• Hogyan keress pénzt a blogoddal? 18 garantáltan működő módszer

Hogyan keress pénzt a blogoddal? 18 garantáltan működő módszer

Mindenki más okból kezd bele a blogolásba. Talán még csak saját magadnak írsz, hogy „papírra” vethesd a gondolataidat. Vagy rátaláltál egy fontos témára, és szeretnéd másokkal is megosztani a tudásod, tapasztalataidat. A blogod lehet a nyilvános naplód, életed regénye, vagy akár utazásaid végtelen sora. De lehet valami egészen más is: pénzre váltott szavak.

Sokan vannak, akik úgy kezdenek el blogolni, hogy már előre tudják: előbb-utóbb pénzt is szeretnének keresni az írással.

Akik így gondolkodnak, vajon teljesen megőrültek? Vagy tényleg lehetséges pénzt keresni szimplán blogírással?

Ez a bejegyzés nemcsak azoknak szól, akik fő kereseti forrásuknak szánják a blogjukat, hanem azoknak is, akik kezdésnek éppen csak egy kis plusz bevételt remélnek attól, hogy azt csinálhatják, amit igazán szeretnek.

Mivel éppen a blogomat olvasod, nem lesz meglepő, ha azt mondom: én is közéjük tartozom.

Nagy Attila vagyok, blogger és online vállalkozó. Ez a két szerep számomra végérvényesen összeforrt egymással, és alapjaiban határozza meg az életem, a gondolkodásmódom. Hogy miért? Olvass tovább, mindjárt elmesélem…

Hogyan tanultam meg pénzt keresni blogolással?

2016 márciusában kezdtem el írni, és másfél év alatt (2017 szeptemberében írom ezt a cikket) több mint 10 millió Ft-ot kerestem a blogommal és a hozzá tartozó vállalkozással.

összes bevétel 2017 augusztusig

A bevételeim legnagyobb része 2017 augusztusáig

Ne érts félre – nem hencegni akarok. Azért adtam meg ilyen nyíltan a vállalkozásomból származó bevétel összegét, hogy mindjárt kezdésnek egy élő, általad is ismert, ráadásul minden porcikájában teljesen emberi valakit láthass magad előtt, aki „már megcsinálta”.

Ha eddig lettek is volna kétségeid, most már tehát tudod: igen, a dolog lehetséges.

Nézzük meg együtt, hogyan!

Szokásomhoz híven ebben a bejegyzésemben is a lehető legteljesebb képet igyekszem megmutatni neked.

Kezdjük is mindjárt egy kis mítoszrombolásal:

Blogolással pénzt keresni nem a legkönnyebb dolog.

Sok olyan tanfolyamot találhatsz a neten, ahol azt ígérik, 2 hét alatt megtanítanak rá, hogyan kereshetsz milliókat online. Nagy kár, hogy ezek a szalagcímek végül szinte mindig üres ígéretek maradnak.

Ahhoz, hogy ilyen rövid idő (másfél év) alatt ennyi pénzt keressek a blogommal és a ráépülő vállalkozással, az indulás előtt nagyon sokat kellett tanulnom, próbálkoznom és veszítenem.

A WPKurzus első nagyobb kampányát követően már megírtam egy összegző vendégbejegyzésbe, hogyan sikerült egy 36 ezer Ft-os hirdetésből 1,6 millió Ft bevételt összehoznom. Ez a történet úgy volt kerek, hogy bevezetőként elmeséltem hozzá a vállalkozásom egész odáig tartó sztoriját is. Ha érdekelnek a részletek, ebből a cikkből megtudhatod, hogyan építettem fel a vállalkozásomat, ahogy azt is, mennyi munkával járt előtte, hogy eljuthassak az első igazi kampányunkig.

Arról viszont nem esik benne szó, hogy a mostani blogom előtt 2 másik bloggal és vállalkozással keservesen elbuktam.

Talán meglepő lehet számodra, hogy ezt is ilyen nyíltan vállalom. Ennek az az oka, hogy ezt a „veszteséglistát” egyáltalán nem bánom. Hamarosan te is megtanulod a saját próbálkozásaid során, hogy a bukás nem vereség, hanem egy hihetetlenül fontos, építő tapasztalat.

Ezek az igazi tapasztalatok kellettek ahhoz, hogy sikeressé tehessem ezt a vállalkozást. Megtanultam összekötni a szálakat. Rájöttem, hogyan kell úgy blogolnom és erre ráépítenem valamit, hogy az működőképes maradjon, és ne fulladhasson érdektelenségbe.

A tanulás fontossága mellett felismertem a támogató közösség erejét is.

Nagyon örülök neki, hogy egy színvonalas, online vállalkozókból álló nemzetközi társaság tagja lehetek, ahol több mint 500 hozzám hasonló vállalkozótársammal egyszerre kezdtük meg az utunkat.

A velük való beszélgetések során, a nemzetközi minták megismerésének köszönhetően értettem meg, mennyivel szűk látókörűbb valaki lennék most, ha mindent csak és kizárólag a saját mikrokörnyezetem szemével láthatnék.

Megtapasztaltam, hogy a magyar piac sokkal szűkebb és más jellegű, mint a nemzetközi, ezért a nemzetközi szinten bevett módszerektől eltérő megoldások lesznek majd működőképesek rajta.

Megfigyeltem, hogy a blogolásról egyébként igen nívós tartalmakat közlő külföldi oldalak ajánlásait nem mindig lehet felhasználni itthon. A külföldön olvasottakat a hazai piacra visszatérve bizony erősen a helyi viszonyokhoz kellett igazítanom.

Mindezeket figyelembe véve formáltam bejegyzéssé ezt a tapasztalat- és ötlettárat, bízva abban, hogy Te is meglátod benne azt a lehetőséget, ami előttem csillant meg anno, és kezdett mágnesként vonzani a profi blogolás irányába.

Pénzkeresés blogolással – lépésről lépésre!

A folyamat 5 lépésből áll. Nagyon egyszerűnek tűnik az egész, de ez csak a látszat. A látszólagos egyszerűség ellenére minden egyes lépésnél sokan elbuknak.

Ezt kell tenned, hogy pénzt kereshess a blogoddal:

  1. Hozd létre a saját blogodat.
  2. Hozz létre olyan tartalmat, ami vonzza a látogatókat.
  3. Iratkoztasd fel a látogatóidat az e-mail listádra vagy a közösségi oldalaidra, hogy később könnyebben elérhesd őket.
  4. Készíts új tartalmakat, amivel tanítod a követőidet, és ezáltal elmélyíted a beléd vetett bizalmukat.
  5. Végül pedig adj el nekik termékeket vagy szolgáltatásokat.

Pofonegyszerű, nem igaz?

Papíron az is, a gyakorlatban viszont elég nehéz minden pontot sikerrel megvalósítani.

A fenti lista minden egyes lépésének elvégzéséhez sok különböző „skill-lel”, azaz készséggel, képességgel kell rendelkezned. Ezek vagy alapból ott rejtőznek benned, vagy nagy elszántsággal ki kell őket fejlesztened.

Készségeid kialakításakor mind a már meglévők felszínre hozása, mind az újak kialakítása hatalmas energiákat felemésztő folyamat. Ilyenkor önmagad vagy a saját munkatereped, és a személyiséged megújítása, erősebbé, életképesebbé tétele a cél. Szintlépésre felkészülni! 🙂

Meg kell tanulnod egyedül megoldanod olyan feladatok elvégzését, amelyek valójában több különböző szakmát tesznek ki.

Meg kell tanulnod főnökként működni: tervezni, irányítani, folyamatosan döntéseket hozni, és vállalni a döntéseidért a felelősséget. Ki kell találnod, hogyan nézzen ki az üzleti modelled, és azt is, hogyan fogsz majd tudni ebből pénzt keresni.

A jó hír az, hogy mindezt menet közben is magadra szedheted. A még jobb hír pedig az, hogy ez 99%-ban így is szokott történni. A legjobb ugyanis, amit tehetsz magaddal, ha engeded, hogy csinálva és hibázva tanulhass. Ahogy gyerekként is tetted.

Bárhol is járj azonban az énfejlesztés rögös útjain, egy kihívás mindig minden nap ugyanaz lesz.  Überkirály tartalmat kell készítened.

Bejegyzések milliói jelennek meg nap mint nap az interneten. A “túlélésed” azon múlik, hogy észrevesznek-e, neked tehát valahogy ki kell tűnnöd közülük. Ezt a mindennapi mentőövet dobja oda neked a jó tartalom.

A baj csak az, hogy a jó tartalom fogalma viszonylagos. Mindenkinek más tetszik. Akkor most hogyan döntsd el, mihez érdemes mérned a saját munkádat?

A teljesen személyre szabott válaszokat neked kell megadnod magadnak. Szemmel kell tartanod a versenytársaidat, és minél több tartalmat kell készítened, hogy megfigyelhesd a visszajelzéseket.

Ha pénzt is szeretnél keresni a blogoddal, akkor valamit mindjárt az elején tisztáznunk kell:

Nem csak egy sima bloggernek kell lenned, hanem vállalkozóvá kell válnod. Attól a pillanattól fogva, amikor úgy döntesz, hogy pénzt is szeretnél keresni az írásaiddal, végérvényesen vállalkozóvá válsz, és a blogod lesz a vállalkozásod.

Bloggerként a bejegyzéseiddel olyan ingyenes tartalmat fogsz adni a látogatóidnak, amivel

  • megszeretteted magad,
  • a követőiddé teszed őket,
  • bemutatod a szaktudásodat,
  • és bizalmat ébresztesz.

Hagyományos vállalkozások is mindent megtesznek azért, hogy elérjék ezeket. Képzeld magad például egy áruházba, ahol éppen ingyenes csokikat adnak kóstolóként a kedvesen mosolygó kínálóhölgyek.

Ezzel érik el azt, hogy kipróbáld a terméket, rájöjj, mennyire is finom és később vásárolj belőle.

Egy jól működő blog gondosan felépített bejegyzései pontosan ezeket a funkciókat fogják ellátni a kedvedért – ingyen és bérmentve. Csak itt az ingyenes csokiminta az egyik jól megírt cikked lesz.

A cikkeid miatt fognak megszeretni, miattuk kezdenek el megbízni benned, önkéntelenül is elismerik a szaktudásodat és követni kezdenek.

Ha a blogbejegyzéseid jók, megvan rá az esélyed, hogy pénzt kérhess valamilyen termékért a későbbiekben.

Miből lehet a blogodon bevételed?

Oké, átnézted a lépéseket, amiket meg kell tenned, hogy végre eladhass valamit. Igen ám, de mi legyen az a valami?

5 különböző kategóriába lehet sorolni azt, hogy pontosan mivel is kereshetsz pénzt a blogod segítségével.

Ezek a pénzkereseti források a következők:

Hamarosan mindegyiket külön is kivesézzük, előtte azonban feltétlenül szót kell ejtenem egy nagyon-nagyon fontos irányelvről.

A különböző bevételi források jelentősége

Pénzügyi tanácsadók, a józan ész és még én is azt tanácsolom, hogy diverzifikáld a bevételeidet. Tudom, ez egy csúnya idegen szó, de hidd el, legalább olyan hasznos, mint amilyen rosszul hangzik.

A lényege nagyon leegyszerűsítve az, hogy mindig minden körülmények között próbálj meg több lábon állni.

Ha minden bevételed csak 1 csatornából jön, ez pedig valamilyen oknál fogva hirtelen becsődöl, akkor hiába mentek jól addig a dolgaid, csak állsz majd tehetetlenül, és azt se tudod, mihez kezdjél.

A védekezés ez ellen nagyon egyértelmű dolognak tűnik, de az indulás utáni néhány évben becsődölt vállalkozásokat jegyző statisztikák szerint sajnos csak otthon, a kanapénkon ülve vagyunk ilyen előrelátóak és okosak.

Nagyon sokan beleesnek abba a hibába, hogy – miután rátaláltak végre egy pénzt fialó lehetőségre – úgy érzik, sikeresen vették az akadályokat, küldetés teljesítve, eljött a jól megérdemelt habzsi-dőzsi ideje. Ha viszont a pénzeső helyett egy nem várt fordulat következik, igen sok kezdő vállalkozó a padlón találhatja magát.

A cél tehát az, hogy mihelyst sikerült megvetned a lábadat egy értékesítésképes terepen, maximalizáld azt és utána kezdd el keresni, mi az a következő apró cél, amit a lehető legkisebb engergiabefektetéssel a lehető legnagyobb remélt haszon mellett elérhetsz.

Igen, hihetetlenül nagy dolog, ha elmondhatod magadról, hogy sikerült már letenned valamit az asztalra. A következő lépés mégse az legyen, hogy te már mindennel „készen” vagy, és a projekt fenntartását leszámítva nincs is már több tennivalód.

Összességében előnyösebb, ha több kisebb, egymástól különböző bevételi forrásod van, mintha egyetlen nagy lenne.

Az okos bloggerek és vállalkozók folyamatosan keresik az új lehetőségeket és irányokat, hogy többféle módszerrel is pénzt tudjanak keresni a blogjuk segítségével.

Még ha az egyik, korábban jól működő vevőtermelő szál váratlanul be is csődölne – pl. a dráguló hirdetésárak miatt Facebookról hirtelen nem tud már több látogatót szerezni úgy, hogy az neki is megérje –, akkor sem kell kétségbe esnie, hiszen a többi szálnak köszönhetően nem kell azonnal éhen vesznie.

Ha most arra gondolsz, hogy ez a hozzáállás bizony folyamatos megújulásra és gondolkozásra késztet, akkor gratulálok: sikerült megtalálnod magadban a vállalkozót, hiszen pontosan ő mondatja ezt veled!

Vállalkozóként a lehető legtöbb eshetőségre fel kell készülnöd, és folyamatosan új megoldásokon kell törnöd a fejed. Ezáltal minden nappal egyre jobbá, erősebbé és ügyesebbé fogsz válni. És persze jól le is fáradsz majd a nap végére. 😀

Fontos még megemlíteni, hogy minden blog és vállalkozás esetében más és más megoldás lesz működőképes. Nincs egyetlen üdvözítő út, így én sem tudom neked előre megmondani, hogy mi lesz az, ami meghozza majd a sikert nálad.

Az a feladatod, hogy megismerd az olvasóidat, az igényeiket, a problémáikat. Kapd össze minden kreativitásodat, és találj olyan lehetőségeket, amelyek pontosan ezekre a kérdésekre kínálnak válaszokat. Teremtsd meg a kapcsolatot a kereslet és a kínálat között, és hagyd, hogy az online vállalkozásod kerekei a blogodnak köszönhetően szinte maguktól forogjanak.

Most, hogy a vállalkozói szemléletmódot ilyen szépen megalapoztad magadban, ígéretemhez híven rátérünk a különböző bevételi források bemutatására. Ezeket megismerve te is tudatosan összeállíthatod pénztermelő csatornáid sajátos elegyét, majd nekifoghatsz a megvalósításnak.

Konkrét pénzkeresési lehetőségek

Ahogy az előbb mondtam, 5 nagy csoportra lehet felosztani a blogolással kapcsolatos pénzkereseti lehetőségeket. Ezeket fogjuk most sorban végigvenni.

Miközben olvasol, engedd szabadjára a fantáziádat, és próbáld meg mindegyik lehetőséget beleszőni valahogy a te aktuális témádba, helyzetedbe.

Bármi is jut eszedbe olvasás közben, gondosan és válogatás nélkül írd fel magadnak az ötleteidet. Így lesz a legjobb esélyed később arra, hogy a bejegyzés végére érve kiválaszthasd közülük azokat, amelyek a te projektedhez a leginkább illenek.

Hogyan keress pénzt a blogoddal bevételi források

1. Hirdetések

A legtöbb átlagember azt hiszi, hogy a blogok az oldalon lévő hirdetésekből hülyére keresik magukat. Ez egy óriási tévedés.

Ahhoz, hogy normális összeget keress meg egyszerű hirdetésekből, hatalmas olvasóbázisra van szükséged. Mivel ilyennel egyszerű földi halandók csak ritkán rendelkeznek, ezekből a hirdetésekből főleg a nagyobb magazinok, híroldalak élhetnek meg.

Számodra is van azonban reménysugár, így ha a híroldalmogulokról szóló rész után csalódottan tovább kattintanál, azt javaslom, mégse tedd. Fontos tudnod, hogy a hirdetéseknek több fajtája is van, és nem kell mindet elvetned mindjárt az elején, mert néhány közülük még a te esetedben is igen jól működhet.

Hirdetési hálózatok

A hirdetési hálózatok közül a legismertebb a Google AdSense platformja.

Ha szeretnél hirdetéseket megjeleníteni a weboldaladon, regisztrálnod kell a honlapodat a Google AdSense rendszerébe.

Dönthetsz arról, hogy elhelyezkedésileg hol és mennyi hirdetést szeretnél megjeleníteni az oldaladon, kitehetsz például egy bannert az oldalsávodba (ezt úgy képzeld el, mint egy képfájlként megjelenő rövid „szórólapot”).

Abba viszont nem nagyon lesz beleszólásod, hogy konkréten milyen hirdetések is legyenek ezek.

A Google a háttérben kiértékeli, hogy milyen tartalmak jelennek meg általában a honlapodon, miről szól maga az oldal, kik látogatják, és milyen témák köré szövöd általában a bejegyzéseidet.

Ezek alapján fogja eldönteni, hogy milyen hirdetők ajánlatai passzolnak tartalmukban a te oldaladhoz, illetve, hogy az oldalad látogatóit milyen egyéb ajánlatok érdekelhetik még. Bármennyire okos is a Google, azt, hogy szerinte mi mihez „passzol” tartalmilag, te hús-vér emberként sokszor kevésbé találó ítéletnek érezheted.

A Google AdSense rendszerében lehetőséged lesz beállítani, hogy mi alapján szeretnéd megkapni a kijáró fizetésed.

Általában a kattintásalapú hirdetések szoktak a legjobban menni, mert ez igen jól mérhető és emiatt fair módon elszámolható is. Az angol rövidítés használata miatt erre a megoldásra PPC-ként (Pay Per Click) is szoktak hivatkozni.

Ezzel a fizetési megoldással te akkor fogsz pénzt kapni, ha egy látogató rákattintott az oldaladon megjelenő hirdetésre. A hirdetés feladója pedig csak azért fizet, ha valaki rákattintott a hirdetésére, vagyis feltételezhető, hogy az üzenete tényleg elért egy potenciális vásárlóhoz.

Ebben a rendszerben a Google egy közvetítőként van jelen, és ezért a szerepéért kap pénzt (hiszen ő hozza össze a hirdetőket a hirdetni vágyó weboldalak tulajdonosaival).

Lelkiismereti részről pedig azért számít a PPC fair megoldásnak, mert így tényleg minden résztvevő közös érdeke lesz, hogy tartalmában egymáshoz illő, egymást támogató hirdetések és weboldalak „találjanak egymásra”.

A dolog tehát jól hangzik papíron, mert a weboldalad tulajdonosaként csak egyszer kell regisztrálnod, kitenned a hirdetést az oldaladra, utána pedig magától alakulnak, változnak a megjelenő a reklámok a Google titkos algoritmusa alapján.

Sajnos a gyakorlatban ahhoz, hogy normális összeget keress, óriási látogatottságra van szükséged. Ezért semmiképpen sem ajánlom, hogy úgy kezdj el blogolni, hogy kizárólag AdSense hirdetésekkel tervezel bevételhez jutni.

Ha még csak az elején tartasz a blogolásnak, akkor azért nem fogsz vele pénzt szerezni, mert nincs meg hozzá a megfelelő követőbázisod.

Ha pedig már nagyobb látogatottságot sikerült elérned, akkor más lehetőségek a Google AdSense-szel elérhetőnél sokkal nagyobb profithoz fognak juttatni. Nézzük tehát tovább, mik lehetnek ezek.

google-adsense

Privát banner hirdetések

Nem csak hirdetési hálózatokon keresztül rakhatsz ki az oldaladra hirdetéseket, hanem konkrét cégekkel is köthetsz megállapodásokat, ha felkeresed őket.

Ezek több bevételt fognak hozni neked, mert ők konkrétan a te oldaladon, a te követőidnek akarnak majd hirdetni, így többet is tudnak ajánlani érte, mint ami az AdSense-ből jönne be. Ráadásul a tiéd a döntés azt illetően, hogy milyen külső tartalom jelenjen meg az oldaladon, annak melyik részén és milyen kontextusban.

A hátránya az, hogy többször kell foglalkoznod a dologgal, ami pedig idődbe kerül.

Újra meg újra beszélned kell az egyes vállalkozások képviselőivel és tárgyalnod kell velük, hogy mennyit tudnak fizetni a hirdetésért. A mérés és az elszámolás is kacifántosabb lehet.

Ezzel a megoldással viszont anyagilag biztosan jobban fogsz járni annál, mintha a Google AdSense-et vennéd igénybe. Szóval, ha banner hirdetéseket szeretnél szerepeltetni az oldaladon, akkor mindenképp ezen az úton érdemes inkább elindulnod.

Szponzorált cikkek a saját blogodon

A Google AdSense-hez hasonló, főként bannerekkel és pop-upokkal dolgozó hirdetéses szolgáltatások egy másik nagy hátránya, hogy ezek a reklámozási megoldások mára már eléggé kiégtek.

Az emberek hozzászoktak az ilyen reklámok látványához, és öntudatlanul is kifejlesztették a reklámvakság képességét. Ha pedig az ügyes grafikának köszönhetően mégis meglátják az oldalon a reklámokat, legtöbbször csak legyintenek rájuk.

A netezők a hirdetéseket erős fenntartással kezelik, és sokszor ez az első, amire gondolnak: „Megint itt egy reklám, amit az arcomba toltak, úgyis csak az számít nekik, hogy minél több pénzt keressenek vele, és tuti, hogy nem is jó a termék, amit kínálnak.” Tedd a kezed a szívedre – nem fordul ez meg néha a te fejedben is? 😉

Ennek a problémának egy nagyon elegáns kiküszöböléseként jöttek létre a szponzorált népszerűsítő cikkek. Ez a téma már a hirdető cég PR- (Public Relations) politikájához tartozik, hiszen alapvetően az adott vállalkozás jó hírnevét építik és ápolják az ilyen online megjelenések.

Ebben a cikkemben 33 pontban szedtem össze, mi minden vár rád, ha belevágsz a blogírásba. Ha volt kedved ezt korábban elolvasni, mostanra már betéve tudod az alapelveket. Bloggerként folyamatosan jobbnál jobb bejegyzéseket írsz, a legjobb szándékkal segíted az olvasóidat problémáik megoldásában, közben pedig elmesélsz rengeteg történetet.

Mivel a blogodat néhány általad választott kiemelt téma köré szövöd, magától értetődő, hogy ezekhez a témákhoz szervesen kapcsolódhatnak különböző termékek vagy szolgáltatások is.

Ehhez még csak a fantáziádat sem kell megerőltetned: ha mondjuk a hobbidról írsz (ami elég gyakori), ahhoz termékszinten kapcsolódik ezer meg egy dolog, ami nélkül a hobbiddal való foglalkozás lehetetlen lenne. Nem fogsz kötni kötőtű és fonál nélkül, nem fogsz főzni edény nélkül, nem fogsz szerelni alkatrészek nélkül…

Ha már sikerült elindítanod a blogodat, az írásaiddal felépítened egy közösséget és olyan követőkre szert tenned, akik megbíznak benned és adnak a szavadra, nagyon jó alapot teremtettél a szponzorált cikkeknek. Annak, ha személyes hitelességedet bevetve te ajánlasz egy bizonyos szolgáltatást vagy terméket, sokkal nagyobb ereje lesz, mint egy szimpla, személytelen tucatreklámnak.

Te magad is megkereshetsz különböző márkákat, hogy „Hahó, ez meg ez vagyok, ezt meg ezt csinálom, imádom a termékeiteket és van egy hűséges követőtáborom – mit gondoltok, tudunk esetleg egy kölcsönösen jó megállapodást kötni?” De az is lehet, hogy ők maguk figyelnek fel rád és keresnek meg téged.

Az ajánlásokért fizethetnek neked ajándékba adott termékeikkel, de jobb esetben konkrét pénzjuttatásban is megállapodhattok.

Minél nagyobb online népszerűségre teszel szert, annál több ilyen megkeresést fogsz kapni.

Fontos, hogy nem szabad minden felkérésre igent mondani. Gondolj azokra, akik azért váltak a követőiddé és szavaztak bizalmat neked, mert tényleg szimpatikusnak találtak, és mert valóban működő tanácsokat szoktál nekik adni.

Csak azokat a lehetőségeket fogadd el, és csak azokat a termékeket/szolgáltatásokat ajánld, amiket személyesen is használtál, és amikről tudod, hogy tényleg minőségiek és a követőtáborodnak is csak hasznára válhatnak.

szponzorált-hirdetés-fiftypairsofshoes

A Fifty pairs of shoes készítőjét egy konkrét márka kereste meg, hogy ajánlja a termékeit

Szponzorált bejegyzések közösségi médiában

Talán te is észrevetted, hogy az online tevékenykedő népszerű „megmondóembereket” egyre kevésbé „celebeknek”, sokkal inkább „influencereknek”, vagyis véleményvezéreknek nevezik.

A lehetőség, hogy valaki „önerőből” egy mások döntését, ítéletét, világnézetét befolyásoló véleményvezérré válhasson, nem jöhetett volna létre a közösségi média egyre jelentősebb térnyerése nélkül.

A közösségi média színterei ráadásul egyre sokszínűbbé válnak. Már nem csak írott bejegyzésekkel lehet követőtábort szerezni, hanem képes, videós tartalommal is. A közösségi médiában való megjelenésre a jelenleg leginkább ajánlott platformok a Facebook, az Instragam és Youtube, melyek nagyon jó ingyenes lehetőségeket biztosítanak.

Van azonban egy nagy veszélye ezeknek a platformoknak. Tudnod kell, hogy sosem lesz korlátlan hatalmad a saját tartalmad felett.

Ezek szolgáltatások, ahol a felhasználási feltételek az üzemeltetőktől függnek. A szolgáltatók döntése, vagy akár csak egy egyszerű algoritmusváltozás okán is bármikor úgy alakulhat, hogy a megszokottól kevesebb emberhez jutnak el a posztjaid. Emiatt az ilyen helyeken lévő profilod értéke tőled függetlenül váratlanul a töredékére eshet.

A közösségi médiában való jelenlét nagyon fontos dolog, de mindenképpen azt ajánlom, hogy legyen egy saját blogod/weboldalad is, ahova azt tehetsz ki, amit csak akarsz, és ahol úgy irányíthatod a követőidet, ahogyan te akarod. Így, még ha be is ütne a krach, a weboldalad változatlanul elérhető marad.

Ettől függetlenül igen jó pénzeket lehet keresni egy-egy, a közösségi médiában jól elhelyezett, témádhoz illő poszttal. Szükséged lesz hozzá egy már felépített követőbázisra, ennek azonban nem feltétlenül kell óriásinak lennie. Ha a témád/niche-ed egyedibb, és találsz olyan termékeket, amelyek pont a te követőidnek a legmegfelelőbbek, akkor egy kisebb táborral is elérhetsz jó eredményeket.

myprotein-sassdani

Sass Dani a MyProteint ajánlja az Instagram fiókján

2. Affiliate marketing / Partnerprogramok

Kezdjük azzal, hogy Magyarországon is az angolból átvett nevet szoktuk inkább használni, így én is affiliate marketing néven hivatkozok erre a lehetőségre.

Az affiliate marketing hasonló elven működik, mint a hirdetések, de egy igen fontos lépéssel tovább megy azoknál. Alapesetben egy sima hirdetéssel csak felhívod a figyelmet egy termékre vagy szolgáltatásra, míg ha ugyanezt egy affiliate hirdetés keretei közt teszed, a hirdetett termék megvásárlása után kapsz majd jutalékokat.

De honnan tudják vajon a partnereid, hogy biztosan a te ajánlásodra érkezett egy vásárló?

Ezt általában kétféle módon lehet ellenőrizni:

  • Az oldalad látogatói egy speciális linkre kattintanak a blogodon, ez a csatorna pedig jelzi az eladónak, hogy tőled jött a vásárló.
  • A tőled érkezett látogatók egy egyedi kuponkódot használnak a vásárlásnál, amivel egyrészről árkedvezményt kapnak, másrészről pedig igazolják, hogy tényleg tőled jöttek.

Ez egy win-win-win szituációt eredményez, vagyis egy olyan helyzetet, amiben minden résztvevő nyer.

  • A hirdető vállalkozás bevételt szerez, ráadásul anélkül, hogy ezért különösebb marketinges tevékenységet kellene végeznie.
  • Te pénzt kapsz úgy, hogy nem kellett létrehoznod egy saját terméket, mégis jó minőségű árut értékesíthetsz.
  • A vásárló is nyer: olyan terméket ajánlasz neki, amiről tudod, hogy hasznos lesz a számára, a vásárláshoz pedig még akár árkedvezményt is kaphat.

Külföldön ez az egyik legkedveltebb pénzkeresési módszer a kezdő bloggerek körében. Nagyon egyszerű elkezdeni (elég hozzá csak egy speciális linket kirakni az oldaladra), nem kell egy csomó időt eltöltened a terméked létrehozásával, és nem kell fizikailag dolgoznod (szolgáltatnod) sem, mégis egyből pénzhez tudsz jutni.

Sajnos Magyarországon ennek ma még nincs igazán nagy divatja, aminek az oka szintén abban keresendő, hogy a hazai piac elég kicsi, így csak lassabban fejtik ki rajta hatásukat a nemzetközi trendek.

Nehéz itthon olyan terméket találni, amin elég nagy profitod lenne. Legtöbbször maguk az eladók is tapasztalatlanok a partnerajánlat kidolgozásában, ráadásul az elérhető technikai rendszerek sincsenek még a megfelelő színvonalon. Annyi bizonyos, hogy partnerprogramok kialakítása és működtetése tekintetében van még hova fejlődnünk.

Attól függetlenül, hogy hazai berkekben bizony nem könnyű jó kapcsolatokat találni, ha mégis sikerül rátalálnod 1-2 megbízható partnerre, akkor akár magyar vállalkozásokkal is dolgozhatsz együtt. Ha pedig külföldi termékeket is tudsz találni és sikerül megegyezned velük, akkor még jobb helyzetben vagy.

Fizikai termékeket jóval nehezebb bevonni egy partnerajánlatba, mert ott számolni kell a gyártási és szállítási költségekkel is, így a partnercég csak a profitból tud neked X százaléknyi jutalékot adni.

Digitális termékeknél, e-bookoknál, tanfolyamoknál és szoftvereknél viszont az alacsony bekerülési költségek miatt hihetetlenül magas profitja van az anyavállalkozásnak, így megengedhetik maguknak, hogy ebből akár 50%-ot is az affiliate partnerüknek adjanak.

Sőt, én tudok 100%-os ajánlatról, azaz az ajánló (pl. egy blogger) a termék bevételeinek a 100%-át megkapja. Ilyenkor az erre a termékre épülő upsellekből szerzi a termék eladója a profitjukat, de ez már egy magasabb szint, amit inkább érdekességként említettem meg.

Nekem személy szerint az összes bevételem 30%-a származik affiliate marketingből. A kezdeti bukdácsolás ellenére ebben azért nagyon is volt tudatosság. Többek között azért is választottam éppen ezt az online niche-t (réspiacot), mert körülnéztem a neten, és már előre tudtam, hogy nagyon jó affiliate ajánlatokat lehet mellé választani.

Nézzük meg még egy lépéssel közelebbről, milyen lehetőségeid vannak, ha ebbe az irányba szeretnél jobban elmozdulni.

Privát affiliate programok

Ebben az esetben egyedileg kereshetsz meg és választhatsz ki termékeket, amelyeket hirdetni szeretnél. A különféle lehetőségek közül nekem ebben van a legtöbb tapasztalatom.

Lehet, hogy a termék előállítóinak már van is kész partnerprogramjuk, így valamilyen regisztrációt követően automatikusan csatlakozhatsz hozzájuk.

De az is lehet, hogy nem publikus a programjuk, mert szigorúan megválogatják, hogy milyen partnerekkel szeretnének együtt dolgozni.

Az utóbbi esetben neked kell felvenned a kapcsolatot az adott termék előállítójával is, és te leszel az, aki érdeklődik náluk egy esetleges partnerajánlat kialakítása felől.

A MyProtein táplálékkiegészítő cég például ilyen partnerkapcsolatokra építi szinte az egész marketingjét. Rendszeresen megkeresnek kisebb-nagyobb véleményvezéreket, ők pedig közösségi média platformokon, blogokon ajánlják a termékeiket. Ez általában valamilyen kedvezménnyel társítva történik, mint pl.: “Használd a ATI20 kuponkódot, mert most 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a protein pudingunkat”.

A partnerprogramos ajánlatot más vevőcsalogató megoldásokkal is kiegészítheted, tarthatsz teszteket, bemutatókat, vagy amit csak szeretnél (és amit a partnered is jóváhagy). Minden segítség adott tehát ahhoz is, hogy kézzelfogható termékeket ajánlhass a követőidnek.

Szoftverek és online tananyagok esetében viszont tényleg nagy előny, hogy nagyobb mértékű jutalékot tudnak adni az előállítóik, így sokkal jobban fogsz majd igyekezni, hogy sikeresen képviseld a terméküket.

Bárhogy is döntesz, mindenképpen megéri törnöd egy kicsit a fejed, és szétnézned a témádhoz kapcsolódó vállalkozások háza táján, hátha találsz olyanokat, akikkel szívesen dolgoznál együtt, és ez a szimpátia kölcsönös lehet.

affiliate-hirdetés-backpacker

A backpacker az airbnb-t ajánlja a privát programukon keresztül.

Vásárlói oldalak

Vannak olyan, nemzetközi szinten is ismert és elismert vásárlói oldalak, amelyek a termékeik ajánlásáért cserébe jutalékot fizetnek.

Ilyen vásárlói oldal például az Amazon és az Ebay, ám ezek Magyarországon sajnos nem igazán mennek.

Az Amazon éppen a fantasztikus affiliate programjának köszönheti, hogy ilyen óriási méretű vállalkozássá nőhette ki magát. Kezdetben hihetetlenül jó feltételeket teremtettek az őket ajánlóknak, akiknek ráadásul nagyon könnyű volt elindulniuk, és sok terméket is ajánlhattak a webáruház rendszeréből.

Ez a helyzet az Amazonnál nemrégiben egy kicsit megváltozott, mert drasztikusan csökkentették a jutalékokat. Volt olyan ajánlójuk, aki a változás után a bevételének a 60%-át elveszítette.

amazon-affiliate-rogram

Az Amazon jutalékai kategóriák szerint a változás után

Ezért mondom azt, hogy vigyáznod kell az affiliate oldalakkal. A termék, amit árulsz, nem a tiéd, ráadásul bármikor dönthetnek úgy „odafönt”, hogy nem fizetnek többet, vagy egyik napról a másikra felére csökkentik a jutalékokat.

Ha például a partnereim úgy döntenének, hogy befejezik a programjukat, akkor elesnék a bevételeim 30%-ától. Annak viszont kicsi az esélye, hogy mindegyik partnerem így döntsön egyszerre (szerencsére nem akarnak szövetkezni ellenem), de még ha így lenne is, akkor is megmaradna a 70%-a a bevételeimnek. Ezért olyan nagyon fontos, hogy több különböző bevételi forrásod legyen.

Ha úgy látod, hogy sikerrel tudsz majd a követőbázisodnak ilyen mamutcégek áruházaiban fellelhető termékeket ajánlani, akkor a már kiépített partnerprogramjaik segítségével egyszerűen el fogod tudni kezdeni a dolgot.

A jutalékok viszont itt lesznek a legkisebbek, mert az áruházóriások is pontosan tudják, hogy ők a legnagyobbak, így tőled függetlenül is náluk vásárolnak a legtöbben.

Affiliate hálózatok

Az affiliate hálózatokkal sajnos nincs igazán tapasztalatom, aminek igen egyszerű oka van: nem használtam még őket.

Ezek szintén közvetítőként működő szolgáltatók, akik az eladókat és a bloggereket boronálják össze, hasonlóan ahhoz, mint ahogy a hirdetéseknél a Google AdSense tette.

A terepet tovább nehezíti, hogy magyar hirdetőket nem fogsz találni ilyen hálózati szinten. Ha viszont nemzetközi piacot célzol, akkor érdekesek lehetnek számodra ezek a szolgáltatások.

Az előnyük az, hogy nem kell egyénileg keresgélned a partnerprogramos lehetőségek után, és nem kell személyesen felvenned a kapcsolatot a kinézett céggel, hogy megtudd, van-e partnerprogamjuk, és ha igen, milyen feltételek mellett.

Az affiliate hálózatok kilistázzák neked az aktuálisan elérhető ajánlatokat, amelyek közül csak választanod kell, és már hirdetheted is őket a blogodon.

Ilyen hálózatok például a ShareASale, Clickbank, VigLink, Rakuten, CJ Affiliate. Ha bővebben is érdekel ez a téma, azt javaslom, közvetlenül az ő oldalaikról szerezz információt.

Hogy ajánlanám-e ezt az utat kipróbálásra? Megmondom őszintén, én jobban szeretem, ha van már személyes tapasztalatom a termékekkel, amiket partneri ajánlásra választok. Csak így lesz tiszta a lelkiismeretem, és ez az előfeltétele részemről annak is, hogy magabiztosan, meggyőződéssel tudjam ajánlani őket.

clickbank

3. Szolgáltatások nyújtása

A hirdetések és a partnerprogramok kapcsán mindvégig mások termékeinek reklámozásával foglalkoztunk, de közel se biztos, hogy ez lesz majd a te utad is.

Mások termékeinek vagy szolgáltatásainak népszerűsítésével persze időt és pénzt spórolhatsz, hiszen neked magadnak nem kell energiát fektetned az előállításba és a fenntartásba. Ez viszont veszélyes, mert nem a tiéd lesz a termék.

Egy idő után rájössz, hogy igaz, hogy több munka, de valószínűleg azzal jársz a legjobban, ha te magad is saját termékek előállítója vagy valamilyen szolgáltatást nyújtó vállalkozó leszel.

Bloggerként neked is lesz egy fő témád, ami igen sokunk esetében egy bizonyos szakmához kötődik. A választott témádnak nem kell általános értelemben vett „szakmának” lennie, a lényeg az, hogy képes legyél sikeresen megoldani mások problémáit, hogy valamilyen módon jobbá tedd az életüket. Így pusztán a blogolás által szakértőjévé válhatsz valamilyen területnek.

Mivel szükségszerűen beleásod magad a saját témádba, folyamatosan fejlődni fogsz, közben pedig nagyon sok tapasztalatot és tudást raktározol el. Nagyon fontos elfogadnod, hogy nem kell már egyből szakértőnek lenned. Akkor is nagyon jót teszel magaddal, ha azt dokumentálod, hogyan vágtál bele lelkes amatőrként a témádba, hogyan szereztél jobbnál-jobb „skilleket”, és hogyan fejlődtél fel évek lassú, de kitartó munkájával a szakértői státuszba.

Tudom, félelmetes kimondani, hogy szakértő lehetsz, de ha akad akár csak egyvalaki, akit tudsz tanítani a témádról, akinek tudsz segíteni, akkor az ő szemében te már szakértőnek számítasz. Ha pedig egyre több és több emberen segítesz, akkor pedig nyilvánosan is fel lehet vállalni ezt a státuszt. 😉

Az is lehet, hogy elkezdtél már valamilyen konkrét szakmában tevékenykedni, és az ezzel kapcsolatos tapasztalataidat osztod meg a blogod hasábjain. Ha így van, valószínűleg egyértelmű a számodra, hogy a blogolásnak köszönhetően még többen megismerhetnek, akik aztán offline színtéren is potenciális vásárlóid lehetnek.

Ilyen esetekben nem új területek szakértőjévé képezed át magad, hanem azt mutatod be a blogodon keresztül, hogy milyen megbízható szakértője is vagy az eredeti szakmádnak, legyen az éppen kazánkovács vagy szülész-nőgyógyász.

A lényeg, hogy a blogoddal hívod fel a figyelmet arra, hogy van egy (vagy több), a témához kapcsolódó szolgáltatásod. Így sokkal valószínűbb, hogy szükség esetén téged fognak majd megkeresni az olvasóid, hiszen te már elnyerted a bizalmukat.

Ne csak az általános szolgáltatásokban gondolkodj, hanem merj kitalálni újakat is. Ha azt hiszed, hogy ez pusztán kreativitás kérdése, nagyot tévedsz. A kulcsképességek a kreativitás mellett a problémaérzékenység és a figyelem.

Ismerd meg a követőidet, és ha interakcióra kerül a sor, hallgasd őket nagyon figyelmesen! Jegyezd meg (írd is le magadnak!), hogy mi bántja őket, mivel elégedetlenek, miért nincs valamiben sikerélményük. Aztán pedig segíts nekik megoldani ezeket a helyzeteket!

Ha megismered a követőidet, kívülről-belülről látni fogod azokat a problémákat, amikkel ők nap mint nap küzdenek. Így kialakíthatsz egy olyan szolgáltatást, ami teljesen egyedi lesz, és hihetetlen pontossággal számolja fel a követőid életére jellemző tipikus problémahelyzeteket. Ezek azok a dolgok, amik igazán ütősek, és tényleg ki tudnak emelni a tömegből.

Szóljunk azonban pár szót a szolgáltatói lét árnyoldalairól is.

A szolgáltatásnyújtással az a probléma, hogy nem fogod tudni exponenciálisan növelni vele a bevételeidet. Megteheted, hogy egyre nagyobb óradíjat kérsz el, vagy egyre nagyobb összegekért vállalsz projekteket, de éppen a személyes közreműködésed miatt igen nehéz ezeket a munkaköröket automatizálni, vagy passzív jövedelmet keresni velük.

Neked kell érezned, hogy mi a hivatásod. Ha szereted azt a szolgáltatást, amit nyújtasz, és elégedett vagy azzal az életszínvonallal, amit a jövedelmedből megteremthetsz magadnak, akkor a dolog teljesen rendben van. Mindenkinek saját magának kell eldöntenie, hogy mi teszi igazán boldoggá. A korlátokat viszont muszáj időben felismerned a felelős tervezéshez.

Nézzünk bele most abba is, milyen formában tudsz másoknak szolgáltatásokat nyújtani!

Szabadúszói munkák

Ezek azok a munkák, amiket akár álláshirdetésekben is meg lehet találni.

Ide tartozik minden olyan munka, ahol valamilyen kivitelezőket keresnek, pl.:

  • grafikusok, dizájnerek
  • webfejlesztők
  • online marketingesek
  • asszisztensek
  • magántanárok
  • víz-/gáz-/villanyszerelők
  • kőművesek, ácsok, burkolók, festők
  • lakberendezők…
  • …és még sorolhatnám.

Az ilyen esetekben általában te vagy a vállalt munkák tényleges elvégzője, de a témád szeretetétől hajtva rendszeres blogolással és online jelenléttel magasabb szintre kerülhetsz, mint az ipari átlag, így többet is kereshetsz sorstársaidnál.

Coaching/tanácsadás

A tanácsadói szerep általában kézen fogva jár a szakértővé válással, úgyhogy ha azt veszed észre, hogy egyre többen fordulnak hozzád a kérdéseikkel, ideje ráébredned, hogy akár hiszed, akár nem, a követőid szerint te már szakértőnek számítasz. 🙂

Nagyon helyesen teszed, ha erre ráépítesz egy szolgáltatást. Bloggerként sok bejegyzést írsz egy témáról, amikkel tanítod a látogatóidat. Mégis mindig lesznek olyanok, akiknek személyes tanácsadásra lenne szüksége, hogy megkapják azt a figyelmet, ami kijár a problémáiknak.

Ha személyes tanácsadói szolgáltatásban gondolkodsz, hihetetlenül fontos blogot vezetned. Mivel az olvasóid a bejegyzéseidből már valamelyest megismertek és megbíznak benned, nagyon nagy összegeket lesznek hajlandók kifizetni azért, hogy ismeretlenek helyett veled beszélhessenek.

Mivel a problémáink csak önmagunk számára egyediek, tanácsadóként te már alaposan ismerni fogod a legtöbbször előforduló nyűgöket-nyavalyákat, így idővel kialakíthatsz sablonokat is azok „kezelésére”. Ennek köszönhetően gyorsabban és magabiztosabban fogsz majd tudni megoldást javasolni a felmerülő kérdésekben.

A tanácsadói tevékenységek színtere nagyjából végtelen:

  • taníthatsz kisállatokat
  • foglalkozhatsz lifecoachinggal
  • végezhetsz marketingtanácsadást
  • fejleszthetsz vállalkozásokat
  • dolgozhatsz pszichológusként
  • összeállíthatsz étkezési rendeket
  • tarthatsz személyi edzéseket
  • és amit még kitalálsz.  🙂

táplálkozói-tanácsadó

Workshopok, tréningek

A személyes tanácsadás is elérheti a maga bevételi plafonját, bár ez már tényleg igazán sok tényezőtől függ (többek között a pozicionálásodtól, illetve a célpiacod jellegétől és fizetőképességétől).

Személyes tanácsadás helyett néha jövedelmezőbb lehet inkább csoportokat oktatni. Természetesen ennek is megvannak a maga előnyei és a hátrányai.

Ugyanannyi idő alatt több pénzt kereshetsz, mivel egyszerre több embert tudsz oktatni, akik mégis egyesével befizetik a foglalkozás díját. A tanulók ráadásul kedvezőbb áron tudnak csatlakozni az eseményhez, mintha személyesen csak velük foglalkoznál, hiszen gálánsan engedményt adsz nekik, tudván, hogy úgyis megtöbbszöröződik a bevételed.

A figyelmed viszont óhatatlanul meg fog oszlani közöttük, így nem fogsz tudni egyesével belemélyedni mindenki problémájába. Nagyon ügyes szervezőnek és oktatónak kell lenned ahhoz, hogy az „egy főre jutó figyelem” mértékével minden résztvevő elégedett legyen. Csoportban és külön-külön is tudnod kell bánni az emberekkel, hogy mindenkiből kihozhasd a legtöbbet, és elsimítsd az esetleges nézeteltéréseket.

Az élőben tartott foglalkozáshoz szükséged lesz egy teremre vagy valamilyen más helyszínre, ahol az eseményt megtarthatod.

A tréningekre nagyon fel kell készülnöd, tematikát kell összeállítanod, plusz anyagokat kell elkészítened, amiket odaadsz majd a résztvevőknek. Kétszázszor kell ellenőrizned, hogy minden egyes technikai előfeltétel a helyén van-e.

Az ilyen workshopok és tréningek jóval jövedelmezőbbek tudnak lenni, mint a magánjellegű tanácsadások, de több munkával is járnak. Ráadásul meg kell találnod a kényes egyensúlyt, hogy hány emberrel tudsz dolgozni egyszerre úgy, hogy a végén mindenki elégedetten távozzon.

lakberendező-tréning

A Térkultúra blog tréninget hozott létre hobbi lakberendezőknek

Előadások

Ha elég erőt érzel magadban ahhoz, hogy kibújj a monitorod mögül, és már van egy kis gyakorlatod a szereplésben, akkor élő előadásokat is tarthatsz.

Szakértőként felkérhetnek különböző konferenciákra, kisebb előadásokra, hogy meséld el a tapasztalataidat. (Természetesen te is lehetsz „proaktív”, és magadtól is jelezheted udvariasan, hogy szívesen részt vennél egy eseményen.)

Mivel már van egy alap követőbázisod, valószínűleg velük is találkozhatsz a közönség soraiban, rajtuk kívül azonban új érdeklődők is megismerhetnek.

Ezekért a “fellépésekért” akár tiszteletdíjat is kaphatsz, és a személyes márkádat is folyamatosan építheted általuk. Szerintem mindenképpen ajánlott kilépned a komfortzónádból és vállalnod őket. 😉

lukoviczki-réka-előadás

Lukoviczki Réka blogger, a TedxYouth-on adhatta elő a történetét

Szövegírás

A szövegírás is egy kivitelező jellegű szabadúszó munka, de úgy gondolom, hogy ezt azért jó külön is kitárgyalni.

Ha hobbiból álltál neki blogot írni, valószínűleg természetes önkifejezési forma számodra az írás, amiben otthon érzed magad. Ha a blogírást vállalkozóként kezdted el csak azért, mert az online marketinges tanácsadók rád parancsoltak, akkor nem biztos, hogy túlzottan örültél a dolognak. 😀

Bárhogy is kezdődött a kapcsolatod a blogolással, ha sikerült belejönnöd, igazi mágusává válhatsz a szavaknak. Az íráskészségedet pedig sok helyen kamatoztathatod.

Írhatsz más blogokba, online magazinokba és akár újságokba is, ahol a “saját nyelveden” szólalhatsz meg és a saját stílusodban írhatsz.

Sokan keresnek szabadúszó írókat, de ilyenkor más vállalkozásoknak kell írnod bejegyzéseket, és ha nem tudsz teljesen azonosulni az ő értékrendjükkel és termékeikkel, ez a feladat lehet, hogy idegen lesz a számodra.

Ha viszont továbbfejleszted magad és belekóstolsz az értékesítési szövegírásba, akkor egy jól jövedelmező piacon kezdhetsz el dolgozni. Ehhez azonban mindenképp képezned kell magad!

Ha nagyon megszeretted az írást, akkor gondold végig ezeket a lehetőségeket is, mert jó „tartalomgyártókból” mindig nagy a hiány.

4. Fizikai termékek

Az, hogy milyen termékeket fogsz tudni eladni, nagyban függ a niche-edtől, azaz a réspiactól, ahol megvetetted a lábad. A jó hír, hogy bármiről is írsz, lehet találni vagy készíteni olyan termékeket, amelyeket el fogsz tudni adni.

Mások termékeinek árusítása

Lehet mások termékeit is árusítani, de ezen a szinten már nem más boltokat fogsz ajánlani, hanem egy saját webáruházat üzemeltetsz, amiben te árulod más márkák portékáit.

Ez egy egyszerűbb módszer, mert nem kell foglalkoznod a gyártással, hanem csak az értékesítéssel. Nagyobb lesz a beszerzési költséged, mintha te gyártanád, de megspórolod a termék létrehozásával járó óriási munkát, így igaz, hogy kisebb lesz a profitod, de jobban tudsz cserébe az eladásra koncentrálni.

Ez a terep már egy gondosabb előkészítést igényel, ugyanakkor exponenciálisan lehet növelni vele a bevételeidet. A kereseted nem fog egyenes arányossággal igazodni ahhoz, ahogy te dolgozol, de ez nem azt jelenti, hogy a befektetéseid ne térülnének meg. Ilyenkor előbb neked kell nagyobb erőfeszítéseket tenned, és csak később, fokozatosan fogod tudni ezek után bezsebelni a profitot.

Automatizmusokat kell létrehoznod, rendszereket kell kialakítanod, és egy tényleges, működőképes vállalkozást kell felhúznod, ami elbírja a megálmodott dolgot.

Webshoptulajdonos bloggerként a követőidet a bejegyzéseiddel “csalogatod” a weboldaladra, és mivel ezek megteszik a hatásukat (bizalmat építenek ki), a látogatóid sokkal szívesebben vásárolnak majd nálad, hiszen olyan embernek ismertek meg, aki nem fogja őket átverni és ráadásul még jó termékeket is árul.

Saját termékek létrehozása

Miután kapcsolatba léptek a közönségükkel és megértették a követőik leginkább húsba vágó problémáit, sok blogger dobott piacra saját márkás termékeket, amikkel szó szerint taroltak a saját területükön.

A képlet „egyszerű”:

  1. adott volt egy konkrét célpiac,
  2. megismerték a problémáikat,
  3. körbenéztek, és látták, hogy milyen termék NINCS még a piacon, amire pedig nagy szükség lenne,
  4. fogták magukat és létrehozták azt,
  5. majd boldoggá tették vele a követőiket, akik így már vásárlóikká is váltak.

Leírni pofonegyszerű. Végigcsinálni? Hihetetlenül komoly meló. De ez az igazi kihívás. 😉

Ha már tudod, hogy pontosan mire van szükséged, más gyártók termékeit is beszerezheted és átcsomagoltathatod a projektedhez, de akár a 0-ról is el tudod készíteni vagy készíttetni őket. (Igen, te is.)

Mivel te magad intézed a gyártást, az árréseid jóval nagyobbak lesznek, mintha csak a kereskedő szerepét töltenéd be.

Szerintem egy roppant izgalmas, egyúttal nagyon rögös úton kell végigmenned, ha szeretnél bevezetni egy fizikai terméket.

Kockázatos is, mert lesznek gyártási költségek, selejtek, tervezői költségek, beszerzési költségek stb. Intézned kell a szállítást, ügyfélszolgálatot, minőségellenőrzést, szóval nagyon komolyan kell gondolnod a dolgot, mert egy rendes vállalkozást kell felhúznod a blogodra, amit persze továbbra is a blogod támogat. (Ez itt már nagyon nem a hobbikategória.)

Ha viszont sikerül a terved, akkor az eredmény fantasztikus lehet. Szívmelengető lesz nézni a vásárlóidat, akiknek segítettél, és jó lesz visszatekinteni az útra, aminek első lépéseként még épphogy csak megírtad az első bejegyzésedet, most pedig már a kezedben foghatsz egy olyan terméket, amivel emberek életét változtatod meg.

Abban, hogy milyen terméket hozz létre, sajnos nem tudok látatlanban segíteni. A legeslegfontosabb, hogy minél jobban megismerd a követőidet. Beszélgess velük és figyelj rájuk, hogy megtudhasd, mi az, amit egyre többen hiányolnak, és mi az, amitől frusztráltak lesznek, mert nem találnak rá megoldást.

Ha megtaláltad ezt és elkészítetted, a vásárlók miatt nem kell már aggódnod. Lesz egy tökéletes piacod, ahol nyitott pénztárcával várják az ajánlatodat.

lifetilt-fizikai-termékek

A LifeTilt is egy egyszerű személyes blogból indult

Könyv kiadása

A könyv a saját magad által létrehozható kézzelfogható termékek talán legnépszerűbb fajtája.

Az egyik célom az életben, hogy írjak egyszer egy könyvet. Nagyon jó érzés lehet, amikor a kezedbe foghatod a munkád gyümölcsét, mások pedig otthon a fotelükben ülve, vagy éppen egy napsütötte tengerparton lapozgatják az elméd (és élettapasztalatod) szüleményét.

Egy könyv emelni fogja a státuszodat és építi a személyes márkád. Az emberekben még ma is ott él a nyomtatott olvasmányok tisztelete, a tudattalan gondolattársítás, hogy a nyomtatásban is megjelent szónak súlya van, így ha valaki könyvet írt, akkor az már tényleg letett valamit az asztalra.

Valószínűleg nem ebből fogsz meggazdagodni, de nagy hatással lesz a termékportfóliód többi elemére, és nagyon sokat tesz hozzá ahhoz, hogy szakértőnek tartsanak.

5. Digitális termékek

Be kell vallanom, hogy a szívemhez legközelebb a digitális termékek állnak. El is mondom, hogy miért:

  • nagyon olcsón létrehozhatók,
  • 100%-ot súroló profit lehet egy eladáson,
  • a már meglévő anyagaidat jól fel tudod használni,
  • automatizálható az értékesítésük,
  • használhatsz affiliate partnereket az eladás közben,
  • könnyű őket frissíteni és naprakészen tartani,
  • nem kell törődni a készlettel,
  • nincsen szállítási idő és díj,
  • exponenciálisan növelhető bevételi forrást adnak.

A legnagyobb probléma velük, hogy nem foghatók meg kézzel, így a hagyományos termékekkel ellentétben nem igazán lehet kötődni hozzájuk. Szeretünk birtokolni, ezért sok embert ez még mindig visszatart a vásárlástól.

A másik nehézség a létrehozásuk. Egy e-bookkal még nincsen igazán probléma, de szoftvereket, online kurzusokat létrehozni azért időbe telik.
Technikai tudásra is szükséged lesz attól függően, hogy mennyire összetett dolgokat szeretnél, és ezek kivitelezésébe milyen mélységig akarsz belemenni.

A harmadik hátrányuk pedig az, hogy nem lesz belőlük egyből pénz. Ha kivitelezéses munkát vállalsz, akkor az első perctől fogva pénzt fogsz keresni, míg egy online terméknél időbe telik, mire elkészíted a termékedet, beindul az értékesítés, és viszontlátsz belőle profitként valamit.

A blogodhoz kapcsolható pénzkereseti lehetőségek utolsó állomásaként nézzük meg, milyen típusú digitális termékekkel színesítheted online pénzkereseti palettádat.

E-book

Az online tanítás alfája az e-bookok értékesítése.

Nem kell hozzá különösebb technikai tudás, mert csak megírod Wordben, PDF formátumúvá alakítod, készíttetsz hozzá egy külsőt $5-ért a Fiverr-ren, kialakítasz az oldaladon egy fizetési rendszert és már mehetnek is az eladások.

Ha már elég hosszú ideje gyűlnek a bejegyzések a blogodon, felhasználhatod a könyvedhez ezeket is, vagy akár néhányat közülük. Használj fel mindent annyiszor, amennyiszer csak értékvesztés nélkül tudsz. Egy online könyvnél nem az lesz a lényeg, hogy minden egyes sora először lát-e napvilágot, hanem az, hogy jól átgondolt keretbe foglalsz benne egy előre felépített, szépen strukturált tanítási anyagot. Természetesen válaszként valamilyen specifikus problémára.

Nem kell, hogy az e-könyved több százezer ember problémáját megoldja, az a lényeg, hogy találj egy célpiacot, aminek egy konkrét problémáját viszont nagyon sikeresen kezeled.

football-academy

Online kurzusok

Ha valami, akkor ez igazán az én terepem. 🙂

Az online kurzusok tananyagának is többféle formátuma lehet. A leckéket megkaphatod csak hanganyagként, csak írásos formában, pl. blogbejegyzésként, az ászok ásza viszont a videó lesz.

Egy videós kurzusnak sokkal nagyobb értéket tulajdonítanak a vásárlók, mint egy sima írott könyvnek (pedig annak is nagy a keletje). Külföldön egyáltalán nem ritkaság, hogy több ezer dolláros kurzusokat is vásárolnak az emberek. (Kapaszkodj meg, én is vettem egyet $3.000-ért. Most már tudod, mire megy el a WPKurzus bevétele. 🙂 )

Ha tréningeket, élő tanfolyamokat tartasz, akkor érdemes elgondolkodnod azon, hogy át tudod-e vinni a tanítást valamilyen online színtérre.

Ebben az esetben előre el kell készítened az anyagokat, így gondosabban oda tudsz figyelni a struktúrára. Pluszban tudsz mellé írott anyagokat, teszteket, esettanulmányokat is készíteni.

Tanulói részről nagy előny, hogy a saját tempójukban haladhatnak, nem kell fizikailag egy helyszínen lenniük, kényelmetlen helyzetben görnyedniük és a lemaradókra várniuk. Részedről pedig az nagy előny, hogy a tanfolyamaidat folyamatosan hirdetheted, értékesítési csatornákat hozhatsz létre, és kialakíthatsz egy szűkebb közösséget is a vásárlók között.

Nagy hátránya viszont, hogy kevésbé személyes, és nincs esély az azonnali visszacsatolásra. Meg kell tanulnod videókat készíteni, megvágni őket, különféle online rendszereket kezelni és technikailag is jobban bele kell folynod az online értékesítésbe.

Szerintem ezek a hátrányok eltörpülnek az előnyükhöz képest, ezért mindenképp ajánlom jövőbeli megfontolásra egy online kurzus létrehozását.

Egy fejlettebb, vagy inkább másik változata az online kurzusoknak a havi vagy éves tagsági díjon alapuló „membership rendszer”. Ilyenkor a tanulóknak az előre közölt díjszabás szerint kell fizetniük meghatározott időnként, hogy továbbra is megmaradjon a hozzáférésük a tananyagokhoz és megkaphassák az újakat.

Nagy előnye, hogy az egyszeri nagy eladás helyett kalkulálható bevételeid lesznek, cserébe viszont folyamatosan új értéket kell adnod a tagjaidnak, hogy úgy érezzék, érdemes megújítaniuk az előfizetésüket.

Hogyan készítsd el a saját WordPress weboldalad - Mindenegyben - WPKurzus

Szoftver

A digitális termékek értékesítésének legfelsőbb szintje a szoftverfejlesztés és –értékesítés.

Szoftver alatt ne csak a nagy startup cégek szoftvereire vagy alkalmazásaira gondolj. Ha szeretsz programozni, vagy van egy csapatod, aki megcsinálja, akár egy kisebb célközönséget segítő programot is létrehozhatsz. Az igény ezekre nagy, és egyre csak nagyobb lesz, egy hasznos kis alkalmazás pedig szép összegeket fialhat neked.

Ehhez azért már kell egy komolyabb szintű technikai tudás, ennek híján pedig találnod kell valakit, aki a programozásban fog tudni segíteni neked.

Ha te magad nem is vagy programozó, attól még nincs veszve minden. Állj elő egy szuper ötlettel, mutasd meg a nagyközönségnek és toborozz befektetőket, támogatókat, akár a közösségi támogatás (crowdfunding) bevetésével. Ha az ötlet tényleg jó, vagy lesz jelentkező, aki csapattagként megcsinálja, vagy a befolyt támogatást kivitelezőre költheted.

Összegzés – Te mely bevételi forrásokat választod?

Ha eddig eljutottál, hatalmas taps jár neked. Most már tudod, hogyan lehet bloggerként pénzt keresni. Ideje elkezdeni a megvalósításon gondolkodni. 🙂

Biztosan neked is folyamatosan járt az agyad olvasás közben, és jobbnál jobb ötleteid lettek. Írj fel mindent, és nézz alaposan utána a blogoknak, amelyeket ismersz és amelyeknek a nyomdokába lépnél, majd próbáld meg visszamodellezni, vajon ők hogyan csinálják.

Nem lesz egyszerű kiépíteni az első működő forrásodat, de ha elég kitartó vagy, sikerülni fog. Az pedig, hogy ezt a cikket egészében elfogyasztottad, félreérthetetlenül jelzi: kitartásban nálad nincs hiány.

Kérdésed van, vagy elmesélnéd személyes tapasztalatodat? Nyugodtan írj hozzászólást. Mindenkinek megpróbálom a legjobb tudásom szerint átadni az ötleteimet, meglátásaimat.

Szerző: | 2017-09-14T02:08:35+00:00 2017.09.12.|Blogolás|11 hozzászólás

A szerzőről:

Nagy Attila vagyok, a WPKurzus társalapítója. Örülök, hogy elolvastad a bejegyzésem, remélem, sikerült ismét értékes ötleteket adnom a számodra. Főként WordPress-szel és online marketinggel kapcsolatos cikkeket írok. Ezek sokat segíthetnek neked abban, hogy olyan weboldalakat készíts, amelyek minél gyorsabban minél közelebb visznek a céljaidhoz.

11 hozzászólás

  1. Kuti Veronika 2017-09-12 - 18:32- Válasz

    Napi hány olvasótól érdemes affiliate-partnerkapcsolatban gondolkodni? Mármint ha azt szeretném, hogy nálam legyen a link, é kapjak jutalékot. (A másik oldalt értem.)

    Egyébként nagyon jó cikk lett, alapos, ahogy azt már megszokhattuk. Több láb kell, ez biztos.

    • Nagy Attila 2017-09-12 - 23:24- Válasz

      Ez nem látogató kérdés szerintem. Mikor én elkezdtem kb. 60 látogatóm volt átlagosan naponta. Főleg az ajánlattól függ és attól, hogy milyen bejegyzésben jeleníted meg, hogy kapcsolható a blogodhoz. Vesztenivalód nincs, ha elkezded, ezért mindenképp ajánlom, hogy vágj bele 😉

  2. Szabó Márta 2017-09-12 - 19:12- Válasz

    Kedves Attila,

    könyvet kiadni tényleg varázslatosan jó dolog. A legjobb, amikor olyan leveleket kapsz, amelyben megköszönik, hogy megírtad, és elmondják, mennyit tett hozzá az életükhöz.

    Ez a cikk nem könyv, de köszönöm, hogy megírtad. Azt hiszem, még el fogom olvasni néhányszor, mert adott néhány felismerést.
    Én a hobbi blogger kategória vagyok, nagyon szeretek írni. Nem élném meg problémaként, ha pénzt is kereshetnék vele.

    • Nagy Attila 2017-09-12 - 23:13- Válasz

      Köszönöm szépen a kedves szavakat 🙂 Örülök, hogy hasznos volt és sok sikert kívánok!

  3. Magyar Éva 2017-09-12 - 22:01- Válasz

    Gratulálok Attila, nagyon szépen összeszeded mindig a lényeget. Mivel egy jó blogbejegyzés olyan, mint egy jó könyv, vagyis nem tudod letenni, így itt sem tűnt fel, a maratoni hosszúsága. Eléggé blogger és google-barát lett! 🙂 üdv. magyarévi

  4. Péter Hajnalka 2017-09-13 - 15:03- Válasz

    Szia Attila, köszi a bejegyzést, nagyon hasznos és jól összeszedett lett. 🙂 Egy dolog jutott eszembe:
    Egy főként hirdetésekre specializálódott blog/lokális weboldal sales house-al való együttműködésről mi a véleményed/tapasztalatod esetleg? Üdv: Hajni

    • Nagy Attila 2017-09-14 - 12:16- Válasz

      Sajnos ezzel nincs tapasztalatom. Igazából nincs vesztenivalód, szóval jó kipróbálgatni a dolgokat és meglátni, hogyan működik.

  5. Tollonics Évii 2017-09-13 - 20:35- Válasz

    Hétfőn este indítottam a blogomat, hosszas készülődés után. A legjobbkor jött az írásod! KÖSZÖNÖM! Korrekt, összeszedett, alapos. Üdv Évii

    • Nagy Attila 2017-09-14 - 12:16- Válasz

      Sok sikert a blogodhoz, bízom benne, hogy tudtam segíteni a cikkel 🙂

  6. Filus Yrys 2017-09-18 - 11:29- Válasz

    Szuper!
    🙂
    yrys

Hagyj üzenetet

7 részes INGYENES online oktatóvideós WordPress tanfolyam

wpkurzus-mini-doboz
  • Kezdd el a saját weboldalad készítését
  • NEM szükséges tech tudás
  • Csatlakozz a több, mint 1700 WordPress tanulóhoz, aki már elvégezte a kurzust
  • 5000 Ft helyett INGYEN
x