Nehéz beárazni az olyan megfoghatatlan termékeket, szolgáltatásokat, mint amilyen a weboldal készítés. Megrendelőként nem akarsz túl sokat fizetni, de mégis jó minőséget szeretnél. Ha te vagy a honlap építője, akkor pedig nem akarsz túl alacsony árat kérni, hanem korrekt fizetséget szeretnél kapni a kemény munkádért.
Megmondani egy weboldal árát minden szempontból komplikált és a tapasztaltabb webdesignerek is küszködnek vele.
Weboldal készítőként különböző módszerek vannak arra, hogy meghatározd a munkád, projekted pénzbeli értékét. Mindegyiknek van előnye és hátránya is és most pontosan ezeket fogom neked bemutatni.
Ha azért vagy itt, mert jövőbeli megrendelő vagy, akkor is hallgass meg, mert úgy leszel képes tudatosan dönteni, ha érted a különböző lehetőségeket és a miérteket. Így könnyebb lesz kiszűrnöd a kóklereket és a túl magas áron dolgozó szakembereket is.
Sok különböző módon lehet weboldalakat készíteni, egyedi fejlesztéssel vagy különböző zártabb rendszerekkel, mint a Wix, Squarespace, Weebly, Webflow, webáruház esetében a Shopify vagy a Shoprenter, de én nem ezekről fogok beszélni.
A WordPress honlapok lesznek a fókuszban, mert a legtöbb esetben ez a rendszer a legjobb megoldás. Ha te is weboldalakat készítesz, akkor szinte biztos, hogy WordPress-szel alkotsz.
Miért fizet a megbízó egy weboldal elkészítésénél?
Egy érdekes helyzet az, hogy a WordPress, mint rendszer konkrétan ingyenes.
Készítettem már cikket arról is, hogy mennyibe kerül egy saját WordPress weboldalt felépíteni, amiből kiderül, hogy havonta 2.500 Ft-ból tökéletesen működő és funkcionáló honlap lehet az eredmény.
Ha csak ennyit tudnánk, akkor még akár jogos is lehetne a megbízó kérdése, hogy mégis miért kerül sok pénzbe egy weboldal, amikor az unokaöccse azt mondta, hogy 20.000 Ft-ért megcsinálja neki.
Egy WordPress weboldal tényleg viszonylag olcsó eszközökkel épül fel, de az érték abban van, hogy a készítője tudja, hogy mit és hogyan kell használni, ahhoz hogy felépítse.
Ugyanúgy, mint egy asztalos, amikor elkészít egy gyönyörű szekrényt. Fából és csavarokból készül, de rengeteg szerszámot használ, nem mindegy, hogy milyen minőségű a fa, és ha tudnám pontosabban, hogy hogy készül egy szekrény, akkor hoznék még hasonlatot, de igazából fogalmam sincs.
Pont ez a lényeg a weboldalak építésénél is, sőt itt abból a szempontból trükkösebb a helyzet, hogy egy megfoghatatlan termékről van szó, ami miatt a megrendelők még inkább kételkednek.
A lényeg, hogy az ügyfél több dologért is fizet. A konkrét eszközökért, az anyag költségért, mint a:
- Tárhely
- Domain
- Oldalépítő rendszer
- Fizetős bővítmények
- Fizetős szoftverek
Ezek nélkül saját magunknak se tudunk honlapot készíteni. Érdemes ezeket külön kezelni, de legalábbis ha beépíted a projekt árába a használatukat, akkor tudd, hogy ez miért is van.
És amiért igazából fizet az ügyfél, az maga szolgáltatás, amit nyújtasz. Ez viszont sok tényezőből áll össze:
- időd
- korábbi tapasztalataid
- szakértelmed
- technikai tudásod
- meglátásaid
- kreativitásod
- szemléleted
- ötleteid
- kommunikációd
- rendszerezettséged
- megbízhatóságod
Így már látod, hogy egy weboldal elkészítésének ára az eszközökből és a te munkadíjadból áll. Persze ha egy ügynökség vagy csapat dolgozik a honlapon, akkor az egész csapat díjából.
Ez teljesen alap gondolat, de az ügyfelek nagy része a kezdetekben nem érti, így az egy fontos feladatod, hogy el tudd nekik magyarázni.
Mennyi egy “átlagos” weboldal készítés ára?
A honlapok sokrétűek, igaz, hogy sokszor ugyanazokból az elemekből épülnek fel, valamint szinte minden funkció kellett már másnak is korábban, de mégis egyedi minden egyes weboldal.
Ahhoz, hogy megvizsgáljunk különböző faktorokat, amelyek befolyásolhatják az ajánlatodat egy konkrét weboldalra, érdemes megnézni, hogy kb. milyen árakon mozoghat a munka.
A honlapok nagy része vállalkozói, bemutatkozó szerepet tölt be. Bemutat egy bizniszt, projektet vagy egy személyes márkát.
A WordPress adottságaiból adódóan az ilyen weboldalaknak elkészítése szinte ugyanúgy megy, annyi különbséggel, hogy kicsit más aloldalak lesznek, más designnal.
A funkcióik és az elvégzett feladatok az elkészítés közben viszont szinte azonosak:
- Domain és tárhely alapbeállítások
- WordPress telepítése
- Hosszabb, bemutatkozó főoldal
- Általános aloldalak:
- Rólam / Rólunk
- Kapcsolat
- Elérhetőségek
- Megfelelő technikai keresőoptimalizált beállítások
- Google Analytics bekötése
- Search Console bekötése
- Facebook Pixel bekötése
- Spam szűrés
- Biztonsági beállítások
- Weboldal gyorsaság optimalizálása
- Adatvédelmi és GDPR megfelelés
- Reszponzív design
Ezek kellenek szinte minden “átlagos” weboldalhoz.
A valóságban ilyen készülhet szinte minden fizikai vállalkozásnak, valamint tanácsadóknak, személyi edzőknek, pszichológusoknak, szóval szolgáltatást bemutató személyeknek is.
Na de milyen árszint között mozog egy ilyen honlap.
Az érdekesség, hogy még ezt az egyszerű konfiguráció elkészítését is lehet, hogy valaki 50.000 Ft-ért vállalja, de az is lehet, hogy 600.000 Ft-ért. A kettő között kb. bármi lehet.
És tényleg bármi, ezt onnan tudom, hogy sunyi módon álnéven kértem 29 különböző cégtől árajánlatot egy viszonylag alap weboldalra. Már az is kemény, hogy 3 napon belül csak 14-re kaptam választ és voltak ahol több igényt akartak felmérni, de konkrét ajánlatokat is kaptam:
- 150.000 Ft – 4-6 hét
- 160.000 Ft – 2-3 hét
- 140-170.000 Ft – 2-3 hét
- 175.000 Ft – 5-6 hét
- 180-200.000 Ft – 4-6 hét
- 250-300.000 Ft – 4-5 hét
- 350.000 Ft – 4 hét
- 380.000 Ft – 4 hét
Ebből látszik, hogy elég random az egész. Tudom, hogy ez a nesze semmi fogd meg jól tipikus esete, de most jön majd a lényeg.
A kérdés, hogy milyen faktorok döntenek arról, hogy mik a fair ajánlatok, egyáltalán van-e olyan, hogy fair ajánlat.
Azért kellett az “átlagos” weboldalt definiálnunk, mert innen tudjuk tovább vizsgálni a különböző helyzeteket.
Milyen weboldalra van az ügyfélnek szüksége?
Az alap funkcionalitás szinte mindenkinek kell, oké, lehet hogy valakinek nem kellenek aloldalak, mert 1 főoldalon bemutatnak mindent, de ez igazából részletkérdés.
Ami fontosabb, hogy ezeken felül mi az, ami ténylegesen kell az ügyfélnek.
A legnagyobb nehézség, hogy általában fogalmuk sincs vagy legalábbis nem eléggé edukáltak a témában.
Egy honlap elkészítése tök egyszerű feladat, ha minden előre ki van találva.
Megvan, hogy milyen aloldalakra van szükség, a képek, grafikák, szövegek mind előre el vannak készítve. Tudja az ügyfél, hogy milyen plusz funkciók kellenek, készen vannak a közösségi média profilok is, el van döntve, hogy milyen egyéb eszközöket használnak.
Ez viszont szinte sosincs így, mert a legtöbb ügyfélnek nincs egy stratégiája vagy terve.
Ezért kell megérteni, hogy a weboldalt nem lehet külön értelmezni a vállalkozástól. A weboldal egy marketinges eszköz, aminek harmóniában kell állnia a cég marketing stratégiájával.
Ebből következik, hogy ma már egyre kevesebb az olyan honlap készítési projekt, ami csak “digitális névjegy” típusú.
Van sok olyan ügyfél, akinek van egy régi weboldala és csak egy sokkal szebbet szeretne, de ők sokszor igazából nem tudják, hogy bizonyos funkciók nekik nagyon jól jönnének.
Mivel rengeteg marketinges eszköz van, így ezeket a weboldal építőjének kötelessége ismerni, erről is beszéltem a weboldal készítők típusainál.
Ma már simán lehet, hogy egy szabadúszó webes ki tudja szolgálni a megbízó marketing szükségletének a kielégítését is.
Persze vannak nagyobb projektek, ahol jobb, ha több ember dolgozik együtt, van plusz fejlesztői vagy magasabb szintű grafikai vagy marketinges szakértelem, de sok projektnél egy ember is megoldhatja a feladatok nagy részét.
Mivel most a weboldal készítés áráról beszélek, így olyan szolgáltatásokat nem számítok ide, mint a fizetett hirdetések kezelése vagy közösségi média kommunikáció, de a honlaphoz szorosan kapcsolódó dolgokat nem lehet külön kezelni.
Plusz funkciók és szolgáltatások, amik kellhetnek egy weboldalhoz az átlagoson felül:
- Logó készítés
- Arculati elemek készítése
- Profi fotók
- Profi képek
- Blog
- Régi cikkek áthozása
- Kulcsszókutatás
- Új cikkek írásának tervezése és kivitelezése
- Backlinkek szerzése
- Tört linkek javítása
- Plusz oldalak elkészítése
- Meta leírások készítése
- Kiemelt képek készítése
- Landing oldalak
- Egyszerű kapcsolati űrlap
- Több kérdéses űrlapok
- Hírlevél feliratkozás
- Lead magnet, csali ajánlat
- Feliratkozó oldal
- Felugró ablak, pop-up
- Email marketing szoftver integrálás
- Folyamatos hírlevelek tervezése, megírása, kiküldése
- E-mail automatizmusok
- Instagram bekötése
- Google Térkép megjelenítése
- Gyakori Kérdések oldal
- Kommentelési lehetőség
- Közösségi médián történő megosztási lehetőségek
- Google profil beállítása
- Facebook oldal beállítása
- Chat funkció
- Fórum
- Kalkulátorok
- Szűrők
- Többnyelvűség
- Egyéb külső rendszerek integrálása
- Szövegírás
- Konverzió optimalizálás
- Reszponzivitás optimalizálása
- Tesztelés
Már ez is rengeteg funkció és eddig csak olyat említettem, amihez nem kapcsolódik online eladás.
Az internetes értékesítési funkciók egy másik nagy kalapban vannak:
- Alap webáruházi funkciók
- Webáruház oldalak elkészítése
- Fizetési módok beállítása
- Szállítási módok beállítása
- Számlázás konfigurálása
- Termékek feltöltése
- Egyedi termék oldalak
- Termék szűrők beállítása
- Termékkategória oldalak elkészítése
- Vásárlást ösztönző trükkök
- Értékelések kezelése
- Jutalékos, affiliate rendszer
- ERP rendszerrel való összekötés
- Alap időpontfoglaló rendszer beállítása
- Foglalási rendszer tervezése
- Foglalási rendszer tagjainak felvitele
- Foglalási rendszer szolgáltatások beállítása
- Foglalási rendszer helyszínek beállítása
- Automata üzenetek konfigurálása
- Oktatói rendszer tervezése
- Oktatási rendszer felépítése
- Tanfolyamok, leckék feltöltése
- Videós platform konfigurálása
És minden eddigi pontnak a megfelelő összehangolása is egy szuper fontos pont.
A lista ráadásul nem feltétlen teljes, egyedi vállalkozásoknak egyedi ötleteik is vannak.
Mint mondtam, ha előre meglenne, hogy mire van szüksége a megbízónak, akkor könnyű dolgunk lenne. Ezt az óriási funkció tengert látva azért érthető, hogy nem tudják pontosan az ügyfelek, hogy mit is akarnak.
A weboldal készítő munkájának a része, hogy felmérje az igényeket, valós megoldási lehetőségeket tudjon felvázolni és ezeket meg is tudja csinálni.
Vannak jobb ügyfelek, akik jobban értik, hogy mit akarnak és mit érhetnek el, vannak kevésbé hozzáértőek is, és neked az is a feladatod, hogy a megfelelőeket tudd magadhoz vonzani.
Persze a karriered elején ez egyáltalán nem egyszerű feladat, de ez egy ilyen biznisz.
Szóval az, hogy milyen funkcionalitásra és plusz szolgáltatásra van szüksége a megbízónak, az döntően befolyásolja, hogy mennyibe kerül a projekt.
Te ugye szeretnél minél több szolgáltatást nyújtani, de nem az a cél, hogy olyat is megcsinálj, amire nincs szüksége. Az ügyfélszerzés nagy része ajánlásokból jön, így kiemelkedő ügyfélélményt akarsz nyújtani, amibe az átverés nem fér bele. Meg kell találni a win-win szituációt.
Minden egyes plusz funkció beépítése komplexebbé teszi a projektet, plusz időbe kerül, még akkor is, ha már tudod, hogy miként kell megcsinálni. Ezeket mindenképp bele kell kalkulálni az árajánlat elkészítésekor.
Fontos az is, hogy nem lehet mindenhez tökéletesen érteni, és ha úgy érzed, hogy egy projekt túlnő rajtad, akkor el kell tudni engedni.
Van, amit közben is meg lehet tanulni, de van, ami egyszerűen magasabb szintű szaktudást igényel.
Az is lehet, hogy bevállalsz egy projektet, de bizonyos részeit kiszervezed, grafikusnak, programozónak vagy szövegírónak például.
Ebből remélem érzed, hogy miért muszáj egyedi árat adni minden weboldalnak.
Nézzük még meg a különböző tényezőket, amik befolyásolják, hogy mennyibe kerül egy weboldal.
Tudásszint, tapasztalat és az önbizalom
Tipikus szakértői gondolkodás és árazási módszer, hogy akkor kezdik el növelni az árukat, amikor elvégeznek egy új tanfolyamot vagy képzést.
Azzal magyarázzák maguknak és az ügyfélnek is az áremelést, hogy ők így már jobb szakemberek lettek, így több pénzt ér a munkájuk.
Ez egyébként teljesen természetes hozzáállás, de ez is mutatja, hogy az áraink követik az önértékelésünket. Akkor merünk magasabb árat kimondani, amikor elhisszük magunkról, hogy már többet ér a szolgáltatásunk.
Ez tényleg rendben van, de ez csak egyetlen faktor a sok közül, valamint a legtöbb szakértő mélységesen alulértékeli magát és a szolgáltatását. Így van ez mindenhol, velem is így volt nagyon sokáig és, ha őszinte akarok lenni még most is.
Nem csak weboldal készítőknél, hanem más szolgáltatóknál, szakértőknél, tanácsadóknál, edzőknél, sőt még fizikai termékeknél is sokszor ezt tapasztaljuk.
Mindezzel együtt tényleg számít, hogy milyen szakértelmed, vagy korábbi tapasztalatod van.
De ez főleg közvetett tényezők miatt van.
Sok olyan weboldal projekt van, amihez nem különösebben kell mély vagy szerteágazó tudás, hasonlóan rakná össze egy 10 éve ezzel foglalkozó, mint egy 1 éve a pályán lévő.
Az, hogy milyen régóta foglalkozol valamivel, nem egyenesen arányos a minőséggel, amit létrehozol.
Aki ma kezd el tanulni, az sokkal profibb és jobban összeszedett tanfolyamokból okosodhat, mint egy a témában veteránnak számító.
Más a fontos és az igazi érték egy projektnél.
Azért számít mégis a szakértelem és a tapasztalat, mert egy régi motorosnak jobb portfóliója lehet, több hibát és nehézséget tapasztalhatott meg élesben, a gyakorlat miatt jobban kommunikálhat, jobb ügyfelektől kaphat ajánlást.
Kétségtelen, hogy számít a szaktudás és tapasztalat, főleg komplexebb projekteknél, de ez csak egy faktor a sok közül.
Mit hoz a weboldal a megbízó számára?
Tisztáztuk, hogy a különböző funkciók és szolgáltatások, amik az alap weboldalon felül vannak, emelik a projekt értékét, mivel több időbe kerül megcsinálni őket, valamint szerteágazóbb tudást is igényelnek.
Azonban vannak olyan feladatok, amiknek egyszerűen magasabb a hordozott értékük, így nem lehet simán óradíjban nézni őket.
Sok feladat kötelező, meg kell csinálni egy weboldal elkészítéséhez.
Nehéz konkrét értéket adni megfoghatatlan feladatoknak és ugye itt rengeteg ilyen van.
Ki mondja meg, hogy egy logó elkészítésével töltött 6 óra éri meg jobban vagy egy új cikk megírása fordított 6 óra?
Azokat a plusz szolgáltatásokat és funkciókat könnyebb beárazni, amelyeknek konkrét számokban mutatkozik meg a hatásuk.
Például, ha volt korábban egy termék oldal, ami 3%-on konvertált vásárlásokat, de az új az 5%-on konvertál, akkor az szemmel látható növekedés.
Már ez is egy fontos faktor abból a szempontból, hogy mely funkciók és szolgáltatások érnek többet a megbízók szemében.
Ezért van az, hogy ma már egy szabadúszó webdesigner vagy weboldal készítő is jobban jár, ha plusz marketinges szolgáltatásokat is vállal. Egyszerűen könnyebb vele látványosabb értéket létrehozni. Nem csak egy weboldalt készítesz, hanem egy (marketinges) megoldást adsz, ami valamilyen eredményhez vezet.
És még csak most jön a lényeg.
Nem mindegy, hogy a konverzió növekedés a vállalkozás számára havonta 10 plusz eladást hozott, ami mondjuk 50.000 Ft plusz bevétel, vagy a nagyobb látogatószám miatt 80 plusz vásárlást és 400.000 Ft többlet bevételt.
Tehát nem mindegy, hogy mekkora vállalkozásnak készíted a weboldalt. Lehet, hogy ugyanazt a szolgáltatást nyújtod, de egyszerűen nagyobb érték növekedést jelent a különböző megrendelőknek.
A kihívás az, hogy egy árajánlatnál nem egyszerű előre kommunikálni, hogy a te weboldalad azért kerül 200.000 Ft-tal többe, mint egy hasonló, amit 2 hete csináltam, mert nagyon jól megy a bizniszetek. Azonban ez mindenképp fontos tényező, és vannak rá módszerek, hogy beépítsd az ajánlatodba.
Branding, márka érték és bizalom
Még magasabb szintre kapcsolunk a megfoghatatlan szempontjainknál. Tényleg teljesen érthető, hogy nehéz árazni, ha te is bajba voltál eddig vele, akkor most már tudod, hogy nem azért, mert ügyetlen vagy.
A bizalom minden együttműködés alapja, de sajnos nincs egy konkrét szintje, hanem csak valahogy érezzük, hogy megbízunk-e valakiben.
Pontos megoldás nincs, hogy mitől fog benned megbízni az ügyfél, viszont vannak különböző bizalmat elősegítő tényezők, összetevők. Faktorok a faktorokon belül.
Maga a weboldal készítés is arról szól, hogy a látogató bizalmát elnyerd, így ha ezzel foglalkozol, akkor kétségtelen, hogy érintetted már ezt a témát.
Stratégiailag máshogy kell gondolkodni egy személytelen webshopnál, mint egy egyéni vállalkozónál. Az egyéni vállalkozó ebben az esetben te vagy, mint webdesigner.
Ha te építesz weboldalt ügyfeleknek, akkor sokkal közvetlenebb lesz a kapcsolatod az ügyféllel, mintha valaki az Emag-ról rendelne egy billentyűzetet, így máshogy kell kezelni a bizalom kérdését is.
Ez egy személyes biznisz, és így is kell foglalkozni vele.
Vannak olyan megoldások, amelyek hosszú távon javítják folyamatosan a rólad alkotott képet. Van, amit tudsz befolyásolni, ilyen például a közösségi média kommunikációd.
Manapság már mindenki egy személyes márka és ez kifejezetten igaz a szolgáltatást nyújtó szakemberekre. Tudod formálni a magadról mutatott képet, ami persze veszélyes, mert eléggé fals képet is lehet mutatni, nehéz kitalálni, hogy ki őszinte.
A márkád tudatos építésével azt a képet mutathatod magadról, amit szeretnél, ez pedig nagy hatással van arra, hogy ki fog benned annyira megbízni, hogy elfogadja az ajánlatodat.
Nem csak hosszú távú stratégiák vannak, az értékesítés, a sales rövid távon tudja befolyásolni, hogy mit gondolnak rólad.
Nehéz téma, mert nem tanítják az iskolákban, részben ösztönösen jön, és bőven lehet rosszul is csinálni, viszont elengedhetetlen fejlődni benne, ha több és jobb projekteket szeretnél.
A rólad alkotott kép és a beléd vetett bizalom óriási tényezők abban, hogy a leendő ügyfél mennyit hajlandó kifizetni egy weboldalért. Nem az a cél, hogy hamisan, különböző sales trükkökkel feltornázd az áradat, hanem hogy a kemény munkádért megfelelő ellenértéket kapj.
Nem véletlenül tanulsz rengeteget, és próbálsz minél nagyobb értéket adni az ügyfélnek.
Szóval a bizalom és a márkád tényleg nagyban meghatározzák, hogy ki és mennyiért fog veled dolgozni.
Egyáltalán nem mindegy, hogy honnan jön az érdeklődő. Egy hirdetésedre kattintott, vagy egy olyan személy ajánlott téged, akinek ad a szavára?Mennyire érzi magát komfortosan, miközben beszéltek? Mit mondanak rólad a korábbi ügyfelek? Milyen képet mutat a weboldalad és a közösségi média profiljaid?
Sok-sok tényező, amelyeket lehet és kell is befolyásolni. Vannak fontosabbak és kevésbé fontosak, vannak, amik a karriered elején jelentősek, van, ami a növekedéshez kell jobban.
Bonyolult téma, nem tagadom, most nem az a feladatom, hogy mélyebbre menjünk benne, hanem csak hogy tudd, hogy milyen fontos szempont az áraid kialakításakor.
A megbízók a legolcsóbb ajánlatot választják?
Kezdőként, de már tapasztaltabb webdesignerként is közrejátszik az árazásban, hogy mennyi pénz van a bankszámládon.
Amikor nincs épp futó projekted, kezd kiürülni a tárcád, sokkal könnyebben mondasz igent egy rosszabb ügyfélre, alacsony áron, mintha épp menne a szekér. Ez is teljesen érthető, szeretnél tapasztalatot gyűjteni és meg is kell élni a munkádból.
Azonban ha alulárazod magad, akkor lehet, hogy pont azzal buksz el egy ügyfelet.
A megbízók jó ár/érték arányt szeretnének és a jó ügyfelek megértik, hogy a túl olcsóval csak a probléma van.
Azzal, hogy több pénzt kérsz el egy weboldalért, magasabb színvonalon is végzed a munkát, és ezzel igazából azt is engedélyezed magadnak, hogy több időt és nagyobb figyelmet fordíthass egy adott projektre.
50.000 Ft-os weboldalakból csak akkor élsz meg, ha sokat csinálsz belőlük, és így nem lesz időd a rendszereid megfelelő fejlesztésére, az igényfelmérést és tervezést nem tudod elég alaposan megcsinálni, összecsapod a konzultációkat, nem teszed bele a plusz munkát a designba és szövegírásba.
Ezek miatt nem kapnak kiemelkedő szolgáltatást az ügyfeleid és te elég hamar kiégsz az egésztől.
Teljesen megértem, hogy az elején már annak is örülsz, hogy valaki megbízik benned és a kezdeti olcsóbb munkákat is meg kell csinálni, hogy igazi, gyakorlati tapasztalatot szerezz, de idővel fokozatosan kezdd el növelni az áraidat, nyújts szélesebb szolgáltatáskört, mert úgy több jó megbízást is fogsz kapni.
Tehát a megbízók nem feltétlenül a legolcsóbb ajánlatot választják, sőt. Ha megfelelően prezentálod magadat, a szolgáltatásodat és az árat, jól fel tudod építeni a bizalmat, akkor veled akarnak majd dolgozni, akár magasabb áron is.
Hogyan árazz be egy weboldal építési projektet?
Megnéztük a különböző tényezőit annak, hogy mitől függ egy weboldal ára, de ettől még nem sokkal vagy közelebb ahhoz, hogy a gyakorlatban hogyan adj árat a következő projektednek.
Alapvetően különböző árazási módszerek vannak. Nézzük meg a jellemzőiket.
Óradíj
A legalapabb árazási módszer, hogy ha azt mondod, hogy 5.000 Ft az óradíjad, méred az idődet, hogy mennyit dolgozol, a végén megmondod az ügyfélnek a munkával töltött óráid számát, és az alapján készíted el a számlát.
Az óradíj jól működik kis, pár órás fejlesztéseknél, de egy komplett projektnél egyáltalán nem ajánlatos.
Több hátránya van.
Egy ilyen kreatív munkánál nem csak a gép előtt ülve dolgozol, hanem a zuhanyzóban is támadnak például ötleteid. Azt azért elég fura kiszámlázni.
Az ügyfélnek is furcsa, hogy neki az a jó, ha gyorsan kész vagy, neked pedig, ha húzod az időt.
Nagyon sokat kell mikromenedzselni és mérni az idődet a különböző projektjeidnél és feladatoknál.
Nem késztet arra, hogy gyorsabban befejezz egy weboldalt.
Ennyi hátrány elég is, hogy elvessük ezt az ötletet, de azért az óradíj még fel fog jönni, mint viszonyítási alap.
Fix / csomag ár
Az érdeklődők, amikor azután kutatnak, hogy mennyibe kerül egy weboldal elkészítése, szeretnék látni előre, hogy kb. milyen áron dolgozik egy honlapkészítő.
A weboldal készítő is örülne neki, hogy ha “dobozosítani” tudná a szolgáltatását, de ez nehéz, mivel rengeteg funkcionalitásbeli tényezőtől függ, hogy mennyi időbe és energiába kerül az adott projektet véghez vinni.
Emiatt egyértelmű, hogy azt nem írhatod ki, hogy minden weboldal 200.000 Ft-ba kerül. Vannak olyan téveszmék a weboldal készítők körében, hogy úgy számolnak, hogy megcsinálnak 2 hetente egy weboldalt, eladják 200.000-ért darabját és abból tök jól élnek. Ezt már remélem érzed, hogy nem ilyen egyszerű.
Emellett ha ki vannak írva a konkrét áraid, akkor nem tudsz ügyesen magasabb árat mondani arra, ha például egy nagyobb cég bérelne fel, vagy mert tudod, hogy úgyis te vagy a befutó az adott projektre.
Ettől függetlenül jó megoldás tud lenni, ha szintekre bontod a különböző weboldal típusokat és egy kezdő árat meghatározol.
Például:
- bemutatkozó, biznisz weboldalak – 250.000 Ft-tól
- webshopok – 400.000 Ft-tól
- oktatói rendszerek – 500.000 Ft-tól
Van, aki aloldalak számával is szétválasztja őket, de ezt csak akkor csináld, ha le vannak konkretizálva a plusz elkészítendő oldalak. Más egy hosszú formátumú értékesítési oldalt elkészíteni, mint egy sima hírlevél feliratkoztatásosat.
Ha magasabb a kezdőárad, akkor sok ügyfelet elijeszthetsz, de velük valószínűleg amúgy se dolgoztál volna együtt.
A probléma az, hogy így kevésbé tudod alkalmazni az értékesítési tudásodat és nem tudod megfelelően edukálni az ügyfelet, amivel bizalmat építesz.
Sokszor úgy mennek neki a megbízók, hogy egy sima honlapot akarnak, de amikor megtudják, hogy milyen plusz lehetőségek vannak, amikkel sokkal többet nyernének, akkor hajlandóak többet is befektetni. Erre csak edukálással, oktatással, beszélgetéssel tudnak rájönni.
Félig használható árazási módszer, de egy kis szabad mozgásteret hagyj magadnak, hogy fel tudd tornászni az áradat.
Egyedi ajánlat
Mivel a weboldal projektek nagyon sokrétűek, így minden munkának meghatározhatsz egy egyedi árat.
Ez az, amit főleg ajánlok, de ne szívasd meg magad.
Nem kell minden új érdeklődőnél 0-ról megírni és kiszámolni az árajánlatot.
Legyen egy sablon árlistád, amit előre összeraksz, hogy megtudd becsülni, mennyi időbe kerül a számodra elkészíteni a weboldalt.
Ehhez kell egy kis tapasztalat, hogy tudd, hogy egy feladat elvégzése kb. milyen hosszú ideig tart. Viszont ha jól felméred előre a projektet, akkor szépen össze tudod legózni a különböző lépésekből. Persze hagyj magadnak teret, ha valami váratlan probléma jönne fel, mert hidd el, hogy fog.
Plusz ötlet, hogy az árajánlat bemutatásánál a becsült időtartamokat akár meg is mutathatod az ügyfélnek, mert így jobban el tudod magyarázni, hogy a különböző feladatokat mennyi idő véghez vinni. Így egyértelműbb lesz számukra is, hogy miért fizetnek.
Azért is lőjj fölé a becsléssel, mert van, amit több idő lesz megcsinálni, de van, amit kevesebb, így ha ügyes vagy, akkor kiegyenlítődik.
Érdemes egy magasabb kvázi óradíjat is társítani a különböző feladatokhoz, mert ha valamit véletlenül sokkal több idő lenne megcsinálni, még úgyis érje meg neked.
Ilyenkor neked is és az ügyfélnek is az a célja, hogy minél hamarabb készen legyél. Ezért érdemes nagyon jó rendszereket, automatizmusokat létrehoznod, hogy gyorsabban végezz a munkával.
Ezzel nem át akarod verni az ügyfelet, hogy azt mondod, hogy 50 óra munka lesz, de te közben 30 alatt megcsinálod, hanem ez csak egy magyarázati eszköz, hogy igazold az áradat.
Nem egyszerű feladat jól összeállítani, főleg, amikor még nem tudod, hogy a különböző fejlesztések mennyi időt fognak felemészteni, de valószínűleg így tudod a legtöbb előnyt kamatoztatni.
Árajánlat adás lépései
Megbeszéltük a különböző faktorait egy weboldal igazságos árának és különböző árazási módszer lehetőségeket is.
Hogy még kicsit többet segítsek bemutatom a lépéseit annak, hogy miként készíts hatékonyan árajánlatot.
1. Saját alapárad meghatározása
Az első lépés máris kihívások elé állít, mert tapasztalat kell ahhoz, hogy tudd mennyi időbe és energiába kerül elkészítened egy “alap” weboldalt.
Ebbe bele kell számítanod a konzultációkat, az emaileket, az utánajárást és magát a kreálást is.
Nehéz jó becslést adni, de számoljunk 30 óra munkával.
Ehhez kell megadnod magadnak egy óradíjat. Ez ismét elég hasraütés szerű, függ ugye az önértékelésedtől, a szakmai tudásodtól, a tapasztalatodtól, de viszonyításképp 5.000 Ft-os óradíjjal simán lehet számolni már kezdőként is, ha jól kitanultad a weboldal készítés mesterségét.
Szóval 30 óra munka 5.000 Ft-os óradíjjal egy 150.000 Ft-os alapár.
2. Plusz funkciók beszámítása
Az igényfelmérés és konzultáció alapján már tisztább lesz a kép, hogy milyen honlapra is van szüksége a megbízónak.
Ezeket neked szépen fel kell jegyezned, és ha egy adott funkciót már korábban beépítettél valahova, akkor valószínűleg tudod, hogy mennyi munka átlagosan megcsinálni.
Ha van már erre egy sablonod, akkor kvázi csak be kell legózgatnod az ajánlatodba. Ha úgy látod, hogy a plusz funkciók, aloldalak beépítése kb. 10 plusz munkaórába kerül, akkor azzal már egy sokkal jobb becslésed lesz a projektről.
Ilyenkor az alapáradhoz hozzáadhatod, a plusz 10 órányi munkát. Ha a korábbi 5.000 Ft-os értékkel számolsz, akkor ez plusz 50.000 Ft, így a weboldal már 200.000 Ft-nál jár.
3. Projekt értékét befolyásoló szorzó
Az utolsó lépés egy elég érdekes rész, mivel főleg érzésből megy a meghatározása. A projekttel kapcsolatban vannak olyan tényezők, amik olcsóbbá vagy drágábbá tehetik.
Beszéltünk róla, hogy ilyen a bizalom, amit nagyon nehéz objektíven meghatározni. Ha például érzed, hogy szinte biztos, hogy te kapod a munkát, mert jó a kémia, akkor ott te döntesz, hogy emiatt olcsóbbá vagy akár drágábbra teszed az árad.
Befolyásoló tényező az is, ha nagyon kell a pénz. Igen, erre is gondolni kell, mert simán megesik, hogy nincs épp weboldal, amin dolgozol, így olcsóbban is elvállalsz munkákat.
Ha például nagyon tetszik a projekt vagy szuper lenne a portfóliódba, akkor elvállalhatod olcsóbban. Bence testvérem például a Számlázz.hu weboldalának ajánlatánál, ezért vállalt be mindent egy viszonylag jó áron, mert tudta, hogy ha ott elégedettek vele, akkor azt kiválóan tudja kamatoztatni később. És így is lett.
Az árat viszont tudja az is növelni, ha egy olyan cégnek készíted, ahol látod, hogy több pénz van a projektre. Ez nem csalás, hanem így akár több időt is tudsz tölteni azzal, hogy remek minőséget hozz létre.
Ezeknek a különböző faktoroknak adhatsz egy szorzó értéket, szóval például ha egy jó ismerősnek készíted, akkor az eddig kiszámított áradat megszorzod 0,8-al. Ha több ilyen befolyásoló faktort is találsz akkor szépen egymás után szorozgathatsz.
Tudom, hogy ez a megoldás nyakatekertnek tűnik, de ezek mind mankók számodra. Annyi különböző része van egy weboldal készítés projektnek, hogy ezek nélkül csak hasraütés lesz az egész árajánlat adási procedúrád.
Így viszont lesz mihez nyúlni és a végén könnyebben átértékelheted, hogy a kijött összeget mefelelőnek tartod-e.
Szóval ha funkciókból számított 200.000 Ft-ot még bizonyos tényezők miatt megszorzod 1.3-al, akkor kijön a 260.000 Ft-os árajánlat.
Persze most eléggé leegyszerűsítettem mindent, a különböző lépésekről sokkal mélyebben lehet beszélni, az ár prezentálása is megér egy misét, de már ez a struktúra is remélem sokat segített.
Összefoglalás – Mennyi egy weboldal ára?
A weboldal projektek árazása egy nehéz és egyáltalán nem egzakt folyamat, de szerencsére vannak olyan módszerek, amivel könnyebbé a hatékonyabbá lehet tenni az egészet.
Ez jó neked, mint weboldal készítőnek, mert gyorsabban adhatsz korrekt árat és így eredményesebben szerezhetsz meg ügyfeleket.
A megbízók szeretik ha tudják, hogy miért fizetnek, szeretik ha fair módon bánnak velük, megfelelően elmagyarázzák nekik, hogy mi is fog történni. Pont ezzel növeled a valószínűségét, hogy te leszel náluk a befutó.
Bízom benne, hogy hasznos volt számodra ez az útmutató. Ha mélyebben szeretnél tanulni a témáról, meg akarod tudni, hogy a különböző funkcióknak az elvégzési ideje átlagosan mennyi idő munkába kerül, szeretnél előre elkészített sablonokat és a lépések kibontását, akkor a WPKurzus képzéseit ajánlom. Az árajánlat minden egyes részét tüzetesen megvizsgáljuk.
Ha kérdésed van, nyugodtan tedd fel a komment szekcióban.
Egy válasz
Remek írás lett Attila! 🙂