagy programozó segítségével tudsz egyedibb kívánságokat belerakni (hamar odaveszhet az ingyenesség illúziója).

6. A blogplatformokat nehezen tudod pénzkereseti célok szolgálatába állítani. Az ingyenes verzióknál sok helyen tiltott az értékesítés, az „üzleti” csomagok pedig már fizetősek.

7. Nem oszthatsz meg akármit a blogodon (a felhasználási feltételekben kizárnak bizonyos tartalmakat, ezért nehezebb a blogodon keresztül hirdetni is).

8. Nehéz lehet később átállni egy komolyabb rendszerre. A blogplatformról WordPress-re való átállásnak szinte minden változatát teszteltem már, úgyhogy tapasztalatból mondom.

Ne legyünk naivak, az ingyenes hozzáférést biztosító blogszolgáltatók tulajdonosai is szeretnének megélni abból, amit csinálnak. Nagy hozzáértéssel dolgozzák ki csomagajánlataikat, amiben az ingyenes indulás igen csábító, később viszont, ha szeretnél valami pluszt, már csak fizetősen tudod megoldani.

A blogplatformoknak az sem érdeke, hogy megkönnyítsék számodra a blogod tartalmának mozgatását, máshová költöztetését. A blog.hu-ról például nem egyszerű zökkenőmentesen átállni WordPress rendszerre, bár nem is lehetetlen. 😉

Az ott készült régi bejegyzéseket nagyon bonyolult az új helyre átvinni. A linkekkel, képekkel és még sok mással is baj szokott lenni, így a költöztetést megéri inkább egy fejlesztőre bízni. Ez viszont egy átlagos felhasználónak már túl sok macerát jelent, és inkább marad ott, ahol van…

Ha szeretnél körbenézni, hogy hol milyen ajánlatokat találsz, akkor ezek a legismertebb blogplatformok:

  • blog.hu
  • blogstar.hu
  • blogger.com vagy blogspot (ugyanaz a kettő)
  • tumblr.com
  • medium.com
  • wordpress.com

Utóbbihoz kis magyarázat: a WordPress-nek van egy ingyenes verziója is, aminek .com a végződése. Ez azonban nem egyenlő azzal, mint amit mi használunk. Ha szeretnél többet is megtudni a WordPress.COM és a WordPress.ORG közötti különbségekről, ebből a bejegyzésünkből tájékozódhatsz.

Megéri-e ingyenes blogot indítanod?

Erre sajnos nem lehet mindenkire egyaránt érvényes választ adni. A céljaidtól függ. Ezeket pedig senki sem ismeri nálad jobban.

Ha igazak rád a következő állítások, valószínűleg egy ingyenes blogplatform is kielégítheti az igényeidet:

  1. Különösen fontos számodra az ingyenes indulás, mert nem szeretnél havi 1-3.000 Ft-ot a blogolásra fordítani.
  2. Annyira fontos számodra az ingyenesség, hogy cserébe lemondasz még a saját tartalmad és oldalad feletti rendelkezésről is.
  3. Nem érzed úgy, hogy a korlátozott beállítási lehetőségekkel gúzsba kötik a kreativitásodat.
  4. Nem akarsz a blogoddal profi saját márkát építeni.
  5. Biztos vagy benne, hogy most és később sem akarsz a blogoddal pénzt keresni.

Ha ebből az 5 állításból akár csak egyben is bizonytalan vagy, nagyon ajánlom, hogy olvasd végig ezt a cikket, hiszen valószínű, hogy egy komolyabb tartalomkezelő rendszer lesz inkább a jobb választás a számodra.

Ha viszont nagyon valószínűnek érzed, hogy nem akarsz pénzt keresni a blogoddal, nem akarsz egy minimális összeget sem befektetni, és igazából csak szeretnél minél előbb elindulni, akkor egy ingyenes platform is megfelelhet az igényeidnek.

Ha ebben gondolkodsz, akkor a fentiek közül talán a blog.hu-t vagy a WordPress.com-ot emelném ki, mint megfontolásra érdemes lehetőséget.

Mivel a blog.hu az Index tulajdona, így blog.hu-s szerzőként lehetőséged van rá, hogy a bejegyzéseid kikerüljenek ajánlott tartalomként az Index.hu főoldalára, ami sok plusz olvasót, alkalmanként igazi látogatói bummot jelenthet.

index2-blog

Sajnos elég korlátozott lehetőségeid lesznek a dizájnnal és az eszközökkel kapcsolatban, valamint, ha később komolyra fordul a dolog és költözni szeretnél, az átállás is idegesítő tud lenni.

Tudom, hogy most még hiába mondom ezt, mert az átállásbeli problémák súlyát nem igazán lehet érezni addig, amíg nem akarsz egy több éve rendszeresen frissülő blogot és annak minden elemét átvinni egyik helyről a másikra. Ha viszont eljutsz arra a pontra, amikor a minimum funkcióknál többet szeretnél kihozni a blogodból, mindenképpen váltanod kell, és hidd el nekem, ez nem lesz éppen sétagalopp.

Ha már most úgy érzed, hogy később saját tárhelyre szeretnél költözni, mert idővel profibb bloggá vagy weboldallá akarod a már meglévőt átalakítani, viszont nem tűnik fontosnak az indexes megjelenés, akkor a WordPress.com-ot ajánlom, mert onnan lehet a legkönnyebben a .org-os, saját tárhelyes verzióra váltani.

Ha pedig abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy megengedheted magadnak egy minimális havi keret ráfordítását a blogprojektedre (kb. havi 1-3.000 Ft-ról beszélünk), szeretnél személyre szabott, profi dizájnt és arculatot, nem félsz új dolgokat megtanulni és még pénzt is keresnél az online jelenléteddel, akkor mindenképp a saját tárhelyes WordPress.org-ot javaslom.

Hogy miért? Erről fogok mesélni a következő részben.

Mit tud egy tartalomkezelő rendszer?

Igazából már az előbb bemutatott blogplatformok is tartalomkezelő rendszerek voltak, csak abból a fajtából, aminek a készítői szándékosan lekorlátozták a funkcióit.

Ezzel biztosították egyrészről azt, hogy tényleg szó szerint mindenki érthessen hozzájuk (annyira kevés beállítási lehetőséget hagytak meg, hogy nem tudsz benne sok mindent elrontani). Másrészről pedig ez biztosítja azt is, hogy előfizetői csomagrendszert építhessenek rá, amit nem tudsz megkerülni.

Amikor én tartalomkezelő rendszerről beszélek, akkor egy korlátozásoktól mentes, a blogplatformok minden lehetséges funkcióját felülmúló rendszerről beszélek. Az ilyenekre angolul CMS-ként is szoktak hivatkozni (a Content Management System rövidítéséként).

Ezekben a rendszerekben különböző típusú tartalmakat tudsz létrehozni és szerkeszteni vizuálisan, kódolás nélkül, egyszerűen sima kattintgatásokkal egy adminisztrációs felületen keresztül. Általában nem szokták elsőre elhinni, ezért nem győzöm ismételni: nem, tényleg nem kell hozzá kódolni, és más előzetes technikai tudásra sem lesz szükséged.

wordpress-kezelőfelület

Itt egy kép arról, amint éppen ezt a cikket írom

Ha profi tartalomkezelő rendszert választasz, teljesen szabad kezet kapsz. Szinte bármilyen blogot vagy weboldalt elkészíthetsz magadnak (ha esetleg már nem rémlene, akkor itt egy cikk arról, hogy mi különbség egy blog és egy weboldal között).

Egy egyszerű blogot segítség nélkül is létre fogsz tudni hozni, és tök egyszerűen fel tudod majd építeni. Később pedig, ha többet, jobbat, mást szeretnél, akkor tudod majd bővíteni is, mert direkt úgy készítették el ezeket a rendszereket, hogy könnyen lehessen bennük fejleszteni.

A legprofibb tartalomkezelő rendszerek pedig szintén ingyenesek.

Persze hátrányuk is van a tartalomkezelő rendszereknek. Bár maga a rendszer ingyenes, szükséged lesz hozzá egy saját tárhelyre és domain névre.

Attól függően, hogy melyik szolgáltatót választod, ennek az ára havonta akár 1.000 Ft-nál kevesebből is kijöhet. Még így is olcsóbb, mint egy nagy capuccino a Starbucksban. 😉 Ezt az árat pedig nem csak egy finom kávéért fizeted. Azért fizetsz, hogy a tartalmaid felett való rendelkezés joga a te kezedben maradjon, és ne légy kiszolgáltatva más kényének-kedvének.

Látod a különbséget a blogplatformhoz képest? Itt a tárhely- és domainválasztásod után a CMS fejlesztői még nem gazdagodnak egy fityinggel se. Ezt a befektetést magadért és a nyugodt éjszakai alvásért teszed.

Ha saját márkát, vállalkozást, vagy bármilyen pénzkereséssel és hirdetéssel kapcsolatos rendszert építesz, ez a lépés megkerülhetetlen a biztonságos és hiteles alapok megteremtéséhez.

Ha meggyőzött a saját tárhely + CMS kombináció, és eldöntötted magadban, hogy ilyen rendszert szeretnél kiépíteni, akkor értelemszerűen utána kell nézned, hogy miből lehet választani. A döntés nem lesz túl bonyolult. Az ingyenes CMS-ek abszolút győztese a WordPress.org. Bárhol olvasol is utána, ezt sehol sem fogják megcáfolni.

Illendőségből azért még megemlítem a Joomlát és a Drupalt, mint szintén ingyenesen elérhető tartalomkezelő rendszereket. A WordPress-ben rejlő lehetőségekhez képest ezek nagyon lemaradtak, és elég bonyolult is a használatuk. Több olyan ismerősöm van, akik belenéztek ezekbe a rendszerekbe, és aztán inkább WordPress-re váltottak. Ennek a fordítottjára viszont nemigen látni példát.

A w3techs statisztikái szerint a tartalomkezelőket használó weboldalak, 59,1%-ban WordPress-en futnak, ami hatalmas szám. Az egész internet elérhető weboldalainak pedig kb. 27%-a megy WordPress-en. Bárki is lesz majd a trónkövetelő egyszer, ezt azért nem lesz könnyű lenyomnia.

Ha tehát hozzánk hasonlóan ezt az utat választod, akkor ne tégy felesleges kitérőket, és tényleg csak a WordPress-ben gondolkodj. Mivel egy nyílt forráskódú fejlesztésről beszélünk, rengeteg ember dolgozik azért, hogy ez a rendszer napról napra jobb lehessen.

Több ezer ingyenes és fizetős sablon közül választhatsz, valamint több mint 51.000 egyedi bővítmény segíti a programozás nélküli fejlődést. Bármit is szeretnél elérni, arra már elkészítettek egy bővítményt. Szóval a lényeg: kezdheted írni a listát, hogy mit szeretnél, mi legyen rajta a blogoldaladon. 😉

Ebben az útmutatóban mi most a WordPress.org-gal foglalkozunk tovább. Ha úgy érzed, te elsőre inkább egy alap blogplatformon próbálnád ki magad, azt is megértem, és sok sikert kívánok hozzá. Ezt a cikket viszont megéri eltenned magadnak későbbre, hogy amikor kinövöd az ingyenes kereteket, könnyen felvehesd a fejlődés fonalát.

2. Vásárolj egy domain nevet és egy tárhelyet!

Az előző részben sikeresen kiválasztottad, hogy milyen platformon is fogod elkezdeni a blogolást.

Ha a WordPress-t választottad, akkor mostanra már tudod, hogy vásárolnod (helyesebben: bérelned) kell egy domain nevet és egy tárhelyet.

Megteheted, hogy különböző szolgáltatótól szerzed be a domaint és a tárhelyet, de ha csak nem vagy járatos ezek beállításaiban, jobban megéri egy helyen letudnod a beszerzőkörutat.

Lehet külföldi és magyar szolgáltatók közül is választani, szóval ez ne fogjon vissza az ajánlatok közti válogatásban.

Tudásban nem nagyon van különbség a tárhelyek között, így elég nagy árverseny szokott kialakulni. Körbekérdezheted az ismerőseidet, ki kinél „lakik” és mik a tapasztalatok, de kezdésnek teljesen jó a legolcsóbb ajánlattal elindulni.

Az alapcsomagokat általában sokáig nem fogod kinőni, ha pedig mégis, akkor mindenhol könnyű bővíteni. Amit érdemes megnézned, hogy hogy változnak az árak hosszabbításkor, és hogy az eredetihez képest mennyivel lesz drágább a következő csomag, amit növekedés esetén megveszel. Ha pedig nagyon bátor vagy, esetleg az ügyfélszolgálatot is megtalálhatod valamilyen mondvacsinált indokkal. Nagyon megnyugtató lesz a tudat, hogy igen, tényleg elérhetőek és segítőkészek.

A mi weboldalaink egy magyar szolgáltatónál, a Netmasters-nél laknak, és mivel elégedettek vagyunk velük, őket ajánlom a számodra is. Ezen az oldalon a wpkurzus10 kuponkóddal akciósan, 9.900 Ft helyett 8.910 Ft+ÁFA-ért cserébe tudsz tárhelyet vásárolni náluk 1 teljes évre. Ráadásul ingyenesen adnak hozzá egy .hu-s domain nevet is. Ha hosszabbítasz 1 vagy 3 év után, akkor ez a domain végig benne lesz az árban. Egyébként pedig évente 2.000 Ft+ÁFA egy domain név náluk, ha másikat is szeretnél vásárolni az ingyenes mellé.

A külföldi szolgáltatókkal sincs probléma, de ha ilyet veszel igénybe, fizikailag más országban lesz a tárhelyed. Ez azzal jár, hogy ha magyar a célcsoportod, akkor kicsit lassabban fogják tudni betölteni az oldaladat, ami látogatók elvesztésével járhat.

Külföldi szolgáltatónál .hu-s domain nevet szinte sose lehet vásárolni.

Az akcióikkal is vigyázz, mert jellemző, hogy általában nagyon olcsó az induló ajánlatuk, de egy csomó hülyeséget próbálnak meg mellé rád sózni. Sőt, van, hogy az elején ingyen adnak egy domaint, a 2. évtől viszont több mint 10.000 Ft-ot is elkérnek a hosszabbításért. Szóval jól olvasd el az apró betűket.

Én személy szerint a Netmasterst ajánlom neked, de tudom, hogy más magyar szolgáltatók is vannak, akik legalább ilyen jó szolgáltatást nyújtanak. Rád bízom a választást, de a lényeg az, hogy a voksodat valaki mellett mindenképp le kell tenned.

Hogyan válaszd ki a domain neved?

Ezek a fránya névválasztások. Nagyon idegesítő tud lenni, ha nem ugrik be egyből, hogy mit szeretnél. Mi az, ami kellően találó, kellően leíró, kellően TE vagy – és még nem foglalták le mások.

Eddig 4 vállalkozást indítottam (ezekből azóta 2 bebukott), és 3-nál hónapokon keresztül csak és kizárólag amiatt nem tudtam elindulni, mert nem volt meg A név.

Általános, hogy a márkád nevét szeretnéd domain névként is használni. Ha egy személyes blogot készítesz, akkor az énmárkádat erősítendő a domain név lehet a saját neved, beceneved is, vagy annak valamilyen variációja, pl. nagyattilablogol.hu. Sajnos azonban tipikus probléma szokott lenni, hogy az ilyen domainek nem mindig szabadok.

Ezzel a keresővel könnyen ellenőrizheted, hogy szabad-e a még az áhított domain.

Ha sikerült olyan domain nevet találnod, ami tetszik neked és még senki nem regisztrálta be, akkor itt az idő a cselekvésre. Foglald le a tárhelyed vásárlásánál, mielőtt más tenné meg.

Ha abban reménykedsz, hogy másnak ez biztosan nem fog eszébe jutni, akkor egy kicsit túl sokat képzelsz a kreativitásodról. 😉 Fájó koppanás lesz, ha „félreteszel” egy nevet, hogy majd valamikor később megvásárolod, és időközben elhalásszák az orrod elől.

Fun fact: Ha valaki lefoglalt magának egy domain nevet, ahhoz már nem fogsz tudni ilyen olcsón hozzájutni, hanem a tulajdonostól kell megvásárolnod – amennyiben ő hajlandó eladni neked. A világ legdrágább domain neve, ami gazdát váltott, az insurance.com volt potom 35,6 millió dollárért. Az internetkorszak hajnalán, ha valaki leleményes volt, elég jó domain neveket tudott magának betárazni. 🙂

Ha elsőre nem találnád meg az igazit, akkor megnyugvással tölthet el a tudat, hogy a domain nevedet meg lehet később változtatni. Ez viszont egy kis keresőforgalom-vesztéshez vezet, arról nem is beszélve, hogy nem a legkönnyebb átpozícionálni az emberek fejében egy már rögzült márkát. De persze nem is lehetetlen (te emlékszel még a Westelre?).

Ha nem a saját nevedet akarod domainként használni, a legjobb, ha egy olyan kifejező nevet választasz, ami tükrözi a témád. Egyből fel lehet ismerni, és helyből tudja majd a látogató, hogy miről is szól a blogod.

Ne ess abba a hibába, mint amibe én az elején, hogy csak ülsz és vársz, mert nem találod meg a “tökéletes nevet”. A nevek önmagukban nem érnek semmit, és nem az fogja meghatározni a blogod vagy a márkád sikerét. A lényeg a mögöttes tartalom lesz. A Nike, Adidas, Casio se jelentett igazából semmit, de az már igen, hogy milyen tartalmat építettek mögé.

A lényeg, hogy válassz egy nevet, válassz egy tárhelyszolgáltatót, foglald le a domain nevedet és már jöhet is a következő lépés.

3. Telepítsd fel a blogodat a saját tárhelyedre!

Meg kell említenem, hogy a domain neved kiválasztása után várnod kell még 1-3 napot, amíg aktiválódik és fel lehet rá telepíteni bármit is. Tudom, hogy ez a türelmetlen várakozás a legrosszabb, de sajnos ezt nem lehet lerövidíteni.

Ha ez a kényszerű pihenő letelt, utána jöhet a WordPress telepítése.

Az egyes tárhelyszolgáltatók más-más telepítési lehetőségeket ajánlanak, sok helyen kérheted, hogy telepítsék fel a WordPresst a domainedhez előre. Ez azonban ma még nem számít alapnak, ezért elkészítettem egy videós, képernyőképes, leírásos útmutatót arról a telepítésről, amit kivétel nélkül minden tárhelyen lehet használni. (Apukámmal teszteltem, és még ő sem veszett el a folyamatban, szóval tényleg könnyű a követése. 😉 )

Kattints ide az útmutatóért, hogy te is végigmehess a telepítésen!

Én már kb. 4 perc alatt fel tudom telepíteni a WordPress-t egy új weboldalra, de neked, ha életedben először csinálod, lehet, hogy 1 órádba is bele fog telni (szerencsére viszont csak egyszer kell ezt megtenni).

A telepítés során találkozhatsz csúnya fogalmakkal, de nem kell aggódnod miattuk, mindent pontosan megmutatok a videóban és az alatta lévő leírásban is.

Az első telepítés nagy élmény lesz, és ha egyébként nem vagy járatos az informatikában, úgy fogod érezni magad, mintha átestél volna egy gyorstalpaló hacker-képzőn. 😀

Ha sikerült telepítened a WordPress-t, be kell lépned az oldaladra a teblogod.hu/wp-admin címen. Ha ezzel is megvagy, és már a Vezérlőpultot látod magad előtt, jöhet a sablonválasztás!

4. Válaszd ki a sablonodat!

Mostanra már biztosan tudod, hogy a WordPress.org, azaz a legnépszerűbb nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszer egy egyszerű blogplatformból, a WordPress.com-ból nőtte ki magát. Egy szimpla blogmotorból lett mára az egyik legnépszerűbb weboldalfejlesztő keretrendszerré.

Ezt az infót azért frissítettem fel az emlékezetedben, hogy könnyebb legyen megértened egy sajátos jelenségnek, a sablonoknak a fogalmát.

Biztosan emlékszel rá, hogy az ingyenes blogmotorok kinézete kapcsán írtam: ott csak korlátozott lehetőségeid vannak rá, hogy kedvedre állítgass a dizájnon. Ezt a készítők úgy oldották meg, hogy előre legyártott sablonokat bocsátanak a rendelkezésedre, amiken nem nagyon lehet módosítgatni. Néha csak a háttér színe adja az egyes sablonok között az eltérést.

Mivel a WordPress.org (azaz a világ legszuperebb ingyenes CMS-e) egy blogplatformból nőtte ki magát, ezért az általunk használt WordPress esetében is a „sablon” szót fogjuk használni arra a „beállítás- és elemcsomagra”, ami alapvetően meghatározza az oldalunk kinézetét.

Csakhogy a WordPress nem lehetne a világ legszuperebb ingyenes CMS-e, ha a dolog kimerülne ennyiben. A sablonokkal ma már nem csak az oldalunk kinézetét tudjuk beállítani, hanem számos hasznos funkciót is kapunk hozzá, ami által jobban működhet az oldalunk. Ha profi sablont használsz, az lesz a weboldalad szíve-lelke.

Sokan megijednek a sablon szótól, mert azt hiszik, ezek valamilyen kőbe vésett, megváltoztathatatlan dizájnt jelentenek. Ez a WordPress.org esetében már nem így lesz. A sablonokkal ma már teljesen egyedi honlapokat lehet csinálni. Hiába használja 2 ember ugyanazt a sablont, a végeredmény akkor sem lesz egyforma.

A sablonok tehát egy keretet adnak a blogodnak/weboldaladnak. A WordPress kezelőfelületéhez hasonlóan ezek is vizuális szerkesztővel működnek, és nagyon egyszerűvé teszik számodra a különféle beállításokat, hogy semmit se kelljen programoznod. A háttérben a weboldalak még mindig kódsorokból állnak, de ezekhez neked már nem kell értened.

Ingyenes sablonok

Több mint 4.500 ingyenes sablon közül választhatod ki azt, amelyik neked tetszik. Míg normál vállalkozói weboldalaknál, ahol főleg statikus oldalakat kell építeni, sose ajánlom az ingyenes sablonokat, egy blog esetében nem teljesen ellenzem őket.

Az ingyenes sablonok beállítási lehetőségei itt is egyszerűbbek. Ám mivel a blogodnál főleg a bejegyzésekre fogsz koncentrálni, azok pedig nagyjából ugyanúgy készülnek, mint egy fizetős sablonnál, a különbséget talán nem fogod annyira megérezni.

A probléma akkor jön elő, ha valami egyedibbet, valami pluszt szeretnél vinni a rendszeredbe. Amikor már szeretnél külön oldalakat létrehozni, több beállítást szeretnél aprólékosan személyre szabni, szabadabban alakítanál a dizájnon és az elrendezésen. Ha elérsz erre a pontra, egy ingyenes sablon már hátráltatni fog.

Ne érts félre, egy saját tárhelyes WordPress és egy hozzá választott ingyenes sablon fényévekkel többre képes, mint a blog.hu és társai. És ebben a felállásban is még mindig csak azért fizettél, hogy az adataidat biztonságban tudhasd és saját domained legyen. A CMS-t és a sablonodat ingyen használhatod.

Ha tehát az elején nem szeretnél sablonra pénzt költeni, akkor kezdd el a blogolást egy ingyenes sablonnal. Viszonylag egyszerű lesz később átváltani egy profi sablonra, mert a bejegyzéseid ugyanúgy fognak abban is kinézni.

Ezzel a megoldással havonta kb. 1.000 Ft-ból fent tudod majd tartani a blogodat. Ennyi lesz nagyjából a tárhely- és a domainbérlés ára.

Nekem kevés tapasztalatom van az ingyenes sablonokkal, de a WPBeginner összeszedte a szerintük legjobb 45 legjobb ilyet. Nem annyira lehet ezeket a sablonokat alakítani, ezért azt ajánlom, hogy olyat válassz, amiben teljesen el tudod képzelni a saját blogodat akkor is, ha nem módosíthatsz rajta.

Ide kattintva tudod megnézni a 45 legjobb, ingyenes, direkt blogokra készített WordPress sablont.

wpbeginner-ingyenes-wordpress-blog-sablonok

Előbb-utóbb biztosan találsz olyat, amibe, úgy érzed, bele tudnál szeretni. Éppen ezért bízom abban, hogy már most ott motoszkál a fejedben a kérdés: ha az ingyenes sablonok is ilyen szépek lehetnek, mit tudhatnak vajon a fizetős sablonok?

Prémium/fizetős sablonok

A fizetős sablonok adják a WordPress esszenciáját. Ezek megjelenésének köszönhető, hogy rakétasebességgel kezdett el fejlődni a WordPress.

A fejlesztőcsapatok felfigyeltek három nagyon fontos felhasználói igényre, és ezekre válaszul alakították ki a legjobb termékeiket.

1. Ismétlődő elemek létrehozása

Az egyik, amire rájöttek, az volt, hogy a weboldalaik összerakásához igazából ugyanazokat az elemeket használják fel újra meg újra az emberek. Ezek kinézete lehet teljesen változó – de a funkció, amit betöltenek, alapvetően ugyanaz marad. Pontosan úgy, mint a legókockáknál.

Ha pedig van egy ismétlődő felhasználású, jól körülhatárolható lista arról, hogy az embereknek általában mire van szükségük egy weboldalhoz, akkor ezek előállítását le is lehet egyszerűsíteni.

Létrehoztak neked egy előre összeállított elemcsomagot, amivel könnyen és gyorsan fel tudod építeni az oldalaidat. Egy ilyen sablonnal dolgozni olyan, mintha végtelen számú legókockából építhetnél.

2. Vizuális szerkesztés kialakítása

Látszódott a trend, hogy egyre többen akarnak blogokat, weboldalakat készíteni, ehhez azonban nem akarnak megtanulni kódolni. Ez volt az oka annak, hogy az ügyes programozók vizuálissá tették a honlapok elkészítését.

Most már csak a „fogd és vidd” módszert, tehát szimpla kattintgatásokat kell használnod ahhoz, hogy bármilyen egyedi oldalt létre tudj hozni. Te, egyedül, programozó nélkül.

3. Felhasználóbarát dizájnbeállítások

Az is kiderült, hogy nem mindenki tud/szeret ügyesen dizájnolni. Így olyan sablonokat építettek fel, amik már helyből igényesek, letisztultak és könnyű őket módosítani azáltal, hogy te csak a saját elemeidet, szövegedet, képeidet teszed bele. A végeredmény mégis úgy néz ki, mintha dizájnerek csinálták volna.

Ennyiből szerintem még laikusként is érezni lehet, hogy milyen sok ember kitartó munkája kell nap mint nap a folyamatos minőségi fejlesztés fenntartásához. Mivel a kenyeret ők is csak pénzért veszik, ezért ezek a prémium kategóriájú sablonok csak fizetősen elérhetők.

A prémium sablonok ára eltérő, de jellemzően $40-80, azaz kb. 11-23.000 Ft között mozog. Ez az összeg annyira alacsony a cserébe kapott értékhez képest, hogy csak a legnépszerűbb sablonokat több százezren, az elérhető prémium sablonok összességét pedig több millióan vásárolták már meg.

Ezen a ponton mindenképpen félre kell egy kicsit vonulnod elbeszélgetned magaddal. Természetesen arról, hogy megengedhetsz-e magadnak egy ilyen kiadást azért cserébe, hogy profi megoldással dolgozhass. Mert ez az a pont, ahol visszavonhatatlanul elválik egymástól a tét nélküli szórakozás és a profi online jelenlét útja.

Nagyon sok prémium sablon közül lehet választani. Ezek közül van olyan, amelyik vállalkozói weboldal létrehozására készült, van olyan, ami webáruházhoz, és természetesen sok olyan is, ami direkt a bloggerek igényeit veszi célba. Sőt, vannak olyanok is, amik többfunkciósak, így az igényeidnek megfelelően kezdhetsz akár egy egyszerű bloggal, 1 év múlva pedig hozzáépíthetsz akár egy rendes főoldalt, egyedi oldalakat, és értékesíthetsz is a weboldalad segítségével.

Ha már rászántad magad a sablonvásárlásra, biztosan több sablont is meg fogsz nézegetni, és részleteiben is utána jársz, melyikkel mire lehetsz képes.

Szerintem még mindig a Colorlib szokta elkészíteni a legjobb összeállításokat a különböző sablonokról, ezért most is az ő összeállításukat ajánlom a figyelmedbe. Ide kattintva tudod megnézni az általuk ajánlott 30+ legjobb, direkt blogok számára készített prémium WordPress sablont.

colorib-wordpress-blog-sablonok

A “tömegvonzás” általában érvényesül, azaz amit a legtöbben megvásároltak, az szinte mindig egy nagyon jó sablon lesz, és nem igazán tudsz vele melléfogni.

Én a világon legtöbbet megvásárolt sablont ajánlom neked, ami az Elegant Themes fejlesztői csapat Divi nevű sablonja. Az Colorlib összeállításában is találkozhatsz vele, és nem véletlenül. Ez egy többfunkciós sablon, amivel egész egyszerűen mindent el lehet készíteni. És azt, hogy MINDENT, most értsd tényleg nagyon szó szerint.

Imádják a bloggerek, vállalkozók, marketingesek és a programozók is, mert megtalálták benne az arany középutat a weboldalak készítése terén. Nagyon egyszerű a kezelőfelülete, a segítségével hihetetlenül gyorsan el tudsz indulni egy saját bloggal is.

Ha egy egyszerű, elegáns, letisztult blogot szeretnél, akkor szinte a telepítést követő pillanatban már írhatod is a lenyűgöző cikkeidet. Ha pedig ahhoz támad kedved, hogy különböző oldalakkal is megtámogasd az online jelenlétedet, akkor ezt is könnyedén megteheted a vizuális szerkesztőjük segítségével.

divi_kepek_2

Ezért ajánlom szinte mindenkinek a Divi sablont.

Elegant Themes – Divi sablon

Nekem meggyőződésem, hogy ez a legjobb, amit ajánlani lehet, és mindjárt meg is mutatom, hogyan juthatsz hozzá a legkönnyebben. Ettől függetlenül nem akarom rád tukmálni, és tiszteletben tartom a sablonokat illető döntésedet. A saját helyzetedet te ismered a legjobban, márpedig mindenkinek ez alapján kell választania.

Ha te egy másik sablonban jobban el tudod képzelni a saját blogodat, akkor válaszd nyugodtan azt. Ha egy ingyenes verzióval szeretnél inkább elindulni, akkor sincs semmi probléma, nézz szét alaposan, hogy lásd, milyen lehetőségek vannak, és ha megtetszik valamelyik, bátran tegyél vele egy próbát. Lehet, hogy most még nem engedheted meg magadnak a prémium sablon megvásárlását, de egy ingyenes sablonnal indulva hamarosan idáig is elérsz saját fejlődési utadon. Itt pedig, remélem, újra találkozunk. 🙂

Ha viszont szimpatikus volt számodra a Divi, akkor feltétlenül olvass tovább, mert most fogunk csak rátérni az igazán lényeges gyakorlati tudnivalókra.

A Divi használatában több évnyi tapasztalatom van nekem is, rajtam kívül pedig már több mint 400.000 ember vásárolta meg, ami a legnépszerűbb prémium sablonná teszi ezt a terméket. Igen, jól látod, ez egy brutálisan nagy szám. A teljesen személyre szabható beállítási lehetőségeknek köszönhetően azonban mégis minden vásárlójuk egy teljesen egyedi saját honlap büszke tulajdonosa lehet.

Mivel régóta dolgozom már együtt a fejlesztői csapattal, kedvezményes vásárlási lehetőséget tudok biztosítani neked, ha a WPKurzus oldalán keresztül adod le a sablonra a megrendelésedet.

A Divihez alapvetően 2 módon lehet hozzájutni.

Az első egy éves előfizetés, amikor (a WPKurzus 20%-os árkedvezményével) $89 dollár helyett $70 dollárt fizetsz be évente. Ez az éves díj 1 hónapra lebontva kb. 1.700 Ft-nyi kiadást jelent. Természetesen van pénzvisszafizetési garanciájuk is, szóval nem tudsz melléfogni, ha mégis meggondolnád magad, mindenféle kellemetlenség nélkül visszakapod a pénzedet.

Ebben a konstrukcióban az 1 év lejártakor automatikusan megújítják a regisztrációdat (újból befizeted az összeget). Ezért cserébe ők az összes időközben kijött frissítést, és egy szuper ügyfélszolgálatot biztosítanak neked.

A frissítések létszükségesek lesznek az oldalad működése szempontjából. Így bár elvileg van olyan opció, hogy idővel lemondod a megrendelést (a már megszerzett sablont így is tovább használhatod), a frissítések nélkül a dolog kb. annyira lesz biztonságos és működőképes, mintha minden nap tárva-nyitva hagynád magad után a bejárati ajtót, amikor elindulsz otthonról.

A frissítéseket (és a megrendelés megújítását) addig érdemes fenntartanod, amíg a blogodat is életben akarod tartani. Ha úgy döntesz, hogy befejezted, mert valamiért lezárult életed blogolós szakasza, akkor bármikor le tudod állítani a tranzakciókat.

Az Elegant Themes másik ajánlata, hogy nem kell évente fizetned, viszont egyben le kell tudnod tenni egy nagyobb összeget. Ez az örök életre szóló előfizetés a WPKurzus 10%-os kedvezményének felhasználásával $249 helyett $224 dollárba kerül. Ez nagyjából 65.000 Ft egyszeri kiadásnak felel meg. Cserébe a frissítések folyamatosan jönnek, és a lelkes ügyfélszolgálat is rendelkezésedre áll.

Tudom, hogy így olvasva kicsit húzósnak tűnhet az összeg. Az éves megrendelés összege első ránézésre sokkal barátságosabb, nem? Persze minden attól függ, hányszor is fogod azt majd egymás után befizetni.

Segítek egy kicsit matekozni! A 3. éves befizetés után jön el az a pont, amikor az első konstrukcióval összességében már többet fizetsz, mintha az egy összegű megrendelést választottad volna. Innentől a kérdés egyszerű: mennyi ideig fogod biztosan használni a sablont? Mert ha már előre tudod, hogy legalább 3 évig, akkor bizony a második ajánlattal teszel jót a pénztárcádnak.

Amit még nagyon szeretek a Diviben, az az, hogy bármelyik ajánlatukat válaszd is, a megszerzett sablonodat bármennyi domain névre feltelepítheted. Ha tehát később elindítasz egy másik blogot vagy weboldalt, akkor nem szükséges a sablont újra megvásárolnod. Banálisnak hangzik, de nem az. Erre rá fogsz jönni te is, ha több helyütt is átnyálazod az apró betűs részeket. A legtöbb fejlesztőcsapat bizony azt szeretné, ha minden oldaladhoz külön megvásárolnád a sablonjukat.

A Divivel tehát tetszőleges számú weboldalt fogsz tudni felépíteni – mennyiért is?

Azzal számolva, hogy az éves előfizetéshez képest az egyösszegű befizetés mikor hozza vissza az árát (elárulom: 38,4 hónap múlva), akkor a havi 1.000 Ft-nál is olcsóbb tárhelybérlési költségedhez már csak a Divi szerény, mintegy 1.700 Ft-os havi díját kell hozzáadnod. Lényegében nem tudsz olyan tárhelyszolgáltatót választani, hogy a kettő együtt ne jönne ki kb. havi 3.000 Ft-ból.

Véleményem szerint ez egy olyan befektetés, ami még akkor is megéri, ha az oldalunkat kizárólag hobbiból, csak saját használatra szerkesztgetjük. Egy dupla nachos-t is elfogyasztva nagyjából ennyibe kerül most moziba menned. 😉

Fontold meg, hogy megengedheted-e magadnak a legjobbat. Én azon szerencsések közé tartozom, akik ezzel a sablonnal dolgozhatnak. Ettől függetlenül tényleg nem akarok semmit rád erőltetni. Mindenképpen tartsd szem előtt a saját céljaidat!

Sikerült kiválasztanod a sablonodat? Akkor itt az idő végre közelebbről is belenézned a WordPress-be.

5. Az első blogbejegyzésed megírása

Bármilyen platformon indulsz is el és bármilyen sablont is választottál magadnak, most már legfőbb ideje megírnod az első blogbejegyzésedet.

A tapasztalt vén rókák már tudják, hogy van néhány alapbeállítás, amit minden egyes WordPress-szel működő weboldal indítása előtt kötelező jelleggel végig kell zongorázni. Ezeket ebben a bejegyzésemben sajnos nem áll módomban egytől egyig végigvenni (már így is sokat olvastál, nem igaz?). Ha viszont csatlakozol egyszer a WPKurzussal tanulók aktív táborához, videós és írásos lépésről lépésre útmutatóval segítjük az indulásodat.

Van azonban valami, ami nagyon fontos, és semmiképpen sem akarom, hogy kifelejthesd, ezért biztos, ami biztos, itt is megmutatom. Ha sikeresen bejutottál a weboldalad Vezérlőpultjába, akkor kövesd a „Beállítások”menü >> „Közvetlen hivatkozások” menüpont >> „Közös beállítások” útvonalat. Itt tudod beállítani azt, hogy a bejegyzéseid linkjei milyen formában jelenjenek majd meg egységesen.

Ebben a pontban mindenképp állítsd át a jelölést a „Bejegyzés címe” lehetőségre, és feltétlenül mentsd el a változtatásokat. A korábban létrehozott linkjeid így meg fognak változni, az újonnan létrejövők pedig már alapból az új elrendezés szerint fognak kinézni. Hidd el, ez nagyon sokat fog segíteni neked abban, hogy többen találjanak rád a neten keresztül.

kozvetlen-hivatkozasok-bejegyzes-cime

Ha ezzel a beállítással megvagy, létre is hozhatod az első bejegyzésedet a „Bejegyzések” fül alatt.

Ha egy új bejegyzést készítesz, akkor a következő képet láthatod (elsőre természetesen tartalom nélkül):

bejegyzés-létrehozása

A könnyebb átláthatóság kedvéért megjelöltem a fontosabb részeit a bejegyzés szerkesztőfelületének:

  1. Cím helye – ide kell beírnod a bejegyzésed címét.
  2. Tartalom helye – ide kerül a szöveges és képes tartalmad.
  3. Szövegszerkesztési eszközök – úgy tudod szerkeszteni a szövegedet, mintha csak Wordben lennél.
  4. Megjelenési beállítások – itt tudod megjeleníteni (vagy éppen jelszóval védeni) a bejegyzésedet.
  5. Egyéb beállítások – a bejegyzéseidet kategóriákba tudod sorolni, címkéket adhatsz hozzájuk, és még egy (vagy több) kiemelt képet is kiválaszthatsz, ami a tartalmad fő képviselője lesz.

Ezeken kívül még számos funkciója van a bejegyzéseid szerkesztőfelületének, de mind közül ezekre lesz a legnagyobb szükséged.

Nos, elkészültél az első igazi bejegyzéseddel? Akkor kattints a jobb felső sarokban lévő „Közzététel” gombra, és tedd meg a következő lépést: mutasd meg magad a világnak! 🙂

6. Népszerűsítsd a blogodat és keress vele pénzt

Amikor megírtad az első bejegyzésedet, és voltál olyan merész, hogy rányomtál a „Közzététel” gombra, akkor úgy érezted, hogy „Úristen, blogger lettem!”.

Igaz, hogy a bejegyzésed most már kint van és elérhető az interneten, ami azt jelenti, hogy bárki elolvashatja, viszont ha nem teszel érte, az emberek maguktól nem igazán fognak rátalálni.

A kezdetekkor sokan csak a saját szórakoztatásukra írnak, és nem akarják hirdetni a bejegyzéseiket. Ezzel sincs semmi probléma, éppen elég nagy és nehéz lépés kiállni a világ elé így is.

Ha viszont arról ábrándozol, hogy milyen jó lenne, ha minél többen olvasnának, akkor nincs mese, meg kell lépned még egy szintet: promotálnod kell a bejegyzéseidet.

blog-promótálása

Hogyan népszerűsítheted a bejegyzéseidet?

A számodra ideális promóciós megoldás attól is függ, hogy mi a célod a blogoddal.

Ha nem szeretnél kimondottan nagy olvasótábort, de mégis szívesen ajánlanád az írásaidat másoknak, akkor megoszthatod a bejegyzéseidet egyszerűen a Facebook-profilodon is, és már készen is vagy. Ettől azért tényleg ne várj hatalmas olvasótábort. 😉 Ha viszont neked alapból nem ez számít a legjobban, akkor nem is kell miatta izgulnod. Így is nagyon pozitív hatással lesz a blogolás az életedre és a kapcsolataidra, és jó kis beszélgetések alakulhatnak ki a cikkeid kapcsán.

Ha viszont határozottan építenéd a követőtáborod és egyre több olvasót szeretnél magad köré gyűjteni, akkor mindenképp kitartónak kell lenned, és rendszeresen írnod kell a bejegyzéseidet. Ezeket a posztokat pedig már nem lesz elég egyszerűen közzétenned, el is kell juttatnod őket ahhoz a közönséghez, akik potenciálisan szívesen olvashatnak téged. Ők jelentik ugyanis a célcsoportodat.

2 fő csatorna van, amin keresztül el fogsz tudni jutni a célcsoportodhoz:

  • Közösségi média (pl. Facebook, Youtube)
  • Keresőoptimalizálás (főként Google keresések)

A keresőoptimalizálás egy lassabb folyamat. Erre építeni kicsit olyan, mint gyümölcsfát ültetni. Idő kell hozzá (az első eredmények beéréséhez minimum 6-12 hónap), kulcsszavakra írt minőségi cikkek és még nagyon sok más dolog. Ha azonban beletetted a szükséges időt és energiát, a „termés” idővel sokszorosan meghálálja majd a gondosságot. Ha érdekel a keresőoptimalizálás, a ThePitch.hu-n olvasgatva tudsz róla a legjobb forrásból tanulni. Ide kattintva eléred az 5 napos keresőoptimalizálási tanfolyamukat, amivel elsajátíthatod az alapokat.

Ha nincs türelmed kivárni, hogy a keresőn keresztül találjanak rád a tömegek, akkor választhatod a gyorsabb, de költségesebb utat is.

Ma a leggyorsabban a közösségi média segítségével tudsz nagyobb ismertségre szert tenni. Egy blog remekül összekapcsolható egy jól működtetett Facebook-, Instagram-, Youtube-, Pinterest- stb. profillal, és ha ügyesen szövögeted a kapcsolati hálóidat, akár ingyenesen is fel tudsz emelkedni.

Ennek a témának sajnos nem én foglak bevezetni a rejtett bugyraiba, de mindenképpen azt javaslom, hogy informálódj vele kapcsolatban. Építs ki magadnak egy stratégiát arra nézve is, mit és hogyan érdemes meghirdetned úgy, hogy a közösségi média a lehető legkisebb ráfordított összegért hozza neked házhoz az érdeklődőket.

Ha a blogod segítségével nemcsak a személyes márkádat, hanem azon túlmenően valamilyen terméket vagy szolgáltatást is népszerűsítesz, feltétlenül értened kell ehhez legalább alapszinten, hiszen a blogod ismertségével együtt a bevételed mértéke is nőhet.

Hogyan keress pénzt a blogoddal?

Ha máshol esetleg azt olvastad volna, hogy könnyű egy bloggal pénzt keresni, akkor vissza kell rántsalak a földre: ez sajnos hazugság volt. Hosszú kitartó munka kell hozzá, de ha tényleg akarod, akkor nem adod fel, és idővel akár passzív jövedelemre is szert tehetsz a blogírással.

Ezek a főbb kereseti lehetőségeid a blogoddal:

  • saját fizikai termékeket adsz el;
  • saját digitális terméket (infoterméket) adsz el;
  • valamilyen szolgáltatást nyújtasz (általában mint a témád szakértője, kivitelezője vagy oktatója);
  • népszerűségedet felhasználva mások termékeit reklámozod (jutalékért vagy szponzorációs díjért cserébe);
  • mások hirdetéseit futtatod.

Lehetőséged sok van, a stratégiádat viszont neked kell ezek mentén felépítened. Azt ajánlom, hogy az elején még ne aggódj feleslegesen ezeken. Csak kezdj el írni, és nézd a visszajelzéseket. Olvass sokat, fejlődj minden nap és hozz létre jobbnál jobb bejegyzéseket.

Ebben a bejegyzésben 18 működő pénzkeresési lehetőséget mutatok be a blogokhoz.

Nagy utat fogsz bejárni, ami hatalmas élmény lesz – és ez a lényeg, nem pedig az, hogy minden elsőre a létező legtökéletesebben sikerült-e. A blogolással éppen ezt a személyes utat engeded mások előtt is láthatóvá válni. Hidd el, pontosan ezért, a saját egyéni hangod miatt fogják az olvasóid megszeretni az írásaidat.

Összefoglalás – Hogyan kezdj el blogolni?

Először is: csak gratulálni tudok, amiért eddig eljutottál. Ha az elején még volt is kétséged afelől, van-e benned vajon elég kitartás a blogoláshoz, akkor most megnyugtathatlak. Kellően erős a motivációd, hiszen hosszú percek óta mást sem csinálsz, csak olvasol, hogy mindent megtudj a blogolás alapjairól!

Most már tudod, mik az alapvető lépések, és mely pontokon kell meghozni a legfontosabb döntéseket. Bízom benne, hogy tudtam segíteni, és olvasás közben te is felfedezted magadban a kedvet és az erőt a blogolásra.

Láthattad, hogy vannak teljesen ingyenes alternatívák is a blogolásra, bár ezért cserébe elég nagy áldozatokat kell hozni.

Azt is megmutattam, hogy elég csak egy kevés pénzt és időt beleraknod a kezdéskor a blogolós projektedbe, és máris többet érhetsz el, mintha az ingyenes megoldást veszed igénybe. WordPress tartalomkezelővel megteremtheted a saját játszóteredet, ehhez pedig csak egy tárhelyre és egy domainre van szükséged.

Ezután viszont el kell gondolkodnod azon, vajon miről is szól a te történeted: egy „majdmeglátjuk” hobbi-e, vagy már tudod, mert érzed, hogy valami sokkal több van készülőben?

Mindenkit más hajt, de ha a legnagyobb sikereket akarod elérni, akkor nem érheted be profi megoldásnál kevesebbel. Ha a blogod sorsa igazán fontos neked, és megértetted, mit jelent az, hogy a rendszeredet folyamatosan önmagadra szabva bővítheted, a Divi havi 3000 Ft körüli kiadása eltörpül az általa biztosított lehetőségek mellett.

A saját utadat te jelölöd ki a magad számára. Ami a lényeg: cselekedj.

Megírnád nekünk az eddig megtett utad, vagy szívesen feltennéd a kérdésedet a blogolással kapcsolatban? Bármelyik pontnál is tartasz, örömmel olvasom a soraidat, és személyesen válaszolok rájuk. 🙂 Ha pedig úgy érzed, hogy ez az összefoglaló az ismerőseidnek is hasznukra válhat, ne felejtsd el megosztani velük, hogy ők is közelebb kerülhessenek álmaik blogjához!

Egyéb források: Blogging Basics 101, The Blog Starter, Website Setup

Szerző: | 2017-09-17T10:42:21+00:00 2017.09.10.|Blogolás|8 hozzászólás

A szerzőről:

Nagy Attila vagyok, a WPKurzus társalapítója. Örülök, hogy elolvastad a bejegyzésem, remélem, sikerült ismét értékes ötleteket adnom a számodra. Főként WordPress-szel és online marketinggel kapcsolatos cikkeket írok. Ezek sokat segíthetnek neked abban, hogy olyan weboldalakat készíts, amelyek minél gyorsabban minél közelebb visznek a céljaidhoz.

8 hozzászólás

  1. Kovács Csaba 2017-09-11 - 08:58- Válasz

    Szia Attila! Nagyon szeretem olvasni a bejegyzéseidet. Munkába menet a legjobb időtöltés. Motiválóak! Szóval csak így tovább!
    Felmerült egy kérdés, amiről talán meg nem írtál (és bocs ha igen). Érdemes- vagy szükséges SSL tanúsítványt vásárolni egy bloghoz, vagy milyen szinten érdemes a használata? Válaszodat előre is köszönöm! Üdv, Csaba

    • Nagy Attila 2017-09-11 - 09:05- Válasz

      Szia Csaba! Örülök, hogy elnyerték a tetszéseid a bejegyzések 🙂
      Hobbibloggerként, saját kedvtelésre való írásokhoz szerintem nem nagyon éri meg foglalkozni vele.
      Viszont ha most vagy a jövőben tervezed, hogy valahogy pénzt is szeretnél keresni a blogoddal, akkor megéri már az induláskor kiváltani az SSL-t, mert később úgyis szükség lesz rá és az átállás eléggé agyzsibbasztó tud lenni 🙂

  2. Kovács Csaba 2017-09-11 - 11:44- Válasz

    Kedves Attila!
    Köszönöm a gyors visszajelzést.
    Nem titkolom, hogy tervben a pénzkeresés is a blogolással együtt.
    A tárhelyem és a domain címem már megvan, viszont ezek megrendelése után merült fel bennem a kérdés, hogy szükséges-e. Válaszod tudatában mindenképp szeretnék élni vele. Van esetleg valami javaslatod, hogy hol érdemes utánajárni a “kiváltásának”, esetleg tudsz is ajánlani olyan szolgáltatót, akik ezzel foglalkoznak?
    Köszönettel,
    Csaba

    • Nagy Attila 2017-09-11 - 11:47- Válasz

      A legegyszerűbb a tárhelyszolgáltatót megkérdezni, mert az ő oldalukon is be kell állítani pár dolgot, ez szolgáltató függő. Nekünk a Netmasters nagyon segítőkész volt, könnyen ment az átállás már meglévő weboldallal is. Írj a saját tárhelyszolgáltatódnak egy e-mailt, tuti segítenek. 🙂

      • Kovács Csaba 2017-09-11 - 12:03- Válasz

        Köszönöm szépen, beszélek a szolgáltatómmal.

  3. Sz Adrienn 2017-09-24 - 20:10- Válasz

    Kedves Attila!

    A kurzusodat követve tökéletesen megértettem, mi az előnye a saját domain-nek illetve a fizetős tárhelynek. De mi a tanácsod arra az esetre, ha én szeretném (legalább a kezdeti időszakban) az anonimitásomat megőrizni, tehát hogy senki ne tudja lekérdezni a személyes adataimat (gondolok itt a whois-re). Domain regisztrációval ugyanis a rejtőzködés nem lehetséges.

    Köszönettel,
    Adrienn

    • Nagy Bence 2017-09-24 - 20:56- Válasz

      Szia Adrienn!

      Ebben tud segíteni a tárhely szolgáltató, mi a NetMasterssel vagyunk kapcsolatban. Írj egy emailt nekik a felugyelet@netmasters.hu email címre, biztosan fognak segíteni. 🙂

      • Sz Adrienn 2017-09-27 - 12:18- Válasz

        Köszönöm.

Hagyj üzenetet

7 részes INGYENES online oktatóvideós WordPress tanfolyam

wpkurzus-mini-doboz
  • Kezdd el a saját weboldalad készítését
  • NEM szükséges tech tudás
  • Csatlakozz a több, mint 1700 WordPress tanulóhoz, aki már elvégezte a kurzust
  • 5000 Ft helyett INGYEN
x