Hogyan szerezd meg az első vásárlód a webáruházadban?

Kész a kemény munkával összerakott webshopod. De mi jön ezután? Hogyan szerezz vásárlókat? Rengeteg olyan módszer van, amivel el lehet indulni. Összeszedtem neked 37 különböző marketinges ötletet, amivel be tudod indítani az e-kereskedelmi vállalkozásodat.

Ez inkább csak egy ötletelő bejegyzés lesz, hogy a fogaskerekeket beindítsam a fejedben. Mivel minden biznisz különböző, így természetes, hogy nem ugyanarra a célcsoportra lősz, mint sokan mások. Egyedi stratégiát kell bevetned, és gondosan magadra kell szabnod az itt olvasottakat is.

Az elején próbálkoznod kell és el kell buknod többször is, hogy végül rátalálj egy olyan modellre, módszerre, ami nálad működik. Az viszont biztos, hogy jobb úgy elindulni, ha vannak konkrét terveid a vevőszerzésre. Ezt a segítséget adom most meg neked.

Az „imádkozó marketing” sajnos nem működik, nem ülhetsz a webshopod felett, hogy majd valahonnan úgyis megtalálnak.

Kezdj el tesztelni és tedd bele az időt és energiát, hogy a már létező webshopod sikeresen működhessen.

Nézzük is a különböző kategóriákat és ötleteket.

Közösségi média

Személyes Facebook fiók: Valószínűleg több 100 ismerősöd van, akiket a személyes profilodon lévő bejegyzésekkel, képekkel viszonylag könnyen el lehet érni. Mesélj el egy sztorit, hogy miért kezdtél bele az új vállalkozásba, légy sebezhető, őszinte, és hidd el, hogy fel tudod kelteni az érdeklődést, ami akár vásárlásokban is végződhet.

Facebook csoportok: A közösséged építését te is elkezdheted, és ha egy saját csoportba be tudod csábítani a témád kedvelőit, akkor később könnyen a legjobb vásárlóiddá teheted őket.

Instagram: Manapság jobb eredményeket lehet elérni organikusan, mint a Facebooknál. A sztori funkció is egy olyan lehetőséget ad, amivel ingyenesen is hirdetheted azt, amit nyújtasz.

LinkedIn profil: Nem csak a munkaerőpiacon fontos, hogy meggyőző képet mutass magadról, hanem a vállalkozásodat is tudod itt hirdetni. Bejegyzéseket írhatsz, vagy akár direktben küldhetsz üzenetet bárkinek.

YouTube csatorna: Rengeteg átlagosabb témájú csatornát lehet találni (filmek, szépség, fitnesz, játékok, technológia, vlogok), de vannak kisebb célpiacra lövő emberek is. Meg kell találnod, hogy te mitől vagy más, milyen kreatív módon tudod szolgálni a közönséged. Ha sikerül egyedinek és videós formában is élvezhetőnek lenned, a YouTube egy fantasztikus marketingcsatornád lehet.

bankutidani-youtube

Pinterest: Főleg hölgyek használják, de ha beleillik ez a stratégiádba, akkor ez egy iszonyú jó hír számodra. Itt igen sokan arra vadásznak ötleteket, hogy mit vásároljanak meg. Ha pedig egy jól megkomponált pinen bemutatott díszpárnát akarnak megvenni, akkor bizony nagy esély van rá, hogy ezt pont a te webshopodban fogják megtenni.

Tartalommarketing

Vendégblogolás: Amíg nincsenek követőid, meg tudsz keresni a tiédhez hasonló témával foglalkozó blogokat és ingyenesen írhatsz nekik cikket. Ez backlinkben is nagyon sokat segít, a hasonló érdeklődésű embereknek értéket adva pedig egy kis tekintélyt, bizalmat is ki tudsz alakítani.

Thepitch - Vendégblogolás

Viral videó: Marketingesek ezrei keresik a vírusvideók elkészítésének titkos komponenseit. Ritkán sikerül tényleg eltalálni, de ha meg is van, akkor az még mindig csak az 1. lépés. Sokan nem tudnak mit kezdeni a hirtelen jött népszerűséggel, de ha te okosan csinálod, akkor egy óriási lökést adhat a vállalkozásodnak.

Saját blog indítása: Az elején általában időd van, de pénzed nincs a marketingre. Ezért is szoktak sokan belevágni a szöveges tartalomgyártásba, a kezdetek kezdetén én is ezt az utat választottam. Sok időbe telik, de edukálhatod vele az embereket és hosszú távon is felhasználhatod a cikkeidet. Nem muszáj minden héten bejegyzéseket írnod, de 3 cikkel akár már egy értékesítési tölcsért is felépíthetsz.

Megosztó tartalom: Ha valamilyen felkapott, vitatott témába állsz bele, az bizony sok embert fog érdekelni, és ez rád terelheti a rivaldafényt. Necces húzás, mert okosan kell csinálni, állni kell utána a kritikát és trollok támadását, de nagyon be tud jönni. Ha valakiről sokan beszélnek, akkor biztosan lesznek, akik nem fognak veled egyetérteni, de sok olyan személy is lesz, aki felnéz rád, amiért kiálltál az álláspontod mellett. Pont az ilyen „imádókból” lesznek nagyobb valószínűséggel vásárlók is.

E-mail lista építése: Az én stratégiám kulcsfontosságú eleme az e-mail marketing. Lehet, hogy te is egy e-mailből kaptál értesítést erről a cikkről. Nagy becsben kell tartani a begyűjtött e-mail címeket, és mindenképp érdemes lead mágnest alkalmazni, hogy megszerezd ezeket. Ha már van listád, automatikusan küldhetsz ki e-maileket, amikben taníthatsz és értéket adhatsz a feliratkozóidnak, amikor pedig eljön az idő, pitchelheted is az ajánlatodat. Nehéz megtalálni az arany középutat, hogy ne sales-elj túlzottan, de az e-mailek mindenképpen nagyon fontos részei lehetnek a marketingednek.

Keresőoptimalizálás

Optimalizáld a weboldalad a keresőkre: A SEO egy igen nagy téma, és vannak nálam okosabbak, akik rengeteget taníthatnak neked. Ha viszont már belevágtál a tartalommarketingbe, akkor érdemes a tartalmakat a keresőkre optimalizálni, hogy minél több látogatót szerezz „ingyen”. (Igazából persze nem ingyen, de töredékáron ahhoz képest, mintha hirdetéssel vonzottad volna be őket.) A keresőoptimalizálásba tett erőfeszítés eredménye hosszú távon látszik meg, de ha jó a stratégiád, akkor ez a plusz munka egy sokszorosan megtérülő befektetés lesz.

Árösszehasonlító oldalak: Ha olyan termékeket adsz el, amit mások is árulnak, ráadásul a vásárlóközeg árérzékeny, akkor mindenképp érdemes felkerülni az „árukereső”-re, „árgép”-re, „olcsóbbat”-ra és társaikra.

logitech-arukereso

Google helyek: A masszőrömet úgy kerestem, hogy Google-be beírtam, hogy „masszázs, 9. kerület” és megnéztem a hozzám legközelebb lévőket. Megnéztem a weboldalakat, a különböző emberkéket, és így választottam ki a számomra legszimpatikusabb masszázsstúdiót. Sokan járnak el hozzám hasonlóan, így ha a webshopod egy fizikai bolttal is együtt működik, akkor a „local SEO”, vagyis a helyi keresőoptimalizálás egy bámulatos kis trükk. Fizikai üzlet nélkül is elmélyedhetsz benne persze, így is képes lehet a te malmodra hajtani a vizet.

Optimalizálj mobilra: A WordPress sablonok levesznek egy nagy terhet a válladról, mivel reszponzív elemeket lehet velük létrehozni, de itt még nem szabad megállni. Egyesével végig kell nézned az oldalaidat, mert ami nagy képernyőn jól mutat, az lehet, hogy kisebb kijelzőn már bénán fog kinézni.

Még szerencse, hogy mi előre elkészítettünk olyan elrendezéseket, amik már mobilra is tökéletesen vannak optimalizálva, így minden felületen jól jelennek meg.

Tanulj az analitikádból: Igaz, hogy ehhez egy kicsit adatelemzővé kell válnod, de a Google Analytics-szel ingyenesen jutsz temérdek mennyiségű információhoz. Milyen bejegyzéseidre kell jobban figyelned? Hol torpannak meg az érdeklődők vásárlás előtt? Miből jön a legtöbb vásárlás? Számtalan ehhez hasonló kérdésre találhatsz választ, ha ügyesen kiszűröd az infórengetegből azt, ami jól jöhet. Az elején nem ajánlom, hogy erre helyezd a fő fókuszod, de a webshopod technikai működését mindenképp megéri monitorozni már a kezdetek kezdetén.

google-analytics-eredmények-1-lépés

PR

Visszajelzések gyűjtése: Attól, hogy az első vásárlóid megvannak, még nem lehet hátradőlni és koktélozni. Az egyik feladatod, hogy megpróbálj véleményeket szerezni a termékedről, szolgáltatásodról. Ebben persze sokat segít, ha tényleg jó terméket adsz el 🙂 A legjobbak az igazi értékelések, így ki kell találnod különféle kreatív módszereket arra, hogy minél többen segítsenek a visszajelzésükkel.

Visszajelzés

Izgalmas terméket építs: Ingyenesen is bekerülhetsz a sajtóba, ha a terméked vagy szolgáltatásod valamilyen szempontból érdekes lehet a nagyközönség számára. Meg kell találnod, hogy mi az a spéci dolog, amire egy sztorit fel lehet húzni.

Sajtóközlemény: A legtöbbször nem elég ölbe tett kézzel várni. Proaktívnak kell lenned és neked kell megkeresni az újságírókat, hogy „hahó, most jövünk ki egy termékkel, ami szerintem érdekes lenne a célcsoportotoknak”.  Van, hogy ingyenesen is meg tudod szerezni a sajtófigyelmet, de bizony könnyen lehet, hogy fizetni kell érte. Ki kell találnod, hogy mit engedhetsz meg magadnak, mi hozza ár/érték arányban a legtöbb vásárlót neked.

Nyereményjáték: A legtöbben szeretnek ingyen cuccokat kapni, egy kis nyereményjátékkal pedig könnyen mozgósíthatod az érdeklődőket. Ráveheted őket megosztásra, lájkolásra meg még ki tudja, mire. Bánhatsz okosan is az ilyen nyereményjátékokkal: annak például, aki megadta a kontaktinfóját, de nem nyert, küldhetsz egy exkluzív kupont. Így a „vesztesek” sem távoznak rossz szájízzel, és könnyen lehet, hogy kedvezményesen még vásárolnak is.

Teszteltesd le a terméked: Ha biztos vagy a terméked sikerében, akkor ingyenesen odaadhatod azt egy tesztvideóért vagy bejegyzésért cserébe. Viszonylag olcsón kapsz így tartalmat, de fennáll a veszélye, hogy valami olyan hibát találnak, ami könnyen visszaüthet.

termékteszt

Influencerek: Az influencer marketing az aranykorát éli, főleg azért, mert okosan csinálva tényleg működik. A legnagyobbak komoly pénzeket elkérnek, de a pár ezres vagy tízezres követőbázissal rendelkező feltörekvő véleményvezérek viszonylag olcsón vagy akár ingyenes termékért is hajlandóak kirakni pár posztot. Ha pedig egy szűkebb niche-re célzol, akkor különösen megtérülő lehet az influencer marketing, mert a niche-ek véleményvezérei óriási hatást tudnak elérni a szegmensükben.

Interjú egy influencerrel: Az influencerek szeretik hallatni a hangjukat, elmesélni a sztorijukat és minél több helyen megjelenni, így egy interjú jó módszer ahhoz, hogy egyszerre kreálj tartalmat és elérd az influencered követőbázisát is. Szinte biztos, hogy meg fogja osztani a tartalmat a közösségi média csatornáin, így könnyen a követői szeme elé tudsz kerülni.

Fizetett hirdetések

Facebook hirdetések: A Facebookon hirdetni érezhetően egyre drágább és drágább lesz, de egy jó stratégiát követve ez a hirdetési mód még most is jövedelmező tud lenni. Lehet cikkekkel kezdeni, edukálni, szórakoztatni a közönséget, érzékenyíteni, gondozni a leadeket, hogy aztán egy kampánnyal, katalógushirdetéssel vagy sima termékhirdetéssel learathasd a babérokat.

facebook-hirdetés

Instagram hirdetések: Az Instagram a vizuális tartalmak platformjának királya. Egy sima bejegyzés meghirdetése, vagy a még nem igazán kihasznált sztoris hirdetések is hatalmas eléréseket tudnak hozni. Ráadásul a WooCommerce webshopodon lévő termékedet már kattinthatóvá is lehet bennük tenni, így nagyon egyszerű átvinni a felhasználót a webáruházadba. Egy webshop tulajaként tehát semmiképp se feledkezz meg róla.

Google Ads: Ez bizony már nem a jó régi Google Adwords, de még mindig fontos szerepet játszik a fizetett hirdetések között. Számtalan helyen lehet hirdetéseket megjeleníteni a Google univerzumában, amit érdemes kipróbálni, mert kevés online bolt tud folyamatosan fejlődni egy jól felállított hirdetési rendszer nélkül.

Offline megoldások

Kiállítások, konferenciák: Ha prezentálható a terméked, akkor mutasd meg az embereknek. Beszélgess velük arról, hogy milyen problémáik vannak, hogyan tudsz nekik ezekben segíteni. Új érdeklődőkre tehetsz szert, miközben nagyon értékes visszajelzéseket kaphatsz, és ráadásul el is adhatod a portékáidat.

Freedom Business Konferencia

Lokális networking: Ha jobban helyhez köthető, ami szerepel az ajánlatodban, akkor kezdj el ismerkedni más környékbeli vállalkozókkal, olyanokkal, akik valamilyen módon érdeklődhetnek irántad. Egyáltalán nem szégyen „bemocskolni a kezed” és személyesen kikutatnod az elérhetőségüket, mert az emberi kapcsolatok kiépítése nagyon fontos lesz a sikerességedben.

Meetupok: Ha vállalkozói létem kezdetén kevésbé lettem volna visszahúzódó típus, akkor biztosan részt vettem volna marketinges meetupokon, hogy megismertessem az emberekkel, mivel is foglalkozom. Mára már jobban megy, hogy kirugdaljam magam a komfortzónámból, és neked is ezt ajánlom. Egy zárkózottabb illetőnek a meetupok elsőre ijesztőnek tűnhetnek, pedig könnyen új kapcsolatokkal gazdagodhatsz, és ezekből akár vásárlóid is lehetnek. Ezen kívül pedig remek tippeket, ötleteket is szerezhetsz.

Kiskereskedők keresése: Nem muszáj csak neked árulnod a termékeidet, viszonteladókat is szerezhetsz. Nekik már van bejáratott vásárlókörük, így több ember szeme elé kerülhetsz egyszerre. Persze ilyenkor a profitod jelentős részét elveszíted, de néha fontosabb az idő, amit megspórolsz azzal, hogy mások adják el helyetted a termékeket. Jól át kell gondolnod, hogy megéri-e ez a lépés, de vannak helyzetek, amikor határozottan jó döntés.

Plakátok, szórólapok: Online vállalkozóként a marketingnek ezt a változatát én már csak elvből se művelném, de tudom, hogy sokszor működik. Egy redőnyös szakember hirdetése például teljesen helyénvaló lehet egy liftreklámos felületen valamelyik panelben. A lényeg, hogy jól be kell lőnöd, kiket szólítasz meg, és lehetőleg számukra releváns helyen kell megjelentetned és terjesztened a hagyományos nyomtatott hirdetéseidet.

Esemény szponzorálása: Ha a célcsoportod képviselői tipikusan megjelennek valamilyen eseményen, akkor azzal tudod a leginkább reklámozni magad, ha belépsz az esemény támogatói közé. Ez egyfajta tekintélyt is adhat neked, a résztvevők pedig egyre jobban megismerhetik, hogy mivel foglalkozol, milyen értékeket képviselsz.

Előadás tartása: Te vagy az arc, a tulajdonos, az alapító, így lehet, hogy fel kell nőnöd a feladathoz és előadásokkal kell tovább építened a márkádat. Bevallom, nálam is nagy lépésnek számított, hogy rávettem magam: egyre többet álljak ki beszélni, interjút adni, videókat készíteni. A hatás viszont egyértelmű volt: ez nem csak a bizniszemnek, hanem a személyes márkámnak is jót tesz, ráadásul a komfortzónám körét is folyamatosan szélesítem.

Értékesítő, marketinges alkalmazása: Ha neked nem megy az eladás, akkor lehet alkalmazni értékesítőt vagy marketingest, aki az eladási folyamatokat egyengeti helyetted. Szerintem elengedhetetlen, hogy az alapítók közül legalább egyvalaki otthon legyen a marketingben, mert igazából erről szól a vállalkozás. Az is igaz viszont, hogy egy új agy, egy másik nézőpont olyan ötleteket tud adni, amire te magadtól sosem gondoltál volna, így nagy lökést is adhat egy marketinges munkatárs.

Kapcsolati tőke

A kapcsolati hálód: Ha nem egy lakatlan szigeten éltél az elmúlt években, akkor neked is vannak ismerőseid. Egyáltalán nem szégyen megkérdezni őket, hogy érdekli-e őket a terméked. Ha értéket adsz vele, akkor biztosan találsz olyan ismerősöket a családtagjaid és barátaid között, akik vásárolnak tőled. Nyugodtan mondd el nekik, hogy most vágtál bele egy új dologba és érdekelne a véleményük, valamint segíteni is tudnak azzal, ha vásárolnak tőled.

family-friends-fools

Fórumok: Jelenj meg különböző fórumokon és segíts önzetlenül az embereknek. Ha nem szánod rá az időt a „beépülésre”, hanem egyből megpróbálsz eladni mindenkinek, akkor kiutálnak maguk közül és egy nagyon jó platformot veszítesz. Kezdj el kommentelgetni, válaszolni a kérdésekre, és ha eljött az idő, akkor óvatosan megemlítheted, hogy mivel is foglalkozol.

Affiliate marketing: Ha ügyesen összerakod a rendszered, akkor jutalékot is tudsz adni az eladásokból, így nagyobb ösztönzést éreznek az influencerek, hogy reklámozzanak téged. Ez egy remek módszer, mert konkrétan mérhető, hogy honnan jött a vásárlás, nincsenek viták, hogy ki jön kinek mennyivel.

A WordPress egy hatalmas téma, amiben mozogva előbb-utóbb mindenkinek le kell tennie a voksát az általa jónak tartott további eszközök, szolgáltatók mellett. A magam módján tehát én is egyfajta influencer vagyok a WordPress-en belül, és akarva-akaratlanul is jobban szoktam nyomni azokat az affiliate programos termékeket, amelyeknél pénzt is kapok a vásárlások után.

Fontos tisztában lenni vele, hogy az affiliate nem sunyiság, nyíltan lehet vállalni, ha valamiért jutalékot kap az ember. A lényeg az, hogy tényleg csak olyasmit ajánlj, aminek a színvonaláról te magad is meggyőződtél. Soha ne reklámozz valamit csak és kizárólag a pénzért.

Mi hosszú ideig árultunk például tanfolyamot az Avada sablonhoz, aminek szintén affiliate partnerei voltunk. Mivel a sablon fejlesztői szerintünk nem tartották már a megfelelő színvonalat, bezártuk ezt a kurzusunkat, és nem ajánljuk tovább az Avadát, hiába kapnánk utána jutalékot. Ezt azért meséltem el, hogy te is lásd: ha lelkiismeretesen csinálod, az affiliate marketing egy tiszta ügy, mert jó dolgokat kínálsz olyanoknak, akiknek amúgy is szüksége van rájuk.

Összegzés

Te is láthatod, hogy rengeteg úton el lehet indulni az 1. és a további vásárlók megszerezéséhez.

Az első cél, hogy találj egy olyat, amivel folyamatosan tudsz újabbnál újabb vásárlókat szerezni. Ki kell ehhez próbálnod több módszert, de csak úgy lehet rájönni, hogy mi működik, ha aktívan csinálod.

Ha az elején nem jönnek az eredmények, akkor próbálj ki egy másikat, próbáld meg őket finomhangolni. Ha jó a termék és megtaláltad a célcsoportot hozzá, akkor be fog indulni.

Ha kérdésed van, nyugodtan kérdezz a komment szekcióban! Sok sikert az 1. és a további vásárlóidhoz is!

Forrás: Shopify

2 Responses

  1. Kedves Attila!

    A ti ajánlataitokat nem lehet viszonteladóként (affiliate) értékesíteni?
    Mert ilyent sehol nem látok nálad, pedig értékesíteném. 🙂

    Üdv: Krisz

    1. Szia Krisz!

      Köszönjük az érdeklődést, egyelőre még nem tudtuk kidolgozni, de tervben van. Amint lesz rá lehetőség jelezni fogjuk! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek