Hallottál már a Pareto-elvről? Van, aki szerint nem több, mint számmisztika. Szerintem viszont egy nagyon érdekes szabályszerűség, amit a weboldalad elkészítése kapcsán sem szabad szem elől tévesztened. Nézzük meg, hogyan hasznosítsd ezt a mindentudó egyenletet, hogy a segítségével órákat takaríthass meg és elkerüld, hogy állandóan elvessz a részletekben!

Ha esetleg még egyszer sem futottál volna bele a Pareto-elv jelentésébe, akkor most gyorsan elmondom, mi is ez.

Az olasz Vilfredo Pareto szociológusként és közgazdászként dolgozott, és egyik kutatási területe az volt, hogy hogyan oszlik meg a jövedelem összessége a társadalom különböző rétegei között. 1906-ban nem túl meglepő módon sikeresen kimutatta, hogy a vagyoneloszlás a valóságban mennyire egyenlőtlen módon alakul. Arra jött rá, hogy a vagyon 80%-a a társadalom 20%-ának a birtokában van.

Ez a kijelentés matematikai szempontból egy bonyolultabb számítás leegyszerűsített változata volt. Mégis ennek köszönhető, hogy megszületett az olasz közgazdász nevét viselő Pareto-elv, amit egyszerűsége és közérthetősége miatt mindenki könnyen a magáévá tett.

Ráadásul nem csak megérteni volt könnyű. Ki is próbálták az élet számtalan másik területén: és működött!

Hogy csak az üzleti életben gyakran ismételt példákat hozzam:

  • a problémák 80%-a általában a fellépő hibák 20%-ára vezethető vissza,
  • egy vállalkozás bevételének a 80%-át általában a vevők 20%-a hozza,
  • a hirdetések 20%-a hozza az eladások 80%-át,
  • a tevékenységeink 20 százaléka hozza a jövedelmünk 80 százalékát.

80-20 vagyoneloszlás

Lenyűgöző, ugye?

A Pareto-elv számtalan esetben, a marketingben, az értékesítésben, de még az emberi kapcsolatok, barátságok alakulásában és az élet rengeteg egyéb területén is megállja a helyét.

A 80/20-as arányszám nem fog állandóan ilyen pontosan kirajzolódni előtted. Mégis fontos tisztában lenned vele, hogy az életedet meghatározó dolgok milyen minták szerint szoktak alakulni.

Természetesen egy csomó jó könyv is készült a témáról, így ha van kedved, könnyen elmélyedhetsz a Pareto-elv rejtelmeiben.

Ebben a bejegyzésben mi most azt fogjuk megnézni, miért érdemes a 80/20-as szabályt szem előtt tartani a weboldalkészítésben. Miért lesz hatványozottan fontos ez, ha a honlapodat egyéb előképzettség nélkül saját magad készíted?

Hol érhető tetten leginkább a Pareto-elv a weboldalaknál?

Nemcsak a honlapkészítés munkafolyamatában (amit a bejegyzés második felében nézünk át tüzetesen), hanem a már elkészült honlapod működését leíró adatokban is könnyen fel lehet fedezni a 80/20-as szabályt.

Nézzünk meg néhány fontosabbat ezek közül az adatok közül:

1. Mely oldalaidat nézik a látogatók?

Ha jól csinálod a dolgodat, akkor elég valószínű,  hogy a Te weboldaladon is elérhető egy csomó oldal és bejegyzés. Igen ám, de vajon melyeket nézik ezek közül a legtöbben?

Az elmúlt 90 napban kb. 50.000 látogató érkezett hozzánk organikusan. Ebben az időszakban 91 olyan oldalunk volt, ami 10-nél több látogatást ért el. Az ennél kevésbé népszerűekkel szerintem nem érdemes foglalkoznunk. Adott tehát 91 oldalunk, ami számottevő nézettséget produkált az utolsó 3 hónapban.

A látogatókat vonzó oldalaink 20%-a kb. 18 oldal lesz.

A 18 leginkább érdeklődést keltő oldalunk látogatóinak száma együttesen 41.397. Ez a hozzánk érkező összes látogatás 82,76%-a.

Kapjuk csak elő a Pareto-elvet! Az oldallátogatásaink kb. 80%-át a mérhető látogatottságot produkáló bejegyzéseink 20%-ának köszönhetjük. 😉

organikus forgalom top 20%

Érdemes ezen oldalak fejlesztésére különösen figyelnünk, mert a forgalmunk nagy része ide koncentrálódik.

Neked is ajánlom, hogy nézd meg a Google Analytics-szel, nálatok mi a helyzet. Én az Analytics-en belül a “Viselkedés” >> “Webhelytartalom” >> “Minden oldal” útvonalon jutottam el ide.

2. Tényleg mobilról jönnek hozzád a legtöbben?

A világ nethasználatát jellemző tendenciák szerint egyre nagyobb arányban a mobilos forgalom irányába tolódik el a weboldalak megtekintése. Ez azonban egy hatalmas mintán alapuló adat, és nem biztos, hogy igaz lesz a Te célközönségedre.

Érdemes utánajárni és kideríteni, hogy a Te esetedben is így van-e!

A mi tartalmainkat nagyobb arányban olvassák mobilról, és csak 20% körül alakul az asztali gépet használók tartalomfogyasztása. Az értékesítési oldalainkat viszont főleg asztali gépre tervezzük és hirdetjük, mert a vásárlások zöme onnan jön.

különböző-eszközök-használata

Érdekes lehet neked is megvizsgálnod, megfigyelhető-e valamilyen összefüggés aközött, hogy a látogatóid hogyan fogyasztják szívesebben a tartalmaidat, és hogy a vásárlóid milyen készülékről érkeznek.

Ne csak hipotéziseket állíts fel, hanem vedd a fáradságot, és nézz utána konkrétan, hogyan alakulnak a statisztikáid. Nagyon hasznos lehet!

3. Melyik hirdetésből érkezik a legtöbb vevőd?

Hirdethetsz Google AdWords-ben, Google AdSense-en, Facebookon, Instagramon, bannereken… Lehet akár millió különféle hirdetési helyed. Ahhoz, hogy megtudd, mibe volt érdemes befektetned, ki kell derítened, hogy melyik csatorna hozza számodra a legtöbb feliratkozót, ügyfelet!

Ha többféle kombinációt próbálsz ki, akkor különösen fontos lesz a számokra odafigyelned. Hirdetésforrásaid melyik 20%-a az, amelyiknek a vásárlások 80%-át köszönheted? 🙂

Állítsd le azt, ami nálad nem működik és csak viszi a pénzed és időd! Fontos, hogy több lábon állj és ne tedd fel egyetlen dologra az egész rendszered. Mindenképp szentelj viszont különleges figyelmet azoknak a csatornáknak, amik a vevőszerzés oroszlánrészét elvégzik helyetted.

Ez az értékesítési finomhangolás az, amit konverzióoptimalizálásnak neveznek. Az elején még lehet, hogy nem tűnik annyira fontosnak, később viszont egy csomó plusz pénzt jelenthet. Vagy legalább megakadályoz abban, hogy felelőtlenül elherdáld a nehezen megszerzett bevételed. 🙂

Egyszerűbb dizájn, villámgyors munka

A Pareto-elv nemcsak a már működésben lévő weboldalakról árul el sok mindent.

A még készülőben lévő, “építés alatt álló” weboldalak tulajdonosai is sokat profitálhatnak abból, ha a 80/20-as szabály lényege nem ismeretlen előttük.

Mivel életem első saját honlapjának én is egyedül, előzetes webes ismeretek nélkül álltam neki, pontosan emlékszem, mennyire fontosnak és nélkülözhetetlennek tűnik az elején minden.

Még nem igazán értesz magához a WordPress-hez, nem használod kellően magabiztosan a Photoshopot, és nem tudod még rutinszerűen kezelni a WordPress-hez választott sablonodat sem. Lelkes vagy és türelmetlen. Egy csomó új tanulnivaló vár rád, a listád viszont nemhogy rövidülne, hanem minden egyes nappal egyre csak hosszabb lesz. Ismerős helyzet? 😀

Ilyenkor könnyen el lehet veszni azokban a részletekben, amik fontosnak tűnnek ugyan (mert elsőre minden nagyon fontosnak tűnik), valójában viszont nagyon kis mértékben befolyásolják csak, hogy a honlapod mennyire lesz sikeres.

Különösen hasznos a Pareto-elv olyankor, amikor nagyon sok teendőnk van egyszerre, és szelektálnunk kell a tevékenységeink között.

Mankóul összeszedem most azokat a pontokat, amelyekre érdemes külön is figyelmet fordítanod a weblapkészítésben, és azokat is, amelyek valójában csak rabolják az idődet anélkül, hogy megfelelő mértékben hoznák az eredményeket.

Ez a gyűjtemény nem a webdizájnereknek és a fejlesztőknek szól. Ők feltehetőleg már jól bejáratott saját munkamódszerekkel rendelkeznek. 🙂

Ha Te első honlapodat építed éppen saját kezűleg, és még vagy egyáltalán nincs, vagy csak kevés tapasztalatod van a WordPress-ben, akkor ez a mankó hatalmas segítség lehet. Nézzük meg, mik lesznek a legfontosabb lépései egy új weboldal elkészítésének!

A figyelmed 80%-át az alapozásba tedd

  1. Válassz körültekintően tárhelyet.
  2. Telepítsd Te magad a WordPress-ed.
  3. Tudd meg, hogy mik a legfontosabb alapbeállítások, és végezd el őket.
  4. Telepítsd és állítsd be a “kötelező” bővítményeket.
  5. Még azelőtt állítsd be a követőkódokat, hogy nekiesnél a tartalomgyártásnak.
  6. Tájékozódj, hogy megtudd, milyen sablon kell neked, majd szerezd be és telepítsd ezt!
  7. Végezd el az alapbeállításokat, amiket a sablonod kínál fel.
  8. Böngéssz a neten és keress több tucat olyan oldalt, amelyik tetszik neked.
  9. Szedd össze, hogy a saját oldaladon milyen aloldalakra lesz szükséged.
  10. Írd össze, hogy az egyes oldalaidon milyen elemekre, információkra lesz mindenképp szükséged.

A tényleg fontos teendőknek nagyjából a sorrendje is ez. Ezeket kivétel nélkül mind el kell végezned, hogy egy jó alapot építhess fel. Ezt követi csak a konkrét oldalaid elkészítése.

Azért lesz nehéz a megfelelő alapozásra koncentrálnod, mert bárhol bármiről is olvasol majd webdizájnos témában, minden egyes apróságot elefántméretűre nagyítva tálalnak.

Csakhogy kezdő honlapépítőként a te dolgod elsőre az lesz, hogy összerakj egy megbízhatóan működő alaprendszert. És ezután jön csak az, hogy az oldalad a felhasználóid igényeire szabva a legutolsó részletig kicsinosítsad. 🙂

Ha rám hallgatsz, a 80/20-as szabályt itt úgy veszed figyelembe, hogy az energiáid 80%-át az alapozásba teszed, és az időd/figyelmed mindössze 20%-át engeded csak át a csillivilli kiegészítőknek.

Konkrét oldalaidat ezek alapján rakd össze

  • A korábban összeírt, “mindenképp szükséges” oldalaidat készítsd el teljesen üresen.
  • Modellezd vissza a neked tetsző weboldalakat, lesd el, hogy mások milyen elemekből, milyen dizájnnal készítik el saját oldalaikat.
  • Próbáld meg leegyszerűsíteni ezeket a dizájnokat. Nincs még szükséged egérmozgásra változó képekre, extrakülönleges elemekre.
  • Ha csináltál listát róla, hogy milyen elemeket, információkat szeretnél megjeleníteni a különböző aloldalaidon, akkor vesd össze ezt azzal, amit a neked tetsző honlapokon láttál. Van, amit kihagytál, pedig jó lenne? Hol hogyan oldják meg a dolgokat?
  • Ne vessz el a színekben. Válassz ki 1, maximum 2 fő színt a weboldaladnak.
  • Válaszd ki előre a címsoraid és normál szövegeid betűtípusát.
  • Építsd fel az oldalaid egyszerű elemekből, egyszerű sávokból (használd alapként a sablonod által vagy az általunk adott elrendezéseket, layoutokat).

Ha megfogadod a tanácsaimat, akkor igaz, hogy nem fog a létező legkülönlegesebb dizájnnal rendelkezni a weboldalad, de letisztult lesz, könnyen olvasható, jó felhasználói élményt ad, könnyen megtalálja majd a látogatód azt, amit keres, és egy alapjaiban biztonságos, gyorsan betöltődő szuper honlapod lesz.

Mi viszi el a legtöbb időt a weboldalad készítése közben?

Az első weboldalad készítésekor sokszor előjön a “shiny object syndrome”, azaz könnyen elterelődik a figyelmed. Most összeszedem a legtipikusabb időrablókat, amik kezdő honlapépítőként csapdába ejtenek. Nincsenek mentségek! 🙂

A tervezést feleslegesnek ítéled.

A “bumm bele” stratégia a honlapod esetében biztosan nem működik. Előre kell gondolkodnod azért, hogy később időt takaríts meg és ne kelljen mindent 5× újrakezdened.

A fontos beállításokat nem ismered.

Ha nem tudod, mit kell beállítanod, akkor hasraütés-szerűen kattintgatsz a rendszerben. Ez nem csak időveszteséget, hanem problémákat is fog okozni később, amiknek a megoldása ismét sok időt elvesz.

Folyamatos Google-keresésből áll az életed.

Google-keresésekre mindenképp szükség lesz, még a legjobb fejlesztőknek is sokszor jól jöhet. Ha viszont mindent így próbálsz megoldani, akkor rettenetesen lassan fog csak haladni az építkezésed.

Túl egyedi megoldásra törekedsz.

Évek tapasztalata alapján ez szerintem a legfontosabb. Az első weboldalaidnál ne arra menj, hogy dizájndíjas honlapod legyen. Tudom, mennyire nehéz, mert azt szeretnéd, ha a honlapod minden egyes pixele tükrözné az egyéniséged. A recept mégis ez: használj jól bevált, egyszerű elemeket és indulj ki egy minimalista dizájnból, ahol a különböző sávok színét a főszíneiddel és a szürke különböző árnyalataival váltogatod.

Különleges, eltolt, árnyékolt, mozgó elemeket erőltetsz.

Ezekre ráérsz később is, ha elkészítettél már egy jó alapot, ami megbízhatóan megy. (Ha máshol láttál valamit, ami megtetszett, egy “kívánságlistára” azért későbbi felhasználásra félreteheted. 🙂 )

A szilárd alap kiépítését nem teszed meg.

Követőkódok beállításának kihagyása, biztonsági bővítmény felrakásának elmulasztása, túl nagy képek használata… Számtalan olyan apróságnak tűnő beállítás van, amit az alapozás során pár perc alatt elvégezhetsz. Ha viszont kihagyod őket, sok bosszúságot okozhat a hiányuk, és órákba, rossz esetben napokba is telhet később a pótlásuk/kijavításuk.

Túl korai vagy felesleges A/B tesztekbe ölöd az idődet.

Tesztelni fontos, de nem a legelején, és nem mindegy, hogy mit. Akkor kezdj el a témával foglalkozni, ha egy jó alapot már sikeresen elkészítettél. Az elején egy letisztult 1. verzió elkészítése is sok időbe telik, nemhogy még egy új variáció próbálgatása. Az értelmes eredményt adó teszteléshez ráadásul kellő mennyiségű adat (látogató, felhasználó) is szükségeltetik.

0-ról indulsz és nem használsz sablonokat.

A saját weblapod elkészítése éppen elég nagy munka anélkül is, hogy minden egyes kérdésben te találnád fel a spanyolviaszt. Az első működő rendszered összerakásának célja az, hogy megfelelően kiszolgálja a látogatóidat.

Ha életed legelső honlapját építed, akkor 100%, hogy ezt nem úgy fogod a leghatékonyabban elérni, ha az utolsó téglát is saját kézzel faragod.

A legjobb sablonok készítői és a felhasználóikat tényleg támogató csapatok (például mi is 😉 ) adnak olyan előre létrehozott elrendezéseket, elem-összeállításokat, amelyekben elég csak átírni a szöveget és sajátra cserélni a színeket, képeket. Eleve jól van bennük beállítva a térköz, harmonikus a megjelenésük és helyből reszponzívak. Kezdésként használd ezeket.

Miért lehet a Pareto-elv hasznos útitársad a honlapépítésben?

Miközben a fenti listát olvastad, átgondoltad, mi jellemzi a Te eddigi webes karrieredet? Őszintén szólva az lepne meg, ha a tipikus időrablók mindegyikét sikerült volna elsőre elkerülnöd.

Saját honlapod felépítése egy számtalan kisebb lépésből álló, sokszor hatalmasnak tűnő projekt. Mivel rengeteg “most azonnal akarom” típusú dologból kell kiválasztanod a valóban lényegest, és kiszűrnöd azt, ami nem hoz azonnal eredményeket, a Pareto-elv 80/20-as szabálya sokszor jó mankó lehet.

Remélem, ennek a cikknek az olvasása mai cselekedeteid azon 20%-ába tartozik, ami majd a sikereid 80%-át teremti meg. 🙂