Mi az a CMS és miért jó nekünk, hogy létezik?

Online marketing, holnapok és vállalkozások iránt érdeklődőként, biztos hallottál már a CMS-ről egy weboldal készítése kapcsán. Csak úgy dobálóznak a “guruk” az ilyen betűkkel, de nem egyértelmű, hogy ez mit is jelent. Egészen mostanáig…

Mi az a CMS?

A CMS a Content Management System, vagyis tartalomkezelő rendszer rövidítése. Arról van szó, hogy van egy felület, ami vizuális szerkesztőt biztosít a weboldalak összerakásához. 

Régen a weboldalak konkrét kódolással készültek, de az ilyen rendszerek készítői rájöttek, hogy egy csomó lépést ki lehet váltani egy könnyen kezelhető felülettel.

CMS-ek segítségével bármikor bele tudsz nyúlni a weboldalad tartalmába, hozzá tudsz tenni új szövegeket, módosítani tudsz régieket, feltehetsz videókat, képeket stb.

A weboldal tartalmának rendszeres megújulása a tartalommarketing szempontjából nagyon fontos, ezért, ha sikeres akarsz ebben lenni, oda kell figyelned a folyamatos frissítésre. Elég drága buli (és körülményes) minden apró módosításért a fejlesztőt nyaggatni, de szerencsére nem is kell megtenned, ha CMS-t használsz.

Mit tud egy CMS?

A CMS egy felhasználóbarát felületet biztosít neked a tartalomkezelésre. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy úgy van összerakva, hogy programozási ismeretek nélkül, józan paraszti ésszel is nagyjából tudd használni a weboldalad frissítésére. Így külső segítség nélkül, magad is feltölthetsz új tartalmakat.

Maga a weboldal felépítése is működik a jobb CMS-ekben, de érdemes megtanulni a kellő lépéseket.

A rendszer minden tartalmat különböző kategóriájú tartalomformátumokban tárol.. A belső szerkesztőfelület segítségével a formázás is lehetséges, sőt, a meta adatokat is meg tudod adni, hogy ezzel optimalizálhasd is az oldaladat.

Ezeket adhatja neked egy jó CMS:

  • Egyszerű kezelhetőséget. Ahogy említettem, nem igényel extra hozzáértést, mert logikus a felépítése, hamar meg tudod tanulni, mit hogyan kell csinálni a felületen. Így könnyen és gyorsan végezhetsz el módosításokat.
  • Szabadságot. Nem kell folyamatosan könyörögnöd valakinek, hogy csinálja már meg a kért változtatásokat, hiszen el tudod végezni a feladatot magad is. A weboldalad tartalma így sokkal inkább az ellenőrzésed alatt maradhat.
  • Költséghatékonyságot. Amikor minden aprósággal a fejlesztőhöz kell fordulni, az bizony pénzbe kerül. Ha ezek nagy részét meg tudod oldani házon belül, az ezzel járó költségeket meg is spóroltad – egy gyakran frissülő honlap esetében ez komolyabb összeget is kitehet.
  • Könnyebbé teszi a keresőoptimalizálást. Egyrészt, mert számodra is leegyszerűsíti a tartalomfrissítést, a megújuló tartalmat pedig szereti a kereső. Másrészt, mert a legtöbb eleve SEO-barát, de különböző pluginek segítségével ezt még tovább fokozhatod. Mindezzel pedig a tartalommarketingedet teheted még hatékonyabbá.
  • Segít megtalálni a hibákat. A CMS-eken keresztül kiváló elemzésekhez férhetsz hozzá a weboldaladdal kapcsolatban. Láthatod, hogy a felhasználók mikor, mivel és mennyi időt töltenek a honlapodon, így hamar kiszúrhatod, ha esetleg valami nem működik jól, és változtathatsz rajta.

Mit kell átgondolnod, amikor CMS-t választasz?

CMS-ből többféle van, és nem mindegyik jó mindenkinek. Ahhoz, hogy a megfelelő döntést hozd, több szempontot is érdemes alaposan végiggondolnod:

  • Kompatibilis-e minden más rendszerrel, amit használsz? Ha például van már egy webshopod, nem árt, ha össze lehet hangolni a kettőt.
  • Minden funkciót tartalmaz-e amire szükséged van? Gondold végig alaposan, hogy milyen formázásokat, plugineket szeretnél használni, és járj utána, hogy a kiszemelt CMS tud-e minden ilyesmit – bosszantó, ha menet közben jössz rá, hogy változtatnod kell a terveiden, mert nem tudod megvalósítani, amit szeretnél.
  • Minden költség belefér-e? Bár maguk a CMS-ek általában ingyenesek, a hozzájuk tartozó eszközök és bővítmények teljes verziója nem. Amikor tehát választasz, nézd meg, mit tud maga a rendszer, és ehhez még milyen bővítmények kellenek neked, hogy mindent meg tudj valósítani, amit szeretnél. Így látni fogod, hogy mekkora költségekkel jár a tartalomkezelő működtetése, és ez megéri-e neked.
  • Megfelelő-e számodra a felület? Mindegyik CMS kezelőfelülete egy kicsit más, és persze egyénileg eltérő, hogy kinek melyik jön be jobban. Nézd meg, melyiket tudod a legkönnyebben kezelni.
  • Megfelelően fejlesztik-e? A CMS-ek folyamatosan fejlődnek, ráadásul nem csak maga a rendszer, hanem a hozzájuk készített különböző eszközök is. Fontos, hogy olyat válassz, aminek nagy a támogatottsága és programozói bázisa.

Melyik a legjobb CMS?

Próbálok objektív lenni minden tartalmam elkészítésekor, de nem titok, hogy mi a WordPress rendszer kezelését tanítjuk.

Erről beszélünk kicsit részletesebben, egyrészt, mert ezzel foglalkozunk, másrészt, mert a WordPress a legnépszerűbb CMS – az újonnan létrejövő weboldalak egyharmada már ezt a rendszert használja

Miért ilyen népszerű a WordPress?

Bővebben is bemutatom a WordPress rendszert, ha ide kattintasz, de pár gondolatot itt is elmondok.

Könnyű kezelés

A WordPress nagy előnye, hogy rendkívül könnyen kezelhető, és tovább egyszerűsíti a használatát, hogy magyar nyelven is elérhető. Már a telepítése is nagyon gyors, egyetlen kattintással megoldható művelet; ez is mutatja, mennyire igyekeznek a fejlesztők minél felhasználóbarátabbá tenni. A következőkben sem kell tudni kódolni ahhoz, hogy bármilyen műveletet végrehajts, funkciókat adj hozzá stb. – csak a rendszert kell megismerned.

Olcsón fenntartható

Nyílt forráskódú, ami azt jelenti, hogy hozzáértő bármikor módosíthatja a sablonokat, így WordPress alapon egyedi témájú és egyedi designnal ellátott oldal is készíthető – bár ez nem az a rész lesz, amit magad is el tudsz végezni, itt már kellenek programozói ismeretek. A nyílt forráskódnak köszönhetően viszont nem jelentenek túl bonyolult feladatot a módosítások egy hozzáértőnek, így lényegesen kisebb költségekkel is járnak.

Rengeteg lehetőség

Nagyon sokféle plugin érhető el hozzá, ami azt jelenti, hogy testreszabható, illetve rengeteg funkciót képes ellátni. A teljesség igénye nélkül: tudsz vele magazint szerkeszteni, webshopot üzemeltetni, újabb szintre emelheted az oldalat optimalizálását stb.

Támogató közösségek

A WordPresst sokan használják, ezért, ha elakadsz, könnyen kaphatsz segítséget különböző csoportokban, közösségekben. Lényegében tehát ingyen segít a többi felhasználó, nem kell a fejlesztőt megkeresni mindennel

Egyéb CMS-ek

Nem lenne korrekt, ha nem említenénk meg legalább néhány egyéb CMS-t, amik szintén jól használhatók. Ilyen a Joomla és a Drupal. Mindegyik más előnyöket és hátrányokat tud felvonultatni, másra alkalmasak igazán.

  • A Joomla laikusként is viszonylag jól használható, habár annyira nem felhasználóbarát, mint a WordPress. Komoly közösség van ugyanakkor mögötte, ami segít biztonságossá tenni, de automatikus frissítések például nincsenek. A személyre szabhatóság itt is megvan modulok, sablonok segítségével. Kereskedelmi oldalakhoz is kiváló, de kellenek hozzá speciális ismeretek.
  • A Drupal esetében valamennyi hozzáértés nélkül nem fogunk boldogulni, HTML, CSS és PHP ismeretre szükség van hozzá. Előnyként mindenképp megemlítendő, hogy ezt lehet legjobban testreszabni, bár ezzel nem nagyon vagy kisegítve, ha nem értesz a használatához. A biztonságra külön csapat ügyel, akik a bejelentett hibákkal foglalkoznak.

Persze ez nem meríti ki a lehetőségek tárházát, más CMS-ek is léteznek, de a WordPress dominanciáját az alábbi ábra is megmutatja:*

*2020 júniusi adatok

(Forrás: https://w3techs.com/technologies/history_overview/content_management)

Ahogy már említettem, az egyes rendszereknél eltérőek az előnyök és a hátrányok, így mindenkinek más lehet a befutó attól függően, hogy pontosan mik az igényei, milyen oldalt is szeretne üzemeltetni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek