Az online marketinges 50 árnyalata

Az egyetemi marketing oktatás a halálán van. A tananyagok elavultak, az oktatás főként csak elméleti, és főleg nagyvállalati, tradicionális marketinges ismereteket adnak át. Ezek egy része fontos ugyan, de nehezen tartják a lépést az online marketing rugalmasságával és villámgyors fejlődésével.

Marketingessé válni számtalan úton lehet, viszont ha érdekel a téma, akkor értened kell a különböző részeit, formáit és a fejlődési lehetőségeket is. Ebben segítek neked.

A cikk Youtube videó formában

Miért király marketingesnek lenni?

Sokat elmond a marketing oktatásról, hogy a gazdálkodás- és menedzsment szak elvégzése alatt gőzöm nem volt arról, hogy mekkora lehetőség rejlik a marketingben. Igaz, hogy nem kereskedelem és marketing szakot végeztem, de még így is elég elszomorító.

Nézzünk meg olyan előnyöket, amiket azóta felfedeztem.

Sok pénzt kereshetsz

A marketing nagy előnye, hogy általában pénzügyileg mérhető. Ha egy cég 100.000 Ft-ot költ marketingre, és te csinálsz nekik ezért 300.000 Ft profitot, akkor annak nagyon örülnek.

Emiatt sokkal könnyebb több pénzt keresni, mivel számokkal lehet bizonyítani, hogy mekkora hasznot hozol.

Főleg az automatizálás miatt nem egyenesen arányos a befektetett munka és a megkereshető pénz, így akár kevesebb idő alatt jóval több pénzt is tudsz keresni.

Garantált munkalehetőség

A kapitalizmus korában versenyhelyzet van és ez nem igazán fog mostanában megváltozni. Mivel minden cég szeretne több bevételt, így folyamatosan keresik azokat a szakembereket, akik ebben tudnak nekik segíteni.

Egyre sokrétűbb a szakma, így egyre több és jobb képességű marketingesre van szükségük a cégeknek.

A vállalkozások is rájöttek már, hogy nem a papírt kell nézni, hanem más módon kell ellenőrizni a jelentkezők tudását, amire számtalan gyakorlati feladatot tudnak adni. Sokszor nem csak a konkrét tudást, hanem a potenciált nézik.

Nem csak alkalmazotti munkáról beszélek, hanem szabadúszói külsősök alkalmazásáról is.

Óriási a kereslet a bizniszek oldaláról és kevés a kiemelkedő jelentkező, de ha valaki megfelel, akkor nagy becsben tartják.

Ugródeszka a saját vállalkozáshoz

Ha elkezdesz tanulni a marketingről, akkor teljesen máshogy kezded el látni a bizniszeket.

A vállalkozások egyik legfontosabb része, hogy miként keresnek pénzt. Ha ebben jó vagy, akkor meg fogod ismerni a célpiacokat, a marketinges stratégiákat, a problémákat és folyamatosan új ötleteid születnek.

Sokkal könnyebb lesz megvalósítani az egyik ilyen ötletet, amiből egy igazi céget építhetsz fel, amivel akár passzív jövedelmet is kereshetsz.

Izgalmas

A marketinges eszközök folyamatosan fejlődnek az idők során:

  1. A kofák a piacon kiabálták a portékájuk előnyeit
  2. Az emberek újságokban kezdtek el hirdetni
  3. Kézzel írt postai leveleket küldtek szét
  4. Megjelentek a rádiós hirdetések
  5. Telenyomták az óriásplakátokat
  6. Tv reklámok jelentek meg
  7. E-mailen keresztül jöttek az ajánlatok
  8. Banner hirdetéseket helyeztek el a weboldalakon
  9. Facebook hirdetések jöttek létre
  10. YouTube videókban mutattak be terméket
  11. Instagram sztorikban hirdettek
  12. TikTok videókon jelentek meg termékmegjelenítések

Nincs megállás, mindig jön valami új eszköz, új taktika, ami felforgatja a marketinges szakmát.

Itt nem lehet unatkozni, ha valódi sikereket akarsz elérni, akkor muszáj fejlődni.

Folyamatosan fejlődhetsz

Mivel muszáj fejlődni, így tényleg nem lehet megállni.

A marketing azoknak való, akik nem akarnak beleszürkülni egy langyos életbe, hanem folyamatosan szeretnének fejlődni, magasabb szintre lépni.

Olcsó elindulni

Rengeteg ingyenes vagy viszonylag olcsó, de mégis minőségi blogbejegyzés, videó és kurzus van a marketing különböző témáiról.

Nem kell beiratkozni több éves egyetemre vagy sok százezer forintos képzésekre.

Egy bizonyos szint után el lehet menni dolgozni gyakornokként, ahol pedig igazán bele lehet látni a konkrét gyakorlati feladatokba. Ezen kívül el lehet kezdeni dolgozni freelancerként is valódi problémák megoldásán.

Kiélheted az erősségeidet

Igaz, hogy marketingről, mint egy nagy egészről beszélünk, de a terület hihetetlenül sokoldalú, mindenki megtalálja azt a részét, ami a személyiségéhez közel áll.

  • Az analitikusok elemezhetnek adatokat, létrehozhatnak komplex rendszereket
  • A szövegek szerelmesei írhatnak blogbejegyzéseket vagy értékesítési szövegeket
  • A kreatívok fotózhatnak vagy videózhatnak
  • Az ügyes kezűek grafikákat készíthetnek
  • Az extrovertáltak szerepelhetnek
  • Az anyáskodók közösséget menedzselhetnek

Neked mi az erősséged?

Bármilyen iparágban dolgozhatsz

Nem csak az erősségeidet élheted ki, hanem más irányultságú érdeklődéseidet is.

Dolgozhatsz zenével, kisállatokkal, oktatásban, fitness iparban és igazából bárhol, ahol szeretnél. Marketingre mindenhol szükség van.

Helyfüggetlen

A legtöbb minőségi vállalkozás már felismerte a helyfüggetlen munkavégzés előnyeit.

A marketingesek szinte mindenhol dolgozhatnak home office-ban, de szabadúszóként vagy a saját vállalkozásodban általában te döntöd el, hogy otthonról, egy kávézóból vagy Bali tengerpartjáról szeretnéd megírni a következő hírlevelet.

Az online marketingesek fajtái

Azt már láthatod, hogy mennyi pozitívuma van annak, ha valaki elkezd a témáról tanulni.

Nem kell feltétlen marketing menedzserré válni, elindulhatsz egy vállalkozói vonalon vagy a mostani tevékenységedet tudod megtámogatni a marketinggel.

Annyira sokrétű az egész, hogy ma már nem csak simán marketingesekről beszélünk, hanem a téma különböző részeinek is kialakultak szakértői.

Az online marketing részei:

  • Partner marketing
  • Konverzióoptimalizálás
  • Analitika
  • PPC (fizetett hirdetések)
  • Email marketing
  • Marketing stratégia
  • Tartalommarketing
  • Keresőoptimalizálás
  • Weboldal készítés
  • Design, kép és videó
  • Közösségi média

Vannak, akik nem sorolnak ide mindent, de olyanok is, akik plusz elemeket tesznek be. Ez bizony elég sok rész és még kisebb egységekre is lehet osztani a kategóriákat.

Egyértelmű, hogy nem lehet mindenben a legmagasabb szinten lenni.

A következő besorolási rendszer segít megérteni, hogy ha fejlődni szeretnél, akkor milyen irányba indulhatsz el.

Generalista

A generalisták minden területhez értenek, de egyiknek se a szakértőjük.

Gondolj úgy rájuk, mint egy ház építésénél az ezermesterekre.

Egy vállalkozásnál, egy marketing stratégiánál szinte minden mindennel összefügg, így általában elég fontos része a csapatnak az, aki mindenhez ért.

A marketing vezetők van amikor nem ismerik mélyebben a különböző taktikákat, de mégis átlátják a különböző részek közötti kapcsolatokat, így megfelelően tudják a folyamatokat menedzselni.

Ettől függetlenül általában ritkák a pusztán generalisták, mindjárt elmondom, hogy miért.

Szakértő

Ők azok, akiket úgy írnál be a telefonodba, mint “Asztalos” Feri, vagy “Vizes” Árpi, csak itt pl. “WP” Atti, “SEO” Gábor vagy “PPC” Ákos.

Kitanulták a csínját-bínját a marketing egy konkrét részének és abban a témában bármikor fordulhatsz hozzájuk segítségért. Viszont nem annyira látják át a kapcsolatot a marketing többi részével.

T-szintű marketinges

A generalista egy kicsit mindenhez ért, de semmihez se igazán. A szakértő valamihez nagyon ért, de a többihez hozzá se szagol.

A T-szintű marketinges az erősségeket vegyíti.

Generalista szinten átlátja a marketing különböző részeit és ezen felül 2-3 részre jobban ráfekszik, amikben közel specialista/szakértő szintre jut.

Ők azok, akik manapság menők. A T-szintű marketingesekről elsőnek Mike Tekula írt.

Mit is jelent az, hogy T-szintű? Köszi, hogy kérdezted…

Vizuálisan egy táblázatot képzelj el, aminek a két tengelye:

  • Vízszintesen a marketing különböző részei
  • Függőlegesen az adott marketingben lévő szakértőség mélysége

Nehéz elképzelni, szóval itt egy ábra a marketing korábban szétszedett részei alapján.

Egy generalista tudás mátrixa kb. teljesen vízszintes lenne, míg egy szakértőé “I” alakú.

Ezek persze nem fekete-fehérek, nincs olyan, hogy valakinek csak alapvető ismeretei vannak, igazából azt se tudjuk, hogy mi az, hogy “alapvető ismeret”. Ezt csak szemléltetésképpen mutattam meg.

Ami még kicsit nehéz ilyen szempontból, az a tudás mélységének a mérése.

Vegyük példának a weboldal készítést. Mit jelent az, hogy valakinek mély tudása van weboldal készítésben?
Kb. így sorolnám fel az egyre mélyebb tudást a honlapok készítésében:

  1. Weboldalak részeinek megértése
  2. WordPress rendszer alapvető megértése
  3. WordPress funkciók ismerete
  4. Biztonságos alap elkészítésének képessége
  5. Profi sablon és oldalépítő használata
  6. Tárhelyszolgáltató felületén lévő beállítások ismerete
  7. Alapvető sebesség optimalizálás
  8. Webáruház funkciók ismerete
  9. HTML és CSS alapok
  10. Mélyebb CSS tudás
  11. Mélyebb Javascript tudás
  12. Mélyebb PHP tudás

Azért nehéz ezt így felsorolni, mert nem lineárisan következnek egymás után a tanulási lépések és a különböző szinteket se lehet simán kipipálni.

A “webáruház funkciók ismeretének” szintjén belül is rengeteg szintjét lehet megkülönböztetni, de remélhetőleg így érted, hogy mire gondolok.

Ha a táblázatba raknánk, akkor így nézne ki:

Ha valakinek ilyen lenne a grafikonja, akkor egy tipikus web fejlesztőről beszélnénk. Ez viszont egy elméletileg kreált példa, mivel a valóságban olyan nincs, hogy valaki csak ehhez értsen.

Itt jön be a T-szintűség.

Egy ilyen szakértő akkor lesz igazán sikeres, akkor fogják keresni a cégek, ha a grafikonja inkább a következőképpen néz ki:

Megérti a marketing különböző részeit, érti az összefüggéseket, megtanulja az egyes részek weboldalaknál fontos elemeit és jobban elmélyíti a tudását a weboldal készítéshez legszorosabban kapcsolódó témákban is.

Ez az, amire törekedni érdemes.

T-szintű marketinges példák

Amikor belecsöppentem az online marketing világába nyomasztott, hogy milyen sok téma van, fogalmam se volt, hogy miben és hogyan lehet fejlődni és arról se, hogy milyen irányba ássam bele magam alaposabban.

Mindenképp érdemes a személyiségednek, erősségeidnek megfelelő irányba menni, ehhez pedig igen jó önismeret szükséges. Főleg a te feladatod, hogy ezt fejleszd, viszont hoztam neked pár példát, hogy lásd milyen lehetőségek vannak.

Fontos, hogy ezek csak példák és a különböző területek mellett is vannak olyanok, amelyekről érdemes lehet tanulni.

Mivel én se ismerek mélyrehatóan minden területet, így biztos hagytam ki olyan tudást, amit egyes szakértők mindenképp beírtak volna (ha tudsz ilyet, írd le kommentbe és szívesen javítom).

A szakterületek egy adott részén belül is óriási szintkülönbségek lehetnek.

Az elméleti tudás megszerzésén kívül az online marketingben hatványozottan fontos a gyakorlat. Minél több éven és minél több projekten keresztül foglalkozik vele az ember, annál jobban a magáénak mondhatja az adott területet.

Ezen felül egy online marketinges vagy vállalkozó sikerességét nagyban befolyásolják a soft skillek is, amikről példátlanul kevés szó esik. Ilyenek például:

  • Kommunikáció
  • Empátia
  • Magabiztosság
  • Csapatmunka
  • Rugalmasság
  • Problémamegoldó képesség
  • Kreativitás
  • Munkamorál
  • Networking
  • Időmenedzsment
  • Vezetés
  • Precizitás
  • stb.

Sokkal nehezebben mérhetőek, de sokszor kulcs a sikerhez.

Na, de nézzük a példa online marketingesek grafikonjait (itt a Buffer marketingeseit láthatod, ha más példákra is kíváncsi vagy).

Megjegyzés: Sokszor ezek csak címkék, amiket nem igazán szeretek, de a csoportosítás kedvéért egyszerűbb így használni őket. Leginkább a nyújtott szolgáltatástól, tanácsadástól és kivitelezéstől függ, hogy ki miben van otthon. Van, ahol 1-2 fronton kell nagyon erősnek lenni, de van, ahol több területen is mélyebbre kell menni.

Online vállalkozó

A vállalkozó egy elég spéci szakértő, nagyon biznisz függő, hogy mihez kell jobban értenie. Ez is igazából az egyik erőssége, hogy tudja, hogy miben kell jobban elmélyednie.
Példának saját magamat hoztam. Próbáltam objektív lenni, nem tudom mennyire sikerült. 🙂

Egy vállalkozónál az elmélyülés általában sok területen történik és a hiányosságokat “tömik be” csapattagokkal, külső szakértőkkel.

Emiatt nagyon mélyre, szuper szakértői szintig se feltétlenül muszáj menni, de persze embere válogatja.

Mint korábban is mondtam, ezek az ábrák kicsit becsapósak tudnak lenni. Vannak olyan részek, amik összekapcsolódnak, van olyan terület, mint például az értékesítési szövegírás, ami több helyre is tartozik és nagyon nagy fajsúllyal bír, de az ábrán nem annyira feltűnő.

Ezért kezeld ezeket a példákat óvatosan és inkább csak inspirálódj belőlük.

Web designer

A következő példát Bence testvérem inspirálta, aki inkább designer beállítottságú weboldal készítő (itt olvashatsz a web designer, webfejlesztő, weboldal készítők különbségeiről).

Hasonló, mint a korábban bemutatott weboldal készítő, de mivel Bence inkább kreatív, jobban érzi, hogy mi a szép, jobban szeret grafikákat kreálni, mint kódokat írni, így inkább arról az oldalról erősebb.

A design és weboldal készítési vonalat is nagyon magas szintre emelte. Nem lett grafikus, illusztrátor vagy programozó, de brutál jól összekapcsolt tudást épített fel.

Emellett ismét előjön, hogy az ábrán nem látszik a több, mint 300 weboldal készítési projektben szerzett tapasztalat és a különböző soft skillek sem.

Szövegíró

A szövegírást akár külön marketing ágként is szerepeltethettem volna, mivel szinte minden területen fontos.

Sőt, szerintem a legnagyobb értékű marketinges készség pont azért, mert mindenhol használni kell. Egy jó szövegírónak nem a helyesírás a fő ismérve, hanem annál sokkal több, elég szerteágazó tudásra van szükség.

Egy olyan példát mutatok be, akiért kapkodnának a piacon.

Mivel sok területhez kell viszonylag mélyen érteni, így a jó szövegíró ritka, mint a fehér holló.

PPC szakértő

Talán a leggyakoribb marketinges az a szakértő, aki fizetett hirdetésekkel foglalkozik. Elég sok platformon lehet már hirdetni, mint pl:

  • Facebook
  • Instagram
  • Google Ads
    • Szöveges hirdetések
    • YouTube
    • Banner
    • Google Shopping
  • LinkedIn
  • Reddit
  • Pinterest
  • TikTok
  • stb.

Ezek ismerete viszont csak egy kis szelete a PPC szakértők tudásának.

A szövegírási képesség itt is nagyon fontos, és több ágon is szükséges elmélyíteni a tudást a sikerhez.

Közösségi média marketinges

Egy ügynökségen belül sokszor kezelik a közösségi média platformokat is a fizetett hirdetésekkel együtt.

A platformok azonosak, de különböző “skillset” szükséges a kezelésükhöz.

Az ügyes közösségi média menedzserek számomra inkább influencer típusú technikai képességekkel rendelkeznek.

A weboldal készítési tudást most nem vettem bele, de a legtöbb esetben nagy előnyt jelent.

Összefoglalás – Online marketingesek

Online marketingessé válni nem a régen kikövezett egyetemi úton lehet, mintha orvosnak tanulna az ember.

Magas fokú rugalmasság, problémamegoldó képesség, kreativitás és tudásvágy szükséges hozzá.

A jutalom viszont szuper tud lenni. 

Kezdő alkalmazottként főállásban nettó 200.000-300.000 Ft-ot tudsz zsebre tenni, míg szabadúszóként a havi 1.000.000 Ft körüli fizetések is simán elérhetőek, főleg ha külföldi céggel dolgozol.

Ha a megszerzett tudással a saját vállalkozásod építésén kezdesz el dolgozni, akkor pedig határ a csillagos ég.

A magasabb jövedelmen túli pozitívumokról pedig már korábban beszéltem.

Nem való mindenkinek, viszont ha megtetszik a téma, akkor kiválóan tudod az erősségeidre és személyiségedre alakítani, amivel foglalkozni szeretnél.

Készítettünk egy dokumentumot, amiben bejelöltük a különböző területeken lévő tanulási lehetőségeket. Ez segít elhelyezni saját magadat a térképen.
Mik azok a részek, amikben már otthon érzed magad? Milyen irányba szeretnél fejlődni, melyik részét szeretnéd jobban elmélyíteni?
Nyugodtan töltsd le (Fájl >> Másolat készítése vagy a Letöltés menüpont alatt) és használd saját ízlésed szerint.

A marketing szakma sokrétű és nehéz kitalálni, hogy milyen irányba induljon az ember. Ezzel szeretném segíteni az utadat.

Írd le kommentbe, hogy mi a célod a marketinggel!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek