Az elmúlt években gombamód szaporodtak az online áruházak és webshopok a hazai piacon. Ennek több oka is van. Egyrészt olyan bérelhető és könnyen felépíthető webshop platformok jöttek létre, amelyeknél nem jelentős fejlesztési kiadásokkal indul egy áruház elindítása. Másrész számos olyan szolgáltató jött be a piacra és vált elérhetővé megfizethető áron, amelyek 5-10 éve nem igen léteztek. Ezek közé tartoznak az online számlázó, készletnyilvántartó, futárcimkenyomtató programok, valamint a teljes kiszervezett webshoplogisztikát nyújtó fulfillment szolgáltató cégek. Ezek a fulfillment cégek szinte az összes logisztikai terhet leveszik a webshopok válláról – központjaikban raktározzák a webshopok termékeit, szinkronizálják a rendeléseket, számlázzák, összekészítik és csomagolják őket. Így nekik csak a webshop fejlesztésére, építésére és a marketingre kell koncentrálni. Ez pedig óriási versenyelőny tud lenni.
Ma már számtalan megoldás létezik, hogy valaki webáruházat indítson, azok minden előnyével és hátrányával együtt. Itt két nagy fő megoldás létezik. Valaki:
- Saját fejlesztésű webshopot fejleszt, vagy
- Bérel egy webshop motort.
A WPKurzusnál mi nagy hívei vagyunk a WooCommerce-nek, mert elég olcsón el lehet indulni vele, így kezdésnek ez az egyik legjobb opció lehet. Hogy ténylegesen mennyibe is kerül egy WooCommerce áruházat elindítani, arról itt írtam bővebben:
Mennyi pénzből készíthetsz WooCommerce webáruházat?
Ebben a cikkben külön végigvettem, hogy mennyi pénzbe kerülnek az alábbi elemek:
- A webáruház felépítésének költsége
- Tárhely
- Domain név
- SSL tanúsítvány (https protokoll)
- Sablon
- A webshop üzemeltetésének költsége
- Online fizetési megoldások
- Online számlázás
- Egyéb költségek
- Email marketing szoftver
- Fizetős bővítmények
- Cégalapítás, jogi dolgok, könyvelő
- Áru beszerzése
- Csomagolás
- Szállítás
- Programozás, design
Ilyenkor gyakran felmerül a kérdés, hogy jobban megéri-e egyedül, házon belül megcsinálni ezeket, vagy kiszervezni. Sokszor ez a kérdés azonban nem csak anyagi és idő kérdés. Hanem előjön az integráció problémája is.
Hiába van ugyanis egy remek, egyedi fejlesztésű webshopod, ha kész rémálom az integráció bármilyen más szoftverrel.
Legyen szó a számlázó programról, a készletnyilvántartóról vagy a szállító, logisztikai céggel történő szinkronizálásról. Ha el is készül a webshop, de menet közben elfoglalt lesz a fejlesztő, aki a webshopot csinálta, vagy teljesen eltűnik, akkor igencsak kellemetlen szituációba kerülhetsz. Egy korábban “olcsóbbnak”, “jobbnak” tartott megoldásból könnyen komoly problémába sodorhatjuk magunkat. Én ezért szoktam a WooCommercet javasolni. Az egyik legismertebb platform, jól integrálható, és mindig fogsz hozzá fejlesztőt találni. Ez pedig óriási előny. A legtöbb problémát ugyanis nem az első pár hónapban fogod észrevenni, hanem majd idővel, ahogy elkezd növekedni a forgalmad és a csomagszám.
Ezért kiemelten fontos kérdés, hogy a webshop indításakor, vagy a webshop motor választásakor az integrációra is gondolj.
Ezt nyilván borzasztó nehéz 1-3 év távlatában előre látni. Főleg ha csak most akarsz belevágni az első webshopodba. De jó tudni, hogy ez is egy szempont a döntés meghozatalakor. Emiatt ha az integráció egy fontos kérdés lehet a jövőben, akkor érdemes pár szót ejteni a logisztikai kérdésekről is. A logisztikát ugyanis sokan “szükséges rossz”-ként élik meg és ebben van is némi igazság. Hiszen ahogy egyre több értékesítés történik az áruházban, a termékeknek egyre több hely kell és a rendelések összekészítése egyre összetettebb lesz és egyre több időt és odafigyelést igényel majd. Ez mondjuk 10-15 évvel ezelőtt egy jogos félelem lehetett. De ma már ez nem így van. Vagy nem kell, hogy így legyen.
Mióta ugyanis megjelentek a fulfillment szolgáltatók a piacon, azóta ez a terület is sokat egyszerűsödött. Ezek azok a cégek, akik akár az első naptól kezdve le tudják venni a terhet egy webshop tulajdonosának a válláról. Ilyen fulfillment szolgáltató a Webshippy is, akikhez ki lehet szervezni a webshop logisztikájának teljes egészét. Ez ráadásul azért nagyon hasznos, mert az ő rendszerük teljesen integrálható egy WooCommerce alapú webáruházzal.
De nézzünk is erre egy konkrét példát.
Sofa Dress esettanulmány
Ha úgy döntesz, hogy WooCommerce webáruházat indítasz és nem akarsz a logisztikával bajlódni, akkor a Webshippy egy jó választás lehet mint logisztikai partner, akár már az első perctől. Jó példa erre a Sofa Dress története is.
Kicsit a termékről: a Sofa Dress egy speciálisan szabott, szuperelasztikus huzat, amivel meg tudod védeni a bútoraidat. A huzatot gyorsan és egyszerűen fel lehet helyezni, amit mosni is lehet. Egyszerre védi a bútort és új külsőt is tud adni neki.
A Sofa Dress egy WooCommerce áruház, ami ráadásul több nyelven is fut. A magyar oldal a sofadress.hu oldalon érhető el, az angol a sofadress.eu oldalon, míg az osztrák a sofadress.at domainen.
A Webshippy kész Woocommerce integrációval rendelkezik, így a két rendszer összekötése néhány kattintással megtörtént. Nyilván lehet más logisztikai szolgáltatót is igénybe venni, de oda kell figyelni arra, hogy ilyenkor gyakran hozzá kell nyúlni a WooCommerce rendszeréhez. Mivel ez egy nyílt forráskódú rendszer így erre minden lehetőség megvan, de itt megint előjön a fejlesztő, költség és idő hármas. Ki fogja megcsinálni, mennyi idő alatt és mennyiért?! A logisztikai szolgáltatóknak ugyanis szüksége van egy vonalkod mezőre, amit a WooCommerce nem tud alapból. Az itt tárolt adatokra viszont szüksége van egy fulfillment cégnek. Amikor a Sofa Dress a Webshippy mellett döntött, akkor ezt a problémát is megoldották nekik.
- A setuphoz kaptak Webshippy supportot, akik segítettek ennek a beállításában
- Ez azért fontos mert ha integrálni akarod magad valamilyen szolgáltatóval akkor azt jellemzően neked kell megcsinálni és ez odafigyelést igényel.
- Ezt pedig könnyű elrontani vagy rövid távon “működő”, de hosszú távon problémás, nem skálázható setupot összerakni
- Az onboarding process során megtörtént a kapcsolódás és minőségellenőrzés is, vagyis hosszú távon stabil integráció alakult ki.
Ezek a kezdeti lépések azért voltak fontosak, mert innentől kezdve a logisztikai és integrációs kérdések helyett a webshop fejlesztésével, a termékkel és a marketinggel tudtak a Sofa Dress alapítói foglalkozni. A logisztika (raktározás, számlázás, visszáru, elállás kezelése) minden nyűgét átvette a Webshippy.
Amikor a múltkor beszéltem a Webshippy alapítójával, Perényi Andrással, akkor mesélte, hogy vannak olyan partnereik, akik havonta több mint 6.000 csomagot küldenek ki rajtuk keresztül. Vagyis naponta átlagosan 180-210 terméket rendelnek az adott webshopból, amit nem csak Magyarország területén, hanem akár Romániába, Szlovákiába vagy akár az USA-ba is szállítanak.
Szerintem ez elég menő, mert maga az ügyfél nem kell, hogy raktározzon, csomagoljon, számlázzon, készletet tartson nyilván vagy visszaküldött árukat kezeljen. Hisz ezt a terhet mind leveszi róluk a fulfillment szolgáltató.
Ha van egy webshop ötleted, marketinges tudásod, akkor a logisztika már biztos nem fog az utadba állni. Ha én webáruházat indítanék, akkor biztos, hogy ezt az utat választanám.