Szeretnéd a következő szintre emelni a közösségi média tudásod? Ehhez az egyik legjobb mód, hogy megismered a #hashtag-ek működését.
Sokan csak a hangulatukat fejezik ki vele – ez pedig hiba.
A hashtag-ek rengeteg ember szeme elé tudják eljuttatni a tartalmadat, de csak akkor, ha ügyesen csinálod.
Pontosan ezt mutatja meg ez a cikk, a hashtag jelentésétől a használataig.
Mit jelent a hashtag és honnan jött
A hashtag (ejtsd: “hesteg”) mint nevében is szerepel egy „tag”, vagyis címke. Lényegében a kettőskeresztből és az azt követő szóból vagy kifejezésből áll, például: #wpkurzus.
Fun fact: míg például az USA-ban vagy Kanadában a # szimbólumot számjelnek (number sign) vagy fontnak hívják (pound sign), addig az Egyesült Királyságban az általunk is használt kettőskeresztként nevezik (hashmark).
Szóval a hashtag nem csak a kettőskereszt jel, hanem a jel+szó együttesen.
Alapvetően a közösségi média platformokon használjuk különböző üzenetek, hangulatok kiemelésére, csoportosításokra.
Először 2007-ben Twitteren szorgalmazta a használatát egy amerikai fickó, Chris Messina, azzal a céllal, hogy a szavak elé írt # által azok kereshetővé és kattinthatóvá váljanak, lehetővé téve mások számára, hogy könnyen megtalálják az adott tartalommal kapcsolatos üzeneteket.
Habár a Twitter kezdetben elutasította az ötletet, azóta mégis pontosan erre használjuk.
Hashtag használata egyszerűen
Egy hashtag létrehozása nem is olyan nehéz, mint amennyire megfoghatatlannak tűnhet elsőre.
Csupán néhány dolgot kell tudnod, és te magad is másodpercek alatt elkészítheted a saját kis címkéidet, amit majd mások követhetnek a közösségi médiában.
Lássuk a legfontosabb szabályokat a használatukkal kapcsolatban, példákkal:
- Mindig a #-el kezded, amit szóköz nélkül követ betűk vagy számok sorozata
- Nem használhatsz benne szóközt, az ugyanis a címke végét jelzi, csak addig lesz kattintható – #így nem helyes vs. #ígyhelyes
- Ha több szóból álló kifejezést szeretnél, csak egymást követve írd le őket – #ezegyhashtag
- Ha különbséget szeretnél tenni a szavak között, használhatsz nagy betűket is, de ezek a hashtag-ek ugyan azok lesznek, mint kisbetűs párjaik – #WPKurzus = #wpkurzus
- Számokat is használhatsz – #50azúj20
- A különleges írásjeleket (,.!?”* stb.) felejtsd el
- A magyar nyelv megfűszerezi a dolgot az ékezetes karakterekkel, egy szó ékezetes és anélküli verzója két különálló hashtag lesz – #szülinapomvan és #szulinapomvan
További tippek
- Nézd meg, hogy létezik-e már az a hashtag, amit úgy gondolsz te találtál ki
- Győződj meg róla, hogy a kitalált hashtag nem egyezik meg bármilyen közösségi médiában szereplő felhasználónévvel
- Ha csatlakozni szeretnél egy beszélgetéshez, ellenőrizd, hogy a hashtag konkrét és releváns az adott témához, nem túl homályos vagy általános
- Ne bonyolítsd túl a dolgot, a rövidebb, könnyen megjegyezhető hashtag-ek hamarabb ragadják meg mások figyelmét
- Akkor érdemes használni, ha van valami mondanivalód is egy tartalommal kapcsolatban, a #jóakedvem vagy a #boldog #vagyok esetében elhagyható a taggelés
Használd az üzleted fellendítésére!
A hashtag-eket használhatod személyes vagy üzleti, marketing célokra is.
Míg a személyes használat egyértelmű és szubjektív, nem kíván túl sok magyarázatot, az üzleti oldalról van néhány dolog, amit érdemes átgondolni, mielőtt teljesen beszív a kettőskereszt fekete lyuk.
Ha érdekel a téma, olvasd el az Instagram marketing alapok című cikkünket. Lehet, hogy a Te vállalkozásod is hasznát tudná venni!
Számos oka lehet annak, hogy miért érdemes használni az online világban a hashtag-eket, de én most 3 dologra egyszerűsíteném le neked:
- elköteleződés növelése
- márkaépítés
- célközönség megtalálása.
Az elköteleződést legkönnyebben a cselekvésre (lájkolásra, kommentelésre, vagy megosztásra) ösztönzéssel érheted el. Ehhez nagyon fontos, hogy mind a posztjaid, mind a hashtag-jeid is valamilyen érzelmet és cselekvést váltsanak ki az olvasóból, hiszen az a cél, hogy az elkészített tartalmunkra válaszreakciót kapjunk, ugyanis a különböző közösségi média applikációk ezeket preferálják leginkább.
Cselekvésre ösztönző hashtag-ek tehát azok, amik:
- kérdést tesznek fel,
- sürgősségre bíztatnak,
- az érzelmekkel játszanak, végül
- elköteleződést követelnek a tartalmat fogyasztótól.
A márkához kapcsolódó (branded) hashtag-eknek 2 csoportját különböztethetjük meg:
- Mindig aktív (always-on) hashtag-ek
- Kampány specifikus hashtag-ek
A mindig aktív hashtag-ekre egy példa lehet a Nike jól ismert #Justdoit szlogenje. A márka általános, mindig érvényes üzenetét hirdetik.
A kampány specifikus hashtag-ek rövidebb élettartamúak, és egy adott kampányhoz használják őket.
A hashtag-ek összegyűjtik, hogy az adott témával kik foglalkoznak. Megvizsgálva a hashtag megosztóit szép képet kaphatsz arról, hogy kik lehetnek az adott termék vagy szolgáltatás potenciális célközönsége.
Arról nem is beszélve, hogy ha belegondolsz, egy egyszerű betűkombináció lenyomásával pillanatok alatt kereshetővé és felfedezhetővé válhatsz emberek ezrei, tízezrei előtt. Azért ezt kár lenne kihagyni, nemde?
Hashtag kereső alkalmazások
Ahogy a SEO-ban (keresőoptimalizálásban) a kulcsszavak, úgy a közösségi médiában a hashtagek járulnak hozzá ahhoz, hogy a tartalmunk ne csak egyszeri “hír” legyen, hanem hosszútávon is kereshető tartalom, ami emberek ezrei elé kerül.
Ahhoz, hogy megtaláld a legjövedelmezőbb hashtaget – ami a legtöbb látogató forgalmat fogja a közösségi oldaladra, később pedig a weboldaladra terelni – (ugyanúgy, ahogy a kulcsszavakat) kutatni kell.
Erre az egyik, talán legnépszerűbb eszköz a Hashtagify. Van ingyenes és prémium verziója is, az előbbi funkciói is már rengeteg hasznos adattal látnak el. Keresés után 10 kapcsolodó hashtag-et ajánl, és azt is megmondja, hogy melyik népszerű influencer használta a legtöbbet Twitteren. Például a “football”-ról Cristiano Ronaldo tweetelt a legtöbbet.
Egy másik, nagyon jól működő internetes eszköz a Keyword Tool, ami nem csak hashtagek keresésében, de kulcsszókutatásban is az egyik leghasznosabb eszköz. Általában több tíz, de akár több száz hasonló kifejezést és hashtaget fog kiadni, miután rákerestél egy szóra.
A RiteTag-et is érdemes idesorolni, ami valós időben mutat neked hashtageket – akár képekről is!
A BrandMentions hashtag tracker-je pedig rengeteg infót tud adni, ha komolyan veszed a dolgot.
Hashtag és közösségi média
A Facebook hashtag-jei kicsit különlegesebbek, ugyanis népszerűség és dátum szerint csoportosítanak. Szűrheted őket aszerint, hogy ki vagy mikor posztolt, vagy akár a megadott hely alapján is.
Ellentétben az Instagram hashtag-jeivel, nem annyira népszerűek, de hatásosak lehetnek, ha csak néhányat használsz.
A SurePayroll infografikája szerint az 1–2 hashtag-gel ellátott Facebook hozzászólások átlagosan 177-tel több interakciót érnek el posztonként, mint azok, amelyek 3-5 hashtag-et használnak.
Tipp: A facebook.com/hashtag/_____ URL segítségével egyszerűen rákereshetsz a téged érintő hashtag-re.
#mik #tbt #nofilter
Valószínűleg ezekkel már találkoztál a legnépszerűbb hashtagek közül.
Míg a Twitteren nem nyerő vizuális tartalomhoz használni a hashtag-eket, addig az Instagram erre a legkiválóbb és az egyik legnépszerűbb platform. Gyakran használják őket, így a felfedezés esélye még nagyobb.
Az egyik legnagyobb előnye, hogy posztonként 30-at is használhatsz. És akkor még nem beszéltünk arról a lehetőségről, hogy kommentként is továbbiakat adhatsz hozzá.
Pro tipp: Inkább kommentbe írd a hashtag-jeidet, hogy a képaláírásod ne egy nagy szóhalmaz legyen, és ezzel el is rejtheted őket. Ehhez annyit kell tenned, hogy egy jegyzet előprogramban 5 pontot írsz a hashtag-jeid elé egymás alá, ilyen módon:
Emellett követni is tudod a neked tetsző hashtag-eket, így már a feededben is felbukkan a legfrissebb kép a témában.
Sztorijaidban kétféleképpen tudsz hashtageket használni a. Az első módszer, hogy egy hashtag matricát használsz, a másik, hogy csak simán a szöveg eszközzel megírod ugyanúgy, mint ahogy a fotóidnál vagy videóidnál használnád.
Sztorinként maximum 10 hashtag-et tudsz használni, de célszerű nem túlzsúfolni a tartalmadat. Csökkentsd le a méretüket, vagy rejtsd el őket egy emoji, matrica, vagy GIF mögé!
A hashtag-ek szülőföldje a Twitter. Nem okoz tehát nagy meglepetést, hogy ez is egy tökéletes hely arra, hogy felfedezhessenek bennünket, beszélgetéseket kezdeményezzünk, vagy ráugorjunk a fő trendekre a hashtag-eknek köszönhetően.
Előnye az instagrammal szemben, hogy míg ott csak a bioban helyezhető el link, addig a Twitteren a tweet üzenetekben is lehet használni a hashtag mellett, így azonnal küldheted a landing oldaladra a potenciális vásárlókat.
Youtube
A legnépszerűbb videómegosztó szinte szabad kezet ad a hashtag használathoz.
Elhelyezhető a címben, a cím felett, vagy akár a videó leírásánál is. Amit tudni érdemes, az az, hogy a címben és a leírásban szereplő hashtagek linkként jelennek meg, és csak akkor tudsz megjelentetni hashtaget a videó címe felett, ha a cím nem tartalmaz egyet sem.
Tumblr
A Tumblr posztoknak van az úgynevezett “Tag” része, ahol címkéket lehet megadni, a kettőskeresztet pedig automatikusan beilleszti a rendszer. Ezek a megszokott módon témák szerint rendezik a bejegyzéseket, azonban a fő szövegbe illesztett #-es kifejezések nem válnak linkekké.
A Pinterest hashtag-jeivel szintén megjelölhetsz és kereshetsz tartalmakat. A pin leírásban tudsz rákattintani, a feldobott eredmények között pedig nem csak azokat fogod megtalálni, amelyek pontosan tartalmazzák ugyanazt a hashtag-et, hanem azokat is, amelyek a leírásban az adott szó vagy kifejezés szerepel.
A LinkedIn nemrégiben egészült ki a hashtag-ekkel. A megszokott módon működnek és használatuk sem tér el többi platformhoz képest, viszont azt érdemes észben tartani, hogy ez egy üzleti célra használt felület, így a hashtag-elés is ennek megfelelő módon történik.
Összefoglalás
A hashtag-ek tehát úgy működnek a közösségi médiában, mint a kulcsszavak a keresőoptimalizálásban, így az online marketinged elemeként is számolhatsz vele.
Megmutatják, hogy mely témák, hírek, történések érdeklik az embereket.
De ami még ennél is fontosabb, az az, hogy képesek hosszútávon is rengeteg ember szeme előtt tartani a tartalmainkat. A hashtag-ek használatával nemcsak ismerőseinkhez és a közvetlen környezetünkhöz szólhatunk, hanem a világ bármely pontján élőkhöz is.
2 Responses
Szia Attila!
Köszi az összefoglalót. 1 hete regisztráltam az Instára üzleti céllal. Már posztoltam is, de semmi reakció. A hashtag-ekról nem tudok még semmit, de a cikked az pótolja ezen hiányosságomat. Azt viszont még nem tudom, hogy magához a fiókomhoz, hogyan csatoljak Hashtag-et? Esetleg tudsz erre választ adni?
Köszi a cikked. Üdv, Csiki László.
A hashtag-ek nem a tulajdonod, nem tudod magadhoz kapcsolni. Időt kell adni neki adni, rendszeresen posztolni kell, rá kell jönnöd, hogy mit is szeret a célpiacod. Sok sikert hozzá!