Webdesigner, webfejleszesztő, weboldal készítő – Ki készít weboldalt és kit keres a piac?

Régen – még az ősidőkben – csak a nagyon profi programozók tudták összerakni a honlapokat. 

A piac viszont teljesen megváltozott, elsőnek elkezdett számítani a dizájn, amit már profi grafikusok készítettek, később további szakmák szerveződtek a weblapkészítés köré, mint a UX/UI designer, marketingesek, keresőoptimalizálás szakértők, stb.

Mivel ma már szinte minden vállalkozásnak és rengeteg hobbi projektnek is szüksége van weboldalra, így létrejöttek olyan rendszerek, amikkel egyre könnyebb lett felépíteni a honlapokat.

Igaz, hogy ez egyre könnyebb munkát jelent, sok segítséget adnak az eszközök, de még mindig emberek készítik az oldalakat. És ez egy darabig még így is marad.

Az viszont teljesen megváltozott, hogy milyen tudásra van szüksége a weboldalkészítőnek, mivel más lett a fontos, más részek adják meg a honlap igazi értékét.

A cikk Youtube verzió formátumban

Mivel a fogalmak elég zavaróak, így segítek kibogozni a szálakat. Akkor fogok tudni a legtöbbet segíteni ezzel a bejegyzéssel, ha valamelyik állítás igaz rád:

  • Ki szeretnéd szervezni a weboldalad elkészítését, de nem tudod milyen szakértőt keress
  • Ha mint weboldal készítő szeretnél dolgozni, de nem vagy benne biztos, hogy mit érdemes megtanulni

Hogyan készítettek régen weboldalakat?

Az informatika világa elsőnek a programozók felségterülete volt.

Nem igazán volt egy szexi téma és nem is volt egyszerű megtanulni, mivel több különböző programnyelvben is el kellett mélyedni.

Az esetünkben azok az érdekesek, akik weboldalak fejlesztésével foglalkoztak.

Mint régen, ma is HTML, CSS, JavaScript és PHP nyelveken készülnek a weboldalak, viszont ez régen úgy ment, hogy konkrétan kódok sorait kellett egymás után megírni.

Kicsit sztereotípia, de a programozók nagy része nem igazán rendelkezett fejlett design érzékkel.

Itt jöttek be a képbe a webdesignerek.

Ők feleltek azért, hogy az oldalak szépek, felhasználóbarátak legyenek.

Bekapcsolódtak még a projektekbe a vállalkozások vezetői, marketingesei is, mivel ki kellett találni azt is, hogy milyen szövegek, tartalmak kerüljenek a weboldalakra, hiszen ezek a marketing eszközei/csatornái lettek. 

A munkafolyamat:

  1. Együtt nagyjából megtervezték, hogy milyen tartalomra, funkcióra lehet szükség
  2. A webdesignerek elkészítették az oldalak designját
  3. A webfejlesztők a design alapján leprogramozták a weboldalt

Mivel az eszközök használatához nagy szakértelem kellett, így teljesen szétvált a webdesigner és a webfejlesztő munkája.

Átalakulóban a weboldal készítés

Akkor kezdett el bonyolódni a téma, amikor az eszközök elkezdtek fejlődni és egyre gyorsabban meg lehetett tanulni a használatukat.

Létrejöttek olyan programok, mint a WordPress és különböző tartalom kezelő rendszerek, amik a programozás egy részét kiváltották.

Készültek különböző oldalépítők – mint pl. az Elementor – és olyan komplett rendszerek is, amikkel egyszerűbb weboldalakat lehet készíteni, mint a Wix vagy akár az összetett webáruházak elkészítésére alkalmas Shopify.

Ezek előre elkészítettek sablon dizájnokat tartalmaznak, amikbe csak a tartalmat, szövegeket és képeket kell behelyettesíteni, így elkezdték kiváltani a webdesignereket.

A programozás helyett pedig egy kattintgatható felhasználó felületet hoztak létre, így ma már nem feltétlen kell tudni kódolni se.

Mivel ma már kevesebb mély programozói és grafikusi tudás szükséges ahhoz, hogy valaki összerakjon egy weboldalt, így létrejöttek új szerepek is.

Nincs egy egységes megnevezésük, de szoktuk őket hívni:

  • weboldal készítőnek
  • sitebuildernek
  • web creator-nak
  • online marketingesnek

Igen, az a furcsa helyzet jött létre, hogy az online marketingben jártas emberek elkezdtek weboldalakat készíteni.

Mi az igazi érték a weboldal készítésben?

Megvan, hogy meg kell designolni egy weboldalt és utána ezt le kell fejleszteni.

Egy fontos témáról viszont nem igazán beszéltünk…

Mi kerüljön a weboldalra?

A honlapok a vállalkozások központi értékesítési csatornájává és marketing gépezetévé kezdtek válni.

A grafikusok és programozók viszont ezzel a szaktudással nem rendelkezdtek, így cégek vezetőivel és marketingesekkel egyeztetve kellett kitalálniuk, hogy miként is lesz igazán hasznos a weboldal.

A probléma, hogy minél több ember van egy projektben, annál lassabb a munka és a mai felgyorsult világban egyszerűen nincs arra idő, hogy ilyen sok emberen keresztül menjen egy átalakítás.

Emiatt elkezdtek összemosódni a szakmák:

  • akik korábban fejlesztettek, elkezdtek designt is tanulni
  • akik grafikával foglalkoztak, megtanulták WordPress-ben összerakni az oldalaikat
  • akik online marketingben jártasak voltak, a gyakorlati megvalósítást is megtanulták

Az ügyes marketingesek, akik általában rugalmasak és gyorsan tanulnak, elsajátították, hogyan rakjanak össze hatékonyan honlapokat, így akár egyedül is fel tudnak építeni egy weboldalt, amin véghez is tudják vinni a marketinges ötleteiket.

És ez a lényeg, hogy aki weboldalt akar, az igazából nem weboldalt akar, hanem egy marketinges gépezetet, ami pénzt csinál.

Ezért van az, hogy sokszor a marketinges gondolkodással felvértezett emberek sikeresebb honlapokat készítenek, mint a mélyebb fejlesztői vagy grafikusi tudással rendelkezők.

Ez persze sok problémát is magában hordoz, mivel ha a főleg marketinggel foglalkozók nem tanulják meg rendesen a weboldal készítés lépéseit, akkor az a honlap valószínűleg tele lesz biztonsági résekkel, lassú vagy csúnya lehet, nem tudják megfelelően egyedivé tenni és akár össze is omolhat.

Emiatt bonyolult a vállalkozóknak kiválasztani a weboldaluk készítőjét, mivel ők maguk általában nem értenek hozzá és így nem tudják megfelelően értékelni, hogy akit megbíznának, az milyen tudás mix birtokában van.

Weboldal készítőként lehetetlen mindenhez szakértői szinten érteni, viszont sok esetben jobb eredményt fog hozni egy marketinges beállítottságú szabadúszó, aki kellően megtanulta kezelni a WordPress-t és a különböző marketinges eszközöket.

Ők a “T-szintű marketinges” típusok és egyedül is tudnak érvényesülni, viszont egyedibb funkcióknál be szoktak vonni programozói vagy egyéb szakértői segítséget.

Milyen projekteknél kellenek webfejlesztők és webdesignerek?

Mindez nem azt jelenti, hogy a klasszikus programozók, webfejlesztők, grafikusok és webdesignerek elvesztették az összes munkájukat.

Régen csak a nagyobb vállalkozásoknak volt pénzük megfizetni olyan ügynökségeket, akiknél meg volt a megfelelő kompetencia, hogy weboldalakat készítsenek.

Kevés jó szakember volt, így sokba is kerültek.

Viszont…

  1. egyre többen kezdték felismerni, hogy az internetes világ szuper fontos lesz,
  2. többen akartak weboldalakat, így nőtt a kereslet
  3. így egyre többen tanulták ki ezeket a szakmákat, így nőtt a kínálat 
  4. egyre jobbak lettek az eszközök is, 
  5. így kisebb bizniszek is megengedhették maguknak, hogy befektessenek egy honlapba.

Na de nem mindegy, hogy milyen funkcionalitással rendelkezik az adott honlap.

Egy vállalkozás egyszerűbb funkciókkal rendelkező weboldalának elkészítése ma már tényleg elég könnyen megtanulható lett.

Mivel egyre több mikro-és kisvállalkozás indult, így óriási lett az igény azokra, akik ahhoz értenek, hogy miként keressen pénzt a website.

Ilyen weboldalakat, marketing gépezeteket, amik 0-24-ig termelik a pénzt, viszonylag olcsóbban (200.000-300.000 Ft) is fel lehet építeni, ami egy óriási érték a vállalkozásoknak.

Amíg ezeket régen ugyanúgy több ember készített (designer, fejlesztő, marketinges, stb), ma már akár 1 személy is képes lehet rá.

Ez az előny egyben hátrány is lehet, hiszen ilyenkor minden egyetlen személy kompetenciájától függ.

Ettől függetlenül még mindig vannak nagyobb projektek, nagyobb büdzsével rendelkező vállalkozások, akik inkább ügynökségeket bíznak meg, vagy olyan szabadúszó csapatokat, ahol többen készítenek egy weboldalt.

Az ilyen csapatokban többféle szakember is dolgozik, pl.:

  • programozó
  • webfejlesztő
  • webdesigner
  • grafikus
  • illusztrátor
  • online marketinges
  • szövegíró
  • UX/UI designer

… így összességében egy nagyobb szakértői gárda foglalkozik azzal, hogy a weboldal sikeres legyen.

Ennek az az előnye, hogy:

  • több esély van a sikerre
  • egyedibb, bonyolultabb funkciókat is általában magabiztosan teljesítenek
  • profibb lehet a design
  • több idő jut a tesztelésre
  • kisebb az esély a hibákra
  • hosszú távon nagyobb valószínűséggel lehet segítséget kérni tőlük

A hátránya, hogy:

  • sokkal több pénzbe kerül
  • lassabb a munka

Ebben az esetben válik még mindig külön a webfejelesztői és webdesigner szaktudás.

Mit válassz?

Ha te, mint vállalkozó szeretnéd kiszervezni a weboldalad elkészítését, akkor őszintén bevallom, hogy nem vagy egyszerű helyzetben, hogy tudatosan dönts.

Ha nagyobb a büdzséd a honlapra, mondjuk több, mint 500.000 Ft, komolyabb árbevételed van, bonyolultabb funkciókra van szükséged, akkor szinte biztos, hogy érdemesebb egy profi csapatot megbíznod.

Ha kisebb a kereted, akkor a vállalkozásodtól függ, hogy mi a jó választás. El kell gondolkodnod azon, hogy mi is igazából a célod a honlapoddal.

Sokszor hallom, hogy azért akarnak vállalkozók weboldalt, hogy “fent legyenek a neten”. Ez önmagában általában nem elég, ettől még nem fogsz pénzt keresni a honlapodnak.

A kisebb bizniszek fejlődésénél kulcsfontosságú a marketing. Legtöbbször a legjobb választás, ha olyan szabadúszót választasz, aki marketing fókuszú, de mégis jól kitanulta a weboldal készítést vagy legalább ismer olyanokat, akik segítségével technikai és design szempontból is kifogástalan honlapot készít.

Ha azon gondolkodsz, hogy weboldal készítővé válnál, másoknak készítenél honlapokat vagy vállalnál marketinges kivitelezést, akkor muszáj kicsit belekóstolnod mindenbe.

A személyiséged, az erősségeid, a beállítottságod alapján egy idő után képes leszel kitalálni, hogy melyik része érdekel jobban és abban az irányban tudsz mélyebb ismereteket elsajátítani.

Az online világ gyorsan változik, egy sikeres weboldalhoz ma már nem ugyanazokra az ismeretekre van szükség, mint 2005-ben.

Megvan a helye a programozóknak, webfejlesztőknek, webdesignereknek, grafikusoknak és azoknak a weboldal készítőknek is, akik inkább marketing beállítottságúak.

Tudom, hogy elég kusza ez a piac, de remélem, hogy segítettem tudatosabb döntést hozni, bármi is legyen a célod.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek