A közösségi média térhódításával egy új kategória jött létre, az influencer. Kik is ők? Hogyan keresnek pénzt? Mi is az influencer marketing? Ezekre a kérdésekre adom meg a választ a bejegyzésben.

Ki az influencer?

Tükörfordításban az “influencer” szó “befolyásoló”-t jelent. Magyarul “véleményvezérnek” vagy csúnyán írva influenszernek is szoktuk őket hívni.

A lényeg, hogy különböző formában befolyásolni tudják a közönségüket a saját tartalmaikkal , úgy mint blogbejegyzések, videók, közösségi média posztok vagy bármi, amiben a véleményüket fejtik ki.

Mivel ez a befolyás vásárlásra való ösztönzés is lehet (vedd meg ezt a király fogfehérítőt, ami miatt nekem is ilyen szép fehérek a fogaim), így a különböző márkák számára sokszor megéri együttműködni bizonyos véleményvezérekkel, mert hatékonyan tudják reklámozni a termékeiket.

Miért is működik ez?

Az influencerek közönséget építenek a tartalmaikkal, tudásukkal, szakértelmükkel, ami hatására őszintén megbíznak bennük a követőik. Ha valamilyen terméket ajánlanak, akkor a beléjük vetett bizalom miatt sokszor sokkal hatásosabbak, mint egy random reklám.

Miért tudott kialakulni az influencerség, mint szakma?

Az ajánlás évzeredek óta az egyik legjobb marketinges eszköz, mivel sokszor nem is így nézünk rá.

Ha szeretnéd megtudni, hogy például, milyen fogorvoshoz menj, milyen miniszoknyát vásárolj, hova menj vacsorázni, akkor sokszor megkérdezed a szüleid, barátaid, valaki olyat, akinek a véleményében megbízol. Mivel úgy gondolod, hogy őszintén segíteni akarnak, elfogadod az ajánlásukat és megveszed az adott terméket vagy szolgáltatást.

Ez az ajánlás viszont nem csak konkrét ismerősöknél működik, hanem a közösségi média miatt egy nagyobb közönségnél is. Mivel a követők megbíznak az adott influencerben, így adnak az ajánlására és ez vásárláshoz tud vezetni.

Mivel ez ténylegesen működik, így a márkák és vállalkozások szívesen fizetnek pénzt az együttműködésért cserébe.

Amíg a Föld kerek, mindig lesznek influencerek

Igaz, hogy ezt a szót most kezdtük el használni, de igazából mindig voltak olyanok, akik nagyobb tömegek döntéseit tudták befolyásolni.

Ami átalakult, az a csatornák megváltozása.

50 évvel ezelőtt a színészek, sportolók, énekesek ugyanúgy emberek százezreinek, millióinak tudták befolyásolni a döntéseiket. Ők viszont csak interjúkon, újságokon, rádiókon, TV adásokon keresztül tudták eljuttatni az üzenetüket a közönség számára.

Csak nagyobb márkáknak volt lehetőségük arra, hogy egy “sztár”-ral együttműködjenek és létrehozzanak egy közös reklámot.

Coca Cola reklámok régen és most

Az internet megjelenésével viszont sokkal kisebb témák kedvelői is megtalálták a saját érdeklődésüknek megfelelő csatornákat, valamint a közösségi média megjelenésével bárki el tudta kezdeni építeni a saját énmárkáját és követői bázisát.

Az influencerek típusai

Mivel ma már mindenki meg tudja mutatni saját magát, a különböző érdeklődésű emberek is meg tudják találni a saját kisebb témájukat, így különböző típusú véleményvezérek alakultak ki. Persze nem feltétlen kell elkülöníteni őket egymástól, de könnyebb megérteni a működésüket és “létrejöttüket”, ha megnézzük, hogy milyen különböző kategóriába sorolhatóak.

Klasszikus hírességek

A közösségi média megjelenése előtt csak egy szűkebb réteg volt képes eljutni a mozivászonra, a televíziókba, a rádióba vagy az újságok címlapjaira.

Tipikusan ilyenek voltak a:

  • Zenészek
  • Színészek
  • Sportolók
  • Műsorvezetők

Ők voltak a reflektorfényben, viszont ahogy telt az idő, elkezdett kopni a befolyásuk, mivel nem tudtak őszintén a követőikhez szólni.

Persze adtak interjúkat, készült róluk riport, tudtak néhány helyen beszélgetni vagy előadni, de elérhetetlennek tűntek, nem volt meg egy közelebbi kapcsolat azokkal, akik szeretik őket.

A velük készült reklámok tudtak jól működni, mert még nem volt nagy konkurencia, de az emberek elkezdték megérezni, hogy nem azért ajánlják az adott terméket, mert őszintén hisznek benne, hanem azért a köteg pénzért, amit a menedzserük kialkudott velük.

Persze voltak őszinte ajánlások és együttműködések, de ma már ez sokszor nem működik megfelelő hatékonysággal.

Ezen felül pedig az igazi hírességekkel és sztárokkal még mindig csak a nagyobb márkák tudnak együtt dolgozni, mivel csak nekik van elég pénzük rá.

Marketing szempontból még mindig működnek, mert rengetegen ismerik őket, de a hatásuk egyre kisebb.

Celebek, tartalomkészítők, bloggerek, vloggerek

A tartalomkészítők egy félig új faj, mert nem mindig tudják behatárolni a témájukát, nem feltétlen van szakértelmük, de valamiért mégis érdekesek. Ez azért lehet, mert:

  • szépek
  • szórakoztatóak
  • máshogy gondolkodnak, mint az átlag
  • átlagtól eltérő dolgot csinálnak
  • megbotránkoztatóak
  • ki mernek állni dolgokért

Sokan vannak, akik valóban társadalmilag értékes és minőségi tartalmat gyártanak, de olyanok is, akikről nem igazán lehet tudni, hogy mi a fenéért nézik őket. Ők a celebek mai megfelelőik.

Régen náluk nem igazán lehetett tudni, hogy mit is dolgoznak, hogyan keresnek pénzt. Ők ma méginkább előre tudnak törni, mivel tudják önteni magukból a tartalmat, a képeket, videókat, megnyilvánulásokat.

Emiatt van amikor az influenszer szót pejoratívan, bántóan használják de én nem akarom őket mindenképp szidni, mert egyáltalán nem biztos, hogy hülyeség, butaság vagy értéktelen lenne, amiket mondanak vagy csinálnak.

A szórakoztatás bizony igenis egy nehéz dolog, viszont sokan olyan eszközöket vetnek be ezért, ami nem feltétlen viszi előre a társadalmat és a világot. Viszont, nem az én tisztem eldönteni, hogy mi értékes és mi nem.

Szerencsére akadnak olyan csatornák is, amik eléggé össze-vissza dolgokról szólnak, de mégis értékkel töltik meg ezeket.

Magyarósi Csaba igazán igényes tartalmakat készít

A lényeg, hogy a Facebook, Youtube, Instagram, TikTok, Twitter és hasonló platformokon olyan tartalmat készítenek, amik érdeklik egy bizonyos réteget. Szeretik nézni és hallgatni őket, tudnak azonosulni a gondolataikkal, szórakoztatják őket, így egyre jobban megbíznak bennük.

Szakértők, tanítók

Szakértői influencerek is léteztek régebben is, mint a tudósok, különböző témákban magast tudást elérő személyek, de elég kevés lehetőségük volt kapcsolódni:

  • Interjúk
  • (Szakmai) újságcikkek
  • Előadások
  • Konferenciák
  • Rádió- , TV műsorok

Ők főleg a tudásukkal, tanításukkal, konkrét teljesítményükkel érték el azt, hogy az adott témában megbízzanak bennük. Természetesen ők is csinálhatnak szórakoztató tartalmat, a vloggerek is készíthetnek tanító jellegű tartalmat, mint mondtam nincsenek éles határok, összemosódhatnak a különböző kategóriák.

Abban változott a világ, hogy ma már nem csak a legjobbak tudnak érvényesülni a különböző szakmákban, mert csak őket hívják meg különböző műsorokba, hanem bárki, bármikor elkezdhet egy blogot, indíthat egy Youtube csatornát vagy posztolhat Instagramon, hogy bemutassa mit is tud.

The VR termékbemutató

Marketinges szemlélettel ők kisebb célpiacokon próbálnak érvényesülni, viszont ha az adott témájukban eljutnak oda, hogy vásárlói döntéseket befolyásoljanak, akkor igen jól tudnak vele járni pénzügyileg is.

Influencerek kategorizálása követőszám alapján

Azon kívül, hogy honnan ismertek és milyen tartalmat gyártanak, lehet csoportosítani őket a követőik száma alapján. Országonként változnak a számok, de érteni lehet a lényeget. Magyarországon kb. így néz ki a felosztás:

  • Nanoinfluencer – 1.000-10.000 követő
  • Mikroinfluencer – 10.000-100.000 követő
  • Influencer – 100.000-300.000 követő
  • Makroinfluenszer – 300.000+ követő

Fontos, hogy attól még, hogy valakinek nagy követőtábora van, nem biztos, hogy jobban tud hatni az emberekre. Egy kisebb, aktívabb követőtáborral, sokszor jobb eredményt lehet elérni, mint egy nagyobb, de nem annyira kötődő csoporttal.

Hogyan építenek közönséget a véleményvezérek? Hogyan tudsz te is?

Mint többször említettem, a lényege az egész jelenségnek, hogy az influencerek a közönségüket befolyásolják a tartalmaikkal, hogy elősegítsenek vásárlói döntéseket.

Ez jó esetben nem arról szól, hogy megvezessék ezt a tábort, sőt, pont az a lényeg, hogy meg legyen a bizalom, és ez hosszú távon csak akkor működik, ha őszintén segíteni akarnak a követőknek.

De, hogy lesznek követők? Ez a nagy kérdés!

Íme a lépések:

  1. Válaszd ki a célpiacod
  2. Optimalizáld a közösségi média profiljaidat
  3. Értsd meg a közönségedet
  4. Készíts, posztolj és promótálj releváns tartalmat (használj hashtageket)
  5. Légy következetes és jelenjenek meg a tartalmaid rendszeresen
  6. Lépj őszinte kapcsolatba a követőiddel
  7. Kezdj el pénzt keresni valamelyik módszerrel

A lényeg a tartalmon és a közönségen van. Leegyszerűsítve: olyan tartalmat kell rendszeresen gyártani, ami egy adott célcsoportnak tetszik.

Más tetszik a:

  • 14 éves középiskolásoknak, akik számítógépes játékokkal játszanak
  • A huszonéves környezettudatos lányoknak
  • A vállalkozni vágyóknak
  • Az utazóknak
  • stb.

Ha te is tartalomgyártó szeretnél lenni, akkor ki kell találnod, hogy milyen tartalmat építenél, és hol találod meg azt a célközönséget, aki ezeket szívesen nézné. A lehetőségek többek között:

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Twitter
  • TikTok
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Snapchat
  • Reddit
  • Tumblr
  • Saját blog
  • Egyéb kisebb, fókuszáltabb platformok

Mivel egyre többen vágnak bele, így ez közel nem egy egyszerű feladat. Rengeteg munkát kell beletenni, sok különböző készséget kell megtanulni, és ami a legfontosabb, hogy kitartónak kell lenni.

Ha viszont minden passzol, akkor igenis lehet pénzt keresni…

Hogyan keresnek pénzt az influencerek?

Az influencer létet az tartja fent, hogy különböző módon pénzt tudnak keresni.

Vannak olyanok, akik csak hobbiból, kedvtelésből készítenek tartalmakat, de nincs azzal semmi probléma, hogyha valaki időt és pénzt nem sajnálva készít tartalmat, hogy abból pénzt is keressen. Emiatt lesz képes többet gyártani, amivel több ember életére tud (remélhetőleg) pozitív hatással lenni.

Különböző szinteket különböztetek meg pénzkereseti módokra. Mivel különböző témákban mozognak az influencerek, így van, ahol az egyik jellemzőbb, mint a másik. Az, hogy ki, mit alkalmaz, már egyéni döntés kérdése.

Fontos megérteni, hogy:

Az influencer tartalma (bejegyzés, kép, videó) mindig egy marketinges csatorna egy termék/szolgáltatás hirdetéséhez.

A kérdés csak a hirdetés formája.

1. Hirdetések – megtekintés után

A Youtube a legegyértelműbb platform, ahol a megtekintések száma miatt is kaphatnak pénzt a Youtuberek. Igazából nem konkrétan a megtekintésért kapnak pénzt, hanem a videókat megszakító hirdetések megnézése, vagy az arra való kattintások után.

Ebben az esetben minél többen nézik meg a videót, annál több pénzt keres a készítő.

Ide tartoznak még egy blogon lévő bejegyzések is, ahol például a Google Adsense segítségével reklámok jelennek meg. Minél többen nézik a cikket és kattintanak a reklámokra, annál több pénzt keresnek vele.

Ezek a reklámok automatikusan jelennek meg, nem az influencer dönti el, hogy mi legyen az adott tartalmában.

Automatikus Netflix hirdetés egy Youtube videó előtt

Azért ez a legalacsonyabb szintű pénzszerzési lehetőség, mert kb. mindegy, hogy miről szól az adott tartalom, ha engedélyezed a reklámokat, akkor semmi mást nem kell tenned. Nagyon egyszerű vele elindulni, semmi plusz feladatot nem követel.

Viszont értelmezhető mennyiségű pénzt csak akkor lehet ezzel a módszerrel keresni, ha valakinek legalább több százezres megtekintései vannak.

Ennek az összege nagyon ingadozó témától függően. Attól függ, hogy a videóban lévő reklám mennyit ér a különböző hirdetőknek, amit nem lehet konkrétan meghatározni, hanem a Google algoritmusa (a Youtube a Google tuladjona) dönti el.

Szóval nagyságrendileg Magyarországon 1 megtekintésért kb. 0,1-0,5 Ft-nyi összeget lehet keresni, szóval 1 millió megtekintésért 100.000 – 500.000 Ft is járhat. Ebből a Youtube is leveszi a jutalékát és adózni is kell, szóval tényleg csak nagy megtekintéseknél lehet normális pénzt keresni.

Angol nyelven sokkal jobb a helyzet, de emiatt magyarul erre nem igazán érdemes alapozni.

2. Fizetett feliratkozások, borravaló, adakozás

Ahogy alakult az internetes világ és kialakult egy kapcsolat a tartalomkészítő és a néző/olvasó között, elkezdték megérteni a fogyasztók, hogy ha nem kapnak semmilyen pénzbeli juttatást a kedvenc videósuk, akkor nem lesznek képesek ugyanolyan magas minőségű tartalmat gyártani.

Így jött elő az adakozás lehetősége, amikor semmilyen vagy kisebb jutalomért, tartalomért cserébe a nézők elkezdhették támogatni a kedvenc videósukat.

Ehhez már tényleg egy erős kapcsolat kell, de ezt például a Twitch-en sikerült teljesen kimaxolni.

Egy kisebb összegért fel lehet iratkozni jutalmakért cserébe

Ezen kívül a Patreon egy hasonló rendszer, ami nem a e-sport játékosokra céloz, hanem bárki másra.

3. Szponzorációk, dedikált, mention posztok

A harmadik szint egy nagy ugrást jelent az influencer életében, mert itt már konkrét márkákkal való együttműködésről van szó.

Ez az a szint, ami manapság a legnagyobb részben jelenik meg ezen a piacon.

A cégekkel való együttműködések miatt tud egyre jobban fejlődni ez a marketing csatorna, főleg azért, mert a nano-, és mikroinfluencerek is tudnak értelmezhető nagyságú pénzt keresni ezzel a módszerrel.

Emiatt változott meg teljesen a hirdetési világ, és ezért szeretne minden második tizenéves influencer lenni.

Mivel a vásárlói döntéseket a bizalom táplálja, így már nem a piedesztálra emelt sztárokra hallgatunk leginkább, akikkel nem tudunk kapcsolatba lépni, hanem arra a tartalomkészítőre, aki válaszol a kérdéseinkre, élőzik, hasonló problémái vannak, és őszintén kommunikálja az értékeit.

Így lehet az, hogy, akár pár ezer követővel rendelkező személyek is tudnak több 10.000 Ft-t keresni egy sima Instagram bejegyzéssel.

A vállalkozásoknak és a marketingeseknek az a céljuk, hogyha a marketing büdzséjüket a lehető leghatékonyabban költsék el. Ha van mondjuk 500.000 Ft-juk, akkor azt egy TV reklám, plakátozás helyett a legtöbbször sokkal eredményesebben tudják hasznosítani influencerekkel való kooperációval.

El tudják osztani olyan kisebb véleményvezérek között, akiknek tök jól jön pár tízezer forint is, és igaz, hogy nincs nagy követőtáboruk, de akik szeretik őket, azok tényleg megbíznak bennük, ezért hasznos lesz a kampány.

Ez a legfőbb előnye ennek a típusnak. Azért olyan népszerű, mert kicsikkel és nagyokkal is működik és viszonylag egyszerű megegyezni az árról és az érte nyújtott szolgáltatásról, a posztról vagy videóról.

Mivel ma már tényleg különösebb szakértelem vagy tudás nélkül is lehet közönséget építeni, akár azzal, hogy szép, izmos vagy, jól nézel ki, vagy csodás helyekre utazol, így sok nagy közönséget vonzó iparágban lévő termék, mint a szépségápolás, egészség, fitness, divat vagy turizmus meg tudja találni a neki megfelelő influencert.

A leggyakrabban használt megjelenési lehetőségek

  • Saját blogon lévő megjelenés
  • Youtube videó
  • Instagram
    • kép(ek)
    • videó
    • story
    • IGTV
  • Facebook
    • szöveges tartalom
    • kép
    • videó
    • story
  • Twitter bejegyzés
  • Tik Tok videó
  • Twitch videó
  • Egyéb platformokon lévő megjelenések

Ezek a partnerkapcsolatok általában 2 különböző formában jelenítik meg a terméket vagy szolgáltatást:

Dedikált poszt, videó, cikk

Ebben az esetben a tartalom teljes mértékben azért készül, hogy hirdesse az adott terméket/szolgáltatást.

Mention poszt, videó, cikk

Itt már kicsit bujtatottabban jelenik meg a reklám, sokszor nehéz is észrevenni, hogy itt most hirdetés van, vagy csak éli a mindennapjait a követett személy.

Az influenszerek próbálnak olyan társulásokat kötni, amiben a terméket, amit ajánlanak ténylegesen használják vagy használnák, akkor is, ha nem fizetnének érte. Sajnos ennek a határvonala sok személynél eléggé elhalványul a kapható pénz miatt, és emiatt alakulnak ki kétes, hazugságszerű reklámok. Ha egy véleményvezér okos és hosszú távon gondolkodik, akkor ilyet nem vállal be, hanem megpróbál őszinte maradni.

Mitől függ, hogy mennyi pénzt ér egy poszt?

Mivel az ilyen partnerségek a leggyakoribb megoldások, így az igen fontos kérdés, hogy mitől függ, hogy mennyibe kerül egy bejegyzés, kép vagy videó egy adott személynél.

Több tényező alakítja az árat:

Követők száma

A legalapabb mérőszám a feliratkozók, követők száma, viszont ez nagyon félre tudja vinni a nem hozzáértő hirdetőket.

Attól még, hogy valakinek nagy tábora van, még nem jelenti azt, hogy igazi hatással van rájuk, de még így is ez a szám az, ami nagyjából elhelyezi a ranglétrán az adott influencert.

Aktivitás

Platform függő, hogy milyen szám a legérdekesebb, de például:

  • Instagram poszt – like és komment szám
  • Instagram story – megtekintés szám
  • Facebook poszt – like és komment szám
  • Youtube – nézési idő

Hiába van valakinek nagy feliratkozó száma, ha kutya se nézi meg a tartalmát. Lehet szerezni feliratkozókat Indiából és Pakisztánból is, ami egy magyar cégnek teljesen irreleváns.

Volt például egy 2 millió követővel rendelkező influencer, aki egy együttműködés során mindössze 36 sem pólót tudott eladatni.

Ezért fontos a hitelesség, az őszinteség és egy igazibb kapcsolat kiépítése a követőbázisoddal.

Téma, célpiac

Vannak témák, amelyek nagyobb közönséget vonzanak, mint például a divat, egészség, fitness, utazás, de vannak szűkebb célcsoportra célzóak is, mint a kertészet, kisállatok, önfejlesztés, vállalkozás, hangszerek, stb.

Nem mindegy, hogy mennyire nagy közönségre lő egy márka, hány másik influencert tud megkeresni, és az se, hogy milyen eredményeket lehet elérni egy tartalommal.

Tartalom minősége

Egy egyszerű képes Instagram képet jóval könnyebb elkészíteni, mint egy profin megírt, felvett és megvágott Youtube videót. A képet 10 mp-ig nézik, míg a videót lehet, hogy 10 percig.

Ez is nagyban alakítja a tartalomért kérhető összeget.

Kommunikáció a márkával

Nem csak az számít, hogy az influencer hogyan kommunikál a követőivel, hanem az is, hogy a vállalkozással, akivel együtt dolgozik. A márkák szeretik, ha konkrét számokat láthatnak, ha egyszerű megegyezni, ha figyelmet fordítanak a tartalom elkészítésére, ha hosszútávon lehet velük gondolkodni.

Akkor mennyi az annyi?

Nehéz pontos számot mondani, mert sok tényezőtől függ az ár, de hoztám pár kb. összeget, amivel el lehet indulni.

Fontos, hogy a márkák sokszor ingyenes terméket szeretnek adni, ami egy kezdő influencer számára sokszor teljesen kielégítő, de az igazi együttműködések már konkrét pénzről szólnak.

Egy mikroinfluenszernél egy Insta poszt + story 10.000-100.000 Ft között mozog. Sokszor érdemes hosszabb távú, több bejegyzésből álló partnerséget kötni. Ebben az esetben szokták magukat a márka “nagykövetének” hívni. Ilyenkor a márkának is jó, mert nem kell új emberrel megegyeznie és az influencernek is, mert hosszabb távra tudja tervezni a bevételeit.

Iránymutató számok Instagramon posztonként:

  • 5-10.000 követő = 10.000 Ft
  • 10-30.000 követő = 20.000 Ft
  • 30.000 követőtől felfele = 30.000 Ft-tól

Youtube videó:

  • 5-10.000 követő = 20.000 Ft
  • 10-30.000 követő = 50.000 Ft
  • 30.000 követőtől felfele = 50-100.000 Ft

Szóval kb ilyen bevételi összegekben lehet gondolkozni, de mint mondtam, ezek csak irányszámok. Aki ügyesebb, aktívabb a tábora, olyan témában mozog, ahol jobban tud vásárlást generálni, jobban kommunikálnak, azok többet tudnak elkérni.

4. Affiliate marketing, jutalékok, promóciós kódok

Térjünk vissza a pénzkereseti módszerekhez.

Hasonlóan márkákkal való együttműködésről beszélünk ebben az esetben is. Ez már azért egy magasabb szint, mert az influencer nem magáért a tartalomért kap pénzt, hanem a konkrétan generált vásárlásért.

Ez úgy lehetséges, hogy egy kuponkódot vagy linket ad, ami hatására a hirdető cég pontosan látja, hogy kik azok, akiket a véleményvezér “vett rá” a vásárlásra.

Az ilyen megoldás azért szuper a hirdetőnek, mert csak akkor kell fizetnie, ha tényleges vásárlás történik, így az le tudja írni marketing költségnek. Ebben az esetben látszik igazán, hogy mennyire ápol jó kapcsolatot az influenszer a követőkkel, mennyire illik össze a célpiaca a márka célpiacával.

Persze van olyan is, hogy hibrid az ajánlat, szóval fizetnek valamennyit a posztért és ezen felül még jutalékot is adnak az eladások után.

Kuponkódos hirdetés

Fizikai termékek esetében nehezebb ilyen együttműködéseket kötni, mert kisebb a profit egy konkrét eladáson a vállalkozás számára. Ha nekik 3.000 Ft előállítani és 10.000 Ft az eladási ár, akkor a 7.000 Ft profitból kellene kifizetniük az influencer jutalékát. Akkor működik jól ez a módszer, ha minél nagyobb a profit a terméken. Persze, ha sok eladáshoz segíti a céget a posztoló, akkor több pénzt tud keresni.

Szolgáltatásoknál, szoftvereknél azért szuper ez a módszer, mert jóval nagyobb a profit egy eladáson, így többet tud adni a vállalkozás jutalékként.

Én például nem a közösségi médiában vagyok főleg jelen, hanem blogbejegyzéseket, oktató anyagokat készítek, ahol egy weboldal készítő eszköz ajánlásából évente kb. 5 millió Ft-ot keresek jutalékokból. Nincs több tízezres követőtáborom, mégis egy olyan piacon vagyok, ahol bizalmat tudtam kiépíteni, hallgatnak rám az emberek, szuper a termék és el tudom érni, hogy vásároljanak.

Ezért mondtam, hogy nem a követő és feliratkozó szám a lényeg.

4. Saját termék vagy szolgáltatás

És végül elértünk az influencerkedés csúcsára, amikor saját terméket árulnak.

Ilyenkor a tartalom szponzora az influencer vállalkozása és termékei. Üzleti szempontból azért készít több tartalmat, hogy egyre nagyobb közönséget építsen, akiknek el tudja adni a cuccait. Itt nem arra kell gondolni, hogy csak a pénzhajhászásról van szó, de meg kell érteni, hogy akkor tudnak több és minőségibb videókat készíteni, ha anyagilag is biztosítva vannak.

A termékeknek is több szintje van attól függően, hogy mennyi munkát kell belerakni az elkészítésükbe.

Kiszervezett termékkészítés

A legegyszerűbb és legtöbbet használt módszer, hogy ruházatot, bögréket, telefontokot, párnákat, egérpadot és egyéb tárgyakat logóznak fel vagy tesznek rá valamilyen grafikát, szöveget. Egy influencernek vannak aranyköpései vagy saját kis mondásai, amiket szeretnek a követőik. Szívesen fizetnek pénzt, hogy valamit megvesznek, amiért egy jópofa tárgyat is kapnak és ezzel támogatják is a tartalomkészítőjüket.

Vannak cégek, akik nagy tételben készítenek ilyen merchandising tárgyakat, és megoldották, hogy bármilyen grafikát rátehessenek a termékekre. Ilyenek pl.:

Pamkutya pulcsi a Videósbolt-ban

Ez egy egyszerű módszer igazi fizikai termékeket készíteni, de mivel elég kicsi az árrés egy ilyen eladásán, így nagy összegeket csak nagy tételek eladása esetén lehet keresni.

Szolgáltatások nyújtása

Főleg a szakértők vagy valamilyen témát tanítók különböző szolgáltatást is tudnak nyújtani az adott témában.

Általában előbb a szolgáltatás van meg, és azt próbálják marketingezni közösségi média tartalmakkal, de vannak olyanok is, akik előbb váltak tartalomkészítővé, és abból építették ki a szolgáltatói vállalkozásukat.

Digitális és infó termékek

Szintén szakértői tartalomkészítők tudják alkalmazni a módszert, mivel azért gyártanak bejegyzéseket, videókat, hogy oktassák, tanítsák a nézőiket.

Rengeteg különböző témában lehet online tanfolyamot készíteni, ami az egyik legjobb monetizálási megoldás, azaz pénzszerzési lehetőség.

Óriási a haszon egy eladáson (sokszor több, mint 90%), mivel nem kell fizikailag elkészíteni semmit, és korlátlan példányban el lehet adni egy infó terméket.

Elég komplex viszont egy kurzust összerakni, mivel meg kell tanulni, videózni, tananyagot összerakni, kurzust építeni, weboldalt készíteni, jogi dolgokkal foglalkozni, szövegírni, szóval még mindig kevesen vágnak bele. Az angol nyelvű piac már most óriási és a magyar is arra tart, így mindenképp ajánlom, hogy nézz jobban utána a lehetőségeknek.

Új fizikai termék elkészítése

Utoljára maradt a legnehezebb megoldás, amikor egy teljesen új vagy továbbfejlesztett fizikai terméket készít az influencer.

Mivel több éven keresztül foglalkoznak bizonyos témával, így tudattalanul is egy szakértelmet szereznek különböző készségekben és magában a témában. Ha ügyesen ismerik fel a a kielégítetlen problémákat, és kellően vagányak ahhoz, hogy belevágjanak egy új termék és vállalkozás építésébe, akkor óriási versenyelőnyük lesz a versenytársakkal szemben. Már lesz egy hűséges követőtáboruk, akiknek viszonylag egyszerűen el tudják adni a terméküket.

Nem kell egy teljesen új innovatív termékre vagy márkára gondolni, sőt van amikor az influencer becsatlakozik egy céghez egy kollaboráció erejéig. Ilyen például Viszkok Fruzsi határidőnaplója.

Viszkok Fruzsi kollaboráció

Magyarországon felépültek az influenszerségből nagy cégek, mint például a Szafi Fitt

Szafi is kicsiben kezdte

Vagy Balogh Tamás LifeTiltje

Balogh Tamás blobejegyzésekkel indult

De nem muszáj feltétlen óriás cégekben gondolkozni, vannak, akik kisebb termékeket készítenek. Ilyen Kiss Virág zsírégetést segítő terméke

Vagy a Mit Játszunk? Youtube csatornáról Győri Zoltán saját készítésű társasjátéka.

Társasjáték is lehet egy saját termék

Ezek a termékek vagy vállalkozások igen komoly meló belerakását jelentik, viszont valami királyat hozhatnak létre, amivel egyre nagyobb sikereket tudnak elérni.

Ez az 5 szintje a különböző pénzkereseti lehetőségeknek.

Influencer ügynökségek

Nincs egyszerű dolga egy véleményvezérnek se megtalálni a célcsoportjához legjobban illő márkákat, és a cégeknek se megtalálni a nekik való profilok tulajdonosát.

Ezt a problémát oldják meg az ügynökségek. Igazából közvetítők a két fél között.

Azért érdemes őket használni véleményvezér szempontból, mert segítenek oktatási anyagokkal fejlődni, bevételt maximalizálni és alapból munkákat találni.

A cégeknek pedig azért, mert kontrolláltan dolgozhatnak már régebb a pályán lévő arcokkal, akiket az ügynökségük már legalább az alapokra megtanította.

Ilyen ügynökségek például:

Influencer marketing nehézségei és hibái

Eddig arról beszéltünk, hogy milyen különböző influencerek vannak és hogyan tudnak ténylegesen pénzt szerezni. Próbáltam bemutatni a véleményvezérek és márkák oldalát is bemutatni, mert csak így lehet megérteni a teljes képet.

Az influencer marketing valóban működik, szeretik a márkák, jó számokat hoznak az együttműködések, ha sikerül megtalálni a megfelelő kapcsolatot.

Van viszont pár hibája és nehézsége, amire érdemes már az elején figyelni, ha tudatosan szeretnéd építeni a márkád bármelyik oldalon is vagy jelen.

Kicsi belépési küszöb

Mivel nagyon egyszerű elkezdeni, 2 perc alatt lehet Instagram fiókot csinálni vagy egy telefonnal is lehet már profi képeket vagy videót készíteni, így sok olyan influencer “jön létre”, akiknek fogalmuk sincs arról, hogy mit csinálnak.

“Jó csaj” influencerek

Tipikusan a fitness, szépségápolás témában vannak jelen a celeb típusú “jó csaj”, önjelölt model profilok, akiket igazából nem is nők követnek, így irrelevánsak a hirdetők számára.

Ők azok, ami miatt híg ez a csatorna, és nehéz megtalálni a ténylegesen igényes, szuper követőtáborral rendelkező profilokat.

Vállalkozói gondolkodás hiánya

Hagyományos oktatási rendszerben nem tanítják a vállalkozói dolgokat, de a véleményvezérek akaratlanul is azzá válnak. Mivel nincs meg a megfelelő tudásuk, így nem képesek az együttműködni kívánó cég szemszögéből nézni a helyzetet.

Akik viszont őszintén próbálják csinálni, de nem ismerik fel a saját értéküket, könnyen alulárazhatják magukat.

Kamu követők

Oda-visszakövetésekkel, vásárolt lájkokkal gyűjtöttek sokan feliratkozókat, amik teljesen értéktelenek. A tapasztalatlan hirdetők könnyen bele tudnak futni rossz dealekbe emiatt.

Gyenge minőség

Sok influencer olcsón meg akarja úszni a munka részét, mert már úgyis kifizették vagy megkapta az ingyen fogfehérítőt. Ilyenkor csinálnak egy klasszikus termékbemutatós képet, írnak 3 mondat, teljesen általános leírást, és ezzel úgy tekintik, hogy kész is vannak.

Pont az ilyen bejegyzések miatt kezd el romlani a piac minősége.

Összefoglalás – megéri influencernek lenni?

Az influencer marketing még jó sokáig velünk lesz, mivel igen jól tud működni, ha megfelelő kapcsolatok alakulnak ki.

Ha viszont valaki csak a pénzre megy, rövid távon gondolkodik, és nem teszi bele a munkát, akkor az biztos, hogy nem lesz sikeres, mint influencer.

Egy képes posztba is bele kell tenni a munkát, nemhogy egy Youtube videó elkészítésébe. Ha őszinte vagy, tudatosan, rendszeresen készítesz új tartalmakat, kommunikálsz a követőiddel, és időben elkezdesz gondolkozni azon, hogy miként keress belőle pénzt, akkor ténylegesen ki tudja váltani az átlag munkákat.

Fontos, hogy vállalkozóként kell gondolkodnod, figyelned kell az énmárkád építésére, és arra is, hogy akkor fognak szívesen dolgozni veled cégek, ha jól kommunikálsz velük is.

Vállalkozói oldalon a lényeg, hogy megtaláld azokat a véleményvezéreket, akiknél a célcsoportod jelen van és szívvel-lélekkel csinálják.

Bízom benne, hogy segítségedre volt a bejegyzés. Te dolgoztál már influencerekkel? Követsz olyat, akinek őszinte a kommunikációja? Írd le a kommentben!

Forrás: Influence Marketing Hub, iab, Wikipedia, Elise Darma

Tanuld meg ingyenesen a WordPress alapjait!

7 napos online oktatóvideós tanfolyam, ami segít elindulni a saját WordPress utadon.

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.