Az Instagram napjaink egyik legnépszerűbb közösségi oldala, több mint 1 milliárd ember használja havonta!

A fiatalok folyamatosan pártolnak át az idősödő közösségi oldalakról, például a Facebookról.

Ezért érdemes minél jobban megismerni, mert kijelenthető, hogy az Instagram a jövő.

Facebook a Google Trends-ben
Google Trends kimutatás a “facebook” kulcsszóra
Instagram a Google Trends-ben
Google Trends kimutatás az “instagram” kulcsszóra

Azt azonban érdemes tudni, hogy az Instagram is a Facebook tulajdona, ezért a háttérben futó algoritmus nagyon hasonló elveken alapszik.

De mi az Instagram lényege, mire jó, mi a története és hogyan működik?

Mi az Instagram?

Az Instagram jelentése az ‘instant photos’ és a ‘telegram’ szavak kombinációjából jött létre, és a világ legnagyobb képmegosztó oldala.

A legtöbben itthon csak “Insta”-ként hivatkoznak rá.

Fő funkciói: 

  • képmegosztás – a képek szerkesztésével a filterek által
  • videómegosztás – 60 másodpercig
  • Instagram Stories – 24 órán keresztül megmaradó tartalmak 
  • Instagram Live – élő videómegosztás
  • IGTV – videómegosztás 1 óráig

Bár a képek a dominánsak, egyre kiemelkedőbb szerepet kapnak a videók is az oldalon, főleg a 2018-as IGTV megjelenésével.

Hasonló a működése, mint a Youtube-nak vagy a Facebook-nak, minden felhasználónak van egy profilja. Lehetőség van követni is embereket, ekkor az általuk kirakott tartalmak megjelennek a saját hírfolyamunkban – az általunk közzétett tartalmak pedig a minket követők hírfolyamán.

Amikor közzéteszel egy képet vagy videót, az felkerül a profilodra. Ezeket mások megnézhetik, ha a profilod nyilvános. Ha privát, akkor csak a követőid. Emellett azt is beállíthatod, hogy a profilodat magánszemélyként vagy biznisz céllal használod.

Hasonlóan a többi közösségi platformhoz, lehetőség van lájkolni, kommentelni és megosztani is.

Már a kezdetektől mobil alkalmazásnak készült, és ez a mai napig megmaradt – ezért más eszközökön elég korlátozottak és lebutítottak a lehetőségek a mobilhoz képest. 

Mi az Instagram?

Telefonon sem mindegy, hogyan használod: az applikáció sokkal letisztultabb, előnyösebb és több lehetőséget nyújt, mint a böngészőből futtatott Instagram.

A rövid története

2010-ben alapították, eredetileg Burbn néven.

Hobbiprojektként indult, és arra szolgált, hogy az emberek be tudjanak csekkolni ott, ahol éppen vannak.

A piac nagyon telített volt, de akadt egy feature, amit kiemelkedően sokan használtak az app-ban: a filterek.

Instagram jelentése

Nem sokkal később a cég pivotolt, és a fókuszt a kép-alapú kommunikációra helyezte, előtérbe helyezve a filtereket. 

A kezdeti fél millió dolláros befektetés után nem sokkal később átnevezték a szolgáltatást Instagramra. 2010 októberében jelent meg, először csak iPhone-ra. Az év végére – 2 hónappal a hivatalos elindulás után – már 1 millió (!) felhasználójuk volt, és egy éven belül ez a szám is tízszereződött.

Az Androidos megjelenésre az elinduást követően még 1,5 évet kellett várni.

Ez időben történt egy még nagyobb esemény is az Insta történelmében: A Facebook felvásárolta a céget 1 milliárd $-ért.

Ezt követően a fejlődés már nem csak a felhasználók számában mutatkozott:

  • az Instagram megnövelte a 640 px-es engedélyezett felbontást 1080px-re
  • megjelentek a Facebook-hoz hasonló üzenetküldő funkciók
  • visszatértek a gyökereikhez, és bekerült a geofilter, vagyis a kép-alapú becsekkolás
  • az alkalmazás képessé vált több fényképet vagy videót is mutatni egy bejegyzésen belül a ‘swipe’ funkcióval
  • megjelentek a “Story”-k, amelyek 24 óráig voltak csak elérhetőek, ez után törlődtek
  • megjelent az IGTV, az Instagram videómegosztó feature-je.

Ez utóbbi módosítások (Story és IGTV) egy hatalmas konkurenciaharc eredményei, ugyanis ezekkel az Instagram nyíltan hadat üzent először a Snapchatnek, majd a Youtubenak is (ezek egyike sem a Facebook tulajdona, ugyanis a Snapchat egy független vállalat, míg a Youtube anyacége a Google és egyben a világ legnagyobb videómegosztó oldala).

Az Instagram egyre felkapottabbá vált, rengetegen csinálták meg a szerencséjüket a platformon egyik napról a másikra, és váltak influencer-ré.

A népszerűségnek új mérőszáma lett: az Instagram követők. Minél több van valakinek, annál népszerűbbnek tekinthető.

A cikk írásának pillanatában a legkövetettebb személy a platformon Cristiano Ronaldo, míg mögötte a második az énekesnő Selena Gomez.

Persze a lájkokról sem feledkezhetünk meg, hiszen jelentős információt ad az elköteleződésről.

A legtöbbet lájkolt kép rekordját egy tojás tartja, a második helyezett Kylie Jenner újszülőtt babájáról készült képet előzte meg 2019 elején.

Az Instagram lényege, működése

Mire jó az Instagram?

Rengeteg dologra, legyen az self-branding, influencer-ré válás, a kreativitásod kiélése vagy éppen a céged online marketingelése. 

Mivel rengeteg embert vonz, és hosszú órákat töltenek benne a felhasználók, ezért rendkívül nagy az itt megszerzett figyelem értéke. A lényeg, hogy ezt vizuálisan kell megszerezned.

Instagram lényege és működése

A Facebook a megvásárlása után egyből átültette a saját social platformján már sikeresen alkalmazott hirdetési rendszert.

A Facebookhoz hasonlóan sokféleképpen jelenhetnek meg hirdetések:

  • fényképes hirdetések
  • képek ötvözete kollekció formátumban
  • videós hirdetések
  • ezek ötvözete galéria formátumban
  • hirdetés az ‘Explore/Felfedezés’ oldalon
  • hirdetések a ‘Stories/Történeted’ funkcióban.

Szinte minden funkciót ki lehet használni arra, hogy valamilyen módon hirdess. 

Amennyiben az Instagramon szeretnéd felfuttatni a vállalkozásodat vagy a self-brandedet, nem lesz könnyű dolgod, mert ez évről-évre egyre nehezebbé válik. 

Írtam korábban egy cikket az Instagram marketing alapokról, ha érdekel a téma, ajánlom, hogy fuss át rajta. 

Régen például remekül működtek a különböző követő-botok, amelyek bekövettek másokat, ezzel elérve, hogy ők viszont kövessenek. Ezt azonban az Instagram tiltja, mert rontja a felhasználói élményt.

A legjobb organikus elérést így a hashtagek vették át, amelyről nemrég egy nagyon részletes, átfogó cikket írtunk. A hashtag cikket itt találod.

Tehát ha szeretnéd effektíven használni az Instagramot, készülj fel rá, hogy jó eséllyel hirdetned kell rajta.

Összefoglalás

Az Instagram kétségkívül az egyik legnépszerűbb közösségi oldal.

Ez különösen igaz a fiatalokra, és csak olyan konkurens oldalak tudják megszorongatni, mint a Youtube vagy a TikTok.

Amennyiben a saját márkádat, esetleg önmárkádat szeretnéd rajta népszerűvé tenni, a legjobb organikus módszer a hashtagek használata, amelyről nemrég írtunk egy nagyon részletes, átfogó cikket.

A másik módszer, hogy kihasználod a Facebook adta óriási reklámplatform előnyeit, és elkezdesz hirdetni.

Az Instagram Magyarországon is megkerülhetetlen – és ez a trend egyre csak erősödik.

Tanuld meg ingyenesen a WordPress alapjait!

7 napos online oktatóvideós tanfolyam, ami segít elindulni a saját WordPress utadon.

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.