• biztonsagi_mentes_kiemelt

WordPress weboldal biztonsági mentése és automatizálása

Annál rosszabb dolog nem is történhet a honlapoddal, mint hogy valamilyen oknál fogva összeomlik és elvesznek az adataid. Ez az egyik legfőbb oka annak, amiért érdemes WordPress weboldaladról rendszeresen biztonsági mentést készíteni. A többi okot, a “hogyan”-t, és az egész művelet automatizálását mutatom be ebben a bejegyzésben. Szerencsére csak pár kattintás, és az adataid mindig biztonságban lesznek.

Miért készíts biztonsági mentést WordPress weboldaladról?

Biztos vagyok benne, hogy Te sem szeretnéd elveszíteni a weboldalad tartalmát. Nézzük meg, mik lehetnek a leggyakoribb problémák, amikor ez mégis megtörténik:

  • Feltörik a weboldaladat.
  • A tárhelyszolgáltatódnál lép fel valamilyen hiba.
  • Te rontasz el véletlenül valamit, ami sajnos tönkreteszi a honlapodat.
  • Költöztetés miatt mozgatod a weboldalad fájljait, de hiba csúszik a műveletbe.
  • A WordPress, a sablonod vagy egy bővítmény frissítése közben üti fel a fejét valamilyen probléma.

Senki sem akarja, hogy ez megtörténjen, mégis bármikor megeshet. Épp ezért jó elővigyázatosnak lenni. 🙂

A tárhelyszolgáltatók egyébként folyamatosan készítenek biztonsági mentést, de náluk is felléphet valamilyen probléma, így az a legbiztosabb, ha nálad is megvannak a fájlok. Mivel a szolgáltatód mentési szokásaira alapvetően nincs rálátásod, azt sem tudhatod előre, hogy milyen régi verzió az utolsó mentésük, és hogy az mennyire van rendben.

Milyen gyakran készíts biztonsági mentést?

Ez teljesen attól függ, hogy milyen a weboldalad.

Ha csak statikus oldalaid vannak, amik sose változnak akkor lehet, hogy elég havonta csak egy archiválást készíteni.

Ha blogot vezetsz, vagy olyan oldalaid vannak, amelyeket rendszeresen változtatsz, akkor sűrűbben, akár hetente is érdemes lehet mentést készíteni.

Ha magazinszerű weboldalad van, ahol nagyon sok cikk jelenik meg rövid idő alatt, és gyorsan változik az oldal tartalma, akkor akár naponta is érdemes lehet ezt elvégezni.

Ne aggódj, nem kell minden egyes alkalommal újra szenvedned vele. Olyan megoldást fogok mutatni, ami egy egyszeri beállítás után automatikusan elvégzi helyetted a biztonsági mentést.

Hogyan készíts biztonsági mentést WordPress honlapról?

A különböző fájlok mentését teljesen manuálisan is el lehet végezni, de ezt a megoldást én inkább a fejlesztőknek hagynám meg, akik tökéletesen tudják, mit csinálnak.

Egy átlagos felhasználónak sokkal egyszerűbb lehet egy bővítmény használata. Én is egy ilyet fogok megmutatni neked.

Ezeknek a bővítményeknek általában van ingyenes és fizetős verziója is.

Ha nagyon sok pénzt termel a honlapod és nagyon gyorsan változik rajta a tartalom, akkor lehet, hogy megéri fizetős megoldásban gondolkodnod. Aktiválhatod a bővítményeden a prémium változatot, vagy már helyből egy olyan profi tárhelyszolgáltatót (csomagot) választhatsz, ami több helyre menti le az adataidat.

Mi jelenleg egy ingyenes bővítményt használunk, és ameddig nem lesznek kasszarobbantó bevételeid, nyugodt szívvel ajánlom az ingyenes verziót Neked is.

A bővítmény pedig, amit most bemutatok neked, az UpdraftPlus.

Az UpdraftPlus használata

Ebben a bővítményben az a legjobb, hogy elképesztően egyszerű a használata. Nézzük is a lépéseket!

1. Az UpdraftPlus telepítése

Lépj be a WordPress-be, majd a “Vezérlőpult” >> “Bővítmények” >> “Új hozzáadása” útvonalat követve keress rá az “UpdraftPlus” nevű bővítményre.

Kattints az “UpdraftPlus WordPress Backup Plugin” nevű bővítmény telepítésére. Tölteni fog egy rövid ideig, utána pedig ugyanezen a felületen rákattinthatsz a “Bekapcsol” gombra.

A bővítményt ezután a “Vezérlőpult” >> “Beállítások” menüpontjában “UpdraftPlus Backups” néven fogod elérni.

updraftplus-telepitese

2. Hova mentse a bővítmény a weboldalad adatait?

Lépj be az UpdraftPlus kezelőfelületébe, és kattints a “Beállítások” lapfülre!

Az UpdraftPlus lényege, hogy a mentéseket egy általad választott felhőtárhelyen hozza létre.

updraftplus-beallitasok

Többféle integrációval is rendelkezik a bővítmény, neked csak választanod kell, hogy mivel szeretnéd összekötni a rendszeredet.

A magyar felhasználói szokásokat figyelembe véve a leglényegesebb számodra a Dropbox, illetve a Google Drive lehet.

Mindegy, hogy melyiket használod erre a célra, a lényeg az, hogy az adott tárhelyeden legyen még a mentések számára felhasználható szabad terület.

Mind a Drive, mind a Dropbox integrációja nagyon egyszerű lesz, de egyenként is megmutatom a szükséges lépéseket.

Először is válaszd ki a listából, hogy melyikre szeretnél menteni, és kattints a “Változtatások mentése”-re!

Nagyon fontos, hogy ez legyen az első lépésed. Még azelőtt kattints a “Változtatások mentése” gombra, mielőtt hitelesítéssel összekapcsolod az általad választott felhőtárhellyel a weboldaladat.

3. Hitelesítsd a mentés céljául választott tárhelyet!

Az előző lépésben kiválasztottad, hogy hol szeretnéd majd tárolni az automatikusan létrejövő mentéseket. Most pedig össze kell kapcsolnod magát a weboldalt és tárhelyet, hogy a mentéseket elkészíthesd.

Kicsivel lejjebb találod az oldalon a “Hitelesítés ezzel:” részt, mellette pedig a választott tárhelyet. A Google Drvie esetében lehet, hogy angolul írja ki, így ott az “Authenticate with Google” felirat lesz.

A felirat mellett egy linket találsz, amire rá kell kattintanod.

Ha a hitelesítést úgy indítottad el, hogy nem voltál bejelentkezve a Dropbox/Google-fiókodba, akkor ezt egy közbeiktatott lépés során meg kell tenned. Az adott tárhelyszolgáltató ahhoz is külön engedélyt kérhet, hogy egy saját mappát hozzon majd létre a mentéseknek.

Ezután az összeköttetést még egy kattintással meg kell erősítened, és már kész is vagy, visszakerültél az eredeti WordPress-es kezelőfelületre.

updraftplus-dropbox-osszekapcsolas

Ha szeretnél, ezután beállíthatsz itt még pár dolgot. Akár e-mailt is tudsz magadnak küldetni, hogy sikerült-e a mentés. Be tudod állítani azt is, hogy milyen tartalmak legyenek benne a mentésben, de ha rám hallgatsz, ezen nem módosítasz, hanem bepipálva hagyod a dolgokat.

4. Biztonsági mentés elkészítése

Ezek után nincs más dolgod, mint visszaugrani az “Aktuális állapot” lapfülre, majd rákattintani a “Mentés most” gombra. Ne lepődj meg, fel fog ugrani egy ablak, de hagyd úgy benne a pipákat, ahogy vannak.

biztonsagi-mentes-elinditasa

Az első mentésed beletelhet akár 10-15 percbe is. Légy türelmes, és semmiképp ne lépj ki közben az oldalról!

Tádáám! Ha ez megvan, kész is a biztonsági mentésed. 🙂

Most már nyugodtan alhatsz, mert a biztonsági mentéseknek köszönhetően még az oldalad összedőlése és az elérhetetlen tárhelyszolgáltató “kettős katasztrófája” esetén is biztonságban lesz a tartalmad.

A tartalom visszaállításáról most nem mesélek, ez egy bonyolultabb téma, és nagyon bízom benne, hogy szerencsésen alakulnak a dolgaid és nem is lesz rá szükséged.

Ha beütött a krach, és szeretnél utánajárni, hogyan állítsd vissza egy biztonsági mentésből az oldaladat, első körben mindenképp a tárhelyszolgáltatóddal vedd fel a kapcsolatot. Biztosan tudnak majd segíteni neked, és megmutatják, hogy az ő rendszerükben hogy lesz a legegyszerűbb a visszaállítást kivitelezned.

5. Biztonsági mentés automatizálása

Ha sikerült minden és megvan az első mentés, akkor már kezdhetsz örülni, de tudd, hogy a legjobb rész még csak most jön. 🙂

Azért tartom az UpdraftPlus-t a WordPress-hez elérhető egyik leghasznosabb bővítménynek, mert további két kattintás árán a biztonsági mentések készítését teljesen automatizálhatod, és soha többet nem kell hozzányúlnod.

Lépj vissza a “Beállítások” lapfülre! Itt az első két beállítást át kell állítanod.

Meg kell adnod, hogy milyen időközönként hány mentést készítsen neked a program. Ezt a tartalmad frissítésének gyakorisága alapján érdemes eldöntened. (Nálam például heti 1 mentés van.)

Ha kész vagy a beállítással, ne felejts el rákattintani az oldal alján a “Változtatások mentése” gombra!

biztonsagi-mentes-automatizalasa

Most már csak arra kell néhanapján ránézned, hogy a folyamatosan létrejövő mentéscsomagok nem töltötték-e meg esetleg a tárhelyed. A legrégebbi mentéseket időről időre nyugodtan kitörölheted.

Most már tudod, hogy nagyjából 15 percnyi idő és energia befektetésével az UpdraftPlus pluginjának köszönhetően mennyire egyszerűen fel lehet állítani egy profi kis rendszert, ami a biztonsági mentések elkészítésének unalmas feladatát automatikusan elvégzi helyetted.

Reméljük, egyszer sem lesz szükséged arra, hogy biztonsági mentésből állítsd vissza a weboldalad. Ha viszont mégis beüt a baj, áldani fogsz, amiért szóltam a biztonsági mentés fontosságáról, és magadra is nagyon büszke leszel, hogy az óvintézkedéseket megcsináltad. 😉

Szerző: | 2017-11-13T14:23:15+00:00 2016.09.13.|WordPress|4 hozzászólás

A szerzőről:

Nagy Attila vagyok, a WPKurzus társalapítója. Örülök, hogy elolvastad a bejegyzésem, remélem, sikerült ismét értékes ötleteket adnom a számodra. Főként WordPress-szel és online marketinggel kapcsolatos cikkeket írok. Ezek sokat segíthetnek neked abban, hogy olyan weboldalakat készíts, amelyek minél gyorsabban minél közelebb visznek a céljaidhoz.

4 hozzászólás

  1. Gábor 2017-01-30 - 10:48- Válasz

    Köszi a segítséget! Nagyon jól a bejegyzés!

  2. Gábor 2017-07-21 - 09:20- Válasz

    Az adatbázisról is készít biztonsági mentést?

  3. Németh Gábor 2017-08-31 - 12:19- Válasz

    Viszont a magyar karaktereket nem nagyon szereti.

Hagyj üzenetet

7 részes INGYENES online oktatóvideós WordPress tanfolyam

wpkurzus-mini-doboz
  • Kezdd el a saját weboldalad készítését
  • NEM szükséges tech tudás
  • Csatlakozz a több, mint 1700 WordPress tanulóhoz, aki már elvégezte a kurzust
  • 5000 Ft helyett INGYEN
x