A helyi keresőoptimalizálás (Local SEO) az elmúlt években egyre kiemeltebb rész lett a Google keresési találatai között.
Valószínűleg Te is találkoztál már azzal, hogy rákeresel például egy szolgáltatásra, és az organikus találatok előtt egy nagy Google térkép jelenik meg, alatta kilistázva 3 céget, vagyis Google Cégem profilokat:
Ahhoz, hogy a helyi keresési eredmények (Local Pack) közé bekerülj, más optimalizálási beállításokat kell elvégezned, mintha a helyi organikus keresési eredményeknél (Local Organic) szeretnéd látni az oldaladat:
A helyi keresési eredmények közé elsősorban a Google Cégem profilod optimalizálásával tudsz bekerülni, amelyről az ingyenes ebookomban bővebben is írtam.
Fontos tudni, hogy a Google releváns találatokat mutat meg a térképen, így fontos a Google Cégem fiók regisztrálásának a helye.
Ha például Budapesten van egy autószerelő műhelyed, de valaki Győrben keres erre a szolgáltatásra a Google-ben, akkor biztosan nem fogsz megjelenni a helyi keresési eredmények között.
(Persze, ha az országban csak pár helyen elérhető szolgáltatást kínáló céged van, ezért nincs sok cég beregisztrálva a Google Cégembe, akkor meg fog jelenni távolabbi helyeken is.
A helyi organikus keresési eredményeknél a weboldalad helyi keresőoptimalizálásával tudsz előrébb kerülni, amelyről most fogok bővebben írni!
Itt már előfordulhatnak olyan találatok elől, amelyeknek az adott oldala van jól keresőoptimalizálva, így megjelenik a helyi organikus keresési eredmények között.
A helyre szabott tartalmi keresőoptimalizálás (Local SEO On-Site) elemei és beállításai a következők:
Külön aloldal minden helyszínre
Ha az üzleted, céged több helyszínen is megtalálható, a külön Google Cégem profilok létrehozásán kívül mindegyikre hozz létre külön aloldalt, ne csak egy kapcsolat aloldalon legyen az összes felsorolva.
Szóval lehet egy ilyen összesítő aloldal, de onnan kattintva mindegyiknek legyen egy saját, optimalizált oldala.
Meta adatok
A meta címben és leírásban is legyen benne a kulcsszó/kifejezés és a település neve.
A meta cím 55-60 karakter, míg a meta leírás maximum 155 karakter (szóközt is beleszámolva) legyen.
Mindkettőt úgy írd meg, hogy a potenciális keresőket átkattintásra ösztönözze, ezt a Google is meg fogja hálálni.
NCT
Mindig ilyen formátumban, sorrendben legyenek a legfontosabb kapcsolati adatok megadva a kapcsolat aloldalon, vagy bárhol a weboldalon.
Sorrend: Név (cégnév), cím és telefonszám (majd ezután jöhet a többi elérhetőség).
Térkép beágyazása
Erre több módszer is alkalmazható. Ha WordPresst használsz, akkor a különböző sablonoknál (pl.: Divi) találkozhatsz azzal, hogy egy Google API kulcsot kell megadnod, ezután tudod használni a WordPress sablon saját térképes modulját.
Ennek a beállításához már megtalálható egy részletesen levezetett útmutató cikk.
A másik, egyszerűbb és általam is előnyben részesített módszer a Google Térkép beágyazása.
Ezt bárki eléri a Google Térképen, ha rákeres egy cégre, majd a ‘Megosztás’ gombra kattintva a ‘Térkép beágyazása’ opciót választja:
A WordPress sablon által kínált (API-s beállítású) térkép esztétikusabb lehet, vizuálisan jobban illik a weboldalra.
Szerintem viszont a Google térkép beágyazása és használata a weboldal látogatóknak praktikusabb, erre kattintva mobilon át tudok menni a Google Maps appba, ahol rögtön útvonalat tudok tervezni.
Ha olyan a szolgáltatásod, hogy gyakran keresik fel külföldiek, turisták, akkor én csak a Google térképes beágyazást használnám emiatt.
Ezenkívül a beágyazási kódban koordináták és egyéb céges adatok is vannak, amelyben a Google olvasni tud, így helyi keresőoptimalizálás szempontból szintén előnyösebb lehet.
Szöveges tartalom
Ha az oldalon nincs szöveges tartalom, akkor a Google nehezen fogja átlátni, megérteni az oldaladat és az ehhez kapcsolódó kifejezéseket, kulcsszavakat, nem fogja tudni, mire releváns az oldalad.
Érdemes tehát pár száz szavas tartalmat írni az adott kapcsolati aloldalra.
Az egyik kedvenc külföldi példám erre a Europcar autókölcsönzéssel foglalkozó cég. Ők profin elvégezték a “házi feladatot”, és minden városra, országra elkészítették a helyi keresőoptimalizált aldolalakat.
Nagyobb városoknál az aloldalakat feltöltötték helyi közlekedési információkkal, olyan helyi látnivalókkal, amelyek elérhetőek autóval, tippeket szedtek össze.
Ugye ezekben a tartalmakban többször szerepel a város, ország neve, és a fontosabb kifejezések:
Próbálj Te is szöveges tartalmat írni, itt van pár téma/fejezet ötlet, amiket jobban kifejthetsz:
- helyhez kapcsolódó információk
- információk a szolgáltatásodról kifejezetten az adott térségben
- információk az irodáról, az épületről, a cég vezetőségéről, dolgozóiról
- helyspecifikus képek, leírások
- ügyfelek véleményei
- térképek és útvonatervek (írd le írásban, hogy hogyan jutnak el pontosan a címedre)
Strukturált adat
A strukturált adat egy speciális kód, amelyet a keresőmotorok (pl.: Google, bing, Yahoo) megértenek.
Ez az egységes speciális kód nem titkos, a schema.org oldalán az összes elérhető, példakódok is vannak.
Háromféle kód van a beállítására, de a JSON-LD típusú script kód a javasolt, mert beállítása egyszerű.
Igaz, hogy kicsit bonyolult lehet a schema.org oldaláról a LocalBusiness típusú strukturált adat létrehozása a saját weboldaladra, ezért mindjárt adok egy kis segítséget, így létre tudod hozni a saját strukturált adatodat.
Van egy jó kis strukturált adat generáló oldal, ezen is létre tudod hozni a strukturált adatot a következő lépésekkel:
Select the type of markup..:
Válaszd ki itt a ‘Local Business’-t
Select Local Business Type:
Itt a cég típusát kell kiválasztanod, az angol megfelelőjét keresd meg.
Name:
Céged neve, lehet az, amit a Google Cégem profilnál beállítottál.
URL:
A weboldal URL címe.
Alatta található egy ‘Add sameAs’ feliratú gomb, itt add hozzá a social media oldalaid URL címeit (Facebook, Instagram, Youtube, stb..)
Logo és Image mezők:
Itt a logó képének az URL címét add hozzá, valamint a következő mezőben egy a cégedhez kapcsolódó kép URL címét. Én általában annak a képnek az URL címét adom meg, ami a főoldal URL címének a megosztásánál a Facebookon megjelenik.
Ez a kép minden oldalra egyénileg beállítható WordPress oldal esetén a Yoast SEO plugin segítségével.
Description:
Ez egy leírás a cégedről, ide bemásolható az a szöveg, ami a Google Cégem fiókban a vállalkozás leírásban meg van adva.
Address, City, State, Zip, Country:
Ezek az alap címadatai a helyednek, azok legyenek beállítva, amik a Google Cégem profilban és a weboldalon megtalálhatóak.
Latitude, Longitude:
Ezek a szélességi és hosszúsági értékek. A Google térképen rákeresve a cégedre az URL címből tudod kivenni:
Include a Map:
Ide a Google Cégem profilod URL linkjét másold be, amit itt találsz meg:
Select Business Hours:
Itt azt a nyitvatartási időt add meg, amit a Google Cégem profilodban is beállítottál.
Contact Type:
Ide a ‘customer service’ kifejezést írd be.
Telephone:
Add meg a telefonszámodat, amit a Google Cégem profilodban is megadtál.
A jobb oldali mezőben rögtön ott lesz a kód. Ezt le tudod ellenőrizni a Google saját strukturált adat online teszt eszközén. Itt a ‘Kódrészlet’-re kattintva tudod bemásolni a kódot, majd lefuttatni a tesztet.
Ha itt minden rendben van, nem ír hibát (ha figyelmeztetés van, tehát valami hiányosságot mutat, az nem probléma, a kód úgy is beállítható), akkor állítsd be a megfelelő kapcsolat aloldal forráskódjába. A head vagy body részbe mehet a kód.
Összefoglalás
A helyi keresőoptimalizálás egyik lépése a weboldal helyre szabott tartalmi keresőoptimalizálása. Ezen kívül fontos még a Google Cégem megfelelő beállítása, folyamatos frissítése, az értékelések gyűjtése és a backlinkek szerzése is (pl.: aranyoldalak.hu, ittlakunk.hu, cyclex.hu, stb…).
Az látszik az elmúlt 1-2 év tapasztalatából, hogy a Google elég sok fejlesztést hajt végre a Google Cégem fiókokban, sok új funkció, beállítási lehetőség jött ki, és további fejlesztéseken is dolgoznak.
Ha szeretnéd követni ezeket az újdonságokat, további tippeket szeretnél kapni, akkor csatlakozz például a Lokális online marketing (Local SEO) Facebook csoportomba (ingyenes).