A nagy webáruház téma! Rengeteg webshop motor található a neten, de a legtöbb ma már eltörpül a 2 nagyágyú mellett. A Shopify és a WordPress-alapú WooCommerce népszerűsége robbanásszerűen megnőtt az elmúlt pár évben. Ez nem a véletlen műve. Mind a két megoldás fantasztikus, hiszen programozás nélkül dolgozhatsz velük, de persze megvannak a saját előnyeik és hátrányaik. Ezt a bejegyzést azért írom, hogy segítsek eldönteni, mit is érdemes választanod, ha online áruházat készítenél vagy termékeket adnál el a neten.
Talán már tudod, hogy mi a WPKurzusnál WordPress-szel foglalkozunk, így lehet, azt hiszed, hogy részlehajló vagyok. Tudnod kell, hogy 1 éve még egy Shopify kurzust szerettem volna csinálni, mert azt éreztem a lehető legegyszerűbb és legjobb megoldásnak, ha valaki online boltot akar készíteni. Ennek köszönhető, hogy ismerem mind a két rendszert, a bejegyzéseimben pedig mindig teljesen egyenesen, a lehető legnagyobb körültekintéssel elemzem a különböző eszközöket. Most is így fogok tenni.
Elsőnek is foglaljuk össze pár mondatban, hogy miről is beszélünk.
Shopify
A Shopify egy külön webáruház platform, ami rettentő egyszerűvé teszi az elindulást.
Alapból bele van építve a tárhely és a szükséges oldalak, könnyen hozzáadhatsz termékeket, többféle fizetési rendszerből választhatsz és minden arra van kihegyezve, hogy pofonegyszerű legyen használni minimális technikai tudással is.
WooCommerce
A WooCommerce egy – alapvetően ingyenes – e-kereskedelmet segítő bővítmény a WordPress-hez. Felvértezi a weboldaladat azzal a képességgel, hogy termékeket hozhass létre és ezeket online tudd értékesíteni.
Mivel ez „csak” egy bővítmény a WordPress-hez, így számolni kell vele, hogy nem csak az online értékesítés miatt jött létre az egész rendszer. Rugalmasabb keretrendszer, de a több funkció és lehetőség miatt kicsit bonyolultabb is elindulni vele.
Mind a kettővel adhatsz el fizikai termékeket, szolgáltatásokat és letölthető javakat is.
Most végigmegyünk több különböző ponton, amiknek a segítségével összehasonlítom a két rendszert, hogy lásd, miben is térnek el egymástól.
Milyen nehéz elindulni?
A Shopify-nál mindent annak szenteltek, hogy a lehető legegyszerűbben össze tudj rakni egy webáruházat:
- felkeresed a weboldalukat,
- feliratkozol a 14 napos ingyenes verzióra,
- veszel egy domaint,
- végigmész a varázslón és már el is készült egy jó alapod a webshopodhoz.
Ezt persze személyre kell szabni, fel kell vinni a termékeket, hozzá kell adni a fizetési opciókat, ki kell alakítani a dizájnt és a szövegeket, de a rendszer az adott.
Ha valaki nem annyira technikai beállítottságú, akkor is viszonylag egyszerűen meg fogja tudni csinálni, de azért kell vele foglalkozni.
Mivel a Shopify egy kizárólag webáruház platform, így arra építették fel az egészet, hogy ez a folyamat könnyű legyen, és ez szerencsére sikerült is nekik.
A WooCommerce-szel más a helyzet, mivel ott 2 nagyobb lépésből áll az elkészítési folyamat:
- WordPress telepítése, alaprendszer felállítása,
- WooCommerce ráépítése a rendszeredre.
Mivel a Woo „csak” egy bővítmény, így előtte fel kell húzni egy biztos alapot. Itt is kell domain nevet vásárolnod, de saját tárhelyet is kell szerezned, és össze kell raknod egy olyan vázat, amire később a webáruház funkcióit rá tudod építeni.
Ez egyedül, segítség és tapasztalat nélkül nem szokott egyszerűen menni. Rengeteg kérdés merül fel, és sok olyan helyzet is adódik, amikor nem tudod, hogy mit nem tudsz, így kimaradhatnak dolgok, amik később fontosak lennének.
Ha már kész van a webáruház, akkor mind a két rendszerben egyszerűen lehet kezelni a termékeket, státuszokat, riportokat is lehet olvasni, de a felépítés bizony egyszerűbb a Shopify-nál. Mind a kettőnél van egy fix tanulási időszak, mert azért a Shopify-nál se csettintésre alakul ki minden, de tény, hogy a WooCommerce webáruház felépítése melósabb.
Rugalmasság – Mennyi kontrollod van a webáruházad felett?
Az, hogy könnyebb összerakni a Shopify-t, egyúttal azzal a hátránnyal jár együtt, hogy nincs teljes kontrollod a rendszered fölött és korlátokba ütközhetsz.
A Shopify-nak van egy alap felszereltsége, kb. 100 sablonja és egyéb appjai, amivel még több tudással vértezheted fel az áruházad.
A sablonok között vannak jól működő, de egyszerű ingyenesek, és fizetősek is $140-$180-ért, amelyek könnyebben testre szabhatók.
Ezek azért nem változtathatók teljesen szabadon, és ráadásul a Liquid programozási nyelvvel lehet alakítani őket, amit nagyon kevesen „beszélnek”.
Az appok olyanok, mint a WordPress-nél a bővítmények. Ezek plusz funkciókat adnak az áruházadhoz, amelyekkel segítheted a marketinget és az értékesítést, javíthatsz a keresőoptimalizáláson, kezelheted a szállítást és az ügyfélszolgálatot stb.
Ezek az appok lehetnek ingyenesek, de persze a legjobbak fizetősek, ráadásul havidíjasak szoktak lenni.
A WordPress-nél és WooCommerce-nél minden a tiéd, az általad választott tárhelyen vagy, a legjobb sablonokból és a több tízezer bővítmény közül válogathatsz.
Sokkal nagyobb játszótered van, több lehetőség áll a rendelkezésedre, amivel fejlesztheted az áruházadat.
Nem csak a bolthoz tartozó oldalak a fontosak, hanem az is, hogy miként támogatod az eladásokat a marketingeddel. Milyen különböző eszközök, szoftverek segítenek ebben, és hogy mennyire egyszerű jól felépítened az oldalaidat, mennyi szabadságod van ebben.
A WordPress-nél sokkal több lehetőséged van egyedibb módon alakítani az online bizniszed.
Remélem, már érzed a hozzáállásbeli különbséget a két megoldás között. A Shopify-nál könnyebb, letisztultabb a webáruház felépítése, de emiatt kevesebb funkciód és egyedi lehetőséged lesz.
A WooCommerce-nél jobban uralhatod a weboldalad, többen készítenek hozzá fejlesztéseket, több lehetőséged van, de emiatt többet is kell tanulni róla, hogy megfelelően tudd használni ezeket.
Sablonok, dizájnlehetőségek
A külső igenis fontos a honlapokon, ma már alapelvárás, hogy jó érzés legyen az oldalon böngészni. Ez nem azt jelenti, hogy csilli-villinek kell lennie, hanem azt, hogy egyszerű legyen navigálni, harmóniában legyen a márkáddal, ne legyen tele felesleges elemekkel, szóval felhasználóbarát legyen.
A dizájn 2 fő részből áll:
- A termékek, üzlet, kosár, fizetési oldal külseje, azaz amik a webáruházhoz szükségesek.
- A főoldal, kapcsolat oldal és a különböző sávok, amikkel feldobod a webáruházadat, hogy szebben mutathasd be a márkád és termékeid.
A Shopify dizájnok mindegyike fókuszáltan a webshopos megjelenésre készült, az a céljuk, hogy szépen bemutathasd a termékeidet és utána egyszerűen vásárolhassanak a látogatóid.
65-nél is több különböző sablonból választhatsz. Találhatsz az ingyenesek között is olyat, ami egyszerű és nagyszerű, ezen felül pedig vannak fizetősök is, amik $140 és $180 között mozognak. Ezek egyszer fizetendő árat jelentenek, viszont egy sablon csak egyszer telepíthető, így ha több online üzleted is van, újra meg kell vásárolnod őket.
A képeket, szövegeket természetesen cserélheted, valamint alakíthatsz a sávok sorrendjén, de a sablonoknak azért van egy határa, ami felett már nem nagyon lehet alakítani a megjelenést.
Mindenképp érdemes tehát beletenni az időt a Shopify sablonod kiválasztásába, mert ez nagyban befolyásolja az online áruházad sikerességét.
A WooCommerce alapjául ingyenes sablont nem ajánlanék. Igaz, hogy már $50-$70 között válogathatsz a Themeforesten különböző, direkt webáruházakhoz készített sablonok között, de én mégse ezt az utat választanám.
A WordPress-nél nagyon fontos a minőségi oldalépítő, mert az építkezésben a munka oroszlánrészét ez fogja elvégezni helyetted. Mi a Divi sablonnal dolgozunk évek óta és nagyon imádjuk. Nemcsak a Visual Builder nevű oldalépítője kiváló, hanem a sablon által kínált beállítási lehetőségek is, valamint a hozzá járó egyéb kiegészítők (hírlevél-feliratkozás, social media megosztás).
Ezzel szinte a végtelenségig testre szabhatod az oldalaidat, ráadásul több mint 500 előre elkészített oldalból indulhatsz el, ami olyan, mintha sablon lenne a sablonban. Nagyobb a választék, így szinte biztos, hogy megtalálod és könnyen személyre tudod szabni a saját márkádhoz illő dizájnt.
Mind a két rendszerrel gyönyörű dizájnt lehet összehozni. A Shopify-nál kicsit be vagy korlátozva, míg a WordPress-nél a rendszer rugalmasságának köszönhetően a határ a csillagos ég. Itt nem a WooCommerce határozza meg a webshopod megjelenését, hanem a sablonod minősége.
Ügyfélszolgálat és segítségkérés
A Shopify-nál teljes körű ügyfélszolgálatot kapsz telefonon, chaten vagy e-mailen keresztül. Mivel egy zárt rendszerről van szó, így valószínűleg kevesebb probléma fordulhat elő a weboldaladdal, ezért könnyebben is tudnak segíteni, ha baj van.
A WooCommerce-nél teljesen más a helyzet. Mivel az alap bővítmény ingyenes, így nincs is dedikált segítségük, de a WordPress-közösség óriási, ezért rengeteg fórumon tudsz kérdezni, ha problémába ütközöl.
Ha például a Divit választod sablonnak, akkor nekik van élő chat támogatásuk, de ez persze csak a saját sablonjukra terjed ki, és nem garantált, hogy a WooCommerce-szel is tudnak segíteni. Általában a minőségi fizetős bővítményeknél is kaphatsz támogatást, ez viszont mindenhol máshogy működik.
Az ügyféltámogatásban tehát mindenképp a Shopify nyer, mert igaz, hogy a Woo-hoz is kapsz rengeteg leírást és segítséget, semmi nem veri a teljes értékű ügyfélszolgálatot.
Folyamatos karbantartási szükségletek
Mivel a Shopify-nál a szolgáltató cég hosztolja a weboldalad (ők biztosítják számodra a tárhelyet), egy zárt rendszert alkot az egész, így jóval kevesebbet kell a karbantartással foglalkoznod.
Nem fognak összeakadni az appjaid a sablonoddal vagy egymással, és biztos, hogy nem fog kijönni olyan frissítés, ami fejfájást okozna.
A WordPress-nél folyamatosan új verziók jönnek ki a sablonokból, bővítményekből, így ezekre oda kell figyelni.
Normál weboldalaknál probléma szokott lenni, hogy ritkán lépnek be a tulajdonosok a hátsó felületbe megnézni a frissítéseket, de mivel egy webshopnál szinte minden nap ellenőrzöd, hogy mi történik, úgyis egyből látni fogod, ha frissül valami. Így azért itt sem olyan nehéz a dolgokat naprakészen tartani.
Ha jól építed fel a rendszeredet, megfelelő eszközöket használsz, akkor a karbantartással nem szokott baj lenni. A problémák akkor kezdődnek, ha a honlapok gazdái nincsenek tisztában az alapokkal, szóval azokat érdemes jól megtanulni.
Fizetési lehetőségek
Magyarországon más a helyzet, mint külföldön, kicsit behatároltabbak a lehetőségeink.
Shopify-on a direkt erre a platformra készített SimplePay-jel lehet bankkártyás fizetéseket fogadni. Ennek egy 19.900 + Áfa szerződési + beépítési díja van. Ezen kívül a PayPalt szokták még fizetési opcióként feltelepíteni, ez ingyenesen összeköthető.
Természetesen lehet utánvétet, banki átutalást is alkalmazni, ha nem a bankkártyás megoldások között keresgélsz. Ezeket ugye manuálisan kell majd állítgatni.
Meg kell jegyezni, hogy a Shopify egy bizonyos százalékot levesz minden eladás után még a fizetési szolgáltatón felül is. Erről az árak bemutatásakor majd többet beszélek.
A számlázásra is gondolnunk kell, amiből a Számlázz.hu vagy a Billingo rendszerét érdemes használni. Mind a kettőnek van appja a Shopify-hoz.
A WooCommerce-nél szinte bármilyen fizetési szolgáltatót be lehet kötni, és mára már elég jól megcsinálták az összekötő bővítményeket, így teljesen egyszerű az integrálás.
A Barion és a SimplePay is könnyedén beköthető valamint a Számlázz.hu és a Billingo is remekül kommunikál velük, szóval a számlázást is tudod automatizálni.
A WooCommerce-nél „csak” a fizetési szolgáltatónak kell jutalékot adni, ezen felül nem vesznek le plusz százalékot.
Fontos, hogy muszáj lesz még leszerződnöd az általad választott fizetési szolgáltatókkal, amihez a vállalkozásod jogi hátterét is rendbe kell tenni. Mivel ez a feladat nem a webáruház motorokhoz tartozik, ezért erre mindenképp plusz munkaként kell gondolni. Ha viszont ezek megvannak, onnantól a bekötés már pofonegyszerű.
Ma már mind a két rendszerrel megoldható a fizetés magyarországi cég esetén is, a Woo-nak annyi az előnye, hogy kicsit több választási lehetőséged lesz, és nem kér jutalékot az eladások után.
Ár – Mennyi az annyi?
El is érkeztünk a kérdéshez, ami a leginkább foglalkoztat mindig mindenkit.
Igyekeztem nagyon szépen összeszedni minden fellelhető költséget, plusz applikációkat, bővítményeket, amire mindenképp szükséged lesz, hogy megfelelően tudj kalkulálni. Van, ahol folyamatosan ismétlődő költségek is vannak, ezeket külön feltüntettem.
A példa kedvéért egy olyan webáruházat nézünk meg, ami havonta 1 millió forint bevételt termel. Majd mindjárt látod, hogy ez miért lesz érdekes.
Shopify
Alapértelmezetten az árazásuk elég egyértelmű lenne. 3 különböző opciójuk van, amik havonta fizetendőek: $29, $79 vagy $299. A legkedveltebb változatot, a 29 dollárost nézzük meg.
Ismétlődő díjak:
- 2.500 Ft / év egy domain névért
- 8.000 Ft – $29 / hónap a rendszer használatáért
- 19.000 Ft – jutalék havonta a SimplePay-nek (1,9%-a a forgalomnak)
- 20.000 Ft – jutalék havonta a Shopify-nak (2%-a a forgalomnak)
- 1.500 Ft – Számlázz.hu fiók díja havonta
- 3.000 Ft – a Számlázz.hu app-ért ($10 havonta)
Egyszeri díjak:
- 25.000 Ft leszerződni a SimplePay-jel
- ~45.000 Ft egy prémium sablonért
Szóval a Shopify havonta kb. 51.700 Ft egy 1 milliós bevételű online boltnál. Persze, ha kevesebb bevételed lesz, akkor a jutalék is kevesebb lesz, ezt neked kell kiszámolni (500.000 Ft bevételnél pl. 32.000 Ft/hó). A lényeg, hogy a SimplePay a Shopify-jal együtt 3,9%-os jutalékot számol fel minden egyes eladás után.
Ezen felül vehetsz még prémium sablont, ami azért sokat hozzá tud tenni a dizájnhoz. Ennek az ára 40-50.000 Ft, de mivel egyszeri vásárlásról van szó, szerintem megéri ebbe befektetni.
Lehetséges, hogy fizetsz még prémium appokért is, amik havidíjasok, de ezek nélkül is felépíthetsz egy profi webáruházat.
A vállalkozásod jogi dokumentációjával is kell foglalkoznod, mert bármilyen felületen nyitsz is webáruházat, általános szerződési feltételekre és egyéb jogi iratokra mindenképpen szükséged lesz. Mivel ezeknek a költsége a vállalkozási formádtól és az eltérő jogászi munkadíjaktól is függ, így konkrét összegekkel itt most nem tudunk számolni.
WooCommerce
Az árazás számolása itt nem ilyen egyszerű. Mivel maga a bővítmény és a WordPress is ingyenes, a befektetés költsége máshol jelentkezik.
Ismétlődő díjak:
- 1.000 Ft / hó – tárhely például a NetMasters-nél
- (2.500 Ft / év) – domain név, ami a NetMastersnél benne van az árban, de máshol általában külön kell megvenni
- 10.000 Ft – jutalék a Barionnak (1%-a a forgalomnak)
- 1.500 Ft – Számlázz.hu fiók havi díja
- 1.500 Ft – Számla Agent havi díja, hogy automatikusan működjön a számlázás a Számlázz.hu-nál (sok eladás esetén ennek az ára nőhet)
Egyszeri díjak:
- 60.000 Ft – $199 a Divi sablon örökös hozzáférésének díja
- 0 Ft – SSL tanúsítványért (itt egy cikk a témáról, általában ingyen, vagy nagyon olcsón beköti a tárhelyszolgáltató)
A WooCommerce-nél kb. 14.000 Ft a havi fenntartási költség.
A tárhely ára a felhasználói igényektől függően eléggé különbözően alakulhat. Egy kisebb, nem nagy forgalmú, pár termékes webáruházhoz teljesen jó lehet egy átlagos, megosztott szerveres tárhely.
Ha viszont gyorsabb weboldalt szeretnél, ami a világ minden pontján egyformán hipersebességgel tölt be, akkor a weboldalad hosztolásának ára az alapcsomagok többszöröse is lehet.
WooCommerce esetében is választhatsz sablont is, amit érdemes jól megfontolnod.
Mi azért is imádjuk a Divi sablont, mert ezt nem csak 1 webáruházhoz telepítheted, hanem bármennyihez. Tényleg tetszőleges mennyiségű domain névre felrakhatod, és ráadásul nem csak webshopokhoz, hanem bármilyen honlaphoz.
Megvásárolhatod a Divit $70-ért az első évre, és ha bejön, akkor bármikor upgrade-elhetsz az örökös hozzáférésre $160-ért. Ez a megoldás igazából olyan, mintha két részletben fizetnéd ki az örökös hozzáférést.
Ha WordPress-es vagy már (bármilyen okból belekezdtél és nem adtad fel), akkor egyértelmű, hogy WooCommerce-szel kell tovább menned.
Igaz, hogy a WordPress-nek nagyobb a tanulási görbéje, és ezért „elrettentő” lehet azoknak, akik csak egy sima webshopot szeretnének.
De ha van benned igény arra, hogy esetleg magadnak/másnak a webshopon kívül személyes/céges weboldalt is csinálj, akkor jól fognak jönni a WP-s ismeretek, így a plusz tanulási idő megtérülő befektetés lehet.
Összefoglalás – Most akkor Shopify vagy WooCommerce?
Ismét előhoznám a kezdésnél használt „attól függ„-öt.
Mind a két rendszer fantasztikus, folyamatosan fejlődik, de fontos látni, hogy alapvetően máshogy állnak hozzá a webáruházkészítéshez.
Az eredmény egyenlő, ezért a saját szempontaidat kell figyelembe venned.
Akkor válaszd a Shopify-t, ha:
- Nem akarsz annyit szenvedni a technikai megvalósítással, értékeled, hogy egy nagyon egyszerű, de kicsit korlátozott kezelőfelületet kapsz.
- Nem érdekel, hogy nem lesz teljes kontrollod a weboldalad felett.
- Fontos számodra a dedikált ügyfélszolgálat.
- Nem zavar, hogy 3,9%-ot fizetsz minden eladás után jutalékként, és ezen felül még fizetsz havi díjat is (1 milliós havi forgalomnál összesen kb. 50.000 Ft havi költséged lesz).
Akkor válaszd a WooCommerce-t, ha:
- Hajlandó vagy több időt beletenni a rendszer kezelésének megtanulásába.
- Teljes szabadságot szeretnél a weboldaladon lévő tartalom felett.
- Rugalmasabb, könnyebben testre szabható rendszerre vágysz.
- Más projektjeidhez is jól jöhetnek a honlapépítős ismeretek.
- Olcsóbban szeretnéd felépíteni és fenntartani a webáruházad (1 milliós havi forgalomnál kb. 14.000 Ft havi költséged lesz).
A döntés a te kezedben van, én megpróbáltam minden olyan tényezőt bemutatni, ami befolyásolhatja a választásod.
Ha egyéb kérdésed van az összehasonlítással vagy a bemutatott 2 rendszerrel kapcsolatban, nyugodtan írd meg itt kommentben a bejegyzés alatt.
Remélem, segítettem választani. Sok sikert kívánok álmaid webshopjának felépítéséhez, bármelyik rendszert is választod! 🙂
7 Responses
Több webáruházam is van, saját fejlesztésű, opencart és wordpress-woocommerce-s oldalak.
Kb. két éve használom a woocommerce-t fizetős prémium sablonnal, teljesen elégedett vagyok vele. Kezdetekben volt kisebb problémám, de könnyen megoldódott. Tényleg rengeteg információ, kérdés-válasz található a neten woocommerce témában, sajnos legtöbbször csak angol nyelven.
Teljesen kezdőknek, hozzá nemértőknek és azoknak akik nem akarnak foglalkozni a websop motor lelki világával annak inkább a shoprenter-t ajánlom shopify helyett.
Működési elve hasonló a shopifyhez, de magyar cég, magyar ügyfélszolgálattal.
Nagy Attila lenne egy kérdésem.
500 termékes webshop esetén is ajánlott használni a WC-t?
Valahogy fel lehet gyorsítani, hogy ne egyenként hozzuk létre a termékoldalakat?
Köszönöm szépen előre is!
Mindenképp egy erősebb tárhely kellene hozzá, de az még belefér. Meg lehet oldani egy .csv fájlból való feltöltést, de nagyon körültekintőnek kell lenni és oda ugyanúgy fel kell vinni minden adatot a termékekről.
A WC tud kezelni .csv fájlt? Ezt nem is tudtam.
Van sablon .csv adatbázis vagy magadnak kell kialakítani?
Az erősebb tárhely méretben mekkora ajánlott. Tudom mástól is függ a tárhely, de mérete is fontos.
Szerinted ekkora termékszámnál melyik a jobb megoldás a shop motor vagy a WC?
Remek cikk. Nekem most egy webáruházat kellene készítenem kb. tízezer termékkel. Kicsit borulátó vagyok.
Szia, az lenne a kérdésem, hogy kb 600-700 termékes webshop esetén, a shopify-t vagy a woocommerce-t ajánlod? Én a shopify – t egyszerűnek találom és én magam el tudom készíteni az oldalam, de a WordPress és woocommerce, az nagyon bonyolult. Köszönöm, Krisztina
A tanulási idő rövidebb a Shopify esetében, ez kétségtelen, de egy webshop esetében muszáj érteni a háttér dolgokhoz, hogy az megfelelően működjön. Szerintem megéri WooCommerce-ben csinálni, de sajnos nem tudok teljesen objektív lenni.