A logók életünk szinte minden pillanatában körbevesznek minket. Ha egy pillanatra abbahagyod az olvasást és körülnézel, láthatod, hogy miről beszélek: pár másodperc alatt vagy egy tucatnyi logót fogsz tudni összeszámolni a telefonodtól a ruháidon át a különféle elektronikus kütyükig, de az is lehet, hogy éppen egy logóval ellátott csokit öblítesz le egy logózott üdítővel.

Logók körülöttünk
Forrás: logogeek.uk

A logók tehát ha akarjuk, ha nem a mindennapi életünk részei. Képviselik a márkát a világ felé és befolyásolják a vásárlási döntéseinket.

De mi is a logó?

Nagyon egyszerűen nézve képekből és/vagy szövegből álló szimbólum, ami segít beazonosítani a márkát a vásárlóknak. Egy jó logó azonban sokkal több ennél: akár a márkád alapköve lehet: segít megmutatni a vásárlónak a cég profilját és azt, amit képvisel.

A lényeg tehát nem azon van, hogy minél jobban nézzen ki, hanem hogy minél könnyebb legyen megjegyezni, és beszédes legyen. Művészeti alkotás helyett a logó ugyanis a marketing stratégia fontos eleme.

Logók fajtái

A logókat négy főbb típusra oszthatjuk:

  • Szöveges logó
  • Képes logó
  • Absztrakt kép 
  • Logó rendszer

Szöveges logó

Talán a leggyakoribb, egyben legegyszerűbb logó típus a szöveges logó. A lényegét az egyedi betűtípus adja, amit általában egy jellegzetes szín vagy színkombináció egészít ki. Ilyet használ a Google, a Coca Cola és a Milka.

Kép forrása: freelancer.com

 Az egyik válfaja a betűmozaik, amely általában a kezdőbetűkből tevődik össze. Ilyen az IBM, az OTP, a BBC, HBO és a H&M logója. Ezeket ma már új vállalkozás logójának ritkán választják.

Kép forrása: freelancer.com

Képes logó

A képes logók egy egyszerű ikont használnak logóként, mely egyben a márkajel is. Az Apple almája, a Twitter madara és a LaCoste krokodilja egyértelműen utalnak a brandre anélkül, hogy szöveges kiegészítésre lenne szükség.

Kép forrása: freelancer.com

Absztrakt kép

A logók “szent grálja” az absztrakt kép, mivel ezt általában titokzatosság lengi körül. Jobbára csak pár egyszerű vonal vagy geometriai forma alkotja, ami mögött a valódi jelentéstartalom rejtőzik. Ilyen a Pepsi, az Adidas és a Nike logója is, de még a vallások jelképeit is ide sorolhatjuk.

Kép forrása: freelancer.com

Bár az absztrakt logók nagyon érdekesek, ugyanakkor nem feltétlenül praktikusak: a rejtett jelentés a többség számára ismeretlen marad, és sok esetben rögös út vezet az elfogadásukig.

Kép forrása: logoblink.com

A Pepsi legújabb logója például számtalan titkos jelentést rejt. Utal többek között a Föld mágneses mezejére, a Feng shuira, de állítólag az aranymetszéshez, Parthenonhoz és a Mona Lisához is kapcsolódik, a színei pedig az amerikai zászlóra utalnak. Az internet népe is talált pár kreatív jelentést hozzá, ez csak egy a sok közül:

Kép forrása: reddit.com

Logó rendszer

A logó rendszer a fenti elemek keveréke; az MTV, a Burger King és a Starbucks logóiban a szöveg formákkal és szimbólumokkal kiegészülve mutatja be, hogy kik is ők.

Kép forrása: Pinterest

Néhány logó rendszer egyben számtalan variációval is rendelkezik, például a Google vagy az Mtv izgő-mozgó logói. Ezek egy-egy nevezetes eseményt vagy hangulatot fejeznek ki.

Mire jó a logó?

Ahogyan már korábban is utaltam rá, a logó feladata nem csupán az, hogy gyönyörködni lehessen benne. A jó logó fontos információkat ad át a vásárlónak a vállalkozásodról: elmesélheti, hogy milyen iparágban dolgozol, milyen szolgáltatást nyújtasz, ki a célcsoportod, mik a márkád legfőbb értékei.

Emellett egy vizuális asszociációt hoz létre a vásárlód fejében, vagyis hosszútávon is emlékezni fog rád ez alapján. Gondolj csak a Nike pipára vagy a McDonald’s arany íveire: ezek a szimbólumok azonnal felismerhetőek anélkül is, hogy a nevük oda lenne írva.

Hogyan épül fel a logó?

Ahhoz, hogy a fenti hatást (vagy ahhoz hasonlót) elérjük, ügyesen kell összeállítanunk a logót alkotó elemeket, hiszen minden egyes része információt közölhet. Lássuk, mik is ezek az alkotó elemek.

Tipográfia

Akár tisztán szöveges, akár összetett logóról beszélünk, nagyon beszédes része a betűtípus. Elsődleges szempont, hogy jól olvasható, megkülönböztethető legyen, gondolj csak a Coca Cola és a Walt Disney logókra. A betűtípusnak illeszkednie kell a márkád “személyiségéhez” és legfontosabb értékeihez: nem mindegy, hogy a játékosságon van a hangsúly vagy a tradíciókon.

Betűtípus logó
forrás: feedough.com

 A Serif, vagyis talpas fontok például semlegesek és egyszerűek, ugyanakkor megbízhatóságot, állandóságot, tekintélyt sugároznak, a kézírás jellegűek kreatív, érzelmes, nőies karaktert adnak a logónak, míg a modern betűtípusoknak elaganciát, céltudatosságot és egyediséget tulajdonítanak.

Nem mindegy tehát, hogy kire szeretnénk célozni a logóval. Ezért is változtatta meg a közelmúltban a Burberry közel száz éves logóját (sok más divat brandhez hasonlóan), hogy az egyszerűbb, jól olvasható betűkkel közelebb kerülhessen a fiatalabb, Y és Z generációkhoz.

A megfelelő betűtípus kiválasztása mellett fontos szerepe van a betűköznek és vastagságnak is. A Zara új, zsúfoltabb logója elsőre nem aratott osztatlan sikert, de a cég kiáll mellette, mert szerintük az új verzió csajosabb és modernebb küllemű.

Zara új logó
Forrás: today.com

Kép

A kép nem kötelező része a logónak, de ha ügyesen lett összeállítva, akkor a betűtípusnál is beszédesebb lehet. Nehéz ugyanakkor megtalálni az arany középutat, hogy ne legyen túlságosan szájbarágós, ugyanakkor túlságosan elvont vagy semmitmondó se. Ezért is kerül olyan sokba egy igazán jó logó, hiszen nem egyszerű feladat ezt a gyakorlatban is megvalósítani.

Codefish logó
Forrás: logopond.com

Színek

Természetesen a színek kiválasztása mögött is jóval több van, mint egyszerű személyes preferencia, hiszen ezt látod meg először, amikor egy logóra pillantasz, ez adja az első benyomást, mielőtt egyáltalán elolvastuk volna a szöveget vagy értelmeztük volna a képet.

 A designerek és marketingesek jól ismerik a színek pszichológiáját, tudják, hogy melyik színnel vagy színkombinációval érhetnek el egy bizonyos hangulatot.

Logók és színek

Összeszedtem egy kis listát a legnépszerűbb logó színekről és jelentésükről. Ennyire nem lehet általában leegyszerűsíteni a dolgot, mert sok logó több színt is használ különböző arányban, de az alapokat így is láthatod:

Fekete

Bár hivatalosan nem szín, de a fekete is mögöttes tartalommal bír. Erőt, luxust is kifejezhet, ugyanakkor a halálra, szomorúságra is utalhat. Sokszor monokróm logók háttereként szolgál.

Fehér

Tisztaságot, egyszerűséget, frissességet szimbolizál. A feketéhez hasonlóan általában háttérként szerepel a logók esetében. Az egészségügyi, technológiai és luxus cégek használják előszeretettel.

Szürke

Stabilitást, professzionalizmust, megbízhatóságot azonosítanak vele. Semlegessége miatt általában háttér-vagy kiegészítő színként használják.

Kék

Az egyik legnépszerűbb logó szín a kék, ami nem véletlen; amellett, hogy a legkedveltebb szín férfiak és nők körében egyaránt, megbízhatóságot, nyugalmat és stabilitást jelképez.

Kék logók
Kép forrása: artitudesign.com

Zöld

Az egészség, a természet és a növekedés színe. Általában a cég környezettudatos szemléletére, illetve organikus, bio és friss árukra utal. A pénzt is jelképezheti, ezért bankok és pénzügyi szolgáltatók is alkalmazzák

Piros

A piros szín még a laikus számára is egyérteműen utal az erős érzelmekre, energikusságra, magabiztosságra és szenvedélyre. Ez a dinamikus szín egyből megragadja a figyelmet és sürgető érzést kelt. Nem véletlen az sem, hogy az éttermek is szívesen használják, hiszen állítólag még az étvágyat is fokozza. Gondolj csak a KFC vagy McDonald’s logóra, és azonnal korogni kezd a hasad 🙂

Piros logók
Kép forrása: artitudesign.com

Narancs

A narancs színt a boldogsággal, örömmel, kreativitással, és a barátságos, vidám természettel társítják, ugyanakkor túlzott rámenősséget is éreztethet.

Sárga

A vidámság és öröm megtestesítője, süt róla az optimizmus. Sokszor a boltokban az akciót sárga háttérrel írják ki, mert ez a szín egyből megragadja a figyelmet, ugyanakkor nem olyan nyomulós, mint a piros vagy a narancssárga

Sárga logók
Forrás: artitudesign.com

Lila

A lila a siker, a luxus és a jólét jelképe, emellett misztikus, spirituális témák kísérője is lehet, ha a megfelelő árnyalatot választják hozzá.

Milyen a jó logó?

Most, hogy már tisztáztuk a logók rendeltetését és építő elemeit, valószínűleg kezd már benned körvonalazódni, hogy milyen is a jó logó. Összefoglaltam az öt legfontosabb tulajdonságot, amik a sikerhez kellenek, a többi hab a tortán 🙂

Megjegyezhető

Ez a legfontosabb: akárhogy is néz ki a logód, legyen könnyen megjegyezhető! Ha ez a pont nem teljesül, akkor nem sok értelme van a logónak. Ahhoz, hogy könnyen megjegyezhető legyen, nem árt, ha…

Egyszerű

Az egyszerűbb jobb. Próbáld meg felidézni a McDonald’s és a Burger King logóját: ugye, hogy az előbbit akár le is tudod rajzolni emlékezetből? Pont ez a lényeg.

McDonalds - Burger King logók

Ezért is figyelhető meg sok vezető cégnél, hogy egyre jobban igyekeznek egyszerűsíteni a logójukat az idő előrehaladtával.

Kép forrása: verdict.co.uk

Sokoldalú

A tervezéskor talán nem is gondolnád, hogy mennyi különböző felületen fogod használni a logódat: névjegykártyán, weboldalon, e-mail aláírás mellett, nyomdai anyagokon, és még sorolhatnám. Emellett jól kell mutatnia több méretben, tehát aprócska faviconként és egy rollupon is.

Ezért a logónak mindenképpen kell, hogy legyen vektoros formája, ami minőségromlás nélkül méretezhető.

Nem árt, ha jól mutat monokróm (egyszínű) változatban és fekete-fehérben is, és jó, ha több formában is elkészül, hogy minden környezetben jól lehessen használni.

Redbird logó
Kép forrása: 99design.com

Témához illő

A logódnak illeszkednie kell ahhoz a szektorhoz, amiben a vállalkozásod tevékenykedik. Pénzügyi cégnek nem szerencsés rózsaszín logót választani, hacsak nem vagy nagyon bátor és éppen a különbözőségeddel akarsz kiemelkedni, de ez ritkán jön be 🙂 Talán ezt a pontot a legkönnyebb megérteni és alkalmazni.

Időtálló

Bár vannak különböző design trendek, de ha nem muszáj, akkor ne ezek határozzák meg a logód kinézetét, hiszen így akár évente módosíthatod a megjelenését és elveszítheted a megjegyezhetőséget.

A Coca Cola logója például a kezdetektől változatlan maradt, így tökéletesen beégett az emberek agyába. 

Kép forrása: Pinterest

Hogyan készül a logó?

Sokan nem értik, hogy miért olyan bonyolult egy logó elkészítése: kicsi, látszólag egyszerű, szóval miért ne tudna bárki ilyet tervezni? Ha már itt tartasz a cikk olvasásában, akkor talán kapiskálod, hogy egy jóval összetettebb dologról van szó, az arculat többi elemének megtervezéséhez képest ez egy nehéz és sok gyakorlatot igénylő munka (természetesen csak akkor, ha jó logót szeretnél).

Bár minden designer kicsit máshogy dolgozik, de nagyjából felfűzhetőek a lépések egy idővonalra:

Első lépés: A brief elkészítése.

Mi a logó célja, milyen tevékenységet folytat a cég, mik a legfőbb értékei, amit meg akar mutatni. Van, aki elmetérképpel könnyebben tud gondolkodni, és ilyen formában készít magának vázlatot.

Kép forrása: layersmagazine.com

Második lépés: Kutatás.

A jó designer egy kis “házi feladatot” is végez, miután a megrendelővel beszélt, ő maga is utánanéz a cégnek, hátha kimaradt valamilyen fontos infó, amit fel lehetne használni a logóban.

Harmadik lépés: Referencia.

Milyen logók sikeresek az adott piacon? A cél az, hogy a logó hosszútávon is megállja a helyét és témábavágó legyen.

Negyedik lépés: Vázlatos rajzok, koncepciók.

Ez a legizgalmasabb, egyben legnehezebb rész. Az első verziók többnyire papíron készülnek, ezekből pedig már könnyebben elkészíthetőek az első “prototípusok”. Általában rengeteg verzió készül, amiből végül csak egy kerül kiválasztásra.

Kép forrása: layersmagazine.com

Ötödik lépés: Egyeztetés és kiválasztás.

A legjobbnak ítélt tervekből választ a megrendelő és az észrevételei alapján még egy kisebb-nagyobb csiszoláson esik át a koncepció.

Kép forrása: layersmagazine.com

Hatodik lépés: Megvalósítás és átadás.

A kiválasztott logónak is többféle verziója lesz, a végső körben a különböző betűtípusok és színek/árnyalatok közül is a legjobban működő kerül be a végleges designba.

Kép forrása: layersmagazine.com

Ebből készülnek el az átadásra szánt anyagok, amik ténylegesen fel lesznek használva. A megrendelő több különböző formátumban is megkapja a logót, hogy bármilyen felületen használni tudja.

Kép forrása: layersmagazine.com

Mennyibe kerül egy logó?

Valószínűleg az egyik leggyakoribb kérdés a logókkal kapcsolatban, hogy mennyibe kerülnek? Ez a kérdés nem is olyan egyszerű, hiszen több lehetőség közül is választhatsz, amikor elhatározod, hogy logóra van szükséged.

A legolcsóbb megoldás, ha te magad készíted el tervezőprogrammal, a Canvában például egész könnyen össze tudod dobni. Ez elég időigényes, és nem árt, ha van egy kis szépérzéked, de jó megoldás lehet, ha most indul a vállalkozásod és szűkös az anyagi kereted.

Canva logókészítés

Vannak online logókészítő oldalak is, ahol különböző előre elkészített formákból választhatsz vagy egy program generál neked logót a beállított preferenciák szerint. Általában ezek freemium rendszerűek, tehát ugyan megtervezi neked a logót, de csak a fizetős verzióban tudod letölteni a vektoros vagy nagy felbontású verziót.

 Ennek a megoldásnak az árnyoldala pont abból fakad, hogy bárki viszonylag olcsón és designer tudás nélkül tervezhet vele egy előre elkészített készletből összeollózva, így valószínűleg nem lesz túl egyedi a végeredmény, hiszen csak a színben vagy betűtípusban tér el más cégektől. Cserébe pillanatok alatt elkészítheted, klasszul néz ki és olcsó.

Ha egyedi, tényleg ütős logót szeretnél, akkor már mélyen a zsebedbe kell nyúlnod, hogy egy jó designert tudj megbízni a feladattal. A tervezés ára pár tízezer forinttól a csillagos égig is elmehet, de ha már ezt a megoldást választod, nem szabad, hogy csak az ár határozza meg a döntésedet.

Nézd meg a korábbi munkáit, érdeklődj a készítés folyamatáról, például hogy hányféle tervet készít el ezért az árért, milyen formátumokban (jpg, png, ai, eps, tif, pdf) kapod meg a logót, milyen határidővel vállalja el a munkát, stb.

A WPViking és WPKurzus logója

Hogy kicsit jobban megfogható legyen a folyamat, így elmesélem a mi logónk elkészítésének történetét.

A kezdetek

A WPKurzus márka még 2015-ben indult és mivel nem akartunk sokat agyalni az elején (és pénzünk se volt), így Bence testvérem, aki web designer, összedobott egy egyszerű logót.

wpkurzus_logo
A WPKurzus logó régi verziója

Mivel videós kurzusaink vannak, így ezt a motívumot jelenítettük meg a logóban.

A színeket azóta se tudjuk, hogy miért ezeket választottuk, de hamar kiderült, hogy nem szeretjük őket.

Ahogy teltek az évek, Bence többször is megpróbálta újratervezni a logót, de mindig beletört a bicskája.

2019 elején kezdtünk el dolgozni a kurzusaink angol verzióján, ahol viszont egy másik márkanévvel szerettük volna bevenni a piacot. Így jött létre a WPViking.

Új márkanév

Egy egyedi világot szerettünk volna elkészíteni, hogy jobban emlékezzenek ránk az emberek.

Találtunk egy fantasztikus illusztrátort Benczur Anita személyében, aki minden képzeletünket felülmúlva hozta létre a WPViking világát Erikkel a Vikinggel.

Hódító viking

A logónk ekkor még nem volt kész, de nagy nehézségek után sikerült Bencének összehozni egy logót, amivel el tudtunk indulni.

Teltek a hónapok, viszont nem éreztük, hogy ez a logó elég erős a márkánkhoz, így eldöntöttük, hogy profira bízzuk a témát.

Elkezdtünk dolgozni egy profi grafikussal

Az illusztrátorunkat is a Facebookon találtuk a “Magyar Grafikusok és Designerek” csoportban, így a grafikus keresésének is itt kezdtünk neki. Jött sok jelentkező és végül Dragus Ádámot válaszottuk, aki 100.000 Ft-ért vállalta a munkát.

A munka főleg a WPViking logójának az elkészítéséről szólt, de közben rájöttünk, hogy a magyar piacon is egyszerűbben dolgozunk, ha ugyanazt az arculatot használjuk, viszont a nevünket meghagytuk WPKurzusnak.

A terv az volt, hogy egy embléma és a márkanév legyen a logóban.

Feltűnő színt akartunk, de a zöld/kék kombótól meg szerettünk volna szabadulni és így esett a választás a narancsra. A mi piacunkon ilyet senki nem használ, így ezzel ki tudunk tűnni.

A tervezés folyamata

Elsőnek is leültünk Ádámmal és átbeszéltük mit szerettünk volna. Ezután ő otthon nekilátott a munkának, amit egy külön oldalon dokumentált. Ebből osztok meg pár érdekes képet.

Az első skiccek
Próbálkozás a WP megjelenítésével.

Ádám kitartóan próbálkozott, de rájöttünk, hogy nem a WP-t kellene különleges módon megjeleníteni, mivel a WP, az maga a WordPress rövidítése, az pedig nem a mi márkánk.

Így tért át a Viking rajzolására, amiben a geometrai formák nagy szerepet kaptak.

A Viking arca

A geometria mindenhol megjelent

Ezután kezdett jobban összeállni a Viking fej, amiben már Erik színei is megjelentek.

Ebből alakult ki az első letisztultabb változat.

Az új logó első változata

Itt már megjelent az új betűtípus is, amit egyből el is fogadtunk. A fejjel annyi bajunk volt, hogy a “wifi” jel helyett mást szerettünk volna, ami szimbolizál minket, valamint kicsit “bölényesnek” éreztük a fejformát.

Ezt követően sok pici variálás jött. Keskenyebb lett a fej, változtattunk pár vonalon és a wifi jelet a tanítást szimbolizáló sapkára cseréltük és sokat cserélgettük a színeket.

Színkombinációk

Így alakult ki végül a végső változat.

A WPViking végleges logója

Mi szupernek tarjuk a végeredményt. Elkészült a logó több változatban is, valamint a WPKurzus névvel is, így ugyanazokat az arcolati elemeket tudjuk használni.

A vállalkozásunk elindítása elején megelégedtünk egy saját kreálmánnyal, de egy több éves megalapozott brandnek már egy minőségibb munkát szerettünk volna. El kellett fogadnunk, hogy nekünk ehhez nincsenek meg a kézségeink, így szívesen fektettünk be egy profiba.

Ádámmal király volt dolgozni, el kellett fogadnunk, hogy ez egy folyamat, ahol türelmesnek kell lennünk.

Azóta sokkal jobb dolgozni az új elemekkel és egy profibb hatást tudunk elérni.

Összefoglalás – Álmaid logója

Ha te is az első logód szeretnéd elkészíteni, akkor gondolkozz el azon, hogy milyen hosszú távra tervezel, mennyire fontos a márkádnál a megjelenés és, hogy milyen költségvetésed van. A logó nagyban meghatározza az arculati elemeid többi részét is, így erre szerintem érdemes lehet költeni, ha nem üres zsebbel indulsz el.

Ne hagyd, hogy a vállalkozásod elindítása azért csússzon sokat, mert nem vagy megelégedve a logóddal. Bármikor változtathatsz rajta, az emberek hihetetlen gyorsan elfelejtik a régi logókat. Te emlékszel még az Instagram régi logójára? Lehet, hogy 1 órán keresztül zavart, amikor kijött az új, de ma már nem érdekel senkit.

A logó egy fontos eleme a márkádnak, kívánom, hogy neked is készüljön el a hőn áhított verziója!

Tanuld meg ingyenesen a WordPress alapjait!

7 napos online oktatóvideós tanfolyam, ami segít elindulni a saját WordPress utadon.

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.