A szabadúszó webdesigner, weboldal készítői szakma az utóbbi években nagyon vonzó lett. Ennek az egyik oka, hogy elég sok pénzt lehet vele keresni úgy, hogy viszonylag gyorsan meg lehet szerezni hozzá a szakmai tudást.
A kérdés, hogy mennyi az annyi? Reálisan számolva mennyi pénzt lehet keresni weboldalak készítésével?
Ezt segítek most kideríteni.
Bevételt befolyásoló tényezők
Sok különböző dologtól függ, hogy valaki mennyit keres.
Nyújtott szolgáltatás
Egy másik bejegyzésemben érintem, hogy mennyire különböző nevei vannak manapság a weboldalak készítőinek. A különbségeket elsőnek mindenképp érdemes megérteni.
Nem mindegy, hogy valaki grafikában, fejlesztésben vagy marketingben jártasabb. Bármelyik irányra fókuszálva lehet bevételt és szintet növelni.
Ha jobb vagy grafikában, és mélyebben beletanulsz, akkor is több pénzt kereshetsz, ha jobban tetszik a programozás, akkor azzal is. Van, olyan is, hogy egy marketinges szolgáltatásnak arányaiban több pénzügyi értéket származtatnak a piacon.
Nincs egyértelmű nyertes és nem azt mondom, hogy csak a pénz hajtson, de érdemes lesz elgondolkodnod, hogy te milyen szolgáltatást szeretnél nyújtani.
Minél több különböző részét tudod megcsinálni egy adott projektnek, annál többet is tudsz keresni vele.
Alkalmazott vagy vállalkozó?
Figyelembe kell venni, hogy milyen formában történik a szolgáltatás nyújtása.
Ha valaki alkalmazottként dolgozik egy cégnél, annak az előnye, hogy folyamatosan kapja a munkákat és általában egy adott havi fizetésért dolgozik.
A bejelentett kezdő fizetések kb. nettó 200.000 Ft környékén indulnak. Persze rengeteg minden befolyásolja a fizetés mértékét, például a tapasztalat vagy az adott cég működése.
Ebben az ágazatban egyébként egyre többen dolgoznak egyéni vállalkozóként, főleg az adóoptimalizálás miatt.
Több opció lehetséges ebben a formában is. A munka egy részét adhatja egy cég, emellett pedig saját projekteket is el lehet vállalni.
Meg kell érteni, hogy ha egy weboldal készítéssel foglalkozó cég szerez egy ügyfelet mondjuk 400.000 Ft-os projekt áron, akkor megteheti, hogy a munkát kiszervezi olcsóbban egy alvállalkozónak.
Ilyenkor az ügyfelet szerző cég kvázi leveszi a saját jutalékát, ami lehet akár 50-80% is. Ez a díja annak, hogy megszerezte az ügyfelet.
Szóval ha 400.000 Ft-ért szerezte az ügyfelet, akkor kiszervezheti a weboldal készítés nagy részét egy alvállalkozónak például 100.000 Ft-ért, ez teljesen reális. Ebben az esetben nem csak az ügyfélszerzés a nagy érték, hanem a projektmenedzsment, a szerződéskötés és az ezekkel járó munka is.
A klasszikusabb ügynökségek pedig úgy működnek, hogy a cégen belül különböző szaktudású emberek együttes munkájával készül el az adott weboldal és a hozzá kapcsolt szolgáltatások.
Több módszer működik a piacon, a lényeg, hogy ha egy weboldal készítő alkalmazottként dolgozik, akkor kb. 200.000 Ft-os kezdő nettó fizetéssel számolhat.
Az ezen felül elvállalt projekt alapú munkák, a magasabb teljesítmény és a növekvő tapasztalat miatt pedig ez a szám folyamatosan tud emelkedni.
Drasztikus bevételnövekedés
Alkalmazottként nincs kontroll afelett, hogy mennyiért készül el egy weboldal.
Ez a helyzet akkor változik meg, amikor egyéni vállalkozóként tevékenykedik az ember.
Igen részletesen bemutattam, hogy mitől függ egy weboldal ára, ha elolvastad a bejegyzésemet ebben a témában, akkor már tudod, hogyan lehet megfelelően árazni.
Az adott árat a weboldalért csak akkor tudod elkérni, ha te vagy az, aki kimondja a lehetséges ügyfélnek.
Hidd el, tudom, hogy ez mennyire nehéz, főleg akkor, ha introvertált vagy és attól félsz, hogy nem vagy elég jó. Viszont csak akkor lehet igazán jól keresni webdesignerként és weboldal készítőként, ha szabadúszóvá válsz.
Ha nincs feletetted olyan, aki leveszi a jutalékot az eladásból.
Ebből levezethető, hogy a legnagyobb értéke magának az eladásnak, az értékesítésnek van. Ez igaz szinte minden szakmára, hiszen a marketing és értékesítés a leginkább számszerűsíthető, így ez befolyásolja legjobban, hogy egy adott projektért mennyit is fizetnek.
Lehetséges bevétel szabadúszó weboldal készítőként
Az most már egyértelmű, hogy akkor fogsz igazán jól keresni, ha te adod el a weboldalakat. De mégis mitől függ, hogy maximum mennyit lehet keresni, és ezen belül mi a reális?
Matekozzunk kicsit.
Én egyébként alapvetően jó vagyok matekból, a suliban is szerettem, hála Deli Lajos tanár úrnak, de itt semmi bonyolult dologról nem lesz szó. Az iskolában inkább ezeket az összefüggéseket kellene jobban megtanulni, mert ez az, ami igazán számít. Apukám például meg is bukott matekból, de később kereskedő lett. Megértette rendesen az alap összefüggéseket és a százalékszámítást, és mindössze ennyi matek tudással épített fel egy igen nagy céget.
Szóval, ha a matek nyomasztó lenne számodra, kérlek, maradj még velem, mert csak alap műveleteket végzünk el, de mind nagyon fontosak. Mutatok egy kalkulátort is, ami leegyszerűsíti az egészet, de meg kell érteni a mögöttes tartalmat.
Kapacitás vizsgálata
A kapacitás vizsgálata elsőre nagyon szakmainak tűnhet, de azért vagyok itt, hogy a bonyolultnak tűnő dolgokat lefordítsam emberi nyelvre.
Ha weboldal készítéssel kapcsolatos szolgáltatást nyújtasz, akkor meg kell vizsgálni, hogy hány órát tudsz erre fordítani.
Egy honlap árát nagyban befolyásolja, hogy mennyi idő alatt készül el. Ez a szám fontos lesz ahhoz, hogy meg tudd tervezni, hogy összesen mennyi projektet tudsz elvállalni egy évben.
Minden weboldal más, így változó, hogy mennyi időt kell rászánni. Például egy 1 oldalas weboldal, amiben 6 különböző szakasz van, sokkal gyorsabban elkészül, mint egy 100 termékes webáruház.
Ráadásul nem csak a konkrét építés idejét kell beleszámolni, hanem a konzultációkat, levelezéseket, szerződéskötést, kutatást és még egyéb lépéseket is. Az értékesítést és a marketinget érdemes külön számolni.
A weboldalak készítése nem feltétlen úgy megy, hogy elkezdődik a projekt, foglalkozol vele 50 órát, majd jön a következő, hanem párhuzamosan több is fut egyszerre. Így lehet, hogy egy projekt 2 hónapon keresztül tart, de közben mindössze 60 munkaórát dolgoztál vele. Ezért érdemes inkább éves kapacitással számolni.
Nagy hiba szokott még lenni, hogy az emberek úgy számolnak, hogy 2 hét alatt kész egy weboldal, megcsinálnak havonta 2-t, és így tök jól meg fognak élni belőle.
Sajnos ez nem így megy. Igaz, hogy egyszerűsíteni szeretnénk a dolgokat, de muszáj reálisan gondolkodni.
Fontos megérteni, hogy tényleg mások a projektek, így más áruk is lesz, szóval inkább azt érdemes kiszámolni, hogy egy év alatt hány órát tudsz foglalkozni weboldal készítéssel.
És itt jön a képbe az értékesítés és a marketing. Van, amikor több projekt fut, így kevesebb időt töltesz eladással, de lehet olyan is, hogy nincs munka, így erre megy el a több idő.
Nehéz általános érvényű arányokat megadni, mert például Bence testvérem ügynöksége annyira jó brand értékkel és ajánlásokkal rendelkezik, hogy náluk 5-10% megy marketingre és a többi magára a munkára.
Egy kezdőnek viszont sokkal nagyobb energiát kell befektetnie az ügyfelek szerzésébe, így inkább azzal számolok, hogy az ideje harmadát az értékesítés és marketing teszi ki.
Vegyünk egy egyéni vállalkozót, aki teljes állásban ezzel foglalkozik. Keményen dolgozik, hogy beindítsa a weboldal készítős bizniszét, így heti 45 fókuszált munkaórát tesz bele. Ebből 30 óra megy magára a honlapok készítésére és 15 az új projektek szerzésére. Ez persze egy átlag, néha az egyik vesz el több időt, máskor a másik.
Szóval havonta 120 órát vesz igénybe a weboldalak készítése, ami évente 1440 óra. Erre jön még a 720 óra sales, azaz összesen évi 2160 munkaóra. 4 hetes hónapokkal, azaz évente 48 héttel számoltam, mert azért szükség van pihenésre is, így lesz reálisabb az eredmény.
Azért jó így számolni, mert ha mellékállásként szeretnél elkezdeni ezzel foglalkozni, akkor is könnyebben látni fogod, hogy mennyi munkára vagy képes egy évben.
Persze, ha többet dolgozol vagy automatikusabb az értékesítésed és marketinged, akkor ez a szám feljebb tud menni. A fő kérdés, hogy mennyi időt tudsz egy évben maximum a weboldal készítésre szánni. Van aki az értékesítést például teljesen kihagyja a képletből, viszont kezdőként erre nagy hangsúlyt kell fektetni.
Ha azon gondolkodsz, hogy elkezdj ezzel foglalkozni, vagy ha már benne vagy, akkor kommentben írd le, hogy mennyi időt tervezel hetente dolgozni a weboldalakon és mennyit az eladáson.
Így jön ki az egyik tényezője a képletünknek. Ez az éves kapacitásod, amit maximálisan weboldal készítéssel töltesz, persze ha van elég megbízásod, de erre mindjárt visszatérünk.
„Átlag” weboldal és óradíj kérdése
Először is tisztázni kell, amit az árazásnál már említettem, hogy az óradíjat nem úgy kell számolni, hogy elindítod az órát, majd amikor kész vagy a projekttel, lestoppolod és kiszámlázod a megbízónak.
Az óradíj a kapacitás és a hatékonyság miatt fontos, ehhez viszonyítva tudod kiszámolni a lehetséges bevételeidet.
Behozunk egy elég szubjektív fogalmat a képletbe, az “átlagos” weboldalt. Szóba jött, hogy minden projekt más, viszont muszáj valami viszonyítási alapot találnunk. A weboldal árazásánál már beszéltem arról, hogy mi a minimuma egy honlapnak, milyen funkciók kellenek hozzá.
Amikor azt mondom, hogy “átlagos” weboldal, akkor egy egyszerűbb vállalkozást bemutató honlapot képzelj el, 1-2 olyan funkcióval, ami egyedibb, például egy egyszerűbb foglalási rendszer vagy kicsit több aloldal.
Azért ilyet veszünk alapul, mert ebből van a legtöbb. Nem ez a legegyszerűbb, mert van rajta olyan elem, amivel még pluszban dolgozni kell.
Az a kérdés, hogy mennyi idő alatt készítesz el egy ilyet.
Ha már voltak saját projektjeid és mérted a rájuk szánt időt, akkor van egy viszonyítási alapod. Az időd mérése egyébként elengedhetetlen ahhoz, hogy tudatosan fejlődj.
A példánkban egy ilyen “átlagos” weboldal elkészítése, konzultációkkal, designnal, felépítéssel, változtatási körökkel, weboldal átadással együtt 60 munkaórába kerül.
Ha csak ilyen 60 órás honlapokat készítenél egy évben, akkor 1440 óra alatt pont 24-et tudnál elkészíteni, ez az éves kapacitásod, ennél többre egyszerűen nincs idő. Persze nem csak ilyeneket fogsz, viszont ez egy jó viszonyítási alap, mert ha egy projekt bonyolultabb is, és kevesebbet tudsz elvállalni, úgy alakítod ki az áraidat, hogy figyelembe veszed, hogy mennyire bonyolult az adott projekt, és emiatt többet kérsz el érte.
Fontos az is, hogy ez a 60 óra mutatja meg igazából a hatékonyságodat. Egy kezdő, akinek még sokat kell keresgélni bizonyos megoldások után, valószínűleg ugyanazzal a honlappal lassabban végez, mint egy régi motoros. De nem csak maga a szaktudás számít, hanem az is, hogy mennyire jól rendszerezed a projektet, hogyan vezeted a konzultációkat, hogyan kéred be a tartalmakat és még sok ilyen dolog.
Kulcs tényező, hogy egy weboldalt 60 óra alatt, jól felépített rendszerekkel készítesz-e el, vagy 120 óra alatt, lassan, bénázva.
Nézzük a honlap árát.
Vegyük azt, hogy egy átlagos 60 órás projektet átlagban 250.000 Ft-ért tudsz eladni. Fontos, hogy itt egy átlagos honlapról beszélünk, amit 60 óra hatékonysággal készítünk el. Egyelőre tekintsünk el attól, hogy ez egy jó vagy rossz ár, vagy hogy hogyan lehetne növelni.
Fontos kiemelni, hogy a 60 óra csak a te munkaórádba tartozik, ennyit teszel bele te a projektbe. A valóságban olyan is lehet, hogy például 300.000 Ft-ért tudtad értékesíteni a projektet, de együtt dolgoztál egy grafikussal, szövegíróval vagy fejlesztővel, akiknek kifizettél 50.000 Ft-ot. Vagy 400.000-ért adtad el és 150.000-et fizettél egy fejlesztőnek.
Szóval egy átlagos weboldal 60 óra alatt készül el 250.000 Ft-ért. Biztos érzed, hogy ez a számolás elég elvont, ez főleg azért van, mert lehetetlen meghatározni, hogy milyen egy “átlagos” weboldal. Erre viszont szükség van ahhoz, hogy átlásd mitől függ egy weboldal készítő keresete.
Éves bevétel weboldal készítőként
Kiszámoltuk, hogy ha évente 1440 órát tudsz a weboldal készítésével foglalkozni, akkor 24 átlagos weboldalt fogsz tudni felépíteni.
Ha ezekért átlagosan 250.000 Ft-ot tudsz elkérni, akkor ez milyen óradíj?
Nem, nem 250.000 Ft osztva 60 órával. Azért nem, mert ide kell számolni az erre vetített értékesítési és marketing tevékenységedet is.
Mivel most úgy számoltunk, hogy 30 óra weboldal készítésre 15 óra sales jut, így 60 órára 30, azaz összesen 90 órát igényel egy 250.000 Ft-os weboldal.
Ha elvégezzük az osztást, akkor 2.778 Ft-os óradíjat kapunk.
Ha ezt felszorozzuk az éves 1440 óra weboldal készítéssel és 720 óra sales-szel, vagy csak simán azt számoljuk, hogy 250.000 Ft-os weboldalból 24-et el tudunk adni, akkor az 6.000.000 Ft évente.
Ebből lejönnek a költségeid, mint például a KATA díja, a használt eszközeid, szóval mondjuk 5 millió Ft nettó bevételed van évente, ami 415.000 Ft-os tiszta havi jövedelmet jelent.
Remélem követhető volt a matek.
Ezt tehát heti 45 munkaórával számoltuk, amiből 15 óra értékesítésre és marketingre megy el, és egy 250.000 Ft-os projekt 60 órát vesz igénybe, így évente 24 projektre volt idő.
Kapacitás kihasználtsága
Eddig lehet úgy hangzott az egész, mintha gyártósori gépekről beszélnék, de csak így lehet tudatosan tervezni.
Eddig a kvázi legjobb eshetőségről beszéltem, azaz hogy maximális kapacitáson futsz.
Ez a számítás a legjobb eshetőségekkel dolgozik, vagyis a maximális kapacitáson pörög a rendszer. Ebben az esetben a heti 15 óra értékesítési és marketing tevékenységed mindig hoz 1 eladást.
A valóságban ez nem feltétlen így működik.
Sok faktortól függ, hogy mennyire sikeres az eladási mutatód, mint például a brand értéked, a kommunikációd, a networköd, az előzetesen beléd fektetett bizalom és még sok egyéb.
Az lesz a cél, hogy minél nagyobb kapacitáson fuss, és én így is számolok jelenleg, de vedd figyelembe, hogy nem egy gép vagy, és nem is egyenesen arányos az eladásra fordított időd azzal, hogy mennyi projektet kapsz meg.
Az elején nehezebb és ha nem megfelelő értékesítési és marketing tevékenységeket végzel és persze akkor is ha nem végzed őket, akkor nem lesz elég projekt. A példa kedvéért és jobb megérhetőség miatt viszont én úgy számolok, hogy a befektetett munka hozza az új projekteket.
Mivel lehet növelni a bevételeidet?
Ez a millió dolláros vagy inkább a KATA kimaxolós kérdés.
Úgy tudod növelni a jövedelmedet, ha a különböző tényezőket változtatod meg az egyenletben:
- Heti weboldal készítéssel töltött munkaóra
- Heti értékesítéssel és marketinggel töltött munkaóra
- Átlagos weboldal elkészítési ideje, azaz a hatékonyság
- Átlagos weboldalért elkért összeg
Az éves bevételed mértéke attól függ, hogy miként tudod alakítani ezeket a tényezőket.
Kapacitás növelése
Az egyértelmű, hogy ha mellékállásban készítesz weboldalakat, vagy lustább vagy és kevesebb időt teszel bele a bizniszbe, akkor kevesebb projekted is lesz. Kevesebb munkával kevesebb pénzt keresel.
Viszont ha többet dolgozol és növeled a kapacitást, akkor elvileg több weboldalt is készíthetsz el. Mégis, ez nem ennyire egyszerű.
Már az átlag évi 24 weboldal projekt is rengeteg. Persze készíthetsz helyette 12 nagyobbat, de egyedül, freelancerként nem igazán lehet többet csinálni. A több munka nem feltétlen hoz több bevételt.
Hatékonyság növelése
Ha a kapacitást nem lehet növelni, akkor a következő lehetőség a hatékonyság növelése.
Ilyenkor az a cél, hogy rendszerezettebb legyél, legyenek kész automatizmusok, árajánlatkérő sablonok, igényfelmérő sablonok, csekklisták, és persze gyorsabban tudd beépíteni az egyedi funkciókat.
Ahogy egyre több projektet viszel véghez, a hatékonyságod természetesen javulni fog, mivel a kérések, a helyzetek ismétlődnek, így gyorsabban fogod tudni megoldani őket.
Ezen felül az is segít, ha megfelelő helyről tanulsz, és előre megkapsz olyan sablonokat, mankókat, amiket nem neked kell kitalálnod.
Ha fele idő alatt készítesz el egy projektet, akkor megduplázod az órabéredet.
Ami fontos, és még nem igazán beszéltem róla, az a minőség kérdése. Ezt is nehéz mérni, de attól, hogy gyorsabban dolgozunk, még nem jelenti azt, hogy összecsapott, hanyag munkát adhatunk ki a kezeink közül. Az, hogy rendszerezett vagy, előre gondolkodsz, és megfelelően felméred az igényeket, pont abban segít, hogy jobb legyen a minőség is.
Ez a kulcs ahhoz is, hogy jó referenciáid legyenek, így több és jobb ügyfeleket szerezhetsz, megkíméled magad attól, hogy rossz ügyféllel dolgozz, túl nehéz projektet vállalj el, és hülyeségekre menjen el a drága időd.
Szóval a hatékonyságod növelése kulcs.
Áraid növelése
A következő faktor az áraid növelése. Természetesen minél magasabb áron szeretnéd eladni a szolgáltatásaidat.
Ha egy bizonyos konfigurációjú honlapért 200.000 Ft helyett 400.000 Ft-ot tudsz elkérni, akkor az konkrétan megduplázza az órabéred.
Mivel az árazásról már rengeteget beszéltem, így ezeket nem ismétlem meg, de a:
- funkcionalitás
- branding
- bizalom
- tudásod
határozza meg, hogy milyen magas árat fognak elfogadni, ami közvetlenül kihat arra, hogy mennyi pénzt fogsz keresni.
Csapattá válni
Igaz, hogy most főleg az egyedül dolgozó szabadúszókról beszéltem, de egy természetes fejlődési lehetőség, ha több fős ügynökséget alakítasz ki és csapatot építesz.
Így fogod tudni növelni az egy évben elkészíthető projektek számát, adott projektet hatékonyabban el tudsz készíteni, magasabb áron tudod eladni, és plusz szolgáltatásokat is tudsz vállalni.
Ez már egy magasabb szint, de bőven van lehetőség nagyobb vállalkozást építeni.
Összefoglalás – Mennyi pénzt kereshetsz szabadúszó webdesignerként
Már látod, hogy milyen tényezők befolyásolják azt, hogy mennyi pénzt kereshetsz webdesignerként vagy weboldal készítőként.
Alkalmazottként havonta 200.000 Ft nettó fizetés körül indulnak a jövedelmek, de ezt igazán megnövelni akkor tudod, ha freelancer-ré válsz.
Szabadúszóként ha ügyesen csinálod, hatékonnyá válsz, figyelsz a marketingre és értékesítésre is, akkor teljes állásban havonta 300.000 Ft-nál indul a nettó jövedelem, de ez fel tud kúszni 600.000-700.000 Ft-ra, és akár a milliós havi kereset is elérhetővé válik.
A számításaim elég absztraktak, mint láttad, de ezek azok a faktorok, amik segítenek átlátni a témát.
Nem akarok viszont egy túl szép és idealizált képet mutatni, szeretek a realitások talaján maradni, így ne vedd készpénznek, amit mondok. Megpróbáltam a lehető legreálisabban számolni és mindenre figyelni.
Kezdőként alapból meg kell tanulni a szakmát, fel kell építeni a rendszert, és az elején több értékesítés és marketing szükséges ahhoz, hogy szerezz egy ügyfelet. Nem fogsz maximális kapacitáson se futni, de nem is akarod kiégetni magad, inkább a minőséget, a portfóliód növeld, hogy később jobb áron tudj dolgozni.
Mindezekkel együtt a weboldal készítés az egyik legjobb vállalkozási lehetőség. Egy olyan tudásmix szükséges hozzá, aminek a birtokában egy jövedelmező szakmát kapsz, és a későbbiekben rengeteg különböző irányba el lehet vele indulni.
Mindenképp próbáld ki a kalkulátorunkat, játssz el a számokkal, a csúszkákkal, nézd meg, hogy a te helyzetedben milyen bevételre számíthatsz.
Ha kérdésed van, nyugodtan tedd fel a komment szekcióban! Amennyiben érdekel a téma, rengeteg cikkünk, videónk és képzésünk van, amik segíthetnek tovább tájékozódni és fejlődni.