Mit jelent és miért fontos a konverzió?

Az online marketingben a konverzió, mintha egy mágikus szó lenne. „Nekem 65%-os volt a konverzióm”. Mit is jelent ez valójában? Mit fontos és mit nem fontos mérned? Mely marketingeszközeid a leghatékonyabbak? A legjobb konverzió a legtöbb profitot is hozza? Ezekről beszélek a cikkben.

A konverzió fogalma

Marketing szempontból konverzióról beszélünk, amikor a érdeklődő elér egy kitűzött célt.

Általában százalékkal jelöljük, ami igazából egy arányszám. Ha 100 emberből 65-en iratkoznak fel például egy marketinges csalira, akkor az 65%-os konverziót jelent.

Azért mérjük, hogy megtudjuk, hogy mennyire teljesít jól az adott marketinges csatorna.

Sokan próbálnak biztosra menni, ezért a lehető legtöbb, általuk ismert marketingeszközt alkalmazzák, nem is igazán törődve azzal, hogy melyik térül meg: lényeg, hogy megtérül. Csakhogy így a marketing egy része szinte biztos, hogy fölöslegesen kidobott pénz.

Milyen konverzió típusok vannak?

Valójában Te határozod meg, hogy mi a konverziód, azaz mi a célod a marketinggel. Ilyen értelemben relatív fogalom, de azért jól körülhatárolható. Nem biztos, hogy csak egy van belőle. Többfélét is kialakíthatsz, sőt, egy jól felépített marketingstratégiának több konverziója is van, így mérheted, hogy mennyire eredményes az adott stratégia.

A „részeredményeket”, mint a kattintás, az X idő eltöltése az oldalon, mikrokonverziónak nevezzük. A végcélt pedig, ami lehet a vásárlás, a regisztráció, a feliratkozás, makrokonverziónak.

Konverzió lehet:

  • ha az oldaladon a látogatók vásároltak valamit
  • feliratkoztak a hírleveledre
  • regisztráltak
  • eltöltöttek X időt az oldaladon
  • ajánlatot kértek
  • kitöltöttek egy űrlapot.

Te döntöd el, hogy mit szeretnél mérni, de vannak olyan számok, amelyekre jobban szoktunk figyelni.

Konverziós folyamat

Vegyünk egy példát.

Van egy egyedi karkötő, amit árulsz a webshopodban.. Nézzük meg, hogy egy személy milyen döntéseket tud hozni, amíg a vásárlásig eljut a konverzió szempontjából

Van például kezdésnek egy Facebook-hirdetésed, ahol bemutatod a terméket. Ezt 10.000-en látják.

  1. a hirdetésben lévő linkre 1.500-an kattintanak – 15%-os hirdetési hivatkozás kattintás
  2. a 10.000 emberből, aki látta a hirdetést 100-an beteszik a kosárba – 1%-os kosárba rakási konverzió
  3. a 10.000 emberből, aki látta a hirdetést 40-en megvásárolják a terméket – 0,4%-os vásárlási konverzió

Így láthatod szépen sorban, hogy mennyien morzsolódnak le, ahogy előrébb jutnak a folyamatban.

Nyilvánvaló, hogy minden konverzió esetében kisebb számot fogsz kapni annál, ahány embert elért a hirdetésed. Hiszen sokan látják, de ezek közül néhányan érdektelenek maradnak, és továbbgörgetnek. A kérdés, hogy hányan. Persze a módszer nem csak Facebook-hirdetésekkel működik.

Ha a weboldaladon jól van beállítva a konverziómérés, akkor pontosan látni fogod, hogy mely eszközökkel tudod a legjobb eredményeket elérni. Vagyis megtudod, mire építsd a stratégiádat elsősorban.

Hogyan mérheted a konverziót?

Attól függ, hogy milyen eszközt használsz, de általában 3 helyen mérünk konverziót:

Itt pedig egy hosszabb listát nézhetsz meg adatelemző eszközökről.

Mi fontos igazából a konverziónál?

Alapból az egy nagy probléma, ha nem méred a konverziót, mert nem fogod megtudni, hogy egyáltalán elérik-e az adott célt.

Ha már mérsz egy adott konverziót, például a feliratkozási arányt egy letölthető e-booknál, az már tök jó dolog.

Az az igazán király, amikor már teszel is valamit azért, hogy jobb legyen a konverzió, azaz konverziót optimalizálsz.

Sajnos nincs olyan szám, hogy „ez egy jó konverzió”, hanem azt az adott célhoz kell viszonyítani.

Egy feliratkoztatásnál egy landing oldalon a 30%-os konverzió egy rossz eredmény, viszont egy termék oldalon egy 5%-os eladási konverzió egy fantasztikus eredmény.

Próbálj meg tesztelni és több eredményt látni vagy hasonló vállalkozásoknál tudakold meg az egyes konverziós számokat, de ne vonj le túl hamar messzemenő következtetéseket. Egészben kell látnod a folyamatokat, hogy valamire azt tudd mondani, hogy az egy jó vagy rossz konverziós arány.

Mérni vagy nem mérni a konverziót?

Ha az oldaladon jól beállítod a konverziómérést, minden kis részeredményt le tudsz majd követni. Nem az utad elején fontos a konverziós számokat látni, de mindenképp legyenek bekötve a mérőeszközeid.

Így láthatod majd azt később, hogy a folyamat hol akad meg, hol a hiba vagy éppen azt, hogy mi működik jól.

Ha már az elején van hiba, akkor előfordulat, hogy tényleg az egész módszer, úgy, ahogy van, rossz. De az is lehet, hogy viszonylag sokáig jól működik a dolog, és valahol a végefelé fordulnak vissza a vásárlóid például. Ebben az esetben elképzelhető, hogy csak részleges módosításokra lesz szükséged.

A konverzió tehát egyfajta mankó is lehet a marketingstratégiád felépítésében.

A számok nem hazudnak – minél több van belőlük, annál jobban mutatják, hogy mennyire vagy hatékony, viszont a megfelelő módon kell kezelni őket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek